reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się konsumenci. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy i czego należy się wystrzegać. Część pierwsza: gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy.

Przy zakupie obuwia sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność względem klienta. Jest to odpowiedzialność ustawowa i nie sposób jej wyłączyć. Powstaje ona z mocy ustawy, niezależnie od woli stron.

Oprócz tego klientowi mogą przysługiwać uprawnienia także z jednostronnego zobowiązania określonego podmiotu (np. producenta), określonego w gwarancji.

Zobowiązanie z tytułu gwarancji nie oznacza, że zastępuje ona ustawową odpowiedzialność sprzedawcy. W takiej sytuacji konsumenci dysponują prawami płynącymi z tych dwóch źródeł, co oznacza iż mogą swoje roszczenie opierać zarówno na gwarancji, jak i ustawie.

Jan zakupił buty, na które dostał roczną gwarancję producenta. Po 6 miesiącach, chcąc zgłosić reklamację, zauważył że zgubił dokument gwarancyjny. W takiej sytuacji Jan może skorzystać z uprawnień ustawowych i zgłosić reklamację do sprzedawcy.

Konsumenci mają dowolność w wyborze podstawy roszczeń. Oznacza to, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, powołując się na fakt gwarancji producenta.

Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy

Jeżeli zamierzamy korzystać z uprawnień wynikających z gwarancji bardzo istotne jest wiedzieć, na jaki czas została ona udzielona. Czas jej trwania powinien być określony w treści oświadczenia gwaranta. Decydując się zatem na zakup obuwia, na które jest gwarancja, warto najpierw zajrzeć do karty gwarancyjnej i zorientować się jaki jest czas jej obowiązywania.

W zależności od produktu gwaranci udzielają gwarancji na dłuższy lub krótszy okres. Gwarancja na samochód może zostać udzielona nawet na kilka lat. Z kolei gwarancja na buty będzie udzielona na krótszy okres.

Termin gwarancji nie wpływa w żaden sposób na istnienie ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy. Zawsze odpowiada on za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Skrócenie tego terminu jest możliwe jedynie w przypadku sprzedaży rzeczy używanych, jednak nie poniżej jednego roku.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zobowiązanie z tytułu gwarancji nie zastępuje ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy.
Zobowiązanie z tytułu gwarancji nie zastępuje ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy.

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Czublun Trębicki Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska

Doradztwo prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama