REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu

Subskrybuj nas na Youtube
Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy
Składając wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli spadkodawca sporządził testament, wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wygląda nieco inaczej, niż w przypadku gdyi spadek jest dziedziczony z ustawy. Trzeba pamiętać o załączeniu do wniosku oryginału testamentu.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

Wymagane dokumenty: akt zgonu spadkodawcy, oryginał testamentu.

Koszt: 50 zł wpisu sądowego, 22 zł za odpis aktu zgonu, 50 zł za oświadczenie o przyjęciu spadku.

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu, lub odrzuceniu spadku.

Zobacz: Oświadczenia o nabyciu spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli oświadczenia nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Brak oświadczeń co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost!

Krok 2: Zbieramy dokumenty

W przypadku dziedziczenia testamentowego, jedynym koniecznym dokumentem jest testament, oraz akt zgonu spadkodawcy.

Spadkobierca oraz osoby uprawnione np. z zapisu lub polecenia, powinny być wskazane w testamencie, i nie muszą być z nim spokrewnione

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy

Zobacz: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Krok 3: Piszemy wniosek

Sąd: Właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca : Osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. – należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy : musimy wskazać ich dane i adresy

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców- zarówno testamentowych jak i ustawowych.

TYTUŁ: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku.

Treść wniosku:

Wnoszę o:

1. Otwarcie i ogłoszenie testamentu …………., córki/syna ……… i ………, zmarłej/go ….. w ….. i ostatnio zamieszkałej /go w ……………….

2. Stwierdzenie, że spadek po …………., córce/synu ………. i ……….., zmarłej/go ………… w ………… , ostatnio zamieszkałej/go w ……….. na podstawie testamentu nabył/a …………….

Uzasadnienie

W uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę śmierci i dane spadkodawcy.
  • opisać datę i treść testamentu
  • wskazać, iż w testamencie dana osoba została powołana (zostały powołane) na spadkobiercę.

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki a nie dzieci powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Janina Nowak zmarła 20 lutego 2007 roku w Warszawie, ostatnio zamieszkiwała w Warszawie przy ulicy Fieldofra 11/39. W testamencie odręcznym spisanym w dniu 24 grudnia 1997 roku, Janina Nowak ustanowiła jedynym spadkobiercą do całego spadku syna Stanisława Nowaka.

Jako dowód powołujemy załączony testament.

Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu) lub dowód przelewu.

Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

Zobacz przykładowy wniosek

Krok 4: Skompletowanie i złożenie wniosku.

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  1. podpisany oryginał wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  2. stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie) ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  3. pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”),

Na oryginale składanym dla sądu możemy nakleić znaki sądowe o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku.
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu za pomocą listu poleconego, dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas potwierdzenie nadania przesyłki listem poleconym.

Zobacz serwis: Spadki

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

REKLAMA

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA