REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory prezydenckie 2020 - ochrona danych osobowych przez komitety wyborcze

Na potrzeby kampanii wyborczej komitety wyborcze przetwarzają dane osobowe setek tysięcy obywateli, m.in. w związku z marketingiem politycznym czy pracą wolontariuszy.
Na potrzeby kampanii wyborczej komitety wyborcze przetwarzają dane osobowe setek tysięcy obywateli, m.in. w związku z marketingiem politycznym czy pracą wolontariuszy.

REKLAMA

REKLAMA

W toku kampanii wyborczej na Prezydenta RP komitety wyborcze będą przetwarzać na dużą skalę dane osobowe. Kto ma dostęp do danych osobowych? Jak przetwarzać je zgodnie z prawem?

Ochrona danych osobowych przez komitety wyborcze w toku kampanii wyborczej na Prezydenta RP

REKLAMA

W czasie kampanii wyborczej na Prezydenta RP komitety wyborcze, działając na obszarze całego kraju, będą przetwarzać na dużą skalę dane osobowe, w tym dane szczególnej kategorii. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o ciążącym na nich obowiązku przetwarzania ich zgodnie z prawem i wdrożenia adekwatnych środków zapewniających odpowiedni poziom ochrony danych.

REKLAMA

W związku z początkiem kampanii wyborczej na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwraca uwagę, że w czasie tej kampanii komitety wyborcze – które zgodnie z przepisami Kodeksu wyborczego tworzone wyłącznie przez wyborców - będą przetwarzać na dużą skalę dane osobowe, w tym dane szczególnych kategorii, o których mowa w art. 9 RODO, ujawniające poglądy polityczne czy światopoglądowe. Zgodnie bowiem z art. 90 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, zgłoszenie kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej musi być poparte podpisami co najmniej 100 tys. obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. W poprzednich tego typu kampaniach komitety wyborcze poszczególnych kandydatów w praktyce zbierały znacznie większą liczbę podpisów obywateli, sięgającą setek tysięcy, a w niektórych przypadkach przekraczającą nawet półtora miliona.

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

Niezależnie od zbierania głosów poparcia dla kandydatów, komitety wyborcze prowadzą na zasadzie wyłączności kampanię wyborczą na rzecz kandydatów. Na te potrzeby przetwarzają dane osobowe setek tysięcy obywateli, m.in. w związku z marketingiem politycznym czy pracą wolontariuszy.

Na podstawie art. 140 Kodeksu wyborczego komitety wyborcze są również obowiązane prowadzić rejestry kredytów oraz wpłat na kampanię wyborczą o wartości przekraczającej łącznie od jednej osoby fizycznej kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę. Rejestry te komitety muszą upubliczniać na swojej stronie internetowej i uaktualniać w taki sposób, aby informacje o kredytach i wpłatach ujawniane były w terminie 7 dni od dnia udzielenia kredytu lub dokonania wpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto ma dostęp do danych

REKLAMA

Należy podkreślić, że komitety wyborcze mogą przekazywać przetwarzane przez siebie dane osobowe pozyskane bezpośrednio na podstawie przepisów Kodeksu wyborczego (np. dane osobowe z list poparcia) wyłącznie organom wskazanym w przepisach prawa wyborczego. Nie mogą zaś udostępniać ich innym podmiotom, np. partiom politycznym wspierającym kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej czy firmom wynajętym do prowadzenia działań marketingowych.

Warto też pamiętać, że już przy zbieraniu podpisów na listach poparcia danego kandydata, robić to tak, by osoby podpisujące taką listę nie mogły się zapoznać z danymi osób, które uczyniły to wcześniej. Należy więc zasłaniać te dane np. stosując proste nakładki, czy nie chwalić się widocznymi listami w mediach społecznościowych.

Działania marketingowe w sieci – kilka praktycznych wskazówek

Organ nadzorczy zwraca też uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w czasie prowadzenia działań związanych z agitacją wyborczą w Internecie. Wykorzystując w tym celu reklamy internetowe i media społecznościowe konieczne jest, obok stosowania zabezpieczeń, realizowanie obowiązków informacyjnych i sprawne reagowanie na żądania osób, których dane dotyczą.

W tym kontekście warto brać pod uwagę wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 5 czerwca 2018 r. (wyrok w sprawie C-210/16 - Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein (ULD) przeciwko Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein Gmbh,), w którym wskazano, że administratorzy tzw. fanpage’y prowadzonych na Facebooku ponoszą z Facebookiem wspólną odpowiedzialność za przetwarzanie danych osób odwiedzających ich strony. Jak podkreślano w uzasadnieniu wyroku, okoliczność, iż administrator fanpage’a korzysta z platformy oferowanej przez Facebook i z usług na niej dostępnych, nie zwalnia go z jego obowiązków w dziedzinie ochrony danych osobowych.

Prowadząc fanpage kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w mediach społecznościowych, komitety wyborcze będące administratorami powinny pamiętać, m.in. o konieczności informowania osób o przetwarzaniu ich danych osobowych.

Obowiązek dokonania oceny skutków dla ochrony danych

Komitety wyborcze muszą też pamiętać, że w związku z tym, iż przetwarzają na dużą skalę dane osobowe szczególnych kategorii, mają obowiązek przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych. Zgodnie bowiem z art. 35 ust. 1 RODO, jeżeli dany rodzaj przetwarzania - w szczególności z użyciem nowych technologii - ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, administrator przed rozpoczęciem przetwarzania dokonuje oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych. Dla podobnych operacji przetwarzania danych wiążących się z podobnym wysokim ryzykiem można przeprowadzić pojedynczą ocenę.

W tym kontekście należy przypomnieć, że w Komunikacie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie wykazu rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony wśród rodzajów operacji przetwarzania, dla których wymagane jest przeprowadzenie takiej oceny wskazano operacje dokonywane przez komitety wyborcze.

Jak stanowi art. 35 ust. 2 RODO, dokonując oceny skutków dla ochrony danych, administrator konsultuje się z inspektorem ochrony danych, jeżeli został on wyznaczony.

Warto mieć IOD

Dobrym i rekomendowanym przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych postępowaniem jest powołanie przez komitet wyborczy inspektora ochrony danych, który będzie wspierał go jako administratora w wypełnieniu jego obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych wynikających z RODO.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. c RODO, administratorzy wyznaczają inspektora ochrony danych zawsze, gdy główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 RODO.

Komitety wyborcze powinny więc dokonać oceny, czy spełniają  przesłanki z art. 37 ust. 1 lit. c RODO. Pomocne w dokonaniu takiej oceny są Wytyczne Grupy Roboczej Art. 29 ds. ochrony danych przyjęte w dniu 13 grudnia 2016 r., ostatnio zmienione i przyjęte w dniu 5 kwietnia 2017 r. (znak: WP 243 rew.01) dotyczące inspektorów ochrony danych. Wskazano w nich, że w sytuacji, gdy z przepisów nie wynika obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych, zaleca się administratorom i podmiotom przetwarzającym udokumentowanie wewnętrznej procedury przeprowadzonej w celu ustalenia obowiązku bądź braku obowiązku wyznaczenia inspektora ochrony danych, celem wykazania, iż stosowne czynniki zostały uwzględnione. Ta procedura powinna zostać częścią dokumentacji, tworzonej zgodnie z zasadą rozliczalności, o której stanowi art. 5 ust. 2 RODO.

W ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, powołanie przez komitety wyborcze inspektorów ochrony danych zmniejsza ryzyko naruszenia przepisów RODO przez te podmioty. Fachowa pomoc wyspecjalizowanego eksperta z zakresu ochrony danych pozwoli administratorowi wypracować standardy działań komitetu wyborczego pozwalające w sposób prawidłowy przetwarzać dane obywateli w kampanii wyborczej.

Inspektor ochrony danych może też m.in. wspierać administratora w podnoszeniu świadomości osób zaangażowanych w pracę komitetu wyborczego – zarówno pracowników, jak i wolontariuszy. Wiedzę na temat przepisów dotyczących ochrony danych osobowych powinny mieć wszystkie osoby zaangażowane w proces przetwarzania danych, takie jak np. zbierające podpisy pod listami poparcia dla kandydata, prowadzące działania medialne czy odpowiedzialne za aktywność komitetu wyborczego w sieci, w tym administrujące stronami internetowymi czy mediami społecznościowymi.

Prezes UODO zachęca komitety wyborcze powołane na czas trwania kampanii wyborczej na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do zapoznania się z innymi pomocnymi materiałami organu nadzoru:

Polecamy serwis: Wybory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: UODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności 2024 - nowelizacja ustawy przyjęta przez Sejm

Przedłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności po 30 września 2024 roku także dla niepełnosprawnych po 16 roku życia - nowelizacja ustawy została przyjęta przez Sejm. Trafi teraz do Senatu. Jaki problem rozwiązuje?

Pilne! Znane wszystkim tabletki do ssania na ból gardła z zakazem sprzedaży. Seria RT019 z terminem przydatności do 30.11.2026. "Zanieczyszczenia o nieznanym pochodzeniu i charakterze"

Jak poinformowała 25 września 2024 r. Polska Agencja Prasowa Główny Inspektor Farmaceutyczny wstrzymał w całej Polsce obrót jednej serii produktu leczniczego Strepsils z miodem i cytryną w związku z wystąpieniem zanieczyszczeń nieznanego pochodzenia.

Czy świadczenie z programu Aktywny Rodzic przysługuje, gdy pracuje tylko jeden z rodziców?

Program „Aktywny Rodzic” ma na celu wspieranie rodzin, w których oboje rodzice są aktywni zawodowo. Jednak co się dzieje w sytuacji, gdy tylko jeden z rodziców pracuje? Czy możliwe jest skorzystanie ze świadczenia w takim przypadku?

Nagły zwrot akcji - teraz 1300 złotych na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2024/2025. Kto dostanie świadczenie w takiej wysokości? Sprawdź zasady

1300 złotych na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2024/2025. Kto dostanie świadczenie w takiej wysokości? Początek roku szkolnego 2024/2025 mija pod znakiem powodzi. Pojawia się wiele nowych regulacji, a jedną z najnowszych jest dodatkowy 1000 złotych na wyprawkę szkolną.

REKLAMA

KAS: Ukrainka wjeżdżała do Polski z gotówką o równowartości ponad 1,7 mln zł. Zgłosiła tylko 20 tys. euro

Nielegalny przewóz gotówki o równowartości ponad 1,7 mln zł wykryli funkcjonariusze podkarpackiej Krajowej Administracji Skarbowej. Pieniądze zostały znalezione podczas kontroli bagażu Ukrainki wjeżdżającej do Polski z Ukrainy pociągiem relacji Kijów-Przemyśl. Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie podkom. Edyta Chabowska, obywatelka Ukrainy, złożyła deklarację dewizową na przewóz 20 tys. euro.

Co z ulgą dla samotnie wychowujących, gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną?

Pomimo formalnego orzeczenia o opiece naprzemiennej, dziecko faktycznie przebywa wyłącznie pod opieką jednej osoby, która ponosi koszty jego utrzymania i wychowania. Jest również oświadczenie matki dziecka, potwierdzające ten stan rzeczy. Co w takim przypadku z ulgą dla samotnie wychowujących?

Zasiłek dla bezrobotnych nie dla pracownika zwolnionego dyscyplinarnie?

Zasiłek dla bezrobotnych nie dla pracownika zwolnionego dyscyplinarnie? Czy sposób rozwiązania umowy o pracę ma znaczenie? Którym bezrobotnym nie przysługuje prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Od 1 czerwca 2024 r. wysokość zasiłku dla bezrobotnych uległa zmianie.

Sygnalista może od 25 grudnia 2024 r. dokonywać zgłoszeń do Rzecznika Praw Obywatelskich

Ustawa o ochronie sygnalistów weszła w życie. Dopiero jednak od 25 grudnia 2024 roku sygnalista może dokonywać zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznik Praw Obywatelskich i innych organów. Powstał Zespół do spraw Sygnalistów przy RPO.

REKLAMA

Miało być 27 zł za paczkę papierosów i dodatkowe 40 zł za waporyzator. Jednak MF zmieniło zdanie. O ile w końcu wzrośnie akcyza?

Miało być 27 zł za paczkę papierosów i dodatkowe 40 zł za waporyzator. Jednak MF zmieniło zdanie. O ile w końcu wzrośnie akcyza? Trwają konsultacje i nie zanosi się na to, by miały się szybko skończyć.

Kary pieniężne i więzienie. Przepisy o ochronie sygnalistów weszły w życie

25 września weszły w życie przepisy o ochronie sygnalistów. Firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników mają obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, gwarantującej sygnaliście nie tylko anonimowość, ale i ochronę przed działaniami odwetowymi. Ustawa przewiduje kary finansowe i więzienia za naruszanie ochrony sygnalistów.

REKLAMA