REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprzyjemne prawdy o sygnalistach – o czym się nie mówi? [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
adwokat, Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Ochrona sygnalistów. O czym się nie mówi?
Ochrona sygnalistów. O czym się nie mówi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„W toku weryfikowania i rozpatrywania skarg, niezmiernie istotne pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy przeciwstawnymi często interesami, tak aby zapewnić prawidłową ochronę sygnalistów i jednocześnie umożliwić organizacjom odpowiednią reakcję na bezpodstawne skargi złożone w złej wierze” – podkreśla Magdalena Sudoł, adwokat, szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy.

Wioleta Matela-Marszałek, Infor.pl: Ustawa o ochronie sygnalistów zacznie obowiązywać 25 września br. Prywatne podmioty prawne zobowiązane do stosowania ustawy czekały na ten moment nawet kilka lat. Jakie spostrzeżenia pojawiają się obecnie wśród przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Sudoł, adwokat: Pewnym truizmem jest stwierdzenie obecnie, że proces legislacyjny „zmęczył” adresatów ustawy. Kilkanaście projektów ustawy, kolejno pojawiające się zapowiedzi  i związane z nim niepewności, nie pozostały bez wpływu na decyzje podmiotów prawnych. Część podmiotów zobowiązanych do ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, nie czekało bowiem na ustawodawcę i wprowadziło odpowiednie rozwiązania w swoich organizacjach. W rezultacie, część wsparcia prawnego jakie oferujemy koncentruje się na aktualizacji już istniejących rozwiązań.

Czy trudno przekonać firmy do przyjęcia odpowiedniej procedury dotyczącej sygnalistów?

Wydaje się, że przedsiębiorcy są świadomi potrzeby wdrożenia odpowiednich procedur, czy też de facto utworzenia w organizacji prawidłowego systemu zgłoszeń. Po wejściu w życie ustawy, kwestia ustalenia procedury nie będzie dobrowolna, a stanie się kolejnym prawnym obowiązkiem nałożonym na organizacje. Z mojego doświadczenia, szczególnie w zakresie wsparcia w prowadzeniu postępowań wyjaśniających  w sprawach pracowniczych, wyraźnie kształtuje się potrzeba szkoleń i wsparcia organizacji przy prowadzeniu działań następczych. Nie każdy przedsiębiorca posiada odpowiednie wyspecjalizowane działy prawne czy compliance, inni przedsiębiorcy jak się czasami wydaje, nie mają odpowiednio licznej załogi, po to, aby prowadzić takie postępowania. Nie dziwi zatem wsparcie zewnętrznych prawników czy konsultantów.

REKLAMA

Wspominała Pani o wyjaśnianiu spraw pracowniczych, chociaż ustawa nie zobowiązuje obecnie do ich uwzględnienia. Czy pracodawcy decydują się na połączenie procedur zgłoszeń i uwzględnienie spraw pracowniczych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdą jest, że ostatecznie ustawa nie zobowiązuje do uwzględnienia w zakresie przedmiotowym procedury naruszeń prawa pracy. Odpowiedź czy dopuścić zgłaszanie skarg z tego obszaru zależy naturalnie od sytuacji konkretnej organizacji. Założenie połączenia kanałów zgłoszeń i umożliwienie pracownikom zgłaszania nieprawidłowości w zakresie np. naruszeń procedur antymobbingowych, antydyskryminacyjnych czy kodeksów etyki, jest rozwiązaniem korzystnym zarówno dla organizacji, jak również dla załogi, która może skuteczniej (szybciej) zidentyfikować i skorzystać z określonej przez firmę ścieżki złożenia zgłoszenia. Bywa bowiem tak, że pojawia się pewna psychologiczna bariera złożenia skargi, kiedy pracownik nie ma pewności, w jaki sposób skutecznie może zasygnalizować dostrzeżone naruszenie. Stąd, jak podkreślamy również w praktyce, warto zadbać o „legal design” samej procedury po to, aby zachęcała swoich odbiorców nawet wizualnie do zapoznania się z nią, ułatwiała lekturę i odnalezienie stosownej ścieżki działania. Pojawiają się zatem niekiedy ciekawe infografiki, plakaty, zdjęcia zachęcające do skorzystania z procedury.

O czym jeszcze warto pamiętać przygotowując procedurę zgłoszeń wewnętrznych?

Myślę, że o bezpieczeństwie przyjmujących zgłoszenia. Mam na myśli, takie zaprojektowanie procesu przyjmowania zgłoszeń, aby zapewnić odpowiednie przeszkolenie i bezpieczeństwo przyjmujących skargi, którzy będą zobowiązani m.in. do spotykania się z sygnalistami. To nieprzyjemna prawda, o której nie należy zapominać – sygnalistą może być osoba spoza organizacji, która uzyskała informację przy okazji.  Oznacza to, że upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń mogą  w praktyce nie znać sygnalistów, a ustawa zobowiąże ich do zorganizowania spotkania osobistego po to, aby umożliwić sygnaliście dokonanie zgłoszenia tj. złożenia skargi „w cztery oczy”. Co to oznacza? Że realizacja procedury może wymagać dostępu np. do siedziby spółki lub do konkretnej osoby wskazanej w procedurze, w celach innych niż złożenie skargi. Organizacje powinny zatem pomyśleć np. w ramach przygotowania konkretnych instrukcji czy regulaminów o działaniach upoważnionych osób, czy o zapewnieniu im bezpieczeństwa (zarówno fizycznego jak i psychicznego). 

Ma Pani na myśli konkretną niebezpieczną sytuację?

Żyjemy, jak się wydaje, w „ciekawych czasach”. Niezależnie od wdrożenia procedury zgłoszeń, warto dbać o bezpieczeństwo, w tym cyberbezpieczeństwo załogi. Niezmiennie z perspektywy prawnej szczególnej ochronie podlegać powinna tajemnica przedsiębiorstwa i własność intelektualna. W toku weryfikowania i rozpatrywania skarg, niezmiernie istotne pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy przeciwstawnymi często interesami, tak aby zapewnić prawidłową ochronę sygnalistów i jednocześnie umożliwić organizacjom odpowiednią reakcję na bezpodstawne skargi złożone w złej wierze.

Niektórzy eksperci wskazują, że ustawa o ochronie sygnalistów w praktyce będzie regulacją martwą. Czy podziela Pani taki pogląd?

Mam nadzieje, że tak nie będzie, a organizacje, które zostały niejako „zmuszone” ustawą do refleksji nad zakresem swojej działalności, z którym związane jest  wyjaśnianie skarg, docenią wartość dobrze wdrożonej procedury zgłoszeń. Wydaje się, że świadomość możliwości dokonywania zgłoszeń, w tym wynikająca chociażby  z doniesień medialnych tzw. „głośnych” spraw sygnalistów, będzie rosła. Szkoda, że nagłaśniane są często sprawy kontrowersyjne, w których sygnaliści nie byli odpowiednio traktowani. Liczę, że w przyszłości pojawią się informacje ukazujące pozytywny, korzystny wpływ sygnalistów, na organizacje czy szerzej na społeczność. Niewątpliwie o ustawie o ochronie sygnalistów, będziemy jeszcze słyszeć, warto zatem pozostać ciekawym empirycznych doświadczeń po wdrożeniu procedur.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

adwokat Magdalena Sudoł Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy

 

Źródło zewnętrzne

adwokat Magdalena Sudoł
Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Wspiera przedsiębiorców w zakresie prawa pracy obejmującego zarówno indywidualne, jak i zbiorowe stosunki pracy, w tym przygotowuje i wdraża procedury HR-owe w organizacjach. Ma 10-letnie doświadczenie w reprezentowaniu pracodawców przed sądami oraz w postępowaniach kontrolnych. Posiada doświadczenie przy doradztwie transakcyjnym obejmującym wsparcie przy procesach przejęcia personelu, restrukturyzacji i reintegracji zespołów pracowniczych, outsourcingu pracowników, w tym we wdrożeniu procedury zwolnień indywidualnych i grupowych. Członek Stowarzyszenia Praktycy Compliance oraz wykładowca ORA w Warszawie.

Polecamy: „Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawcy”

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA