REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-doręczenia doręczenia elektroniczne skrzynka mailowa mail korespondencja elektroniczna
Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Media

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2025 r. zostanie uruchomiony system e-Doręczeń, który stanie się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych. Obywatele będą mogli odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.

Wkrótce rusza system e-Doręczeń

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. 

REKLAMA

REKLAMA

- Wprowadzany system doręczeń elektronicznych to przede wszystkim ogromny krok w usprawnieniu korespondencji urzędowej. Cyfrowy odpowiednik listów poleconych za potwierdzeniem odbioru będzie sporym ułatwieniem zarówno dla instytucji publicznych, ale też dla obywateli, w tym osób często wyjeżdżających czy zmieniających miejsce zamieszkania – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. 

Z systemu e-Doręczeń będzie można korzystać w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty na poczcie i stania w kolejkach. Dzięki e-Doręczeniom odpowiedź na urzędowe pismo będzie można również wysłać online. Wystarczy jedynie dopełnić formalności związanych z założeniem specjalnego adresu i skrzynki. Obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie.

Kto musi założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Wśród podmiotów objętych obowiązkiem założenia skrzynek do e-Doręczeń znalazły się m.in.:

REKLAMA

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • notariusze, 
  • adwokaci, 
  • radcowie prawni, 
  • doradcy podatkowi, 
  • doradcy restrukturyzacyjni,
  • rzecznicy patentowi.

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia niezbędne jest wykonanie kilku prostych czynności:

  • Krok 1. Najpierw trzeba założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.
  • Krok 2. Należy wypełnić wniosek o adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Po uzupełnieniu wymaganych danych wniosek musi być podpisany elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Jeżeli dokument został złożony prawidłowo, wtedy na adres mailowy podany we wniosku jest wysyłane potwierdzenie. Status wniosku jest cały czas widoczny w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl. 
  • Krok 3. Po uzyskaniu adresu doręczeń elektronicznych, czyli ADE, czas na aktywację skrzynki. Po zalogowaniu się do serwisu oraz otwarciu zakładki Twoje skrzynki w menu bocznym trzeba kliknąć przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, która ma być aktywowana. W następnym kroku należy podać adres e-mail, na który będą wysyłane powiadomienia. Ostatnim etapem procesu jest finalna aktywacja skrzynki przyciskiem Aktywuj. Zaraz potem na adres mailowy podany do powiadomień przychodzi informacja, że skrzynka jest aktywna i można z niej korzystać. 

Warto pamiętać, że po aktywowaniu usługi e-Doręczeń korespondencja wysyłana przez podmioty używające tego systemu trafia na osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Powiadomienia wysyłane do odbiorcy w momencie pojawienia się nowej wiadomości ułatwiają śledzenie korespondencji. System e-Doręczeń pozwala również sprawdzić status wysłanego pisma, co pozwala na monitorowanie sprawy i usprawnia kontakty z urzędami. 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

REKLAMA

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

REKLAMA

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA