REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jakie są skutki odwołania darowizny?
Jakie są skutki odwołania darowizny?

REKLAMA

REKLAMA

Darowiznę można odwołać. Tyczy się to zarówno darowizny wykonanej jak i nie wykonanej. Warto o tym pamiętać dając darowiznę.

Co to jest darowizna

Umowę darowizny reguluje kodeks cywilny. Jest to zatem umowa nazwana. Dotyczą jej art. 888-902 k.c. Zgodnie z definicją z art. 888 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej o darowiźnie można się dowiedzieć na stronie www.darowizna.wieszjak.pl

Rodzaje darowizny

Kodeks cywilny dzieli darowizny na wykonane i nie wykonane. Darowizny wykonane to te, których przedmiot (nieruchomość, samochód, pieniądze) został wydany obdarowanemu.

Natomiast ich przeciwieństwem są darowizny nie wykonane, a więc takie gdzie strony zawarły umowę ale nie nastąpiło jeszcze fizyczne wydanie przedmiotu darowizny. W zależności od tego, z którym rodzajem darowizny będziemy mieli do czynienia inne będą zasady odwołania darowizny.

REKLAMA

Darowizny nie wykonane

Darczyńca może odwołać darowiznę nie wykonaną jeżeli po podpisaniu umowy jego sytuacja majątkowa uległa pogorszeniu. Przy czym zmiana sytuacji musi być tego rodzaju, że wykonanie darowizny nastąpi z uszczerbkiem dla darczyńcy lub jego najbliższych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darowizny wykonane

Można odwołać również darowiznę wykonaną. Jednak może to nastąpić tylko w wyjątkowych sytuacjach. Ma to miejsce wtedy gdy obdarowany dopuścił się względem darczyńcy rażącej niewdzięczności. Rażąca niewdzięczność może polegać na: pobiciu, pomówieniu, nieudzielaniu pomocy, znęcaniu się psychicznym i fizycznym. Katalog ten jest jednak otwarty.

Zobacz serwis: Darowizny

Forma

Odwołanie darowizny następuje poprzez oświadczenie złożone obdarowanemu. Musi mieć ono formę pisemną. Samo jednak oświadczenie nie powoduje przeniesienia własności. Obdarowany musi wydać przedmiot darowizny i wtedy dopiero jej własność przechodzi z powrotem na darczyńcę. Jednakże gdy przedmiotem darowizny jest nieruchomość wtedy jej zwrot musi nastąpić również w formie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Termin

Możliwość odwołania darowizny jest ograniczona czasowo. Darowiznę niewykonaną na zasadach wyżej omówionych można odwołać aż do wydania przedmiotu darowizny.

Co się zaś tyczy darowizny wykonanej to można ją odwołać jedynie w ciągu roku od dnia, w którym darczyńca dowiedział się o niewdzięczności obdarowanego. Po upływie tego terminu darczyńca nie może skorzystać ze swego uprawnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądza często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

REKLAMA

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

REKLAMA

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA