REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w komisji wyborczej w wyborach samorządowych 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Praca w komisji wyborczej w wyborach samorządowych 2014/ Fot. Fotolia
Praca w komisji wyborczej w wyborach samorządowych 2014/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praca w komisji wyborczej w wyborach samorządowych 2014 – ze względu na podwyższenie diet – cieszy się dużą popularnością. W związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi (16 listopada 2014 roku) warto pamiętać, że nieobecność w pracy z tytułu członkostwa w komisji ma charakter usprawiedliwiony ale niepłatny.

Wybory samorządowe 2014 zbliżają się coraz większymi krokami. Dla przypomnienia – głosować będziemy 16 listopada 2014 roku (w niedzielę). Co prawda na zgłoszenie się do pracy w charakterze członka obwodowej komisji wyborczej jest już za późno - termin zgłaszanie kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych minął bowiem 17 października 2014 roku (praktycznie na miesiąc przed terminem wyborów), jednak Ci, którzy zdążyli, powinni pamiętać o zasadach rozliczeń z pracodawcą. Otóż absencja w pracy z tytułu obowiązków wynikających z członkostwa w komisji wyborczej ma charakter usprawiedliwiony ale niepłatny.

REKLAMA

Zobacz również: Kalkulator wynagrodzeń

Usprawiedliwiona, niepłatna nieobecność w pracy

Zgodnie z Kodeksem wyborczym każda osoba będąca członkiem terytorialnej lub obwodowej komisji wyborczej ma prawa do zwolnienia od pracy ale nie do wynagrodzenia. Nieobecność pracownika w miejscu pracy spowodowana obowiązkami wyborczymi (np. koniecznością udziału w spotkaniu informacyjnym/ szkoleniowym) należy zakwalifikować jako usprawiedliwioną. Żądanie takiego zwolnienia może nastąpić zarówno przed jak i po dniu, w którym organizowane są wybory. W obydwu przypadkach należy je uznać za uzasadnione. Wymiar takiego zwolnienia nie może przekraczać 5 dni. Za czas zwolnienia zatrudnionemu przysługuje prawo do wszystkich świadczeń wynikających z ubezpieczenia społecznego oraz ze stosunku pracy, jednak nie do wynagrodzenia.

Zwolnienie od pracy w związku z członkostwem w komisji wyborczej ma charakter niepłatny.

Wniosek o zwolnienie z pracy

W związku z dodatkowymi obowiązkami, jakie pracownik dobrowolnie przyjmuje na siebie w okresie okołowyborczym, nie jest on zwolniony z zachowania szacunku i lojalności wobec pracodawcy. W tym celu wymagane jest dopełnienie szeregu formalności. Po pierwsze pracownik powinien odpowiednio poinformować i uprzedzić o planowanej nieobecności. Wniosek należy przedstawić pracodawcy, co najmniej na trzy dni przed prognozowanym zwolnieniem, w formie pisemnej, podając zarówno przyczynę nieobecności jak i przewidywany czas jej trwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenie komisji wyborczej

Po powrocie do pracy zatrudniony zobligowany jest do udokumentowania przyczyn swojej nieobecności. Czyni to przedkładając zaświadczenie komisji wyborczej usprawiedliwiające nieobecność w pracy. W treści zaświadczenia powinny znajdować się podstawowe dane pracownika, tj.: imię i nazwisko, podstawa prawna zwolnienia oraz przyczyna i czas nieobecności. Dla swej ważności zaświadczenie powinno zostać opieczętowane przez terytorialną albo obwodową komisję wyborczą, a dodatkowo podpisane przez przewodniczącego komisji. Warto nadmienić, że zaświadczenie jest sporządzane w dwóch egzemplarzach. Pierwszy trafia do osoby zainteresowanej, drugi – do dokumentacji komisji.

Wybory samorządowe 2014 – okręgi jednomandatowe

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Członkowie komisji wyborczej

Kandydatami (a później członkami) obwodowej komisji wyborczej mogą być wyłącznie osoby, które łącznie spełniają poniższe kryteria:

  • są ujęte w stałym rejestrze wyborców danej gminy;
  • są obywatelami polskimi;
  • najpóźniej w dniu wyborów kończą 18 lat;
  • nie są pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu;
  • nie są pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu;
  • nie są ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu.

REKLAMA

Państwowa Komisja Wyborcza podkreśla, że samo zgłoszenie kandydata na członka komisji nie jest równoznaczne z powołaniem w jej skład. W sytuacji zgłoszenia do danej komisji większej liczby kandydatów niż ustawowo przewidywana, konieczne jest wyłonienie składu w drodze losowania. Gdy zaś sytuacja jest odwrotna – tj. liczba kandydatów jest mniejsza od minimalnego składu liczbowego komisji, uzupełnienia składu dokonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Czyni to w drodze wyboru spośród osób ujętych w stałym rejestrze wyborców tej gminy.

W skład obwodowej komisji wyborczej wchodzi od 6 do 8 osób spośród kandydatów zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych lub upoważnione przez nich osoby i jedna osoba wskazana przez wójta spośród pracowników samorządowych gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych.

Wybory samorządowe 2014 – głosowanie korespondencyjne

Diety członków komisji wyborczych

Diety członków komisji wyborczych uległy w 2014 znacznemu podwyższeniu i wynoszą odpowiednio:

  • członek komisji wyborczej - 300 zł,
  • przewodniczący komisji - 380 zł,
  • zastępca przewodniczącego - 330 zł.

Jest to wynagrodzenie za jeden dzień pracy, które – co ważne – nie podlega opodatkowaniu.

Diety członków komisji w wyborach samorządowych 2014

Podstawa prawna:

Ustawa z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 112 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS: utrata zasiłku przez rentę wdowią [Przykład]

W przypadku gdy uzyskanie dochodu z tytułu części emerytury spowoduje przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego i utratę prawa do świadczeń, to w omawianym w artykule przykładzie zasiłki rodzinne z dodatkami nie będą przysługiwać już od 1 września 2025 r. (źródło: MRPiPS).

Renta wdowia ogranicza prawo do zasiłków z MOPS. Reguły. Przykład

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładzie. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

REKLAMA

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

REKLAMA