REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Kodeksie karnym – rozszerzenie granic obrony koniecznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zmiany w obronie koniecznej – rozszerzenie granic./ fot. Shutterstock
Zmiany w obronie koniecznej – rozszerzenie granic./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje wprowadzenie kolejnych zmian w Kodeksie karnym (dalej: k.k.), które, tym razem, dotyczyć mają instytucji obrony koniecznej. Resort chce rozszerzenia granic obrony koniecznej np. w sytuacji odpierania zamachu w czasie włamania napastnika.

O projekcie zmian mających na celu rozszerzenie granic obrony koniecznej mówi się od dawna. Projekt ustawy zmieniającej k.k. w tym zakresie powstał już w 2007 r. jednak wówczas zmiany nie zostały przyjęte.

REKLAMA

Zmiana w k.k. ma na celu m.in. zapewnienie obywatelowi słusznego prawa do obrony, zwłaszcza na jego terenie, gdzie broniąc się broni także życia, zdrowia czy też mienia najbliższych. W uzasadnieniu do projektu jego autorzy podkreślają, że rozszerzając granice obrony koniecznej chcą zlikwidować obecne w społeczeństwie przeświadczenie o tym, że to napastnik znajduje się na lepszej pozycji prawnej niż napadnięty. Jak mówił Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro w kwietniu 2017 r. na konferencji prasowej: prawo ma stać po stronie obywatela i chronić uczciwych ludzi, a nie bandytę, wtedy, gdy dopuszcza się on zamachu.

Niekaralne przekroczenie granic obrony koniecznej

REKLAMA

Rozszerzenie granic obrony koniecznej polegać ma na wyłączeniu odpowiedzialności karnej, w przypadku przekroczenia jej granic, w sytuacji gdy zuchwały intruz włamie się do naszego domu, mieszkania lub bezprawnie wtargnie na należący do nas, ogrodzony teren.

Ministerstwo proponuje aby do art. 25 k.k., który to reguluje instytucję obrony koniecznej, dodać §2a w następującym brzmieniu: nie podlega karze, kto przekracza granice obrony koniecznej, odpierając zamach polegający na wdarciu się do mieszkania, lokalu, domu albo przylegającego do nich ogrodzonego terenu lub odpierając zamach poprzedzony wdarciem się do tych miejsc, chyba że przekroczenie granic obrony koniecznej było rażące.”

Zobacz również: Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wprowadzenie takiego paragrafu w omawianym przepisie spowoduje, że przekroczenie granicy obrony koniecznej w przypadku obrony przed włamaniem lub bezprawnym wtargnięciem na ogrodzony teren, będzie co do zasady niekarane. Wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, w której przekroczenie granic obrony koniecznej zostanie uznane za rażące. Kiedy możemy mieć do czynienia z taką sytuacją? Na przykład wtedy gdy obrońca zastrzeli lub poważnie pobije napastnika, który się poddał. Sąd nie będzie więc zajmował się każdym przypadkiem przekroczenia obrony koniecznej w omawianej sytuacji, a jedynie przypadkiem gdy będzie miało ono charakter rażący.

Należy zadać sobie jednak pytanie, czy tak szerokie granice obrony koniecznej nie będą stanowiły pola do nadużyć? Ministerstwo Sprawiedliwości twierdzi, że nie dlatego, że każdy przypadek ewentualnego przekroczenia granic obrony koniecznej będzie badany przez prokuraturę. To prokurator ustali czy działanie w obronie koniecznej mieściło się w wymaganych granicach – jeżeli uzna, że tak to będzie mógł umorzyć postępowanie na etapie przygotowawczym co pozwoli na uniknięcie zbędnych procedur sądowych.

Jak jest teraz?

Przekroczenie granic obrony koniecznej może polegać na zastosowaniu środka niewspółmiernego do niebezpieczeństwa zamachu lub na działaniu przedwczesnym bądź spóźnionym. Co do zasady przekroczenie granic obrony koniecznej jest karalne. Wobec osoby, która przekroczyła granice obrony koniecznej, sędzia może jednak zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wykonania.

Na chwilę obecną, jedynym wyjątkiem, który z mocy prawa powoduje niekaralność za przekroczenie granic obrony koniecznej, jest sytuacja gdy przekroczenie granic powodowane jest działaniem pod wpływem strachu lub wzburzenia usprawiedliwionymi okolicznościami zamachu.

Projekt, który ma wprowadzić przepisy rozszerzające granice obrony koniecznej znajduje się na chwilę obecną na etapie konsultacji publicznych i opiniowania.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Projekt z dnia 9 czerwca 2017 r. o zmianie ustawy Kodeks karny

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

REKLAMA

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA