REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje sądu pierwszej instancji w postępowaniu karnym wykonawczym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof  Kudlicki
Adwokat - specjalista z zakresu prawa karnego

REKLAMA

REKLAMA

Sąd, który w pierwszej instancji wydał wykonywane orzeczenie, jest właściwy we wszystkich sytuacjach postępowania wykonawczego, za wyjątkiem spraw przekazanych do właściwości innych organów, w szczególności sądu penitencjarnego (art. 2 Kodeksu ).

Organy właściwe do orzekania w polskim postępowaniu karnym wykonawczym

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych zasad polskiego prawa karnego wykonawczego jest istnienie domniemania właściwości sądu, który wydał wyrok w sprawie w pierwszej instancji, także w postępowaniu wykonawczym (Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z 21 maja 2008 r., II AKo 77/08, Prokuratura i Prawo rok 2009, Nr 1, poz. 52, str. 21).

W praktyce skutkuje to tym, że po uprawomocnieniu się wyroku co do zasady decyzję podejmuje sąd, który już w sprawie orzekał jako sąd pierwszej instancji. W zależności od rodzaju sprawy będzie to sąd rejonowy lub sąd okręgowy. Podana zasada nie jest jednak niezmienna. Mówi o tym treść art. 3§1 kkw, w którym spotkamy często używane ogólne sformułowanie: „chyba, że ustawa stanowi inaczej”. Kodeks karny wykonawczy za organy postępowania wykonawczego uważa także sądy penitencjarne, sądy wojskowe oraz inne organy wymienione w art. 2 Kodeksu karnego wykonawczego. Są nimi:
1. prezes sądu lub upoważniony sędzia;
2. sędzia penitencjarny;
3. dyrektor zakładu karnego, aresztu śledczego, a także dyrektor okręgowy i Dyrektor Generalny Służby Więziennej albo osoba kierująca innym zakładem przewidzianym w przepisach prawa karnego wykonawczego oraz komisja penitencjarna;
4. sądowy kurator zawodowy;
5. sądowy lub administracyjny organ egzekucyjny;
6. urząd skarbowy;
7. odpowiedni terenowy organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego;
8. inny organ uprawniony przez ustawę do wykonywania orzeczeń.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Sąd I instancji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza całości tekstu Kodeksu karnego wykonawczego pokazuje, że ustawodawca ustanowił sąd, który orzekał w sprawie w pierwszej instancji kompetentnym w szeregu spraw.

Sąd pierwszej instancji (sądem tym jest sąd rejonowy lub sąd okręgowy), który w szczególności:
1. rozpoznaje skargi na niezgodne z prawem decyzje organów wykonawczych złożone przez skazanych nieodbywających kary pozbawienia wolności;
2. może wstrzymać wykonanie zaskarżonych decyzji;
3. kieruje orzeczenie do wykonania z uwzględnieniem wymagań określonych;
4. rozstrzyga wątpliwości co do wykonania orzeczenia lub zarzuty co do obliczenia kary;
5. umarza postępowanie wykonawcze;
6. zawiesza postępowanie wykonawcze;
7. kierując do wykonania orzeczenie o pozbawieniu wolności, zawiadamia sąd opiekuńczy lub inny właściwy organ;
8. może zmienić lub uchylić poprzednie postanowienie, jeżeli ujawnią się nowe lub poprzednio nieznane okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia;
9. orzeka w przedmiocie zatarcia skazania, jeżeli nie nastąpiło ono z mocy prawa;
10. orzeka w sprawach dotyczących wykonania kary grzywny:

Zobacz również serwis: Prawo karne wykonawcze

REKLAMA

• wzywa skazanego na grzywnę do jej uiszczenia;
• może zamienić grzywnę nieprzekraczającą stu dwudziestu stawek dziennych na pracę społecznie użyteczną;
• orzeka wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności;
• może warunkowo zawiesić wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności;
• może zamienić zastępczą karę pozbawienia wolności na pracę społecznie użyteczną;
• może odroczyć wykonanie grzywny lub rozłożyć ją na raty;
• odwołuje odroczenie wykonania grzywny lub rozłożenia jej na raty;
• może umorzyć grzywnę w całości lub w części;

11. orzeka w sprawach dotyczących wykonania kary ograniczenia wolności i sprawuje nadzór nad jej wykonywaniem;
12. określa rodzaj i miejsce pracy skazanego, jeśli nie wskazano tego w wyroku:
• wyznacza - za ich zgodą - zakłady pracy, placówki służby zdrowia lub opieki społecznej oraz inne instytucje i organizacje niosące pomoc charytatywną, względnie reprezentujące społeczność lokalną w celu wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy;
• wzywa skazanego do stawienia się w wyznaczonym terminie do wskazanego zakładu, placówki, instytucji lub organizacji;
• może wzywać skazanego do osobistego stawiennictwa i żądać od niego wyjaśnień dotyczących przebiegu odbywania kary;
• może odroczyć lub odracza wykonywanie kary ograniczenia wolności;
• może odwołać odroczenie wykonywania kary ograniczenia wolności;
• udziela lub może udzielić przerwy, a także odwołać przerwę w odbywaniu kary ograniczenia wolności;
• zamienia karę ograniczenia wolności na zastępczą karę grzywny i określa wysokość jednej stawki dziennej;
• orzeka o wykonaniu zastępczej kary pozbawienia wolności, a także o wstrzymaniu jej wykonania;
13. może odwołać odroczenie wykonania kary pozbawienia wolności.
Przedstawiona powyżej lista nie przedstawia w sposób wyczerpujący katalogu spraw, w których kompetentny jest sąd orzekający w sprawie w pierwszej instancji. W razie wątpliwości gdzie należy skierować sprawę zawsze dobrze mieć na uwadze przytoczone powyżej domniemanie prawne odnośnie właściwości sądu, który orzekał w sprawie w pierwszej instancji.

Pamiętać także trzeba, że sądy z urzędu badają swoją właściwość, a w razie stwierdzenia braku swej kompetencji do załatwienia sprawy przekazują ją innemu sądowi lub innemu organowi. Na postanowienie w tym przedmiocie służy stronie zażalenie. Wnosimy je do sądu wyższej instancji za pośrednictwem tego, który wydał zaskarżone orzeczenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia unijna 36 godzin). Ekspert: musimy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Polacy pracują za dużo. Ekspert: powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawdziwe informacje o potwierdzaniu tożsamości wyborców [wybory prezydenta 2025 r.]

PKW opublikowało dziś komunikat z informacją, że wyborcy mogą potwierdzać swoją tożsamość mObywatelem w czasie głosowania w wyborach prezydenckich.

Sąd zdecydował: wychowanie dziecka a emerytura. ZUS nie chce przyznawać świadczeń

Jakiś czas temu zapadł istotny wyrok z obszaru świadczeń rodzinnych, a konkretnie co do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego - MAMA 4+. Z pomocą interpretacji (jak się okazuje spornych i niewystarczająco precyzyjnych) definicji - przyszedł NSA na skutek pozwu matki, której ZUS nie chciał przyznać tzw. "świadczenia matczynego". W sprawie sporne okazało się pojęcie: wychowania dzieci.

Wybory Prezydenta RP 2025. Kiedy PKW poda wyniki?

Wybory prezydenckie w Polsce odbędą się w niedzielę, 18 maja 2025 roku. Tego samego dnia, już po zamknięciu lokali wyborczych poznamy wyniki sondażowe exit poll. Na wyniki PKW trzeba będzie poczekać trochę dłużej. Kiedy wyniki?

Pełczyńska-Nałęcz: Koniec dopłat do kredytów mieszkaniowych, podatek katastralny od trzeciego mieszkania

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała zwrot w polityce mieszkaniowej. Koniec z dopłatami do kredytów, więcej mieszkań społecznych i podatek katastralny – to filary nowego podejścia rządu.

REKLAMA

Wybory prezydenckie 2025: Kto przejdzie do drugiej tury? [SONDA]

Wybory prezydenckie 2025 zbliżają się wielkimi krokami. Emocje rosną, a najnowsze sondaże rzucają nowe światło na szanse poszczególnych kandydatów. Kto znajdzie się w drugiej turze? Sprawdź, jak wyglądają wyniki, jak zmieniają się nastroje wyborców i oddaj głos w naszej sondzie.

Ostatnie sondaże prezydenckie 2025: duże różnice w pierwszej trójce. 25% Polaków nadal się waha na kogo zagłosować. Podejmą decyzję dopiero przy urnie wyborczej?

W dniu 14 maja 2025 r. opublikowano dwa różne sondaże prezydenckie tej samej instytucji badawczej IBRIS, dla dwóch różnych gazet przeprowadzone w ostatnich dniach. Sondaże te pokazują dość duże różnice między kandydatami plasującymi się na pierwszych trzech miejscach. Z innego sondażu wynika, że ponad jedna czwarta Polaków wciąż może zmienić kandydata, na którego zagłosuje w nadchodzących wyborach prezydenckich.

REKLAMA