REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sąd może orzec karę w „zwykłym” zakresie, ani jej nie obniżając nadzwyczajnie ani jej nadzwyczajnie nie obostrzając.
Sąd może orzec karę w „zwykłym” zakresie, ani jej nie obniżając nadzwyczajnie ani jej nadzwyczajnie nie obostrzając.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli zachodzi kilka niezależnych od siebie podstaw do nadzwyczajnego złagodzenia albo obostrzenia kary, sąd może tylko jeden raz karę nadzwyczajnie złagodzić albo obostrzyć, biorąc pod uwagę łącznie zbiegające się podstawy łagodzenia albo obostrzenia. Jeżeli zbiegają się podstawy nadzwyczajnego złagodzenia i obostrzenia, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie albo obostrzenie kary.

Wskazany przepis reguluje szczegółowo zasady stosowania przez sąd instytucji nadzwyczajnego złagodzenia lub zaostrzenia kary. Instytucja nadzwyczajnego złagodzenia kary jest precyzyjnie uregulowana w art. 60 Kodeksu karnego, który określa kiedy znajduje ona zastosowanie i na czym dokładnie polega.

REKLAMA

REKLAMA

Trzeba wskazać, iż ustawodawca nie poświęcił oddzielnego artykuły na wykazanie jakie są podstawy nadzwyczajnego obostrzenia kary. W związku z powyższym należy przesłanki te dla jasności omawianego zagadnienia przytoczyć, podsumować. Są nimi:

1) popełnienie przestępstwa o charakterze chuligańskim (art. 57a § 1 Kodeksu karnego)

2) popełnienie przestępstwa w warunkach recydywy specjalnej jednokrotnej (art. 64 § 1 Kodeksu karnego)

REKLAMA

3) popełnienie przestępstwa w warunkach multirecydywy (art. 64 § 2 Kodeksu karnego)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) popełnienie przestępstwa przez sprawcę „zawodowego” (art. 65 Kodeksu karnego)

5) popełnienie przestępstwa w zorganizowanej grupie lub związku mającym na celu jego popełnienie

6) popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym (art. 65 Kodeksu karnego)

7) popełnienie przestępstwa określonego w art. 173, 174 lub 177 Kodeksu karnego przez sprawcę, który znajdował się w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub który zbiegł z miejsca zdarzenia (art. 178 § 1 KK)

Przechodząc do analizy art. 57 Kodeksu karnego należy wskazać, iż pierwszej części ustanawia on zasadę, w myśl której jeżeli zachodzi kilka niezależnych od siebie podstaw do nadzwyczajnego złagodzenia albo obostrzenia kary, sąd może tylko jeden raz karę nadzwyczajnie złagodzić albo obostrzyć. Wówczas przy wymiarze kary bierze on pod uwagę łącznie wszystkie podstawy złagodzenia lub obostrzenia kary naraz.

Jeżeli Jan. K uchylał się od pełnienia służby zastępczej (art. 145 § 1 KK) ale dobrowolnie do niej powrócił po tygodniu i okaże się ,iż uczynił to nie z powodu nagannych pobudek, a jedynie chęci opieki nad ciężko chorą matką, przy czym jest on jednocześnie osobą uprzednio niekaraną i cieszącą się nieposzlakowaną opinią, to sąd weźmie łącznie wszystkie te przesłanki rozważając ewentualne nadzwyczajne złagodzenie kary, natomiast nie będzie rozważał o ile każda konkretna okoliczność z osobna powinna wpłynąć na obniżenie kary.

Zobacz serwis: Wymierzanie kar

Ustawodawca ustanowił ten przepis dla ułatwienia sądowi sposobu obliczania i wymierzania kary nadzwyczajnie złagodzonej (lub obostrzonej). Należy wskazać, że w przypadku obowiązywania reguły przeciwnej, tj. dopuszczającej wielokrotne obniżanie lub obostrzanie kary na podstawie każdej przesłanki, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania tego systemu obliczania i orzekania kary byłoby stworzenie przez ustawodawcę katalogu zamkniętego wszystkich przesłanek powodujących złagodzenie lub obostrzenie odpowiedzialności wraz z precyzyjnym określeniem tego jak wpływają na wymiar kary. Tylko teoretycznie stworzenie takich przepisów jest możliwe, ponadto należy nadmienić, że godziłyby one w sferę dyskrecjonalności władzy sędziego.

Druga z zasad opisanych w analizowanym artykule dotyczy sposobu orzekania przez sąd w sytuacji, gdy jednocześnie zbiegną się podstawy do nadzwyczajnego złagodzenia kary lub nadzwyczajnego jej obostrzenia. W myśl tego przepisu, sąd może wówczas albo karę nadzwyczajnie złagodzić, albo obostrzyć, biorąc pod uwagę wszystkie te okoliczności łącznie. Oznacza to, że sąd niejako będzie je wyważał, patrzył, których przesłanek jest więcej, albo które są ważniejsze, mają większe znaczenie.

Zobacz: Pomoc prawna

Należy ponadto podkreślić, iż zastosowanie przez sąd nadzwyczajnego złagodzenia lub nadzwyczajnego obostrzenia kary jest fakultatywne, co oznacza iż może on orzec karę w „zwykłym” zakresie, ani jej nie obniżając nadzwyczajnie ani jej nadzwyczajnie nie obostrzając.

Jeżeli w sprawie Anity B. oskarżonej o przestępstwo fałszowania polskich znaków płatniczych (art. 310 Kodeksu karnego) ujawnią się jednocześnie okoliczności przemawiające za nadzwyczajnym złagodzeniem kary (jest to tzw. wypadek mniejszej wagi, sprawczyni nie wyrządziła nikomu realnych szkód, wyraziła skruchę za swój czyn) oraz nadzwyczajnym obostrzeniem kary (uprzednia karalność za podobne przestępstwo tzw. recydywa specjalna podstawowa) to sąd może albo zdecydować o nadzwyczajnym złagodzeniu kary albo o nadzwyczajnym jej obostrzeniu. Sąd może również nie orzekać o żadnym z wskazanym środków i orzec karę w granicach ustawowych („zwyczajnych”).

W ślad za orzecznictwem Sądu Najwyższego należy wskazać, że jeżeli nastąpi zbieg podstaw do nadzwyczajnego złagodzenia kary lub nadzwyczajnego jej obostrzenia, wówczas kary te (nadzwyczajnie złagodzone lub obostrzone) tracą obligatoryjny charakter przewidziany przepisem, co oznacza iż wówczas to sąd według własnego uznania (fakultatywnie) decyduje czy zastosować którąś z nich (postanowienie SN z dnia 4 lutego 2008 r. , sygn.III K 363/07, Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Karna 2008/4/28/40).

Podstawa prawna: Art. 57 Kodeksu karnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA