REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu

Subskrybuj nas na Youtube
Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy
Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli spadkodawca sporządził testament, wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wygląda nieco inaczej, niż w przypadku gdyi spadek jest dziedziczony z ustawy. Trzeba pamiętać o załączeniu do wniosku oryginału testamentu.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

Wymagane dokumenty: akt zgonu spadkodawcy, oryginał testamentu.

Koszt: 50 zł wpisu sądowego, 22 zł za odpis aktu zgonu, 50 zł za oświadczenie o przyjęciu spadku.

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu, lub odrzuceniu spadku.

Zobacz: Oświadczenia o nabyciu spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli oświadczenia nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Brak oświadczeń co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost!

Krok 2: Zbieramy dokumenty

W przypadku dziedziczenia testamentowego, jedynym koniecznym dokumentem jest testament, oraz akt zgonu spadkodawcy.

Spadkobierca oraz osoby uprawnione np. z zapisu lub polecenia, powinny być wskazane w testamencie, i nie muszą być z nim spokrewnione

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

Zobacz: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Krok 3: Piszemy wniosek

Sąd: Właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca : Osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. – należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy : musimy wskazać ich dane i adresy

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców- zarówno testamentowych jak i ustawowych.

TYTUŁ: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku.

Treść wniosku:

Wnoszę o:

1. Otwarcie i ogłoszenie testamentu …………., córki/syna ……… i ………, zmarłej/go ….. w ….. i ostatnio zamieszkałej /go w ……………….

2. Stwierdzenie, że spadek po …………., córce/synu ………. i ……….., zmarłej/go ………… w ………… , ostatnio zamieszkałej/go w ……….. na podstawie testamentu nabył/a …………….

Uzasadnienie

W uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę śmierci i dane spadkodawcy.
  • opisać datę i treść testamentu
  • wskazać, iż w testamencie dana osoba została powołana (zostały powołane) na spadkobiercę.

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki a nie dzieci powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Janina Nowak zmarła 20 lutego 2007 roku w Warszawie, ostatnio zamieszkiwała w Warszawie przy ulicy Fieldofra 11/39. W testamencie odręcznym spisanym w dniu 24 grudnia 1997 roku, Janina Nowak ustanowiła jedynym spadkobiercą do całego spadku syna Stanisława Nowaka.

Jako dowód powołujemy załączony testament.

Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu) lub dowód przelewu.

Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

Zobacz przykładowy wniosek

Krok 4: Skompletowanie i złożenie wniosku.

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  1. podpisany oryginał wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  2. stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie) ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  3. pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”),

Na oryginale składanym dla sądu możemy nakleić znaki sądowe o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku.
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu za pomocą listu poleconego, dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas potwierdzenie nadania przesyłki listem poleconym.

Zobacz serwis: Spadki

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

Kalendarz roku szkolnego 2025/2026: Uczniów czekają zmiany, które dotyczą nie tylko ferii

Nowy rok szkolny 2025/2026 przyniesie uczniom i nauczycielom nie tylko znane terminy przerw i ferii, ale również istotne zmiany w organizacji zajęć. Modyfikacjom ulegną lekcje religii i etyki, pojawi się też nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Warto poznać szczegóły, ponieważ będą one miały bezpośredni wpływ na codzienne życie szkolne.

Wysokość alimentów w 2025 r. według nowej tablicy alimentacyjnej [Przykład]

Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało nową tablicę alimentacyjną. Co istotne, nie ma ona charakteru wiążącego. Jak podkreśla resort, tabele będą narzędziem pomocowym dla sędziów i uczestników postępowania.

REKLAMA

Polacy chcą szybko na emeryturę, ale nie chcą przestać żyć aktywnie. Tylko nieliczni pracują po 60-tce

Choć prawo pozwala łączyć emeryturę z pracą, robi to zaledwie 11,6 proc. Polaków w wieku 50–74 lat. Ponad połowa osób zbliżających się do wieku emerytalnego nie wyobraża sobie dalszej aktywności zawodowej. Eksperci ostrzegają: bez zachęt do pracy po 60. roku życia system emerytalny może się nie utrzymać.

Nowe prawo planistyczne 2026: Co oznacza dla właścicieli gruntów rolnych? Ekspert wyjaśnia

Najistotniejszą zmianą wydaje się fakt, iż „dla właścicieli gruntów rolnych tych najlepszych klas bonitacyjnych, położonych poza granicami miast zasadniczo do czasu uchwalenia planu ogólnego nie będzie możliwe uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a więc i faktyczne odrolnienie nieruchomości.” – mówi Barbara Pancer w wywiadzie z ekspertem INFOR, [Radca prawny, local partner w warszawskiej praktyce nieruchomości kancelarii Greenberg Traurig].

REKLAMA