REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Księgi wieczyste

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasiłek pogrzebowy po zmarłym członku rodziny

Zasiłek pogrzebowy jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym przyznawanym na pokrycie kosztów pogrzebu. Najczęściej przysługuje on członkom rodziny zmarłego.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o zasiłek pogrzebowy?

Osoba, która stara się o zasiłek pogrzebowy musi w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych złożyć wniosek. Do wniosku należy dołączyć odpowiednie dokumenty, bez nich niemożliwe jest otrzymanie zasiłku.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy po zmarłym żołnierzu

Dokumentem wymaganym przy wypłacie zasiłku pogrzebowego po zmarłym żołnierzu lub członku jego rodziny jest pisemny wniosek osoby, która poniosła koszty pogrzebu. Jakie dokumenty oprócz wniosku należy przedstawić?

Jak złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Sprawca przestępstwa lub wykroczenia karnoskarbowego, który zamierza skorzystać z dobrodziejstwa instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności musi zastosować się do rygorów określonych w Kodeksie karnym skarbowym.

REKLAMA

Skutki ubezwłasnowolnienia częściowego

Ubezwłasnowolnienie częściowe orzeka się tylko wobec osoby pełnoletniej mającej pełną zdolność do czynności prawnych. Skutkiem jest tu ograniczenie zdolności do czynności prawnych osoby ubezwłasnowolnionej.

Decyzja o warunkach zabudowy

Decyzja o warunkach zabudowy to swego rodzaju instrument kontroli państwa, dotyczący planowanych inwestycji budowlanych. Głównym celem tej procedury jest utrzymanie ładu przestrzennego, tam gdzie nie uchwalono miejscowych planów zagospodarowania. Wymóg uzyskania takiej decyzji będzie istniał zawsze wtedy, gdy przekształceniu ma ulec dotychczasowe zagospodarowanie terenu.

Jak napisać wniosek o uregulowanie kontaktów z dzieckiem?

Sposób kontaktów z dzieckiem powinien być wspólnie ustalony przez rodziców. Często zdarza się jednak, iż rodzice nie mogą albo nawet nie próbują dojść w tej kwestii do porozumienia. W takich sytuacjach możliwe jest zwrócenie się do sądu o uregulowanie kontaktów z dzieckiem.

Wykreślenie hipoteki – jak przebiega?

Wykreślenie hipoteki – niezależnie od kwoty zabezpieczenia – wymaga przejścia, w każdym przypadku, takiej samej procedury. Zdarza się, że hipoteka opiewa na symboliczną złotówkę. Niestety w takich przypadkach nie dochodzi do współpracy wierzycieli, co powoduje, że w odniesieniu do złotówki i do miliona złotych należy zastosować taką samą procedurę wykreślenia. Jak odbywa się wykreślenie hipoteki?

REKLAMA

Niezgodność wpisu w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym

Zawsze, gdy mamy do czynienia z niezgodnością pomiędzy rzeczywistym stanem nieruchomości a wpisem w księdze wieczystej, możemy żądać usunięcia niezgodności. Często leży to w naszym interesie. Pamiętajmy bowiem o istnieniu rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych.

Księgi wieczyste: obowiązki nowego właściciela

Nowy właściciel nieruchomości powinien niezwłocznie dokonać wpisu w księdze wieczystej. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą.

Połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej

Czy właściciel kilku nieruchomości może połączyć je w jedną całość? Jak dokonać odpowiedniego wpisu w księdze wieczystej?

Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?

EPUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, w którym sprawę urzędową możemy załatwić za pośrednictwem Internetu. Jak działa system?

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem (art. 188)

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem reguluje art. 188 Kodeksu pracy. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Zabezpieczenie powództwa

Jeszcze przed wytoczeniem powództwa przyszły powód może wnieść do sądu wniosek o zabezpieczenie swoich roszczeń.

Informacja ustawowa a raport plus z BIK

Informacja ustawowa to podstawowa informacja, o jaką można wnosić do Biura Informacji Kredytowej. Poza tym można uzyskać tzw. raport plus, udostępniany odpłatnie na każde życzenie wnioskodawcy. Czym różnią się od siebie te dwa zestawienia?

W braku zgody rodzica rozstrzygnięcie sądu

Rodzice, którzy nie mogą porozumieć się w istotnych dla dziecka sprawach, mają możliwość rozstrzygnięcia swoich problemów przed sądem. W tym celu należy sporządzić odpowiedni wniosek.

Do jakiego sądu złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć w sądzie rejonowym - wydział cywilny. Podlega ono opłacie w wysokości 50 zł.

Wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Gdy ustaną przyczyny, z powodu których sąd orzekł o pozbawieniu władzy rodzicielskiej, rodzic może złożyć do sądu odpowiednie pismo. Sąd w przedmiocie wniosku orzeka po przeprowadzeniu rozprawy.

Wydawanie odpisów z elektronicznych ksiąg wieczystych

Istnieje możliwość wydawania zarówno odpisów, jak i zaświadczeń z elektronicznych ksiąg wieczystych. W celu realizacji odpisów lub zaświadczeń o zamknięciu ksiąg prowadzonych w systemie informatycznym powołano zarówno Centralną Informację Ksiąg Wieczystych oraz system Centralnej Informacji.

Gwarancja bezpieczeństwa w obrocie nieruchomościami

Wiele osób zamierzających zakupić lub sprzedać mieszkanie zastanawia się przede wszystkim nad zapewnieniem sobie bezpieczeństwa prawnego przy dokonywaniu transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości. Podmioty te dla zapewnienia takiej gwarancji bezpiecznego obrotu nieruchomościami powinny skorzystać z usług notariusza.

Co z opłatami za użytkowanie wieczyste?

Opłaty za użytkowanie wieczyste nie będą rosły w takim tempie jak do tej pory. Zmiany w prawie ułatwiają też możliwość uzyskania pełnego prawa własności.

Wniosek o wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej

Hipoteka umowna powstaje na mocy zawarcia umowy między wierzycielem a dłużnikiem, który ma prawo do danej nieruchomości będącej przedmiotem hipoteki. Wniosek o wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej składa się na urzędowym formularzu, który jest oznaczony symbolem KW-WPIS.

Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej

Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej składa się na urzędowym formularzu, który jest oznaczony symbolem KW-WPIS. Hipoteka przymusowa jest jedną z form realizowania potwierdzonych tytułów wykonawczych wierzytelności poprzez dokonanie obciążenia nieruchomości dłużnika hipoteką.

Wniosek o wpis w księdze wieczystej prawa najmu

Do księgi wieczystej można dokonać wpisu zarówno praw osobistych, jak i roszczenia, do których należą m.in. prawo najmu, a także prawo dzierżawy, prawo odkupu lub pierwokupu, prawo dożywocia oraz inne roszczenia wskazane w art. 16 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Wniosek o wpis prawa najmu w księdze wieczystej składa się na właściwym formularzu.

Niszczenie informacji

Czyn zabroniony niszczenia informacji popełnia ten, kto nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z nią.

Rozporządzanie lokalem przed wpisem do księgi wieczystej

Mając na uwadze fakt, że do powstania odrębnej własności lokalu niezbędny jest wpis do księgi wieczystej, czy istnieje możliwość rozporządzania prawem do lokalu przed dokonaniem takiego wpisu?

Umowa o ustanowienie służebności na nieruchomości

Służebność powstaje na mocy umowy pomiędzy zainteresowanymi podmiotami lub na podstawie orzeczenia sądu, który podlega stosownemu wpisowi do księgi wieczystej. Służebność jako ograniczone prawo rzeczowe może być ustanowiona tylko na nieruchomości.

Prawo wglądu do elektronicznych ksiąg wieczystych

Każdy podmiot posiada wgląd do elektronicznej księgi wieczystej. W celu wyglądu do księgi elektronicznej, należy skorzystać z przeglądarki Centralnej Informacji. Niezbędna jest także znajomość numeru danej księgi wieczystej, ewentualnie numeru wniosku, pod którym zostało zarejestrowane żądanie założenia nowej księgi – poszukiwanie według innych kryteriów nie przyniesie skutku.

Postępowanie wyjaśniające w razie nieczytelnej księgi wieczystej

Cała procedura związana z przeniesieniem treści widniejącej w dotychczasowej księdze wieczystej do ośrodka migracyjnego celem jej przemigrowania powinna być dokonana w sposób precyzyjny. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości w zakresie niezgodności między księgą w formie elektronicznej a dotychczasową księgą wieczystą należy rozpocząć czynności wyjaśniające.

Odwrócony kredyt hipoteczny a dożywotnia renta za mieszkanie

Istotą odwróconego kredytu hipotecznego jest wypłacanie przez bank co miesiąc środków pieniężnych osobie w podeszłym wieku w zamian za przejęcie nieruchomości po śmierci. W obecnym reżimie finansowo-prawnym wielu emerytów będzie mogło skorzystać z odwróconego kredytu hipotecznego w postaci dożywotniej renty, którego nie będą musieli spłacać za życia.

Elektroniczna księga wieczysta

Już w 1995 roku rozpoczęły się prace nad informalizacją rejestrów sądowych, co doprowadziło do powstania elektronicznych ksiąg wieczystych. Istotnym osiągnięciem projektu było przede wszystkim stworzenie systemu Nowej Księgi Wieczystej. Najważniejszym założeniem nowego systemu ksiąg miało być zastąpienie papierowych ksiąg wieczystych formą elektroniczną w celu ułatwienia korzystania z nich.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę przez osobę uprawnioną do renty z tytułu niezdolności do pracy

Rencista uprawniony do renty z tytułu niezdolności może przed osiągnięciem wieku emerytalnego zgłosić wniosek przyznanie emerytury wcześniejszej. Może to także uczynić w związku z ukończeniem wieku emerytalnego.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę powszechną bez względu na staż ubezpieczeniowy

Emerytura powszechna przysługuje osobom, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny i posiadają określoną liczbę lat okresów składkowych i nieskładkowych. W określonych przypadkach prawo przewiduje emeryturę powszechną bez względu na długość udowodnionego okresu ubezpieczenia. Jak złożyć wniosek o taką emeryturę.

Jak napisać wniosek o podział majątku wspólnego?

Praktyczne porady dla osób, które chcą sporządzić wniosek o podział majątku wspólnego po rozwodzie. Gdzie złożyć pismo? Jakie dokumenty dołączyć?

Fundusze szwajcarskie dla samorządów

Trwa nabór wniosków do Funduszu Partnerskiego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. O dotacje mogą ubiegać się m.in. jednostki samorządu w partnerstwie ze szwajcarskimi podmiotami.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Prowadzący działalność może zawiesić swoją działalność na określony czas. Jakie są warunki zawieszenia działalności gospodarczej?

Zaświadczenia podatkowe

Organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.

Wniosek o działalność maklerską

Wniosek o działalność maklerską to wniosek złożony do Komisji Nadzoru Finansowego przez podmiot zainteresowany prowadzeniem takiej działalności.

Zasiłek chorobowy – Vademecum

Zasiłek chorobowy jest świadczeniem, które przysługuje osobom ubezpieczonym w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej chorobą. Prawo do zasiłku chorobowego przysługuje także w razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

Jak się zameldować?

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?

Dowód osobisty jest najważniejszym dokumentem tożsamości. Wymagany jest przy np. dokonywaniu większości czynności urzędowych czy przekraczaniu granic państwa. Gdzie złożyć wniosek o jego wydanie? Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Jak złożyć wniosek o ustanowienie adwokata z urzędu?

Pomoc adwokata lub radcy prawnego z urzędu można otrzymać także w ramach postępowania cywilnego. Jak i kiedy złożyć wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu?

Wniosek o stwierdzenie zasiedzenia

Zasiedzenie nieruchomości wymaga złożenia odpowiedniego wniosku do sądu, który musi potwierdzić nabycie prawa wskutek zasiedzenia. Jak napisać i gdzie złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia?

Zmiana imienia – jak i kiedy?

Imię jest podstawową nazwa identyfikującą człowieka. W wyjątkowych sytuacjach można jednak dokonać jego zmiany. Kto i w jakich sytuacjach może wystąpić o zmianę imienia?

Zgoda małżonka potrzebna do dokonania sprzedaży nieruchomości

Zgoda małżonka jest potrzebna w celu dokonania czynności prawnej prowadzącej do sprzedaży nieruchomości. Ponadto ważność umowy zawartej przez jednego z małżonków bez wymaganej drugiego małżonka, zależy od potwierdzenia umowy przed drugiego małżonka. Natomiast jednostronna czynność prawna w obrębie wspólnego majątku dokonania przez jednego z małżonków bez uzyskania zgody drugiego małżonka jest nieważna.

Fachowa pomoc przy odbiorze nieruchomości


Przy odbiorze nieruchomości nabywca powinien skorzystać z usług profesjonalisty wówczas, gdy ma wątpliwości co do stanu technicznego nieruchomości w celu dokonania fachowej oceny.

Czy możliwe jest wyłączenie sędziego?

Wyłączenie sędziego jest pewnego rodzaju uprawnieniem strony i ma zapewnić bezstronność osób biorących udział w rozpoznaniu sprawy. Wyłączenie sędziego następuje z mocy ustawy, na podstawie żądania samego sędziego lub wniosku strony postępowania.

Przez jaki okres można pobierać świadczenie rehabilitacyjne

Prawo do świadczenia rehabilitacyjnego przysługuje osobie, która po wyczerpaniu możliwości dalszego pobierania zasiłku chorobowego nadal jest niezdolna do pracy. Jednak leczenie lub rehabilitacja rokują odzyskanie zdolności do pracy.

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

REKLAMA