REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Postępowanie w sprawie przyjęcia do spółdzielni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Pakla
doktorant Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, ekspert ds. Regulacji Nadzorczych i ALM w Alior Bank SA.
Przyjęcie do spółdzielni. /Fot. Fotolia
Przyjęcie do spółdzielni. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w sprawie przystąpienia do spółdzielni następuje na wniosek osoby zainteresowanej skierowany do odpowiedniego organu spółdzielni. Na ogół wniosek taki kierowany jest do zarządu spółdzielni lub walnego zgromadzenia jego członków.

O przyjęciu nowego członka w poczet spółdzielni decyduje na ogół walne zgromadzenie spółdzielni, jeżeli jest inaczej to odpowiedni organ odwoławczy wyznacza statut spółdzielni. Członkami spółdzielni mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne o ile statut spółdzielni nie stanowi inaczej (art. 15 § 4 PrSpółdz). Warunkiem przyjęcia w poczet członków spółdzielni jest złożenie deklaracji w formie pisemnej (ad solemnitatem).  Deklaracja powinna zawierać jego imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania, a jeżeli przystępujący jest osobą prawną - jej nazwę i siedzibę, ilość zadeklarowanych udziałów, dane dotyczące wkładów, jeżeli statut ich wnoszenie przewiduje, a także inne dane przewidziane w statucie (art. 16 PrSpółdz). Założyciele spółdzielni stają się jej członkami z chwilą zarejestrowania spółdzielni. Najczęstszym sposobem nabycia członkostwa jest przyjęcie nowego członka przez organy spółdzielni. Stosunek członkostwa w spółdzielni ma charakter umowy cywilnoprawnej, ponieważ strony – spółdzielnia i nowy członek zawierają między sobą umowę wstąpienia.

REKLAMA

Informacje wstępne

Spółdzielnia liczy co najmniej 10 członków. Członkiem spółdzielni może być każda osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych, o ile odpowiada wymaganiom określonym w statucie. Odpowiednie ustawy o specyficznych rodzajach spółdzielni określają wyjątki w tym zakresie. Wymóg pełnej zdolności do czynności prawnych wyklucza zatem osoby ubezwłasnowolnione i niepełnoletnie z możliwości ubiegania się o członkostwo w spółdzielni. Statut spółdzielni może określić jednak od tej zasady wyjątki. Nie mogą one być członkami organów spółdzielni, a w walnym zgromadzeniu biorą udział przez swoich przedstawicieli. Członkami spółdzielni mogą być też osoby prawne, o ile statut nie określa inaczej tego zagadnienia. Jeżeli członkami spółdzielni  są wyłącznie osoby prawne, muszą występować w liczbie co najmniej 3. Taki zapis zawarty w ustawie prawo spółdzielcze pozwala na tworzenie spółdzielni, której członkami są zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne.

Zobacz: Regulacja spółdzielni mieszkaniowych

Wszczęcie postępowania      

Postępowanie w sprawie przystąpienia do spółdzielni następuje na wniosek osoby zainteresowanej skierowany do odpowiedniego organu spółdzielni, na ogół wniosek taki kierowany jest do zarządu spółdzielni lub walnego zgromadzenia jego członków. Nie istnieje potrzeba składania deklaracji członkowskiej w formie szczególnej. Potrzebna jest jedynie forma pisemna, która jest formą obligatoryjną.

Deklaracja powinna zawierać :

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Imię i nazwisko;
  2. Miejsce zamieszkania, lub adres siedziby osoby prawnej;
  3. Ilość zadeklarowanych udziałów lub wartość wkładu (Każdy z członków spółdzielni jest zobowiązany do zadeklarowania chociaż jednego udziału, chyba że statut spółdzielni stanowi inaczej. Może też istnieć potrzeba wniesienia wkładu np. rzeczowego (maszyny, grunt), lub pieniężnego.);
  4. Dane dotyczące wkładów;
  5. Inne informacje przewidziane w statucie.

Forma pisemna jest również wymagana dla wszelkich zmian w deklaracji członkowskiej.

Członek spółdzielni powinien wskazać w deklaracji lub innym pisemnym oświadczeniu osobę, której spółdzielnia jest zobowiązana wypłacić udziały, po jego śmierci. Prawo z tego tyłu nie należy do spadku.

Innym sposobem przystąpienia do spółdzielni jest udział w jej powstaniu. Założyciele spółdzielni z mocy prawa stają się jej członkami z chwilą zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zobacz serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

Przebieg postępowania

Po złożeniu wniosku następuje jego rozpatrzenie przez odpowiedni organ spółdzielni. Uchwała w sprawie przyjęcia do spółdzielni jest podejmowana w ciągu miesiąca od daty złożenia wniosku, chyba że statut stanowi inaczej. O uchwale ustanawiającej przyjęcie w poczet członków spółdzielni lub odmawiającej przyjęciu w poczet członków spółdzielni zawiadamia się w ciągu dwóch tygodni od jej podjęcia, zawiadomienie o odmowie przyjęcia powinno zawierać uzasadnienie. Przejawia się tu zasada ,,otwartych drzwi’’, która powoduje że członkiem spółdzielni może zostać każdy kto spełnia wymagania określone przepisami prawa i w statucie. Zasada ta nie skutkuje powstaniem roszczenia cywilnoprawnego o przystąpienie w poczet członków spółdzielni. Spółdzielnia nie może jednak odmówić spadkobiercom dziedziczącym udziały jeżeli spełniają oni wymagania zawarte w statucie.

Przyjęcie do spółdzielni należy stwierdzić na deklaracji po przez podpis dwóch członków zarządu lub dwóch osób upoważnionym do tego przez zarząd.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Odwołanie od decyzji

Odwołanie od decyzji następuje w formie pisma skierowanego do organu właściwego zgodnie ze statutem do jego rozpatrzenia. Na ogół jest to walne zgromadzenie członków spółdzielni, w innych wypadkach statut określa organ właściwy. Statut spółdzielni określa termin do wniesienia odwołania i termin do jego rozpatrzenia.

Prawomocny wyrok sądu zobowiązujący spółdzielnię do przyjęcia danej osoby w poczet członków zastępuje oświadczenie woli organu właściwego do przyjmowania członków.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: "Wykorzystanie osób z niepełnosprawnościami, by w ich imieniu dochodzić świadczeń pielęgnacyjnych z pobraniem prowizji. Wygrany proces z udziałem RPO"

Sprawa dotyczy mechanizmu, w którym spółka z o.o. oferowała osobom z niepełnosprawnościami lub ich opiekunom "pomoc" w uzyskaniu świadczenia pielęgnacyjnego. W zamian za prowadzenie spraw w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, firma zastrzegała sobie wynagrodzenie w wysokości aż trzykrotności miesięcznego świadczenia. Czy takie praktyki były legalne? Okazuje się, że w sprawie kluczowa jest zasada: nemo plus iuris.

Dopłaty dla rolników a susza, gradobicia i inne zdarzenia pogodowe. MRiRW i ARiMR wyjaśniają zasady

Utratą plonów, ale też brakiem niektórych dopłat martwią się rolnicy poszkodowani przez podtopienia, gradobicia, ulewne deszcze czy suszę. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uspokaja i przypomina: zdarzenia pogodowe nie muszą oznaczać utraty prawa do płatności bezpośrednich ani kar za niewypełnienie zobowiązań.

ZUS: Niższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów od 1 września 2025 r. Spadło przeciętne wynagrodzenie

Od 1 września 2025 r. pracujący wcześniejsi emeryci i renciści będą mogli dorobić mniej niż dotychczas. Powodem jest spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, na podstawie którego ustala się kwoty graniczne przychodów.

Kredyty frankowe. Walka o narrację w sprawie TSUE Lubreczlik

W mitologii greckiej przedstawiana jest postać Prokrustesa, który rozciągał lub obcinał nogi swoim gościom, tak aby dopasować ich do długości swojego łoża. Kiedy więc czytam opinie prawników sektora bankowego na temat ich autorskiej interpretacji wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Lubreczlik, to nie mogę się oprzeć nieodpartemu wrażeniu, że mamy tu przykład iście uwspółcześnionego „prokrustowego łoża” – tj. kreowania takiej narracji, która nie odpowiada zastanej rzeczywistości prawnej.

REKLAMA

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje, wieś komentuje

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy a wieś komentuje. Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie ochrony rodzimego rolnictwa i wprowadzenie istotnych zmian w dwóch kluczowych aktach prawnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych i obrót ziemią rolną. Inicjatywa Prezydenta Nawrockiego spotkała się z mieszanymi reakcjami. Dla jednych to długo oczekiwany gest wsparcia, dla innych – kolejna deklaracja bez pokrycia. Jedno jest pewne: polska wieś znów znalazła się w centrum debaty publicznej. Jednak czy Sejm i Senat uchwalą ustawę w takiej wersji?

Urlop dla poratowania zdrowia – jak uzyskać. Kiedy dyrektor szkoły może odwołać nauczyciela z tego urlopu?

Tematykę udzielania nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia wyjaśniła ekspertka Państwowej Inspekcji Pracy Marta Żelazowska. Wskazała również, na podstawie jakich przesłanek dyrektor szkoły może zakwestionować prawo do urlopu zdrowotnego lub odwołać nauczyciela z urlopu już udzielonego.

Oszustwo "na świadczenie wspierające". ZUS ostrzega: nie płać za złożenie wniosku, nie podpisuj dokumentu bez przeczytania!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega: osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić kancelariom prawnym ani pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej – samodzielnie lub z bezpłatną pomocą pracowników ZUS, zarówno w placówkach, jak i przez infolinię.

Nowe przepisy o badaniach technicznych od września 2025. Wyższe opłaty, zdjęcia pojazdu i surowsze kryteria

Od września 2025 roku kierowców czeka rewolucja w przeglądach technicznych. Stawki wzrosną, pojawi się obowiązkowa dokumentacja fotograficzna, a kryteria oceny stanu pojazdu będą surowsze niż dotąd. Sprawdź, jak przygotować auto, aby uniknąć mandatu i dodatkowych kosztów oraz co dokładnie zmieni się w procedurze badania.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy - nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września. Kto może wziąć udział i co wynika z regulaminu? 50 mln złotych dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r. pracodawcy z całej Polski – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – mogą składać wnioski do pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy tego typu program w tej części Europy. Autorem pilotażu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na testowanie nowych modeli organizacji pracy w latach 2025-2027 trafi 50 mln zł. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

REKLAMA