REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego ma sprzyjać frekwencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profrekwencyjna nowelizacja Kodeksu wyborczego, której projekt wniosła w końcu grudnia 2022 r. do Sejmu grupa posłów PiS przewiduje zmniejszenie obwodów głosowania, bezpłatny transport wyborców do lokali wyborczych, wsparcie informacyjne wyborców-seniorów oraz inne regulacje służące zwiększeniu frekwencji. Wnioskodawców w procesie legislacyjnym reprezentuje pos. Marek Ast. Projekt trafił pod obrady Sejmu w trakcie posiedzenia Izby rozpoczynającego się w środę 11 stycznia.
rozwiń >

Zdaniem autorów projektu obecnie obowiązujące przepisy prawa nie obejmują w należyty sposób aspektu frekwencyjnego wyborów, który „wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań polskiej demokracji”. Konieczność podjęcia działań, które wpłyną na zwiększenie frekwencji w wyborach to - jak głosi uzasadnienie projektu - powód wystąpienie z inicjatywą profrekwencyjnej nowelizacji Kodeksu wyborczego. Nowelizacja zawiera poza tym rozwiązania mające sprzyjać transparentności i przejrzystości procesu wyborczego.

REKLAMA

REKLAMA

Obwody głosowania mogą być mniejsze

Proponowana zmiana polega na tym, że stały obwód głosowania ma obejmować od 200 do 4000 mieszkańców, podczas gdy obecnie obwód głosowania powinien liczyć od 500 do 4000 mieszkańców.

Co więcej, projekt umożliwia podział stałego obwodu głosowania, jeżeli na obszarze obwodu głosowania utworzonego w wyniku podziału istnieje możliwość zorganizowania lokalu wyborczego. Podział obwodu głosowania może nastąpić nie tylko – jak dotychczas – z inicjatywy władz samorządu gminnego bądź z urzędu przez komisarza wyborczego, ale także na wniosek co najmniej 5% wyborców ujętych w stałym rejestrze wyborców w tym obwodzie.

Gmina dowiezie wyborców do lokali wyborczych

Nowelizacja Kodeksu wyborczego przewiduje, że wyborca niepełnosprawny w znacznym lub umiarkowanym stopniu oraz wyborca, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat, będą mieli prawo do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do właściwego dla wyborcy lokalu wyborczego. Transport do lokalu wyborczego wyborów niepełnosprawnych oraz seniorów zapewnić ma wójt gminy, w której w dniu wyborów nie funkcjonuje gminny przewóz pasażerski.

REKLAMA

Jeżeli jednak w gminie wiejskiej lub wiejsko-miejskiej nie funkcjonuje publiczny transport zbiorowy albo najbliższy przystanek komunikacyjny oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego, wójt gminy będzie zobowiązany zorganizować w dniu wyborów bezpłatny przewóz pasażerski dla wszystkich wyborców ujętych w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania położonym na obszarze tej gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt uznaje zapewnienie wyborcom transportu do lokali wyborczych za zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie, wobec czego środki przeznaczone na ich realizację ma zapewnić gminie wojewoda.

Samorząd gminny będzie informował także seniorów

W myśl projektu nie tylko wyborca niepełnosprawny, ale także wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat będą mieli prawo do uzyskiwania informacji o wyborach.

Osobom tym organy gminy będą zobowiązane udzielić informacji o: właściwym dla wyborcy okręgu wyborczym i obwodzie głosowania; lokalach obwodowych komisji wyborczych znajdujących się najbliżej miejsca zamieszkania wyborcy; warunkach dopisania wyborcy do spisu wyborców; terminie wyborów oraz godzinach głosowania; komitetach wyborczych biorących udział w wyborach oraz zarejestrowanych kandydatach i listach kandydatów; warunkach oraz formach głosowania.

Co więcej, projektowana ustawa umożliwi uzyskanie informacji o lokalu wyborczym dostosowanym do potrzeb niepełnosprawnych, zarówno przez wyborcę niepełnosprawnego, jak i przez wyborcę, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat.

Mężowie zaufania zarejestrują liczenie głosów

Rozwiązania służące zwiększeniu transparentności i przejrzystości procesu wyborczego polegają w projekcie przede wszystkim na zwiększeniu uprawnień mężów zaufania (których wyznaczają komitety wyborcze) oraz obserwatorów społecznych (wyznaczanych przez stowarzyszenia lub fundacje, do których celów statutowych należy troska o demokrację, prawa obywatelskie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego).

Mężowie zaufania i obserwatorzy społeczni będą w myśl projektu mogli rejestrować przy użyciu urządzeń rejestrujących (czyli nagrywać obraz lub dźwięk) wszelkie czynności obwodowej komisji wyborczej począwszy od zamknięcia urny przed rozpoczęciem głosowania aż do sporządzenia protokołu głosowania, w szczególności – czynności związane z liczeniem głosów. Uprawnienie to ma przysługiwać mężom zaufania i obserwatorom społecznym kontrolującym działania obwodowych komisji wyborczych na terenie kraju.

Mężowie zaufania tylko z podpisem elektronicznym

Istotna zmiana, jaką wprowadza projektowana nowelizacja polega na tym, że wyznaczenie męża zaufania przez pełnomocnika komitetu wyborczego może nastąpić wyłącznie drogą elektroniczną, na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Osoba wyznaczona na męża zaufania będzie mogła złożyć oświadczenie o przyjęciu tej funkcji także wyłącznie z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego. Kodeks wyborczy w dotychczasowym brzmieniu w ogóle nie wymaga, by mąż zaufania składał wobec organów wyborczych oświadczenie o przyjęciu funkcji. Obecnie wystarczy, by pełnomocnik komitetu wyborczego wydał mężowi zaufania zaświadczenie według wzoru ustalonego przez Państwową Komisję Wyborczą.

Surowsze kary za wielokrotne głosowanie

Zakres projektu nie ogranicza się do rozwiązań profrekwencyjnych oraz dotyczących przejrzystości i transparentności procesu wyborczego. Projektowana ustawa przewiduje również m.in. zaostrzenie odpowiedzialności karnej za wielokrotne głosowanie w tych samych wyborach. Obecnie sprawca takiego czynu podlega tylko karze grzywny, a na podstawie nowej regulacji przestępstwo wielokrotnego głosowanie będzie zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA