REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-doręczenia doręczenia elektroniczne skrzynka mailowa mail korespondencja elektroniczna
Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Media

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2025 r. zostanie uruchomiony system e-Doręczeń, który stanie się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych. Obywatele będą mogli odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.

Wkrótce rusza system e-Doręczeń

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. 

REKLAMA

REKLAMA

- Wprowadzany system doręczeń elektronicznych to przede wszystkim ogromny krok w usprawnieniu korespondencji urzędowej. Cyfrowy odpowiednik listów poleconych za potwierdzeniem odbioru będzie sporym ułatwieniem zarówno dla instytucji publicznych, ale też dla obywateli, w tym osób często wyjeżdżających czy zmieniających miejsce zamieszkania – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. 

Z systemu e-Doręczeń będzie można korzystać w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty na poczcie i stania w kolejkach. Dzięki e-Doręczeniom odpowiedź na urzędowe pismo będzie można również wysłać online. Wystarczy jedynie dopełnić formalności związanych z założeniem specjalnego adresu i skrzynki. Obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie.

Kto musi założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Wśród podmiotów objętych obowiązkiem założenia skrzynek do e-Doręczeń znalazły się m.in.:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • notariusze, 
  • adwokaci, 
  • radcowie prawni, 
  • doradcy podatkowi, 
  • doradcy restrukturyzacyjni,
  • rzecznicy patentowi.

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia niezbędne jest wykonanie kilku prostych czynności:

  • Krok 1. Najpierw trzeba założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.
  • Krok 2. Należy wypełnić wniosek o adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Po uzupełnieniu wymaganych danych wniosek musi być podpisany elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Jeżeli dokument został złożony prawidłowo, wtedy na adres mailowy podany we wniosku jest wysyłane potwierdzenie. Status wniosku jest cały czas widoczny w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl. 
  • Krok 3. Po uzyskaniu adresu doręczeń elektronicznych, czyli ADE, czas na aktywację skrzynki. Po zalogowaniu się do serwisu oraz otwarciu zakładki Twoje skrzynki w menu bocznym trzeba kliknąć przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, która ma być aktywowana. W następnym kroku należy podać adres e-mail, na który będą wysyłane powiadomienia. Ostatnim etapem procesu jest finalna aktywacja skrzynki przyciskiem Aktywuj. Zaraz potem na adres mailowy podany do powiadomień przychodzi informacja, że skrzynka jest aktywna i można z niej korzystać. 

Warto pamiętać, że po aktywowaniu usługi e-Doręczeń korespondencja wysyłana przez podmioty używające tego systemu trafia na osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Powiadomienia wysyłane do odbiorcy w momencie pojawienia się nowej wiadomości ułatwiają śledzenie korespondencji. System e-Doręczeń pozwala również sprawdzić status wysłanego pisma, co pozwala na monitorowanie sprawy i usprawnia kontakty z urzędami. 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie. Za co rowerzysta może dostać mandat?

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

Zarobki w szkole (jesień 2025 r.): nauczyciel, woźna, konserwator, informatyk, księgowa

Woźna w szkole otrzymuje przeciętnie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4680-4700 zł brutto, konserwator szkolny i kucharz dostaje średnio 4740-4800 zł brutto miesięcznej pensji. Niewiele wyższe jest przeciętne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela początkującego z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym - wynosi 5153 zł zł brutto - sprawdziła Polska Agencja Prasowa.

REKLAMA

Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

REKLAMA