REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberprzestępcy polują na nasze pieniądze i dane. Dzięki tym zasadom można uniknąć cyberzagrożeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
cyberprzestępca cyberbezpieczeństwo bezpieczeństwo niebezpieczeństwo internet sieć mObywatel CERT pieniądze dane cyberzagrożenia
Cyberprzestępcy polują na nasze pieniądze i dane. Dzięki tym zasadom można uniknąć cyberzagrożeń
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniej czy później każdy spotka się z próbą cyberprzestępstwa. Cyberprzestępcy wymyślają coraz to nowe sposoby, żeby wyłudzić pieniądze i dane. Niestety, sposób postępowania w podejrzanej sytuacji nie jest oczywisty. Ministerstwo Cyfryzacji przedstawia kilka sposobów, jak uniknąć cyberzagrożeń, a nawet pomóc z nimi walczyć - pomoże w tym aplikacja mObywatel.

Cyberprzestępcy wymyślają nowe sposoby, żeby nas okraść

REKLAMA

– Internetowi przestępcy wciąż wymyślają nowe sposoby na to, aby wyłudzić nasze dane lub ukraść pieniądze – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski – Wykorzystują niewiedzę użytkowników internetu, a przede wszystkim ich emocje. Jeśli więc dojdzie do takiej próby, warto wiedzieć, jak się zachować i co równie ważne, czego na pewno nie robić. Niebezpiecznie zdarzenie najlepiej też od razu zgłosić do ekspertów od cyberbezpieczeństwa. Można to zrobić szybko i łatwo w aplikacji mObywatel dzięki usłudze Bezpiecznie w sieci – dodaje.

REKLAMA

Ponieważ cyberprzestępcy sięgają po coraz to nowe sposoby, żeby wyłudzić dane i pieniądze, sposób postępowania w podejrzanej sytuacji nie jest oczywisty. Oto najważniejsze wskazówki, o czym pamiętać na co dzień, żeby uniknąć kłopotów lub przynamniej utrudnić zadanie cyberoszustom.

Po pierwsze – zachować ostrożność w trakcie rozmowy przez telefon

Połączenia telefoniczne najszybciej wzbudzają silne emocje. Pod wpływem chwili zaskoczona osoba może podjąć nieodwracalne w skutkach decyzje.

Dlatego, kiedy dzwoni telefon:

  • Należy sprawdzić numer, z którego przychodzi połączenie. Jeśli jest nietypowy, a zwłaszcza zagraniczny, najlepiej zrezygnować z rozmowy. W przypadku odebrania połączenia, należy zweryfikować rozmówcę, np. rozłączając się i dzwoniąc samodzielnie do instytucji lub firmy, za której pracownika podaje się ta osoba. Jeśli rozmówca twierdzi, że jest przyjacielem lub kimś z rodziny, należy niezależnie skontaktować się z bliską osobą pod jej dotychczasowym numerem telefonu, aby potwierdzić zdarzenie;
  • nie podpowiadać oszustom. Najlepiej prowadzić rozmowę tak, aby to rozmówca musiał podać kluczowe informacje, np. swoje nazwisko, okoliczności sprawy, dane reprezentowanej instytucji. Wiele osób pod wpływem emocji odruchowo pomaga przestępcom, podsuwając im gotowe odpowiedzi, jak np. nazwy firm, z których usług korzystają. Imiona, fakty lub inne udzielone informacje pomagają oszustom w tworzeniu wiarygodnej i jeszcze bardziej przekonującej historii, która pozwala manipulować ofiarą;
  • nie podawać ważnych danych osobom, które mogą podszywać się pod pracowników instytucji, firm, urzędów lub kogoś bliskiego. W szczególności nie należy podawać loginów i haseł do bankowości internetowej, kodów weryfikacyjnych do płatności lub danych karty płatniczej. Nie należy też wykonywać instrukcji dzwoniącej osoby, w tym zwłaszcza robić przelewów, pobierać aplikacji lub programów.

Po drugie – zachować spokój i rozsądek

W niepokojącej sytuacji warto dać sobie czas do namysłu i pozwolić opaść emocjom. Najgorszym doradcą jest strach, panika lub przeciwnie – euforia. Jeśli nagle pojawia się informacja o wygranej w loterii, spadku lub przyznaniu świadczenia z urzędu, sprawa może mieć drugie dno.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy pojawia się nietypowy SMS, e-mail, połączenie lub wiadomość na komunikatorze, najlepiej:

  1. nie ulegać presji – wziąć głęboki oddech i wstrzymać się z działaniami do chwili, kiedy uda się potwierdzić najważniejsze fakty i wydarzenia. Czy bliskiej osobie naprawdę stała się krzywda? Czy na pewno jakiś rachunek nie został zapłacony? Czy wygrana na loterii to prawda?
  2. zasięgnąć porady. Czasem wystarczy rada bliskiej osoby, żeby uniknąć poważnych kłopotów. Warto podzielić się informacją o zdarzeniu i swoimi wątpliwościami. Być może ktoś z otoczenia doświadczył podobnej sytuacji lub wie o związanym z nią ryzyku i potrafi zawczasu pomóc;
  3. poznać sposoby radzenia sobie z cyberzagrożeniami. Szczególnie pomocne mogą okazać się artykuły na sprawdzonych stronach rządowych, w tym na stronie CERT Polska. Można też skorzystać z Bazy wiedzy w usłudze Bezpiecznie w sieci w aplikacji mObywatel. Znajdują się w niej ważne komunikaty, aktualne artykuły i ostrzeżenia.

Po trzecie - zgłosić sytuację przez aplikację mObywatel

Jeśli już zdarzy się podejrzana sytuacja, warto ją zgłosić. Najłatwiej zrobić to przez usługę „Bezpiecznie w sieci” w aplikacji mObywatel.

W usłudze można:

  • zgłosić złośliwą stronę internetową, oszustwo (np. fałszywy sklep) lub inny incydent,
  • znaleźć wskazówki, jak przekazać ekspertom podejrzany SMS lub e-mail,
  • zgłosić nielegalne treści internetowe, np. pokazujące niepokojące zachowania wobec dzieci,
  • skorzystać z Bazy wiedzy, w której dostępne są artykuły o cyberbezpieczeństwie oraz ważne ostrzeżenia przygotowane przez ekspertów CERT Polska.

Usługa umożliwia także uruchomienie powiadomień PUSH, dzięki którym użytkownik automatycznie otrzymuje w aplikacji ważne komunikaty dotyczące cyberbezpieczeństwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

REKLAMA

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

REKLAMA

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA