reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Zawarcie umowy sprzedaży przez przyjęcie oferty

Zawarcie umowy sprzedaży przez przyjęcie oferty

Do umowy sprzedaży może dojść przez sformułowanie oferty przez sprzedawcę i jej przyjęcie przez drugą stronę. Z chwilą przyjęcia dochodzi do zawarcia umowy.

Sprzedaż może mieć miejsce w ramach tzw. oferty, kiedy to oświadczenia woli obydwu stron nie są składane w tym samym czasie. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego ofertowy tryb zawarcia umowy polega bowiem na złożeniu przez dwie strony oświadczeń woli, w sytuacji gdy jedna z nich proponuje zawarcie umowy, a druga akceptuje taką propozycję.

Między propozycją, a przyjęciem oferty może istnieć odstęp czasowy. Jeżeli oferent nie wycofa oferty, jest nią związany, a jej przyjęcie jest dla niego wiążące. Efektem tego jest zawarcie umowy.

Kiedy ogłoszenie jest ofertą?

Zgodnie z art. 66 Kodeksu cywilnego oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży będzie to określenie przedmiotu sprzedaży (np. samochód) oraz wskazanie ceny.

Ofertą będzie wystawienie samochodu na giełdzie samochodowej oraz oznaczenie go ceną.

W praktyce należy jednak rozróżnić zwaną potocznie ofertę reklamową od tej wywołującej skutki prawne. Zgodnie bowiem z art. 71 Kodeksu cywilnego reklamy, ogłoszenia czy cenniki, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, a jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy.

Zobacz również serwis: Umowy

Dodatkowo w przypadku umowy sprzedaży za ofertę uważa się wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny. Tym samym o ile wskazanie produktu w gazetce reklamowej ofertą nie będzie, o tyle wystawienie produktu wraz z ceną na wystawie sklepu za taką ofertę będzie już uznane.

Praktyczne znaczenie oferty

Znaczenie oferty ma wbrew pozorom spore znaczenie praktyczne, a zdecydowana większość z nas korzysta z tej formy zawierania umów sprzedaży. Przyjęcie oferty może nastąpić również w sposób dorozumiany, np. poprzez włożenie towaru do koszyka.

Zobacz również: Czy cena towaru na sklepowej półce wiążąca?

W szczególności istotny jest dla kupujących fakt, iż zawarcie umowy sprzedaży następuje w momencie przyjęcia oferty. Po tej chwili sprzedawca nie może bowiem już oferty odwołać. Ważność umowy nie zależy też od potwierdzenia umowy przez sprzedawcę.

Jan robiąc zakupy w hipermarkecie zauważył korzystny cenowo produkt. Przy kasie okazało się jednak, że przez pomyłkę produkt został oznaczony nieaktualną i zarazem dużo niższą ceną. W takiej sytuacji umowa jest ważna, a obowiązującą ceną będzie ta, która widniała w sklepie przy produkcie. Janowi będzie przysługiwało roszczenie do sprzedawcy o wykonanie umowy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ofertowy sposób zawarcia umowy sprzedaży.
Ofertowy sposób zawarcia umowy sprzedaży.

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców51.75 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

DoxyChain

We change business reality

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama