Wprowadzenie szkoleń dla pracowników sądów, stosowanie nowych technologii w komunikacji z obywatelami, a także ujednolicenie pism sadowych i wprowadzenie czytelnych informacji dla obywateli-to postulaty, które pojawiły się po zaprezentowanym raporcie Fundacji FOR, oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka pt. "Komunikacja sądów z obywatelami - badania empiryczne, wnioski, rekomendacje zmian".
Zatrudniając obcokrajowca w Polsce należy zwrócić przede wszystkim uwagę, jakiego kraju jest on obywatelem. W zakresie możliwości podejmowania pracy w Polsce uprzywilejowani są obywatele Unii Europejskiej i państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o swobodnym przepływie osób, którzy w większości przypadków mogą podejmować zatrudnienie w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwoleń. Natomiast osoby z państw spoza UE przy zatrudnianiu w Polsce nie są traktowanie jednakowo, gdyż dla niektórych państw oraz rodzajów prac zastosowano wyjątki od konieczności uzyskiwania zezwoleń na pracę w Polsce.Od 1 maja 2004 r. w związku z wstąpieniem Polski do UE przestały obowiązywać zawarte przez Polskę dwustronne umowy międzynarodowe z krajami Unii, które regulowały kwestie zabezpieczenia społecznego z tymi krajami. Dwustronne umowy zostały zastąpione jednolitym systemem unijnym.