REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu

Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy
Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli spadkodawca sporządził testament, wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wygląda nieco inaczej, niż w przypadku gdyi spadek jest dziedziczony z ustawy. Trzeba pamiętać o załączeniu do wniosku oryginału testamentu.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

REKLAMA

Wymagane dokumenty: akt zgonu spadkodawcy, oryginał testamentu.

Koszt: 50 zł wpisu sądowego, 22 zł za odpis aktu zgonu, 50 zł za oświadczenie o przyjęciu spadku.

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu, lub odrzuceniu spadku.

REKLAMA

Zobacz: Oświadczenia o nabyciu spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli oświadczenia nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Brak oświadczeń co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost!

Krok 2: Zbieramy dokumenty

W przypadku dziedziczenia testamentowego, jedynym koniecznym dokumentem jest testament, oraz akt zgonu spadkodawcy.

Spadkobierca oraz osoby uprawnione np. z zapisu lub polecenia, powinny być wskazane w testamencie, i nie muszą być z nim spokrewnione

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

Zobacz: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Krok 3: Piszemy wniosek

Sąd: Właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca : Osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. – należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy : musimy wskazać ich dane i adresy

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców- zarówno testamentowych jak i ustawowych.

TYTUŁ: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku.

Treść wniosku:

Wnoszę o:

1. Otwarcie i ogłoszenie testamentu …………., córki/syna ……… i ………, zmarłej/go ….. w ….. i ostatnio zamieszkałej /go w ……………….

2. Stwierdzenie, że spadek po …………., córce/synu ………. i ……….., zmarłej/go ………… w ………… , ostatnio zamieszkałej/go w ……….. na podstawie testamentu nabył/a …………….

Uzasadnienie

W uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę śmierci i dane spadkodawcy.
  • opisać datę i treść testamentu
  • wskazać, iż w testamencie dana osoba została powołana (zostały powołane) na spadkobiercę.

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki a nie dzieci powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Janina Nowak zmarła 20 lutego 2007 roku w Warszawie, ostatnio zamieszkiwała w Warszawie przy ulicy Fieldofra 11/39. W testamencie odręcznym spisanym w dniu 24 grudnia 1997 roku, Janina Nowak ustanowiła jedynym spadkobiercą do całego spadku syna Stanisława Nowaka.

Jako dowód powołujemy załączony testament.

Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu) lub dowód przelewu.

Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

Zobacz przykładowy wniosek

Krok 4: Skompletowanie i złożenie wniosku.

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  1. podpisany oryginał wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  2. stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie) ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  3. pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”),

Na oryginale składanym dla sądu możemy nakleić znaki sądowe o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku.
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu za pomocą listu poleconego, dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas potwierdzenie nadania przesyłki listem poleconym.

Zobacz serwis: Spadki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienie lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczyć wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? [przykłady z praktyki] Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni?

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA