REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Północna Izba Gospodarcza
Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT
Kierowcy najbardziej deficytowi, brakuje także specjalistów IT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie badanie zawodów deficytowych dla województwa zachodniopomorskiego pokazuje, że to właśnie logistyka jest w najpilniejszej potrzebie - brakuje kierowców zawodowych i kierowców komunikacji miejskiej. Brakuje także pracowników w sektorze budowlanym oraz IT. Co więcej - braki odnotowywane są także w sektorze publicznym, w tym w ochronie zdrowia.

Kierowca to najbardziej deficytowy zawód na Pomorzu Zachodnim. „To problem od logistyki przez komunikację miejską”

Ostatnie badanie zawodów deficytowych w województwie zachodniopomorskim przeprowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie jednoznacznie potwierdza diagnozę Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie – w naszym regionie drastycznie brakuje kierowców. Zapotrzebowanie zgłasza zarówno logistyka, bo brakuje kierowców do tras krajowych i międzynarodowych, ale i komunikacja miejska przez co wiele autobusów codziennie nie wyjeżdża na swoje trasy. – Lista zawodów deficytowych powinna być wyznacznikiem kierunku edukacyjnego dla szczecińskich szkół i uczelni wyższych. Tych zawodów brakuje, tutaj jest największa szansa na zdobycie dobrej pracy. Ta lista nie jest dla nas zaskoczeniem. Na rynku pracy brakuje najbardziej kierowców, sprzedawców, ekspertów sektora IT oraz wyspecjalizowanych pracowników przemysłowych i budowlanych – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Mojsuk: Lista zawodów deficytowych to alarm dla rynku pracy

Z najnowszego badania wynika, że najbardziej w regionie brakuje kierowców ciężarówek oraz kierowców komunikacji miejskiej. Brakuje także betoniarzy, zbrojarzy, dekarzy, magazynierów, mechaników, kucharzy, informatyków, pracowników socjalnych, nauczycieli, księgowych czy lekarzy.

- Lista zawodów jest realnym odzwierciedleniem potrzeb zachodniopomorskiego rynku pracy. Braki kadrowe w sektorach IT, budownictwie czy logistyce to poważny problem od wielu lat. Mamy tutaj gigantyczną lukę edukacyjną, która skutkuje tym, że pracodawcy muszą mocno rywalizować o kadry. Braki kierowców mogą doprowadzić do zastojów w transporcie czy komunikacji miejskiej. Brak pracowników na budowach jeszcze rok temu był na tyle poważnym problemem, że obawialiśmy się przyszłości inwestycji deweloperskich i publicznych – mówi Hanna Mojsiuk. – Lista zawodów deficytowych to alarm dla rynku pracy. Tutaj za moment nie będzie miał kto pracować – dodaje.

- Zawody deficytowe w naszym regionie są niemal identyczne jak w całej Polsce. Na pewno jest to wskazówka, gdzie można szukać pracy. To cenna informacja dla uczniów, dla przedsiębiorców, ale i dla osób, które zamierzają się przekwalifikować. Na pewno w tych zawodach jest dobra perspektywa pracy i jeszcze lepszych zarobków. Trochę martwi nad negatywna tendencja w zawodach takich jak piekarz czy stolarz. Sektor drzewny w naszym regionie był zawsze bardzo silny, choć teraz jest mocno nadwyrężony przez kryzys energetyczny – mówi ekspert rynku pracy i wiceprezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie dr Krzysztof Osiński.

REKLAMA

W IT zarabia się najwięcej, transport za to daje gwarancje zatrudnienia i ciągłości pracy

Eksperci rynku pracy nie mają wątpliwości, że barometr zawodów deficytowych w regionie pokrywa się z sytuacją przedsiębiorców. To właśnie we wspomnianych zawodach deficytowych w wielu firmach rekrutacje trwają na bieżąco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Sektor IT jest na pewno najbardziej perspektywicznym sektorem gospodarki. Nie ma chyba w Polsce firmy zajmującej się e-commerce, programowaniem, grafiką czy usługami IT, która nie poszukuje pracowników. Pożądani są zarówno juniorzy jak i seniorzy. Tutaj liczą się chęci do pracy i do działania. Brak kadry IT w naszym regionie jest bardzo widoczny i odczuwalny – mówi Anna Sudolska, ekspert rynku pracy z firmy IDEA HR Group.

- Transport jest najbardziej deficytowym zawodem. Kierowcy są poszukiwani, oferuje im się coraz lepsze pieniądze. Widzimy również dużą fluktuację z sektora publicznego do komercyjnego. Kierowcy szukają dobrych zarobków, ale i stabilnej pracy, która nie będzie wymagała od nich np. ciągłych podróży. Tutaj mamy dość ciekawą sytuację. Jeżeli ktoś szuka lepszych zarobków to kieruje się w stronę logistyki i spedycji. Jeżeli ktoś chce pracować na miejscu za mniejsze pieniądze to zatrudnia się w sektorze publicznym – dodaje Anna Sudolska.

Eksperci zwracają uwagę na coraz większe zapotrzebowanie w sektorze medycznym – brakuje

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1300 plus co miesiąc dla wszystkich? Ministerstwo Finansów oszacowało koszty propozycji na 480 mld zł rocznie

1300 zł plus, czyli bezwarunkowy dochód podstawowy w kwocie 1300 złotych na każdego dorosłego obywatela kosztowałby 480 mld zł rocznie. Tak wynika z odpowiedzi wiceministra finansów Juranda Dropa na interpelację poselską. Dodał, że Ministerstwo Finansów nie planuje obecnie wprowadzenia takiego rozwiązania.

Dodatkowe emerytury w 2026. Dla kogo czternastka, czy będzie piętnastka, ile wyniosą wypłaty?

Dodatkowe świadczenia dla seniorów, takie jak 13. i 14. emerytura, na stałe weszły do kalendarza wypłat z ZUS. Jednak z każdym rokiem pojawiają się pytania o zasady ich przyznawania oraz o to, czy kalendarz wypłat zostanie rozszerzony o kolejne świadczenia. Czy w 2026 r. seniorzy mogą liczyć na czternastkę i czy piętnastka faktycznie stanie się nowym, stałym dodatkiem do emerytury?

Renta socjalna a praca. Kiedy świadczenie przepada

Wiele osób z niepełnosprawnością obawia się, że podjęcie pracy może oznaczać utratę renty. W tym artykule obalamy najczęstsze mity i wyjaśniamy, jak praca zarobkowa wpływa na prawo do renty socjalnej.

Emerytura dla kobiet po urodzeniu dziecka w 2025 i 2026 r. Jak ZUS liczy lata po urlopie macierzyńskim?

Narodziny dziecka, urlop macierzyński, rodzicielski, powrót do pracy – dla większości kobiet to czas intensywnych zmian. W tym natłoku spraw łatwo przeoczyć pewien kluczowy szczegół, który może zaważyć na przyszłości finansowej. Chodzi o Twoje składki emerytalne, które po powrocie do pracy nie zawsze są naliczane w prawidłowy sposób. ZUS nie zrobi tego za Ciebie. Musisz wziąć sprawy w swoje ręce.

REKLAMA

Obowiązek zgłoszenia wykorzystania seksualnego dziecka – art. 240 Kodeksu karnego. Co grozi za brak reakcji?

Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 rozpoczęła kampanię społeczną, która wprost uderza w problem społecznej obojętności wobec krzywdzenia dzieci. Hasło przewodnie brzmi: "Po czyjej jesteś stronie, gdy milczysz?".

Dostałeś 300 złotych z Dobrego Startu? To nie koniec. Do końca października możesz się starać jeszcze o ponad 400 złotych

Wielu rodziców skarży się 300 złotych, które otrzymują w ramach świadczenia Dobry Start to kropla w morzu potrzeb. Ceny rosną, a koszty utrzymania są coraz trudniejsze do pokrycia z domowych budżetów.

Dlaczego ludzie nie ubiegają się o przysługujące im pieniądze? ZUS wypłacił już ponad 1 miliard złotych, ale wiele osób wciąż nie złożyło wniosku

ZUS wypłacił już ponad miliard złotych, ale wielu uprawnionych wciąż nie złożyło jeszcze wniosku. Dlaczego ludzie nie ubiegają się o przysługujące im pieniądze? Pozostało niewiele czasu, ale wciąż jeszcze można dostać należną pomoc.

Kontrole na granicy z Litwą i Niemcami aż do 4 kwietnia 2026 r. Jakie obostrzenia dla Polaków?

Zmiany na granicach potrwają zdecydowanie dłużej. Nowe rozporządzenie zaczyna obowiązywać od 5 października 2025 r. Zgodnie z nim kontrole, a co za tym idzie obostrzenia potrwać mają aż do 4 kwietnia 2026 r. Na czym polegają kontrole? Czy będą obostrzenia dla Polaków?

REKLAMA

Łańcuchy zerwane a psy wolne? Sejm przyjął "ustawę łańcuchową"

Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (druk nr 608 w brzmieniu nadanym w druku 1662). Zmiana została przyjęta 26 września 2025 roku na podstawie projektu poselskiego, tzw. "ustawa łańcuchowa" i ma na celu podniesienie standardów opieki nad zwierzętami domowymi oraz eliminację praktyk szkodliwych dla dobrostanu psów. Zmieni się nie tylko kwestia łańcuchów ale i minimalnej wielkości kojców.

Polski rynek kryptowalut zawisł w próżni regulacyjnej. Politycy wciąż nie mogą dojść do porozumienia

Znamy deklaracje polityków w sprawie regulacji rynku kryptowalut. Są to dość zróżnicowane stanowiska, a jednocześnie część dużych ugrupowań parlamentarnych nie zabiera głosu w tym temacie. Do tego wśród ekspertów nie brakuje obaw, że sporo posłów wciąż bazuje na stereotypach, zamiast na realnych danych. A takie podejście to zdecydowanie zła wiadomość dla Polski. Z kolei KNF jest wskazywana jako instytucja, która finalnie powinna nadzorować rynek aktywów cyfrowych. Jednak jest też pomysł powołania specjalnej rady ds. kryptowalut. Utworzyliby ją przedstawiciele KNF, NBP, rządu i branży. Eksperci mówią też, że powyższe wygląda jak polityczny ping-pong, a czas ucieka.

REKLAMA