REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Małżeństwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?

Nawet w przypadku firmy niewielkich rozmiarów prowadzenie księgowości może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego już na wstępie należy zastanowić się, czy nasze zobowiązania w stosunku do urzędów – przede wszystkim skarbowych i ZUS będziemy wypełniać samodzielnie, czy też powierzymy je wyspecjalizowanym podmiotom – doradcy podatkowemu, biuru rachunkowemu, lub biegłemu rewidentowi.

Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Decydując o miejscu prowadzenia działalności, warto zwrócić uwagę na aspekty podatkowe. Od tego, gdzie działa firma – w wynajętym lokalu, czy własnym domu przedsiębiorcy – zależy bowiem m.in. jakie wydatki może on zaliczyć do kosztów, które obniżają dochód do opodatkowania.

Porada Eksperta: Jak zawierać umowy ze "spółką cywilną"?

W obecnym stanie prawnym spółka cywilna nie ma osobowości prawnej, ani statusu przedsiębiorcy. Choć potocznie mówi się, że spółka ta „coś sprzedała”, czy też „ coś kupiła”, to jest to jednak skrót myślowy. Stroną umowy nie jest bowiem sama spółka, ale jej wspólnicy. W konsekwencji w nagłówku zawieranej przez nas umowy należy pisać, że jest ona zawierana z „Janem Kowalskim (…), Janem Wiśniewskim (…), Janem Bednarskim (…) – działającymi w ramach spółki cywilnej o nazwie…”.

Rozdzielność majątkowa

Jest to jeden z typów małżeńskiego ustroju majątkowego. Charakteryzuje się tym, że nie występuje w nim wspólny majątek małżonków, a jedynie dwa odrębne majątki osobiste każdego z nich.

REKLAMA

Rozwód

Jest to jedna z przyczyn ustania małżeństwa. Jest orzekany wyrokiem sądu na żądanie małżonków, w przypadku gdy pomiędzy małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia.

Przewóz osób

W ramach umowy przewozu przewoźnik zobowiązuje się przewieźć, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, osoby lub rzeczy.

Co to takiego planowanie? - porada

Planowanie jest uniwersalnym procesem, stosowanym przez wszystkie firmy, odbywającym się w kontekście określonego otoczenia. Programowanie działalności przedsiębiorstwa to umiejętność równoległego poruszania się w dwóch czasach: teraźniejszym i przyszłym.

Małżeństwo

Instytucja małżeństwa kojarzy się ze związkiem emocjonalnym dwojga osób. Dla prawnika jest to jednak przede wszystkim instytucja prawna, wywierająca szereg konsekwencji w wielu dziedzinach prawa.

REKLAMA

Likwidacja

Postępowanie prowadzone w spółkach handlowych, mające na celu zakończenie ich bieżącej działalności oraz spieniężenie majątku. Likwidację spółek regulują odpowiednie przepisy kodeksu spółek handlowych.

Konkubinat

Konkubinat jest to nieformalny związek dwóch osób. Nieformalny charakter związku jest kryterium rozróżniającym konkubinat od małżeństwa. Pod względem prawnym nie stosuje się do konkubinatu żadnych rozwiązań dotyczących małżeństwa.

Konkordat

Konkordat to jest to rodzaj umowy międzynarodowej zawieranej przez Stolicę Apostolską z państwami. Normuje on stosunki między władzą świecką a kościelną w danym państwie.

Koncesja

Ten akt administracyjny upoważnia podmiot wnioskujący do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej (działalności koncesjonowanej).

Kodeks spółek handlowych

Kodeks spółek handlowych (skrót K.s.h. lub KSH) to akt prawny zawierający zbiór przepisów dotyczących ustroju i działalności spółek handlowych.

Jak dokonać zbycia składników majątkowych w spółce z o. o.?

Kapitał zakładowy spółki jest nienaruszalny. Jednak pieniądze bądź prawa będące przedmiotem wkładu, wcale nie muszą być zatrzymane w spółce i mogą służyć prowadzeniu przez nią działalności gospodarczej.

Jak wybrać szkołę doskonalenia techniki jazdy?

Od 2-3 lat wybór szkoły doskonalenia techniki jazdy może być nie małym problemem dla managera floty. W końcu z trudem wywalczony na ten cel budżet trzeba nie tylko rozsądnie zagospodarować, ale co najważniejsze wykazać, że takie szkolenie rzeczywiście przynosi znaczące ograniczenia kosztów związanych z użytkowaniem samochodów firmowych.

Ubezpieczenie zbiorowe w kontekście zamówień publicznych - porada


Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Komisji Europejskiej zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia pracowników z zakładem ubezpieczeń przez pracodawcę zobowiązanego do stosowania ustawy Pzp jest udzieleniem zamówienia publicznego mimo tego, że składki są opłacane z wynagrodzeń pracowników. Wynika to bezpośrednio z obowiązku stosowania dyrektyw unijnych przy zawieraniu umów grupowego ubezpieczenia pracowników.

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Łatwiej rozliczysz podatek od nieruchomości - porada

Wprowadzenie ujednoliconego wzoru deklaracji związanych z rozliczeniem podatku od nieruchomości zapowiada Ministerstwo Gospodarki. Podatnicy mogą spodziewać się znacznych udogodnień.

"Rozwód kościelny": czy potrzebny adwokat?

Zgodnie z ogólną zasadą, osoba posiadająca zdolność procesową może osobiście występować w sądzie jako strona procesowa w postępowaniu o nieważność małżeństwa i bronić swoich praw, robi to wówczas na własne ryzyko i na własną odpowiedzialność w sytuacji, kiedy domniemywa się nieznajomość prawa u tej osoby. Aby zapobiec działaniu na własną szkodę, strona może ustanowić sobie w tym celu adwokata.

Jak utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z o. o.?

W jaki sposób można utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i o czym należy pamiętać przy ich tworzeniu?

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Firmy coraz częściej rejestrują domeny. Dzieje się tak ponieważ domena kieruje odbiorcę do firmowego serwisu WWW, na którym klient może zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa. Jednak często zdarza się, że firmy poprzestają na rejestracji jednej domeny, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w przyszłości.

Ekspert radzi: czyj dom po rozwodzie?

Z chwilą zawarcia związku małżeńskiego automatycznie powstaje między małżonkami wspólność majątkowa (chyba że przed ślubem podpisali intercyzę). Wszystko, czego dorobią się w trakcie trwania małżeństwa, zarówno wspólnie, jak i samodzielnie - zalicza się do wspólnego majątku. Gdy dochodzi do rozwodu, wspólność majątkowa automatycznie ustaje, a małżonkowie mogą wnosić o podział majątku zgromadzonego w czasie trwania małżeństwa.

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

Jak założyć skład podatkowy?

Skład podatkowy jest miejscem o szczególnym statusie, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, magazynowane, przeładowywane oraz do którego wyroby te są wprowadzane lub, z którego są wyprowadzane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Czy można kontrolować korespondencję elektroniczną pracowników w celu ochrony przed ujawnieniem tajemnicy firmy?

Kontrola korespondencji przez osoby, do których nie jest ona skierowana, narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP swobodę komunikowania się (art. 49). Tajemnica korespondencji jest też jednym z dóbr osobistych, wprost wymienianych przez art. 23 kc, a obowiązkiem pracodawcy, wyraźnie określonym w kodeksie pracy (art. 111), jest poszanowanie dóbr osobistych pracownika.

Preferencyjne zasady oskładkowania przedsiębiorców

Jak otrzymać dotację unijną na prowadzenie przedszkola?

Unijne dotacje mogą pokrywać wydatki związane z uruchomieniem placówek przedszkolnych. Mogą także wspierać placówki już istniejące np. poprzez sfinansowanie kosztów zatrudnienia dodatkowego personelu. W poniższym artykule przedstawię możliwości otrzymania dotacji unijnej na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie obecnie prowadzony jest nabór takich projektów.

Intercyza - co to jest i jakie kwestie może regulować?

Intercyza to umowa zawierana między małżonkami lub przyszłymi małżonkami, regulująca kwestie majątkowe i finansowe w przypadku rozpadu związku małżeńskiego. Intercyza może określać m.in. jakie mienie będzie osobistym własnością każdego z małżonków, jakie będą składki na utrzymanie wspólnego gospodarstwa domowego, jakie prawa będą przysługiwać małżonkom w przypadku rozwodu, separacji lub śmierci jednego z małżonków. W Polsce intercyza jest uregulowana przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Bigamia

Bigamia jest to pozostawanie w związku małżeńskim w więcej niż jedną osobą. W polskim prawie jest ona zabroniona na podstawie Kodeksu Karnego, jest typem czynu zabronionego.

Akt małżeństwa

Akt małżeństwa jest jednym z aktów stanu cywilnego. Stanowi dowód zawarcia małżeństwa.

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Zawarcie małżeństwa poza lokalem urzędu stanu cywilnego

Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w lokalu urzędu stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Inną ewentualnością jest zawarcie tzw. ślubu konkordatowego, który wywołuje skutki cywilnoprawne. Przepisy przewidują jednak także inną możliwość, jaką jest zawarcie małżeństwa poza lokalem USC.

Formalności związane z zawarciem małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego

Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w urzędzie stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Jakich formalności należy dopełnić, aby zawrzeć małżeństwo?

Formalności związane z zawarciem małżeństwa konkordatowego

Od 1998 roku, kiedy Polska ratyfikowała Konkordat łączący ją ze Stolicą Apostolską, istnieje możliwość zawierania tzw. ślubów konkordatowych. Jaki skutki wywołuje zawarcie takiego ślubu? Jakie formalności należy wypełnić?

Jak zapewnić ważność małżeństwa konkordatowego w świetle prawa?

Zawarcie małżeństwa nie musi nastąpić przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Istnieje możliwość, aby ślub zawarty przed duchownym wywołał także skutki cywilne. Niezbędne jest jednak dopilnowanie kilku spraw, aby, w świetle prawa, małżeństwo było ważne. Jakich?

Czy handel na allegro to działalność gospodarcza?

Handel w serwisie internetowym allegro.pl już teraz w przypadku większości podmiotów wystawiających przedmioty na aukcje można traktować jako działalność gospodarczą. Działalność ta jest wykonywana bowiem w sposób ciągły i celem osiągnięcia zarobku, zatem nie dziwi zainteresowanie tą działalnością organów podatkowych, ponieważ do tej pory sprzedający na „allegro” prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów uchylali się od obowiązków z tym związanych.

Jak założyć e-sklep? - marża

Prowadząc sklep internetowy, podobnie jak każdą działalność gospodarczą naszym głównym celem jest wypracowanie możliwie jak największego zysku. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności tj. produkcyjnej, handlowej, czy usługowej droga prowadząca do tego celu może być odmienna. I tak na przykład prowadząc e-sklep (działalność handlowa) główne źródło zysku stanowi marża od sprzedawanych produktów.

Jak założyć e-sklep? - klient

Klient , nasz pan – te słowa od zawsze towarzyszyły każdemu szanującemu się przedsiębiorcy. I nieważne, czy dotyczy to małego straganu z warzywami, czy dużej firmy klient stanowił i będzie stanowić największą wartość, gdyż to on warunkuje popyt na sprzedawane przez nas dobro. Nietrudno się więc dziwić, że wymyślono szereg metod, działań mających głównie na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odwiedzających nasz sklep.

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Jak założyć e-sklep? - wybór platformy sklepu

Zastanawiając się nad platformą sklepową trzeba sobie uzmysłowić, że tak naprawdę nie ma idealnego przepisu gwarantującego dokonanie optymalnego wyboru. Wszystko zależy od rodzaju branży, w której zamierzamy handlować. W jednym sklepie wymaga się pewnych funkcjonalności, które w innym są całkowicie zbędne. W związki z tym, chcąc zapewnić sobie najlepsze rozwiązanie powinniśmy wynająć firmę, która stworzy nasz sklep od podstaw. Jest to jednak bardzo kosztowne rozwiązanie. W takim razie chcąc działać szybko i tanio powinniśmy się zdecydować na jedno z gotowych i o wiele tańszych rozwiązań. Co zatem wybrać?

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Protokół z kontroli NIK - porada

Wyniki przeprowadzonej kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli. Protokół zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku postępowania, w tym wykrytych nieprawidłowości, ich przyczyny, zakres, skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

Jakie są podstawy prawne działania NIK?

Konstytucja RP Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej. Działa w oparciu o Konstytucję RP, Ustawę o NIK, Statut i Zarządzenia Prezesa Izby. Regulacje zawarte w przepisach prawa określają m.in. pozycję ustrojową Izby, jej zadania, tryb i zakres działania oraz wewnętrzną organizację.

Jak kontroluje NIK?

NIK przeprowadza kilka tysięcy kontroli jednostkowych rocznie. Kontrolerzy pojawiają się w instytucjach, urzędach, które Izba ma prawo kontrolować z mocy prawa. Jeżeli kontroler zapuka do drzwi instytucji, w której Państwo pracują – można się do tego spotkania przygotować. Z poniższego tekstu dowiedzą się Państwo, czego kontroler NIK może zażądać, jak przebiega przykładowa kontrola oraz jakie dokumenty powstają podczas postępowania kontrolnego.

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Zamówienia publiczne powinny przebiegać zgodnie ze szczegółowo określoną w ustawie procedurą. Jednocześnie istnieje kilka fundamentalnych zasad, które służą ochronie wykonawców. Dzięki nim może zostać zapewniony prawidłowy tok postępowań. Jakie to zasady? Przeczytaj

REKLAMA