REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy regulamin serwisu internetowego jest niezbędny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radca prawny, właścicielka Kancelarii dla firm Legal&Business Kancelaria Konopelko oraz marki edulegal.pl; ekspertka ds. ecommerce, branży kreatywnej, edukacyjnej oraz praw konsumenta.
Czy regulamin serwisu internetowego jest niezbędny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar?
Czy regulamin serwisu internetowego jest niezbędny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy regulamin serwisu internetowego jest konieczny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar? Co powinien zawierać taki regulamin? Podpowiadamy. 

Czym jest regulamin serwisu internetowego?

Regulamin serwisu internetowego to dokument, który chroni interesy zarówno właściciela serwisu, jak i jego użytkowników, tworząc ramy prawne dla wszelkich interakcji na stronie oraz stanowiąc punkt odniesienia w sytuacjach spornych. Posiadanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest wymogiem prawnym, wynikającym z ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z tą ustawą, dostawca usług online zobowiązany jest do: 

REKLAMA

  • opracowania i udostępnienia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną; 
  • umożliwienia usługobiorcy bezpłatnego dostępu do regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także zapewnienia możliwości pobrania, zapisania i odtworzenia regulaminu przez klienta na dowolnym urządzeniu teleinformatycznym.

Tworząc regulamin, warto uwzględnić wszystkie funkcjonalności dostępne na stronie, co jest szczególnie istotne w rozbudowanych serwisach, takich jak portale informacyjne, które oferują nie tylko treści informacyjne, ale także np. prognozy pogody, ogłoszenia czy oferty pracy. Serwisy randkowe lub portale korzystające z zaawansowanych technologii, jak sztuczna inteligencja, tokeny, czy systemy pozycjonowania treści, również wymagają szczegółowego regulaminu. Krótko mówiąc, im bardziej kompleksowy jest serwis i jego funkcje, tym bardziej szczegółowy powinien być regulamin. W takich przypadkach warto skonsultować się z prawnikiem, aby dokument ten w pełni zabezpieczał zarówno innowacyjne elementy serwisu, jak i jego użytkowników. 

Dlaczego regulamin sklepu internetowego jest tak ważnym elementem w działalności on-line? 

W dobie rozwijającego się e-commerce regulamin sklepu internetowego stał się podstawowym elementem działalności każdego sprzedawcy online. To dokument, który nie tylko reguluje zasady zakupu, płatności czy reklamacji, ale także służy ochronie zarówno interesów klientów, jak i właścicieli sklepów. Regulamin jest jak umowa – wyjaśnia prawa i obowiązki obu stron, pozwalając na przejrzystość i budowanie zaufania. Dobrze przygotowany regulamin nie tylko spełnia wymagania prawne, ale również chroni sklep przed nieporozumieniami i pozwala na jasne uregulowanie kwestii związanych z obsługą klienta.

Co powinien zawierać regulamin serwisu internetowego? 

Każdy regulamin serwisu internetowego, nawet ten najbardziej podstawowy, powinien zawierać kluczowe informacje, takie jak: 

  • Dane przedsiębiorstwa prowadzącego serwis – obejmują nazwę firmy, dane kontaktowe oraz numer NIP. 
  • Wymagania techniczne – określenie minimalnych wymagań sprzętowych potrzebnych do korzystania ze strony, takich jak zalecana rozdzielczość ekranu, wersje przeglądarki, a także wtyczki czy skrypty, jak np. obsługa plików cookies. 
  • Zakres oferowanych usług – precyzyjne opisanie działalności serwisu, wskazując obszary, które obejmuje jego działalność. 
  • Warunki zawierania umów online – jako że regulamin pełni rolę umowy, użytkownik powinien być poinformowany, kiedy i na jakich zasadach zawiera umowę, spełniając określone w regulaminie wymagania. 
  • Informacje o prawach autorskich – istotne jest zaznaczenie, które treści na stronie, np. opisy produktów czy zdjęcia, są chronione prawami autorskimi.
  • RODO – uwzględnienie zasad przetwarzania danych osobowych zgodnie z RODO jest konieczne dla każdego serwisu.

Zarówno dla właścicieli serwisów, jak i dla konsumentów ważne są również zmiany wprowadzone Dyrektywą Omnibus od 1 stycznia 2023 roku. To rozwiązanie, które warto uwzględnić w regulaminie, szczególnie jeśli w serwisie udostępniane są treści cyfrowe. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego? 

REKLAMA

Regulamin to dokument pełniący rolę instrukcji, który wyznacza zasady i procedury obowiązujące w danym środowisku – może dotyczyć usług, produktów czy serwisów internetowych. Jego celem jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu zasad, ograniczeń oraz odpowiedzialności związanych z korzystaniem z serwisu. W przypadku stron internetowych regulamin obejmuje m.in. zasady korzystania z platformy i ochronę prywatności. 

Tworząc regulamin dla serwisu internetowego, warto uwzględnić takie elementy, jak: rodzaj i zakres oferowanych usług elektronicznych, warunki świadczenia tych usług, a także zasady dotyczące zawierania i rozwiązywania umów drogą elektroniczną. 

Dodatkowe wskazówki przy tworzeniu regulaminu serwisu internetowego: 

  • Zainwestuj w autorski regulamin – korzystanie z gotowych wzorów może nie tylko być nieadekwatne do specyfiki Twojego serwisu, ale także naruszać prawa autorskie i być traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji, jeśli brakuje zgody na użycie cudzego tekstu. 
  • Unikaj klauzul niedozwolonych – UOKiK prowadzi rejestr klauzul abuzywnych, czyli zapisów, których stosowanie jest niedozwolone i które mogą skutkować nieważnością postanowień regulaminu. Rejestr najczęściej stosowanych klauzul można znaleźć na stronie UOKiK (link). 
  • Zadbaj o czytelność i przejrzystość – regulamin powinien być zrozumiały dla użytkowników, nie tylko z powodów estetycznych, ale również po to, aby każdy punkt był łatwy do interpretacji. 

Podsumowując, dobrze przygotowany regulamin serwisu internetowego to kluczowy element działalności online, który nie tylko zapewnia zgodność z przepisami prawa, ale także buduje zaufanie użytkowników i chroni interesy właściciela serwisu. Dzięki jasnym zasadom, zrozumiałym zapisom i dostosowaniu do specyfiki oferowanych usług, regulamin wspiera bezpieczne korzystanie z serwisu oraz minimalizuje ryzyko sporów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA