REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?/ fot. Fotolia
Nowa ustawa o rynku pracy a bon stażowy, zasiedleniowy i szkoleniowy – co się zmieni?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało projekt nowej ustawy o rynku pracy. Celem nowych przepisów jest dostosowanie instytucji rynku pracy do współczesnego rynku pracy, w którym bezrobocie stale się zmniejsza. Zmiany nie ominęły także instrumentów aktywizacji bezrobotnych w postaci bonów – co się zmieni?

Bezrobocie w Polsce zmniejsza się – w czerwcu 2018 r. było ono rekordowo niskie bo osiągnęło poziom poniżej miliona osób, osiągając wartość 969 tys. osób. Stopa bezrobocia rejestrowanego zmniejszyła się tym samym w czerwcu do 5,9 proc. z 6,1 proc w maju.

REKLAMA

Obecnie obowiązująca ustawa o rynku pracy powstała i obowiązywała w innych uwarunkowaniach bowiem w okresie kryzysu i bardzo wysokiego bezrobocia na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. W związku ze zmianą sytuacji na rynku pracy konieczne jest dostosowanie narzędzi służących aktywizacji bezrobotnych do współczesnych realiów.

Problemem są ograniczenia wiekowe

REKLAMA

Głównym zarzutem kierowanym przeciwko bonom, stanowiącym środek aktywizacji bezrobotnych, są ograniczenia wiekowe. Otóż w obecnie obowiązującym porządku prawnym bony są kierowane do osób bezrobotnych do 30 roku życia. Nowa ustawa o rynku pracy ma znieść ograniczenie wiekowe co w założeniu pozwoli na większą dostępność wsparcia tego rodzaju co w rezultacie przełoży się na większa mobilizację dla bezrobotnych.

Warto zwrócić uwagę na brak w powyższym zestawieniu bonu zatrudnieniowego. Otóż z projektu nowej ustawy o rynku pracy i uzasadnienia do projektu wynika, że projektodawca rezygnuje z tej formy wsparcia z uwagi na to, że skala jego wykorzystania na tle pozostałych bonów była stosunkowo niewielka. Jeżeli więc nowe przepisy wejdą w życie w obecnie proponowanym kształcie to bon zatrudnieniowy przestanie istnieć.

Bon szkoleniowy

Projektodawca postanowił o utrzymaniu bonu szkoleniowego. W dalszym ciągu urząd pracy będzie określał termin ważności tego bonu. Oprócz zniesienia ograniczenia wiekowego projektodawca zaproponował by oprócz finansowania w ramach bonu kosztów szkoleń, dodano możliwość sfinansowania potwierdzenia wiedzy i umiejętności oraz uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności, w celu ujednolicenia przepisów ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto w przeciwieństwie do obecnego uregulowania koszty przejazdu i zakwaterowania,oraz koszty badań lekarskich i psychologicznych nie będą ujmowane w bonie tylko będą finansowane na zasadach uregulowanych wspólnie dla różnych form pomocy udzielanej przez urzędy pracy.

Projektodawca proponuje także ujednolicenie zasad wsparcia, poprzez limity na działania finansowane w ramach bonu, analogicznie jak w przepisach dotyczących finansowania szkoleń, potwierdzania wiedzy i umiejętności oraz uzyskania dokumentów potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności. W celu uniknięcia zawyżania kosztów szkoleń realizowanych w ramach bonu zastrzeżono również, że cena usług finansowanych w ramach tej formy wsparcia nie może być rażąco wyższa od cen podobnych usług oferowanych na rynku.

Bon stażowy

Bon stażowy również ,,się ostał’’ jako narzędzie służące bezrobotnemu do znalezienia sobie pracodawcy, który przyjmie go na staż. Projektodawca postanowił trochę uprościć przepisy dotyczące bonu stażowego nie tylko poprzez rezygnację z ograniczeń wiekowych ale również poprzez bezpośrednie wskazanie na zastosowanie przepisów regulujących organizację stażu i rezygnację z premii finansowej dla pracodawcy za zatrudnienie stażysty po ukończeniu programu.

Bon zasiedleniowy

Główną zmianą dotyczącą bonu zasiedleniowego jest podmiotowe poszerzenie osób mogących otrzymać tego typu wsparcie, właśnie m.in. poprzez rezygnację z ograniczenia wiekowego.

Bon na zasiedlenie będzie przyznawany na wniosek bezrobotnego, który poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zamierza poszukiwać zatrudnienia. W kontekście nowej ustawy przez zatrudnienie należy rozumieć pracę na podstawie  umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę lub umowy zlecenia.

Nowa ustawa wprowadza także ograniczenia polegające na braku możliwości zaliczenia do wymaganego okresu zatrudnienia:

  1. okresu pracy u pracodawcy, u którego osoba była zatrudniona w okresie 180 dni przypadających bezpośrednio przed rejestracją jako bezrobotna;
  2. okresu pracy z tytułu, którego osoba osiągała wynagrodzenie lub przychód finansowany lub dofinansowany ze środków Funduszu Pracy;
  3. okresu pracy u pracodawcy lub przedsiębiorcy, który jest jego:
    1. małżonkiem,
    2. rodzicem,
    3. rodzeństwem,
    4. dzieckiem własnym lub przysposobionym, jego małżonka lub rodzeństwa.

Na dzień dzisiejszy projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. W założeniu nowe przepisy miałyby wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Opracowano na podstawie:

Projekt z dnia 29 czerwca 2018 r. ustawy o rynku pracy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA