reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Reklamacje i zwroty prezentów

Reklamacje i zwroty prezentów

Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru? Poznaj swoje prawa i wynikające z nich możliwości przed zakupem świątecznych prezentów.

Z reguły nie możemy przewidzieć czy prezent, który kupimy najbliższej osobie przypadnie jej do gustu. Dlatego warto robić zakupy w sklepach, gdzie możliwa jest wymiana towaru lub jego zwrot.

Zobacz również: Święta poza domem - Twoje prawa

Zwrot w sklepie

Jeśli kupiliśmy towar, który jest sprawny, dobrze funkcjonuje i nie posiada żadnych usterek, a więc jest zgodny z umową kupna-sprzedaży jaką zawarliśmy ze sprzedawcą, to wówczas ma on prawo do swobodnego ustalania warunków przyjmowania zwrotów. Zatem w tej sytuacji zasady określa sam sprzedawca.

W praktyce o możliwość zwrotu zakupionego towaru bądź braku takiej możliwości dowiadujemy się z informacji zamieszczonej w sklepie przy kasie.

Sprzedawca może żądać aby rzecz była zwrócona tylko w z góry wyznaczonym okresie czasu, z paragonem, nieoderwaną metka, w nienaruszonym oryginalnym opakowaniu i oczywiście bez widocznych śladów użytkowania. Są to jednak warunki zmienne i zależą od konkretnego sprzedawcy. 

Oddając towar, za który zapłaciliśmy możemy spodziewać się zwrotu wydanych pieniędzy bądź tylko możliwości wymiany na inny produkt.

Zwrot w sklepie internetowym i poza siedziba przedsiębiorstwa

Sprawa wygląda inaczej gdy zakupu dokonujemy na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Chodzi tu o zakupy których dokonujemy przez Internet, telefonicznie, za pomocą katalogu wysyłkowego czy u akwizytora.

W tych przypadkach istnieje możliwość zwrotu zakupionych towarów w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny, na podstawie przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny.

Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy, w przypadku gdy dotyczy ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość. Natomiast jeśli umowa dotyczy sprzedaży towaru na odległość ten 10-cio dniowy termin liczony jest od dnia wydania lub otrzymania przez kupującego towaru.

W takiej sytuacji należy w tym terminie zawiadomić sprzedawcę za pomocą listu poleconego i zwrócić zakupiony towar niezwłocznie ale najpóźniej w ciągu 14 dni.

Zobacz również: Poradnik na święta: zakupy w internecie

Reklamacja

Prawo do reklamacji ma każdy kupujący, niezależnie od woli sprzedawcy. Przeciwnie do zasad dotyczących zwrotu towarów, warunki reklamacji są z góry określone i sprzedawcy nie mają na nie wpływu.

Możemy zareklamować tylko taki towar, który jest niezgodny z umową, to znaczy nie odpowiada zapewnieniom producenta.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Wójcik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama