REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona praw konsumentów, Inspekcja handlowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pozew zbiorowy przeciwko dużym korporacjom

Pozew zbiorowy to instrument prawny pozwalający na walkę konsumenta z silnymi firmami w dochodzeniu swoich praw. W takim pozwie można domagać się spełnienia określonego świadczenia przez co najmniej 10 osób.

Plikostrada czyli klon pobieraczka

W sieci funkcjonuje serwis do pobierania plików o nazwie Plikostrada.pl. Przyglądając się mu można zauważyć duże podobieństwo do ukaranego przez UOKiK serwisu Pobieraczek.pl.

Reklamacje i zwroty prezentów

Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru? Poznaj swoje prawa i wynikające z nich możliwości przed zakupem świątecznych prezentów.

Czy kredyt konsumencki można spłacić przed datą określoną w umowie?

Ustawa pozwala Ci zmienić Twoje obowiązki wynikające z umowy i spłacić Twój kredyt konsumencki przed terminem, na jaki została zawarta umowa. Nie musisz nikogo informować o swoim zamiarze, możesz go po prostu spłacić — od razu w całości albo w dowolnej części.

REKLAMA

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

Poniżej zamieszczamy informacje, o tym kiedy i w jaki sposób konsument ma prawo odstąpić od umowy kredytu konsumenckiego. Należy zwrócić szczególną uwagę na termin ewentualnego odstąpienia od umowy.

Zawarcie umowy kredytu konsumenckiego

Istnieją ścisłe wymagania dla umów kredytu konsumenckiego. Będąc strona takiej umowy, należy pamiętać o tychże uregulowaniach.

O czym pamiętać zawierając umowę kredytu konsumenckiego?

Zanim podpiszesz umowę, powinieneś mieć pewność, że właśnie z tym, a nie innym podmiotem chcesz ją zawrzeć. Mechanizmy przewidziane w ustawie mają za zadanie zapewnić to, że przedsiębiorcy nie wprowadzą Cię w błąd co do warunków, na jakich kredyt ma zostać udzielony, a zwłaszcza co do kosztów, jakie będziesz musiał ponieść.

Co musisz wiedzieć o kredycie konsumenckim?

Odsetki stałe i zmienne, stopy procentowe, LIBOR i WIBOR, kredyty i pożyczki, zdolność i ryzyko kredytowe... Niewtajemniczonemu trudno połapać się w gąszczu prawniczych i ekonomicznych terminów, okraszonych często jeszcze bankowym slangiem, które atakują nas codziennie z reklam i ogłoszeń i od których roją się umowy podsuwane nam do podpisu. Poniżej zamieszczamy informacje, które ułatwią poruszanie się po rynku kredytów i pożyczek.

REKLAMA

Nowelizacja prawa antymonopolowego

Celem przygotowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim zwiększenie efektywności wykrywania i eliminowania praktyk ograniczających konkurencję oraz usprawnienie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Sprzęt elektroniczny w sklepach pod lupą UOKiK-u

Gdy zakupiony towar stwarza zagrożenie, konsument może zawiadomić Inspekcję Handlową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego.

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzony jest światowy dzień konsumenta. Z tego okazji Wieszjak.pl przypomina o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi.

BZ WBK wprowadzał klientów w błąd

Sąd Apelacyjny potwierdził, iż Bank Zachodni WBK przy informowaniu o ofercie Konto24 Prestiż wprowadzał konsumentów w błąd. Wcześniej takie praktyki zarzucił bankowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Interes publiczny przy ochronie konkurencji i konsumentów

Prezes UOKiK może podjąć działania względem przedsiębiorcy jeżeli stwierdzi naruszenie interesu publicznego. Istnienie UOKiK nie wyklucza wystąpienia przeciwko podmiotowi ograniczającemu konkurencję z roszczeniem cywilnoprawnym.

Kary dla operatorów za wprowadzanie w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował praktyki operatorów telekomunikacyjnych, związane z zachęcaniem konsumentów do udziału w konkursach sms-owych.

Nielegalne praktyki taksówkarzy z Olsztyna

Stowarzyszenie taksówkarzy BIS z Olsztyna nierzetelnie informowało klientów o cenie usług – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy nakazano zaniechanie praktyk.

Rozstrzyganie sporów przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej (WIIH)

Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej (WIIH) rozstrzygają spory związane z zakupionym towarem lub usługą (m.in. zakupem obuwia, sprzętu AGD, wykonaniem usług remontowo-budowlanych itp.)

PZU skazane za ograniczanie konkurencji w kujawsko-pomorskim

Powszechny Zakład Ubezpieczeń oraz Maximus Broker zawarły porozumienie ograniczające konkurencję w województwie kujawsko-pomorskim. UOKiK wymierzył karę w wysokości przekraczającej 56 mln zł.

Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.

Polubowne rozwiązywanie sporów między sprzedawcą i klientem

Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.

Klauzula niedozwolona nie musi być identyczna

Zabronione jest nie tylko stosowanie postanowień umownych identycznych do tych wpisanych do rejestru UOKIKu. Zabronione jest także stosowanie klauzul podobnych.

Prawa konsumenta – jakie są podstawy reklamacji?

Z jakich uprawnień może skorzystać konsument podczas reklamacji? Kiedy reklamacja jest uzasadniona, a kiedy nie? Czy termin złożenia reklamacji ma znaczenie?

Czy rzecznik konsumentów może wnieść pozew za konsumenta?

Konsument może wytoczyć powództwo przeciwko sprzedawcy, jeżeli ten nie uznaje jego roszczeń. Pozew do sądu w imieniu konsumenta może skierować także miejski (powiatowy) rzecznik praw konsumenta.

Punkt kontaktowy

Minister właściwy do spraw gospodarki prowadzi punkt kontaktowy. Do zadań punktu należy: umożliwienie dopełnienia procedur związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz udzielanie informacji.

Gwarancja czy reklamacja?

Reklamowanie wadliwego towaru na podstawie gwarancji może być kłopotliwe. W takiej sytuacji konsument musi stosować się do zapisów gwarancji. A te nie zawsze są korzystne dla konsumentów.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Czym jest ubezpieczenie ochrony prawnej?

Ubezpieczenie ochrony prawnej ma chronić przed ryzykiem ponoszenia kosztów związanych z postępowaniem sądowym. Miałoby pokrywać zarówno opłaty sądowe, jak i koszty pomocy prawnej adwokata. Najtańsze ubezpieczenie kosztowałoby ok. 150 zł rocznie.

Castorama zapłaci karę

Castorama zawarła niedozwolone porozumienie z producentem farb ICI i będzie musiała zapłacić karę. Decyzję UOKiKu potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Żabka wprowadzała w błąd i zapłaci karę

Spółka Żabka Polska wprowadzała w błąd konsumentów w ramach prowadzonej przez siebie kampanii reklamowej. Teraz będzie musiała zapłacić ponad 1,5 mln złotych kary. Decyzję UOKiKu potwierdził już Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 1

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Przeczytaj.

Ekspert radzi: Loterie SMS-owe naruszają zbiorowe interesy konsumentów

Sugerowanie pewności wygranej, wprowadzenie w błąd co do ceny usługi – takie zarzuty można postawić wielu loteriom SMS-owym. UOKiK takie działania uznaje za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

Reklamy wprowadzające w błąd mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową. Za nieuczciwe reklamy przedsiębiorców czeka wysoka kara finansowa.

Niezgodność towaru z umową

Niezgodność towaru z umową jest podstawą odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu sprzedaży konsumenckiej. Jest to termin prawa konsumenckiego.

Niedozwolone klauzule umowne

Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Są to niedozwolone klauzule umowne.

Konsument

Konsumentem jest zawsze osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. To oznacza, że nie będzie nim przedsiębiorca.

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Ustalali ceny farb i lakierów, teraz zapłacą karę

Rynek farb i lakierów to jeden z najbardziej zagrożonych zmowami cenowymi sektorów gospodarki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wykrył kolejną, w której udział brał producent i czołowe hipermarkety. Teraz zapłacą karę.

Jogurt Activia pomocny przy trawieniu? USA karzą koncern za reklamę

Nie ma dowodów, że jogurty Activia poprawiają trawienia, a reklamy sugerujące takie właściwości produktu wprowadzają konsumentów w błąd. Tak stwierdziły amerykańskie władze. Koncern Danone przystał na ugodę i zgodził się zapłacić karę. Co z podobnymi reklamami w Polsce?

UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Firma windykacyjna Intrum Justitia znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości urzędników wzbudziły listy, jakie spółka wysyłała do dłużników.

Niedozwolone praktyki na rynku lokalnym w Poznaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez poznańskich przedsiębiorców. Efekt? Wprowadzanie w błąd konsumentów oraz niedozwolone praktyki.

Kto i kiedy jest konsumentem?

Głównym celem przepisów regulujących obrót konsumencki jest ochrona i zabezpieczenie interesów konsumenta. Nie zawsze jednak będziemy konsumentem.

Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?

Opakowanie ma nie tylko zachęcić konsumenta do zakupu produktu. Może też pomóc producentowi w niepostrzeżonym podniesieniu ceny. Przeczytaj, jak nie dać się oszukać.

Jakich roszczeń będzie można dochodzić w postępowaniu grupowym?

Od 19 lipca 2010 r. będzie można wnosić do sądu pozwy grupowe. Postępowanie grupowe będzie jednak ograniczone do trzech kategorii spraw. Skorzystają głównie konsumenci.

Co to są niedozwolone klauzule umowne

Niedozwolone klauzule umowne występują w umowach zawieranych przez przedsiębiorców z konsumentami. Są niedozwolone z tego powodu, iż w sposób rażący naruszają prawa klienta oraz zasadę równości stron.

Zmowa cenowa producenta farb i marketów budowlanych

UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker, za zmowę cenową. Trzeci podmiot tego procederu – Castorama, uniknął kary dzięki współpracy z Urzędem.

SOKiK: Reklama niezgodna z ofertą jest zakazana

Emitowanie reklam o całkowicie darmowych rozmowach telefonicznych, podczas gdy operator przewidział ich miesięczny limit, jest zakazanym czynem nieuczciwej konkurencji. Tym samym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał rację UOKiK w sprawie decyzji dotyczącej Netii.

Zasady i procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową

Do zadań Inspekcji Handlowej należy m.in. podejmowanie mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą, z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

Sąd przyznaje rację UOKiK - kara dla PKO BP utrzymana

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że zakwestionowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów reklama Max Lokaty banku PKO BP, wprowadzała w błąd. Za nierzetelną reklamę bank zapłaci 5,7 mln zł kary.

SKOK-i pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się reklamom, jakie do klientów skierowała Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa. W wyniku kontroli została nałożona kara w wysokości przekraczającej 300 tys. zł.

REKLAMA