REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprzyjemne prawdy o sygnalistach – o czym się nie mówi? [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
adwokat, Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Ochrona sygnalistów. O czym się nie mówi?
Ochrona sygnalistów. O czym się nie mówi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„W toku weryfikowania i rozpatrywania skarg, niezmiernie istotne pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy przeciwstawnymi często interesami, tak aby zapewnić prawidłową ochronę sygnalistów i jednocześnie umożliwić organizacjom odpowiednią reakcję na bezpodstawne skargi złożone w złej wierze” – podkreśla Magdalena Sudoł, adwokat, szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy.

Wioleta Matela-Marszałek, Infor.pl: Ustawa o ochronie sygnalistów zacznie obowiązywać 25 września br. Prywatne podmioty prawne zobowiązane do stosowania ustawy czekały na ten moment nawet kilka lat. Jakie spostrzeżenia pojawiają się obecnie wśród przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Sudoł, adwokat: Pewnym truizmem jest stwierdzenie obecnie, że proces legislacyjny „zmęczył” adresatów ustawy. Kilkanaście projektów ustawy, kolejno pojawiające się zapowiedzi  i związane z nim niepewności, nie pozostały bez wpływu na decyzje podmiotów prawnych. Część podmiotów zobowiązanych do ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, nie czekało bowiem na ustawodawcę i wprowadziło odpowiednie rozwiązania w swoich organizacjach. W rezultacie, część wsparcia prawnego jakie oferujemy koncentruje się na aktualizacji już istniejących rozwiązań.

Czy trudno przekonać firmy do przyjęcia odpowiedniej procedury dotyczącej sygnalistów?

Wydaje się, że przedsiębiorcy są świadomi potrzeby wdrożenia odpowiednich procedur, czy też de facto utworzenia w organizacji prawidłowego systemu zgłoszeń. Po wejściu w życie ustawy, kwestia ustalenia procedury nie będzie dobrowolna, a stanie się kolejnym prawnym obowiązkiem nałożonym na organizacje. Z mojego doświadczenia, szczególnie w zakresie wsparcia w prowadzeniu postępowań wyjaśniających  w sprawach pracowniczych, wyraźnie kształtuje się potrzeba szkoleń i wsparcia organizacji przy prowadzeniu działań następczych. Nie każdy przedsiębiorca posiada odpowiednie wyspecjalizowane działy prawne czy compliance, inni przedsiębiorcy jak się czasami wydaje, nie mają odpowiednio licznej załogi, po to, aby prowadzić takie postępowania. Nie dziwi zatem wsparcie zewnętrznych prawników czy konsultantów.

REKLAMA

Wspominała Pani o wyjaśnianiu spraw pracowniczych, chociaż ustawa nie zobowiązuje obecnie do ich uwzględnienia. Czy pracodawcy decydują się na połączenie procedur zgłoszeń i uwzględnienie spraw pracowniczych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdą jest, że ostatecznie ustawa nie zobowiązuje do uwzględnienia w zakresie przedmiotowym procedury naruszeń prawa pracy. Odpowiedź czy dopuścić zgłaszanie skarg z tego obszaru zależy naturalnie od sytuacji konkretnej organizacji. Założenie połączenia kanałów zgłoszeń i umożliwienie pracownikom zgłaszania nieprawidłowości w zakresie np. naruszeń procedur antymobbingowych, antydyskryminacyjnych czy kodeksów etyki, jest rozwiązaniem korzystnym zarówno dla organizacji, jak również dla załogi, która może skuteczniej (szybciej) zidentyfikować i skorzystać z określonej przez firmę ścieżki złożenia zgłoszenia. Bywa bowiem tak, że pojawia się pewna psychologiczna bariera złożenia skargi, kiedy pracownik nie ma pewności, w jaki sposób skutecznie może zasygnalizować dostrzeżone naruszenie. Stąd, jak podkreślamy również w praktyce, warto zadbać o „legal design” samej procedury po to, aby zachęcała swoich odbiorców nawet wizualnie do zapoznania się z nią, ułatwiała lekturę i odnalezienie stosownej ścieżki działania. Pojawiają się zatem niekiedy ciekawe infografiki, plakaty, zdjęcia zachęcające do skorzystania z procedury.

O czym jeszcze warto pamiętać przygotowując procedurę zgłoszeń wewnętrznych?

Myślę, że o bezpieczeństwie przyjmujących zgłoszenia. Mam na myśli, takie zaprojektowanie procesu przyjmowania zgłoszeń, aby zapewnić odpowiednie przeszkolenie i bezpieczeństwo przyjmujących skargi, którzy będą zobowiązani m.in. do spotykania się z sygnalistami. To nieprzyjemna prawda, o której nie należy zapominać – sygnalistą może być osoba spoza organizacji, która uzyskała informację przy okazji.  Oznacza to, że upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń mogą  w praktyce nie znać sygnalistów, a ustawa zobowiąże ich do zorganizowania spotkania osobistego po to, aby umożliwić sygnaliście dokonanie zgłoszenia tj. złożenia skargi „w cztery oczy”. Co to oznacza? Że realizacja procedury może wymagać dostępu np. do siedziby spółki lub do konkretnej osoby wskazanej w procedurze, w celach innych niż złożenie skargi. Organizacje powinny zatem pomyśleć np. w ramach przygotowania konkretnych instrukcji czy regulaminów o działaniach upoważnionych osób, czy o zapewnieniu im bezpieczeństwa (zarówno fizycznego jak i psychicznego). 

Ma Pani na myśli konkretną niebezpieczną sytuację?

Żyjemy, jak się wydaje, w „ciekawych czasach”. Niezależnie od wdrożenia procedury zgłoszeń, warto dbać o bezpieczeństwo, w tym cyberbezpieczeństwo załogi. Niezmiennie z perspektywy prawnej szczególnej ochronie podlegać powinna tajemnica przedsiębiorstwa i własność intelektualna. W toku weryfikowania i rozpatrywania skarg, niezmiernie istotne pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy przeciwstawnymi często interesami, tak aby zapewnić prawidłową ochronę sygnalistów i jednocześnie umożliwić organizacjom odpowiednią reakcję na bezpodstawne skargi złożone w złej wierze.

Niektórzy eksperci wskazują, że ustawa o ochronie sygnalistów w praktyce będzie regulacją martwą. Czy podziela Pani taki pogląd?

Mam nadzieje, że tak nie będzie, a organizacje, które zostały niejako „zmuszone” ustawą do refleksji nad zakresem swojej działalności, z którym związane jest  wyjaśnianie skarg, docenią wartość dobrze wdrożonej procedury zgłoszeń. Wydaje się, że świadomość możliwości dokonywania zgłoszeń, w tym wynikająca chociażby  z doniesień medialnych tzw. „głośnych” spraw sygnalistów, będzie rosła. Szkoda, że nagłaśniane są często sprawy kontrowersyjne, w których sygnaliści nie byli odpowiednio traktowani. Liczę, że w przyszłości pojawią się informacje ukazujące pozytywny, korzystny wpływ sygnalistów, na organizacje czy szerzej na społeczność. Niewątpliwie o ustawie o ochronie sygnalistów, będziemy jeszcze słyszeć, warto zatem pozostać ciekawym empirycznych doświadczeń po wdrożeniu procedur.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

adwokat Magdalena Sudoł Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy

 

Źródło zewnętrzne

adwokat Magdalena Sudoł
Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Wspiera przedsiębiorców w zakresie prawa pracy obejmującego zarówno indywidualne, jak i zbiorowe stosunki pracy, w tym przygotowuje i wdraża procedury HR-owe w organizacjach. Ma 10-letnie doświadczenie w reprezentowaniu pracodawców przed sądami oraz w postępowaniach kontrolnych. Posiada doświadczenie przy doradztwie transakcyjnym obejmującym wsparcie przy procesach przejęcia personelu, restrukturyzacji i reintegracji zespołów pracowniczych, outsourcingu pracowników, w tym we wdrożeniu procedury zwolnień indywidualnych i grupowych. Członek Stowarzyszenia Praktycy Compliance oraz wykładowca ORA w Warszawie.

Polecamy: „Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawcy”

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA