REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu - 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Opłata za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu - 2018 r./ fot. Fotolia
Opłata za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu - 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dzienniku ustaw z dnia 9 września 2017 r. pojawiło się nowe obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów. Określono w nim maksymalne stawki za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu jakie mogą zostać pobrane w 2018 r.

Systemem monitorowania drogowego objęte są towary i przesyłki jeżeli ich masa brutto przekracza 500 kg lub objętość przekracza 500 l. W ramach tego systemu przeprowadza się kontrole przewozu towaru. Przewóz towarów powinien zostać odpowiednio wcześniej zgłoszony. Zgłoszenia przewozu towaru dokonuje się w rejestrze zgłoszeń.

REKLAMA

Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, lub Policji, Straży Granicznej czy też Inspekcji Transportu Drogowego mają dostęp do danych zawartych we wspomnianym rejestrze. W takcie kontroli przewozu towaru sprawdzają czy:

  • zgłoszono przewóz, a także czy w razie potrzeby dokonano uzupełnienia/aktualizacji zgłoszenia;
  • dane podane w zgłoszeniu zgadzają się ze stanem faktycznym;
  • dopełniono obowiązków w zakresie posiadania numeru referencyjnego, dokumentu zastępującego zgłoszenie i potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie.

Konsekwencje kontroli

Jeżeli w czasie kontroli funkcjonariusz stwierdzi jakieś nieprawidłowości, zdecyduje się na pobranie próbek towarów lub na nałożenie zamknięć urzędowych, musi sporządzić protokół kontrolny.

REKLAMA

Na zamknięcie urzędowe funkcjonariusz może zdecydować się gdy stwierdzi w trakcie kontroli, że towar nie odpowiada co do rodzaju, ilości, masy lub objętości towarowi wskazanemu w zgłoszeniu albo przewóz towarów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem.

Natomiast w sytuacji gdy okaże się, że nie zgłoszono przewozu towarów lub kierujący nie jest w stanie okazać odpowiedniej dokumentacji (numeru referencyjnego, dokumentu zastępującego zgłoszenie), środek transportu lub towar może zostać zatrzymany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrzymanie towaru

Zatrzymany środek transportu wraz z towarem kieruje się albo usuwa do najbliższego wyznaczonego miejsca, które spełnia warunki przechowywania towarów będących przedmiotem przewozu. Towar ten zatrzymywany jest do czasu ustalenia, przez właściwego w miejscu dokonania kontroli, naczelnika urzędu celno-skarbowego, podmiotu posiadającego prawo do dysponowania towarem jak właściciel.

Jeżeli podmiot ten nie zostanie ustalony, to po upływie 60 dni od dnia zatrzymania towaru, orzeka się przepadek towaru na rzecz skarbu państwa.

W przypadku towarów łatwo psujących się termin 60 dni ulega skróceniu do 3 dni.

Usunięcie, strzeżenie i przechowywanie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu, wiąże się z nałożeniem opłat, którymi obciąża się solidarnie przewoźnika i podmiot obowiązany do złożenia zgłoszenia.

Wysokość opłat w 2018 r.

Wysokość tych opłat jest ustalana przez dyrektora izby administracji skarbowej właściwy dla wyznaczonego miejsca, do którego został skierowany lub usunięty środek transportu wraz z towarem, ustala, w drodze postanowienia. Musi on jednak pamiętać o wyznaczonym przez Ministra Finansów maksimum takiej opłaty.

W 2018 r. za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu przewoźnik w wyznaczonym miejscu:

  1. środka transportu o masie całkowitej:
    1. do 3,5 t:
      1. za  usunięcie 486 zł;
      2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 40 zł;
    2. powyżej 3,5 t do 7,5 t;
      1. za usunięcie - 606 zł;
      2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 52 zł;
    3. powyżej 7,5 t do 16 t;
      1. za usunięcie - 857 zł;
      2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 136 zł;
    4. powyżej 16 t;
      1. za usunięcie 1263 zł;
      2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 136 zł
  2. środka transportu przewożącego materiały niebezpieczne:
    1. za usunięcie - 1537 zł;
    2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 200 zł;
  3. towaru:
    1. za usunięcie - 1537 zł;
    2. za każdą dobę przechowywania i strzeżenia - 5 zł za 1malbo 1 zł za m2 powierzchni magazynowej.

Zwrot towaru lub środka transportu następuje po uiszczeniu opłat dotyczących środka transportu ustalonych w postanowieniu.

Na przewoźnika, który nie dokonał zgłoszenia transportu albo jeżeli przewożony towar nie zgadzał się co do rodzaju, ilości, masy lub objętości towarowi podanemu w zgłoszeniu, nakłada się karę w wysokości 20 000 zł.

Jeżeli przewoźnik nie uzupełni danych w zgłoszeniu mimo takiej konieczności, nakłada się na niego karę w wysokości 5000 zł.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r. poz. 708)

Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 września 2017 r. w sprawie ogłoszenia maksymalnych stawek opłat obowiązujących w 2018 r. za usunięcie, przechowywanie i strzeżenie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu (M.P. poz. 867)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA