REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego ma sprzyjać frekwencji

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profrekwencyjna nowelizacja Kodeksu wyborczego, której projekt wniosła w końcu grudnia 2022 r. do Sejmu grupa posłów PiS przewiduje zmniejszenie obwodów głosowania, bezpłatny transport wyborców do lokali wyborczych, wsparcie informacyjne wyborców-seniorów oraz inne regulacje służące zwiększeniu frekwencji. Wnioskodawców w procesie legislacyjnym reprezentuje pos. Marek Ast. Projekt trafił pod obrady Sejmu w trakcie posiedzenia Izby rozpoczynającego się w środę 11 stycznia.
rozwiń >

Zdaniem autorów projektu obecnie obowiązujące przepisy prawa nie obejmują w należyty sposób aspektu frekwencyjnego wyborów, który „wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań polskiej demokracji”. Konieczność podjęcia działań, które wpłyną na zwiększenie frekwencji w wyborach to - jak głosi uzasadnienie projektu - powód wystąpienie z inicjatywą profrekwencyjnej nowelizacji Kodeksu wyborczego. Nowelizacja zawiera poza tym rozwiązania mające sprzyjać transparentności i przejrzystości procesu wyborczego.

REKLAMA

REKLAMA

Obwody głosowania mogą być mniejsze

Proponowana zmiana polega na tym, że stały obwód głosowania ma obejmować od 200 do 4000 mieszkańców, podczas gdy obecnie obwód głosowania powinien liczyć od 500 do 4000 mieszkańców.

Co więcej, projekt umożliwia podział stałego obwodu głosowania, jeżeli na obszarze obwodu głosowania utworzonego w wyniku podziału istnieje możliwość zorganizowania lokalu wyborczego. Podział obwodu głosowania może nastąpić nie tylko – jak dotychczas – z inicjatywy władz samorządu gminnego bądź z urzędu przez komisarza wyborczego, ale także na wniosek co najmniej 5% wyborców ujętych w stałym rejestrze wyborców w tym obwodzie.

Gmina dowiezie wyborców do lokali wyborczych

Nowelizacja Kodeksu wyborczego przewiduje, że wyborca niepełnosprawny w znacznym lub umiarkowanym stopniu oraz wyborca, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat, będą mieli prawo do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do właściwego dla wyborcy lokalu wyborczego. Transport do lokalu wyborczego wyborów niepełnosprawnych oraz seniorów zapewnić ma wójt gminy, w której w dniu wyborów nie funkcjonuje gminny przewóz pasażerski.

REKLAMA

Jeżeli jednak w gminie wiejskiej lub wiejsko-miejskiej nie funkcjonuje publiczny transport zbiorowy albo najbliższy przystanek komunikacyjny oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego, wójt gminy będzie zobowiązany zorganizować w dniu wyborów bezpłatny przewóz pasażerski dla wszystkich wyborców ujętych w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania położonym na obszarze tej gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt uznaje zapewnienie wyborcom transportu do lokali wyborczych za zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie, wobec czego środki przeznaczone na ich realizację ma zapewnić gminie wojewoda.

Samorząd gminny będzie informował także seniorów

W myśl projektu nie tylko wyborca niepełnosprawny, ale także wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat będą mieli prawo do uzyskiwania informacji o wyborach.

Osobom tym organy gminy będą zobowiązane udzielić informacji o: właściwym dla wyborcy okręgu wyborczym i obwodzie głosowania; lokalach obwodowych komisji wyborczych znajdujących się najbliżej miejsca zamieszkania wyborcy; warunkach dopisania wyborcy do spisu wyborców; terminie wyborów oraz godzinach głosowania; komitetach wyborczych biorących udział w wyborach oraz zarejestrowanych kandydatach i listach kandydatów; warunkach oraz formach głosowania.

Co więcej, projektowana ustawa umożliwi uzyskanie informacji o lokalu wyborczym dostosowanym do potrzeb niepełnosprawnych, zarówno przez wyborcę niepełnosprawnego, jak i przez wyborcę, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat.

Mężowie zaufania zarejestrują liczenie głosów

Rozwiązania służące zwiększeniu transparentności i przejrzystości procesu wyborczego polegają w projekcie przede wszystkim na zwiększeniu uprawnień mężów zaufania (których wyznaczają komitety wyborcze) oraz obserwatorów społecznych (wyznaczanych przez stowarzyszenia lub fundacje, do których celów statutowych należy troska o demokrację, prawa obywatelskie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego).

Mężowie zaufania i obserwatorzy społeczni będą w myśl projektu mogli rejestrować przy użyciu urządzeń rejestrujących (czyli nagrywać obraz lub dźwięk) wszelkie czynności obwodowej komisji wyborczej począwszy od zamknięcia urny przed rozpoczęciem głosowania aż do sporządzenia protokołu głosowania, w szczególności – czynności związane z liczeniem głosów. Uprawnienie to ma przysługiwać mężom zaufania i obserwatorom społecznym kontrolującym działania obwodowych komisji wyborczych na terenie kraju.

Mężowie zaufania tylko z podpisem elektronicznym

Istotna zmiana, jaką wprowadza projektowana nowelizacja polega na tym, że wyznaczenie męża zaufania przez pełnomocnika komitetu wyborczego może nastąpić wyłącznie drogą elektroniczną, na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Osoba wyznaczona na męża zaufania będzie mogła złożyć oświadczenie o przyjęciu tej funkcji także wyłącznie z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego. Kodeks wyborczy w dotychczasowym brzmieniu w ogóle nie wymaga, by mąż zaufania składał wobec organów wyborczych oświadczenie o przyjęciu funkcji. Obecnie wystarczy, by pełnomocnik komitetu wyborczego wydał mężowi zaufania zaświadczenie według wzoru ustalonego przez Państwową Komisję Wyborczą.

Surowsze kary za wielokrotne głosowanie

Zakres projektu nie ogranicza się do rozwiązań profrekwencyjnych oraz dotyczących przejrzystości i transparentności procesu wyborczego. Projektowana ustawa przewiduje również m.in. zaostrzenie odpowiedzialności karnej za wielokrotne głosowanie w tych samych wyborach. Obecnie sprawca takiego czynu podlega tylko karze grzywny, a na podstawie nowej regulacji przestępstwo wielokrotnego głosowanie będzie zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA