REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne po nowemu na stałe

Hubert Woźniak
Hubert Woźniak
Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół
Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół świadczy wyspecjalizowane usługi w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne po nowemu na stałe/Fot. Shutterstock
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne po nowemu na stałe/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne ma zostać wpisane na stałe do systemu prawa. Będzie to jednak nieco inna forma niż instytucja wynikająca z Tarczy 4.0. Jakie są najważniejsze założenia nowego postępowania?

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne na stałe. Założenia nowelizacji i pierwsze refleksje

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji 15 lutego opublikowano projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych oraz niektórych innych ustaw (projekt z dnia 27 stycznia 2021 roku). Jednym z jego założeń jest wprowadzenie na stałe do polskiego systemu prawa restrukturyzacyjnego tzw. uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostałoby jednak wpisane na stałe do systemu prawa w nieco innej formie niż instytucja wynikająca z Tarczy 4.0 oraz jako nowa forma postępowania o zatwierdzenie układu.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne – najważniejsze założenia

Zgodnie z założeniami ustawy wprowadzającej nowe postępowanie o zatwierdzenie układu:

  1. Postępowanie zostanie otwarte w drodze obwieszczenia w Krajowym Rejestrze Zadłużonych dokonanym przez nadzorcę układu, z którym dłużnik zawarł umowę o pełnienie przez doradcę restrukturyzacyjnego funkcji nadzorcy układu.
  2. O dokonaniu obwieszczenia będzie decydować nadzorca układu. Nadzorca układu odmówi obwieszczenia, jeśli w ciągu ostatnich dziesięciu lat dłużnik prowadził postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym dokonano obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego, albo jeżeli w ciągu ostatnich dziesięciu lat umorzono postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec dłużnika, za wyjątkiem sytuacji, gdy umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego nastąpiło za zgodą rady wierzycieli.
  3. W przypadku odmowy dokonania obwieszczenia, dłużnik będzie mógł złożyć skargę na odmowę nadzorcy układu do sądu restrukturyzacyjnego. Odmowa będzie składana za pośrednictwem nadzorcy układu. Skarga powinna zostać rozpoznana przez sąd w terminie tygodnia.
  4. Obwieszczenie będzie mogło zostać dokonane dopiero po sporządzeniu spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych oraz wstępnego planu restrukturyzacyjnego. Do dokonania obwieszczenia nie będzie konieczne sporządzenie propozycji układowych, jak ma to miejsce obecnie.
  5. Maksymalny czas trwania postępowania to 4 miesiące, w ciągu których dłużnik powinien złożyć do sądu wniosek o zatwierdzenie układu. W przeciwnym przypadku skutki obwieszczenia wygasną.
  6. W nowym postępowaniu o zatwierdzenie układu dłużnik otrzyma co najmniej taką samą ochronę swojego majątku przez windykacją wierzycieli jak w postępowaniu sanacyjnym, np.: niedopuszczalne będzie prowadzenie egzekucji do majątku dłużnika wchodzącego w skład masy układowej, zarówno w zakresie wierzytelności objętych układem z mocy prawa, wierzytelności, które mogą zostać objęte układem za zgodą wierzyciela, jak i wierzytelności nieobjętych układem z mocy prawa bezwarunkowo (poza wierzytelnościami alimentacyjnym oraz innymi wskazanymi w art. 312 ust. 5 PR). Będzie można również uchylić dokonane zajęcia.
  7. W nowym postępowaniu o zatwierdzenie układu nie będzie można – bez zezwolenia rady wierzycieli lub Sędziego-Komisarza – wypowiedzieć dłużnikowi umów najmu lub dzierżawy lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzone przedsiębiorstwo dłużnika. To samo będzie tyczyło się również „umów kredytu w zakresie środków postawionych do dyspozycji kredytobiorcy przed dniem otwarcia postępowania, leasingu, ubezpieczeń majątkowych, umów rachunku bankowego, umów poręczeń, umów obejmujących licencje udzielone dłużnikowi oraz gwarancji lub akredytyw wystawionych przed dniem otwarcia przyspieszonego postępowania układowego oraz innych umów o podstawowym znaczeniu dla prowadzenia przedsiębiorstwa dłużnika”. Listę umów o podstawowym znaczeniu dla prowadzenia przedsiębiorstwa dłużnika będzie sporządzał nadzorca układu i składał do akt sprawy w terminie 21 dni od dnia otwarcia postępowania.
  8. Układem będą mogli zostać objęci również wierzyciele zabezpieczeni rzeczowo, jeśli propozycje układowe będą przewidywały „pełne zaspokojenie, w terminie określonym w układzie, jego wierzytelności wraz z należnościami ubocznymi, które były przewidziane w umowie będącej podstawą ustanowienia zabezpieczenia, nawet jeżeli umowa ta została skutecznie rozwiązana lub wygasła”, albo będą przewidywały „zaspokojenie wierzyciela w stopniu nie niższym od tego, jakiego może się spodziewać w przypadku dochodzenia wierzytelności wraz z należnościami ubocznymi z przedmiotu zabezpieczenia”.

Jakie korzyści niesie uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne w nowej formie?

Nowelizacja prawa restrukturyzacyjnego wprowadzi wiec zdecydowanie nową formułę postępowania o zatwierdzenie układu, w którym majątek dłużnika zostanie objęty co najmniej taką samą ochroną jak w postępowaniu sanacyjnym. Co więcej, nadzorca układu będzie mógł przygotować listę umów o podstawowym znaczeniu dla prowadzenia przedsiębiorstwa (nowa instytucja prawa restrukturyzacyjnego), co poskutkuje jeszcze głębszą ochroną integralności przedsiębiorstwa dłużnika.

REKLAMA

Kilka refleksji na temat uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego

Moim zdaniem uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne powinno zostać na stałe wpisane do polskiego systemu prawa restrukturyzacyjnego jako szybkie i skuteczne narzędzie restrukturyzacji przedsiębiorstw, niemniej pewne zastrzeżenia budzić będzie zapewne stopień przyznanej dłużnikowi ochrony przed windykacją. Postępowanie o zatwierdzenie układu będzie się toczyło w dużej mierze bez udziału sądu, natomiast w postępowaniu sanacyjnym – dla którego taki stopień ochrony jest typowy – toczy się przy największym udziale sądu ze wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych oraz przy obecności zarządcy. Argumentem przeciw takiej konstrukcji ochrony są możliwe nadużycia uzyskanej ochrony oraz deprecjacja przyspieszonego postępowania restrukturyzacyjnego, które w praktyce może zupełnie stracić na znaczeniu. Z kolei, argumentem za utrzymaniem takiego statusu ochrony jest krótki czas trwania postępowania o zatwierdzenie układu oraz realna możliwość odciążenia sądów restrukturyzacyjnych, które w większości przypadków nie są w stanie osiągnąć zbliżonej dynamiki procedowania restrukturyzacji. W mojej ocenie należy zaaprobować wprowadzenie możliwości uchylenia dokonanych zajęć, które w praktyce mogły prowadzić do szybkiego niepowodzenia uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego wobec braku możliwości zaspokajania przez dłużnika bieżących zobowiązań z uwagi na dokonane zajęcia rachunków bankowych, przy czym instytucja ta w warunkach UPR powinna być stosowana możliwie ostrożnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe postępowanie o zatwierdzenie układu wzmacnia również pozycję nadzorcy układu, który nie tylko winien stać na straży przestrzegania przepisów prawa w ramach postępowania, kierować nim jako niezależny podmiot, ale będzie również wyznaczał stopień ochrony dłużnika i de facto kierował całą restrukturyzacją przedsiębiorstwa.

Obowiązująca ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19; Dz.U. poz. 1086) przewiduje, że uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne będzie obowiązywać do dnia 30 czerwca 2021 roku. Nowelizacja – zgodnie z założeniem – powinna wejść w życie w dniu 1 lipca 2021 roku wraz z Krajowym Rejestrem Zadłużonych.

Z projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych oraz niektórych innych ustaw można zapoznać się tutaj: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs/2/12333954/12688314/dokument490240.docx.

Polecamy serwis: W sądzie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To prawda. W PZON seryjnie odbierają pkt 7 niepełnosprawnym. Winne są przepisy, a nie lekarze

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

REKLAMA

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA