REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia migracyjna i 49 Centrów Integracji Cudzoziemców. Co szykuje nam rząd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa strategia migracyjna i powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców w Polsce
Nowa strategia migracyjna i powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska właśnie stanęła w obliczu rewolucyjnych zmian w polityce migracyjnej. Rząd w ubiegłym roku zapowiedział nową strategię, której głównym celem jest odzyskanie kontroli i zapewnienie bezpieczeństwa – ideały, które brzmią obiecująco, ale jednocześnie budzą niepokój. Dokument zatytułowany „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025–2030” został przyjęty przez Radę Ministrów już 15 października ubiegłego roku. Wśród głównych obszarów interwencji publicznej szczególne miejsce zajmuje integracja imigrantów – proces, który ma zaważyć nie tylko na przyszłości kraju, ale również na codziennym życiu Polaków.
rozwiń >

Nowa strategia migracyjna – realne działania czy tylko obietnice?

REKLAMA

Rządowi udało się zaskoczyć opinię publiczną nie tylko deklaracjami, ale również konkretnymi działaniami. Kluczowym elementem nowej strategii migracyjnej jest utworzenie 49 Centrów Integracji Cudzoziemców (CIC) rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Nowe centra mają pełnić funkcję „one-stop-shop”, czyli jednego miejsca, gdzie cudzoziemcy będą mogli uzyskać pomoc w wielu dziedzinach – od formalności urzędowych, poprzez wsparcie językowe, aż po doradztwo zawodowe. Choć intencje mogą wydawać się szlachetne, warto się zastanowić, jak te zmiany wpłyną na nasz kraj w obliczu narastającej niepewności i rosnących obaw społecznych.

REKLAMA

Strategia migracyjna opiera się na dwóch kluczowych filarach – „Wymagamy” oraz „Wspieramy”. Według rządowych założeń, CIC mają umożliwić cudzoziemcom nie tylko funkcjonowanie w społeczeństwie, ale też stać się narzędziem gromadzenia danych, które pozwolą lepiej monitorować ich obecność i potrzeby. W praktyce oznacza to, że władze planują wprowadzić obowiązek meldunkowy dla cudzoziemców, co ma pozwolić na dokładne określenie ich liczby i rozmieszczenia geograficznego. Ta inicjatywa, choć ma na celu usprawnienie procesu integracji, budzi poważne wątpliwości o ingerencji w prywatność oraz o potencjalne nadużycia systemu.

Integracja imigrantów – szansa czy zagrożenie?

REKLAMA

Strategia migracyjna została zaprojektowana w odpowiedzi na globalne procesy migracyjne, które ostatnio przybierają na sile. Polska, będąc krajem tranzytowym, staje się miejscem, gdzie przepływy ludności mogą wpłynąć na stabilność społeczną i bezpieczeństwo narodowe. W tym kontekście powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców jawi się jako próbą wprowadzenia porządku, ale jednocześnie jako potencjalne źródło konfliktów.

Rządowy dokument podkreśla, że integracja cudzoziemców ma opierać się na zasadach włączenia i akceptacji norm obowiązujących w polskim społeczeństwie. Jednak krytycy wskazują, że tego rodzaju rozwiązania mogą prowadzić do narzucania jednolitych standardów, które nie uwzględniają różnorodności kulturowej i indywidualnych potrzeb migrantów. Obawa jest taka, że integracja odbywać się będzie w sposób narzucający, a nie wspierający – co w efekcie może pogłębić społeczne podziały i wywołać niebezpieczne napięcia na tle kulturowym.

Warto również zwrócić uwagę na to, że strategia migracyjna zakłada ścisłą współpracę administracji rządowej, samorządowej oraz organizacji społecznych. Choć współdziałanie różnych podmiotów brzmi dobrze na papierze, w praktyce może prowadzić do chaosu organizacyjnego i trudności w koordynacji działań. Pytanie brzmi – czy taki system jest w stanie sprostać wyzwaniom, które niosą ze sobą masowe przepływy ludności? A co jeśli integracja okaże się narzędziem do kontroli społecznej, a nie realnym wsparciem dla potrzebujących?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alarmujące szczegóły lokalizacji i kosztów CIC

Rząd nie kryje szczegółów – informacje o lokalizacjach i kosztach Centrów Integracji Cudzoziemców już wyciekły do opinii publicznej. Na przykład w województwie dolnośląskim, pierwsze CIC już działają w Wałbrzychu (ul. Słowackiego 26) oraz we Wrocławiu (ul. Ruska 46A/201), natomiast otwarcie centrów w Jeleniej Górze i Legnicy planowane jest na II kwartał 2025 roku, przy koszcie 43,3 mln zł - podał w dniu 2 lutego br. Przemysław J. Binkowski, lider Ruchu Narodowego w województwie kujawsko-pomorskim, na platformie X. W innych regionach koszty i harmonogramy również budzą emocje.

Tabela: Wybrane lokalizacje oraz koszty utworzenia CIC

Województwo

Lokalizacja

Adres

Status/Plan

Koszt (mln zł)

Dolnośląskie

Wałbrzych

ul. Słowackiego 26

Już działa

Dolnośląskie

Wrocław

ul. Ruska 46A/201

Już działa

Dolnośląskie

Jelenia Góra / Legnica

Planowane otwarcie II kwartał 2025

43,3

Lubelskie

Lublin

ul. Diamentowa 2

Działają od 2024 roku

Lubelskie

Chełm / Zamość / Biała Podlaska

14,5

Pomorskie

Gdańsk

ul. Chmielna 74/76

Planowane I kwartał 2025

Pomorskie

Słupsk

ul. Jana Pawła II 1

30

Podkarpackie

Rzeszów

ul. Podwisłocze 48

Realizacja od 1 stycznia 2024

32,3

Podlaskie

Białystok

ul. Mickiewicza 13

Planowane otwarcie 1 kwietnia 2025

Podlaskie

Łomża / Suwałki

17,1

To tylko przykłady – w innych regionach kraju także planowane są podobne inicjatywy, co wskazuje na szeroko zakrojoną, ogólnokrajową politykę integracyjną. Szczegóły dotyczące funkcjonowania tych centrów pojawiają się stopniowo, a jednym z głównych założeń CIC jest stworzenie przestrzeni, w której cudzoziemcy będą mogli uzyskać niezbędną pomoc i wsparcie na wielu płaszczyznach.

Jakie zadania mają realizować CIC?

Centrów Integracji Cudzoziemców nie można traktować jedynie jako budynków administracyjnych. Według założeń strategii, ich zadania obejmują:

  • Udzielanie wsparcia informacyjnego cudzoziemcom,
  • Pomoc w załatwianiu podstawowych spraw życiowych, takich jak znalezienie mieszkania, organizacja opieki czy dostęp do opieki zdrowotnej,
  • Organizowanie kursów języka polskiego oraz szkoleń adaptacyjnych,
  • Zapewnienie wsparcia prawnego i psychologicznego,
  • Pomoc w załatwianiu spraw bankowych oraz korzystania z transportu publicznego,
  • Organizację zajęć integracyjnych, kulturowych i rekreacyjnych, mających na celu przełamywanie barier językowych i kulturowych.

Takie kompleksowe podejście ma umożliwić migrantów nie tylko adaptację do życia w Polsce, ale także aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Jednakże, krytycy wskazują, że narzucanie cudzoziemcom obowiązków meldunkowych oraz ścisłe monitorowanie ich aktywności może być postrzegane jako naruszenie prywatności i ograniczenie wolności. Obawa, że CIC staną się narzędziem do kontroli społecznej, rośnie wśród obywateli, którzy już teraz czują niepewność w obliczu dynamicznych zmian.

Alarmujące konsekwencje dla społeczeństwa

Nowa strategia migracyjna ma na celu nie tylko kontrolę napływu imigrantów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa wewnętrznego. Rząd argumentuje, że ściśle regulowane procesy migracyjne mają zapobiec wzrostowi niepewności w codziennym życiu mieszkańców. Niemniej jednak, coraz więcej głosów w mediach i wśród ekspertów wskazuje, że takie działania mogą rodzić poważne konsekwencje społeczne.

Oto najważniejsze punkty, które budzą obawy Polaków:

  • Ingerencja w prywatność – wprowadzenie obowiązku meldunkowego oraz systematyczne gromadzenie danych o cudzoziemcach może stać się narzędziem inwigilacji.
  • Kontrola społeczna – stworzenie scentralizowanego systemu integracyjnego może umożliwić władzom monitorowanie aktywności migrantów, co budzi obawy o ograniczenie ich swobód obywatelskich.
  • Napięcia społeczne – narastająca obecność Centrów Integracji Cudzoziemców może wywołać konflikty między migrantami a rodzimymi mieszkańcami, zwłaszcza w kontekście różnic kulturowych.
  • Koszty publiczne – budowa i utrzymanie 49 centrów integracyjnych wiąże się z ogromnymi wydatkami, które mogą wpłynąć na budżet państwa i skierować fundusze z innych, równie pilnych obszarów.

Rząd podkreśla, że polityka migracyjna musi być prowadzona w sposób odpowiedzialny, a migracja zarobkowa może przyczynić się do rozwoju polskiej gospodarki. Jednak w obliczu rosnących obaw społecznych, władze będą musiały stawić czoła krytyce ze strony zarówno ekspertów, jak i obywateli. Co więcej, dynamiczne zmiany na arenie międzynarodowej – zwłaszcza agresywna polityka sąsiednich państw, takich jak Białoruś i Rosja – dodatkowo komplikują sytuację, sprawiając, że każde posunięcie w zakresie migracyjnym jest obserwowane z ogromną uwagą.

Czy Polska jest gotowa na nową falę imigrantów? Tytułem podsumowania

Nowa strategia migracyjna, której jednym z kluczowych elementów jest utworzenie 49 Centrów Integracji Cudzoziemców, wydaje się być próbą wprowadzenia porządku w chaosie globalnych przepływów migracyjnych. Jednakże, mimo deklarowanych celów – odzyskania kontroli i zapewnienia bezpieczeństwa – całość projektu budzi poważne obawy. Czy zaangażowanie ogromnych środków finansowych i wdrożenie kompleksowego systemu integracyjnego nie przyniesie efektów odwrotnych? Czy możliwe, że zamiast integracji nastąpi podział społeczny, a migranci staną się celem nadmiernej kontroli i inwigilacji?

Obecna sytuacja wymaga odpowiedzi na wiele kluczowych pytań. W obliczu dynamicznych zmian na arenie międzynarodowej, Polska musi wyważyć między potrzebą ochrony swojego terytorium a zobowiązaniami humanitarnymi i międzynarodowymi. Rządowe plany, choć ambitne, mogą nie sprostać wyzwaniom, jeżeli nie zostaną właściwie skonsultowane z ekspertami oraz przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.

Na uwagę zasługuje również rola samorządów i organizacji społecznych, które mają współtworzyć lokalne strategie integracyjne. Tylko poprzez współpracę na wielu poziomach można zbudować system, który nie tylko zaspokoi potrzeby migrantów, ale również zapewni spójność społeczną i bezpieczeństwo obywateli. Ostatecznie, efektywność nowych Centrów Integracji Cudzoziemców będzie zależała od zdolności władz do szybkiego reagowania na pojawiające się problemy oraz elastycznego dostosowywania polityki migracyjnej do realiów.

W obliczu nadchodzących lat, kiedy Polska stanie się areną walki o kontrolę nad przepływami ludności, decyzje podejmowane dzisiaj będą miały długofalowe konsekwencje. Warto pamiętać, że migracja to nie tylko wyzwanie gospodarcze, ale przede wszystkim społeczno-kulturowe. Dlatego też, aby osiągnąć sukces, konieczne jest, by strategia migracyjna była oparta na wartościach, które budują wspólnotę, a nie dzielą społeczeństwo.

Najważniejsze wnioski, w skrócie:

  • Rząd przyjął strategię migracyjną na lata 2025–2030, której celem jest odzyskanie kontroli i zapewnienie bezpieczeństwa.
  • Strategia zakłada utworzenie 49 Centrów Integracji Cudzoziemców, które mają ułatwić adaptację imigrantów w Polsce.
  • CIC mają funkcjonować jako punkty wsparcia, oferujące szeroki wachlarz usług – od pomocy formalnej, przez kursy językowe, po wsparcie psychologiczne i prawne.
  • Projekt budzi kontrowersje – z jednej strony ma przyczynić się do lepszej integracji, z drugiej rodzi obawy o inwigilację i podziały społeczne.
  • Szczegóły dotyczące lokalizacji i kosztów nowych centrów są już dostępne – przykładowo, w Dolnośląskim planowane są CIC o łącznym koszcie przekraczającym 43 mln zł, a w Podkarpackim 32,3 mln zł.
  • Krytycy ostrzegają, że nadmierna kontrola oraz centralizacja danych o cudzoziemcach mogą naruszyć ich prywatność i wolność, co może prowadzić do napięć społecznych.
  • Nowa strategia ma również na celu ochronę granic i przeciwdziałanie nielegalnej imigracji, co w kontekście globalnych napięć politycznych staje się kluczowym zagadnieniem.

Podczas gdy rząd prezentuje strategię jako krok w stronę uporządkowanej i bezpiecznej migracji, głosy krytyczne ostrzegają – to, co dziś może wydawać się efektywnym narzędziem integracyjnym, jutro może okazać się mechanizmem kontroli i źródłem konfliktów. W obliczu niepewnej sytuacji geopolitycznej i rosnącej fali migracyjnej, każdy obywatel powinien zastanowić się, czy takie rozwiązania naprawdę zapewnią bezpieczeństwo i dobrobyt, czy też jedynie wprowadzą kolejny element niepewności do naszego życia.

Polska stoi na rozdrożu – z jednej strony otwiera się na nowe możliwości, z drugiej zaś ryzykuje, że nadmierna ingerencja państwa w życie migrantów przyniesie nieodwracalne skutki. W dobie globalizacji i dynamicznych zmian demograficznych, kluczowe będzie znalezienie złotego środka, który umożliwi integrację, ale jednocześnie zachowa suwerenność i bezpieczeństwo narodowe. Czas pokaże, czy nowa strategia migracyjna będzie sukcesem, czy też zacznie być postrzegana jako preludium do większych problemów społecznych i politycznych.

W świetle tych wydarzeń warto zachować czujność i śledzić, jak rozwijają się działania rządu. Nowe CIC to tylko jeden z elementów większej układanki, której ostateczny kształt wpłynie na przyszłość Polski. Bez względu na to, jakie wyzwania przyniesie przyszłość, jedno jest pewne – czas zmian nadszedł, a my wszyscy musimy być przygotowani na konsekwencje podejmowanych dziś decyzji.

strategia migracyjna i powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców

strategia migracyjna i powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców

strategia migracyjna i powstanie Centrów Integracji Cudzoziemców

ShutterStock

Strategia migracyjna – jakie są podstawowe cele i kierunki tego projektu?

Strategia migracyjna „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025–2030”. Podstawowe cele i kierunki to:

  1. Procesy migracyjne nie mogą zwiększać poziomu niepewności w codziennym życiu mieszkańców Polski. Dlatego też Strategia Migracyjna Polski na lata 2025–2030 przyjmuje nadrzędny priorytet bezpieczeństwa rozumiany jako zobowiązanie dla działań państwa na wszystkich poziomach, tak aby dokonujące się procesy migracyjne były szczegółowo regulowane i pozostawały pod kontrolą zarówno w zakresie celu przyjazdu, skali napływu, jak i państw pochodzenia cudzoziemców.
  2. Określenie zasad dostępu do terytorium Polski pozostaje w gestii rządu, przy uwzględnieniu członkostwa Polski w UE, w szczególności w strefie Schengen i wynikających z tego zobowiązań. Zasady te są regulowane w ramach polityki wizowej oraz legalizacji pobytu cudzoziemców. Oba te procesy są ze sobą ściśle związane, a ich celem jest niedopuszczanie do wjazdu i pobytu w Polsce osób niepożądanych.
  3. Ochrona granicy i zapobieganie nielegalnej imigracji, będącej elementem działań hybrydowych wymierzonych w interesy Polski i Unii Europejskiej, jest priorytetem działań państwa w obszarze bezpieczeństwa. Procesy migracyjne mają charakter globalny i dotyczą coraz większej liczby osób. Polska, znajdując się na jednym ze szlaków migracyjnych, podejmuje wszelkie środki mające zapobiegać przerzutowi ludzi przez jej terytorium. Jednocześnie realizuje działania mające na celu ochronę migrantów, których życie lub zdrowie mogłoby być zagrożone oraz przeciwdziała handlowi ludźmi.
  4. Zasady przyznawania ochrony krajowej i międzynarodowej cudzoziemcom, ukształtowane po zakończeniu II wojny światowej, są obecnie bezwzględnie wykorzystywane przez reżimy dyktatorskie na całym świecie. Także Polska mierzy się z tym wyzwaniem w bezprecedensowym zakresie, odpierając ataki ze strony Białorusi i Rosji. Dlatego też, kierując się zasadami humanitaryzmu oraz praktycznej realizacji praw człowieka, Rząd RP będzie domagał się zmiany dotychczasowego podejścia do przyznawania azylu. Gwarancje prawne, w jakie wyposażeni są migranci, w tym nielegalnie przekraczający granicę, nie mogą oznaczać istnienia zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa oraz ich samych. W przypadku zagrożenia destabilizacji państwa przez napływ imigrantów, możliwe powinno być czasowe i terytorialne zawieszanie prawa do przyjmowania wniosków o azyl. Odpowiednie ustawy uwzględniać powinny mechanizmy kontroli parlamentarnej, ochronę grup wrażliwych oraz doświadczenia innych państw.
  5. Polska przyjmuje zasadę, że konsekwencjom zmian demograficznych i społecznych na rynku pracy nie uda się zapobiec jedynie instrumentami polityki imigracyjnej. Konieczne jest zatem stosowanie innych środków w ramach polityki gospodarczej, zatrudnienia oraz społecznej. Jednocześnie bezpieczna i kontrolowana imigracja zarobkowa pozostanie czynnikiem pozytywnie wpływającym na konkurencyjność polskiej gospodarki, szczególnie w zakresie wypełniania luk w zawodach deficytowych.
  6. Polityka migracyjna w zakresie dostępu do zatrudnienia musi być realizowana w ramach działalności rządu oraz samorządów, we współpracy z pracodawcami zatrudniającymi bezpośrednio cudzoziemców, a także ze związkami zawodowymi. Polityka migracyjna nie może być instrumentem hamującym modernizację polskiej gospodarki. Dla realizacji jej celów konieczna jest zatem prawidłowa identyfikacja realnych potrzeb pracodawców w zakresie wypełniania niedoborów na rynku pracy i sposobów ich zaspokojenia, przy uwzględnieniu interesu państwa. W szczególności chodzi tu o ochronę rynku pracy, konkurencyjność gospodarki, spójność społeczną oraz pełną zgodność z prawami pracowników. Agencje zatrudnienia oraz inne podmioty pośredniczące pełnią w tym zakresie jedynie rolę uzupełniającą.
  7. Elementem budowy nowego systemu umiędzynarodowienia polskiego obszaru nauki i szkolnictwa wyższego jest uszczelnienie systemu wydawania wiz studenckich, tak aby wyeliminować możliwość de facto fikcyjnego podejmowania studiów celem zalegalizowania pobytu w Unii Europejskiej. Jednocześnie polskie szkolnictwo wyższe i nauka wymaga rozwoju, którego elementem jest także obecność cudzoziemców zarówno wśród kadry akademickiej, jak i doktorantów czy studentów.
  8. Kluczem dla osiągnięcia sukcesu w zakresie polityki imigracyjnej jest jej połączenie z polityką integracyjną. Paradygmat polityki integracyjnej zakłada, że cudzoziemcy dostosowują się do norm i zasad społecznych obowiązujących i akceptowalnych w społeczeństwie polskim. Polska prowadzi dwukierunkową, aktywną politykę integracyjną, a w przypadku łączenia rodzin także preintegracyjną. Jej celem jest unikanie konfliktów, które mogłyby negatywnie wpływać na poziom spójności społecznej w Polsce.
  9. Nabycie obywatelstwa polskiego wiąże się z przyznaniem licznych praw, także wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej (nabycie obywatelstwa Unii Europejskiej). Dlatego też proces ten musi być transparentnie regulowany. Kluczowym kryterium dla uzyskania obywatelstwa polskiego musi być zintegrowanie w polskim społeczeństwie, w szczególności poprzez znajomość języka polskiego oraz respektowanie norm i zasad społecznych obowiązujących w Polsce. Dotyczy to także nabywających polskie obywatelstwo repatriantów oraz beneficjentów Karty Polaka.
  10. Polska diaspora zmienia się w sposób bardzo dynamiczny. Obok powojennej diaspory „politycznej”, za granicą pojawiła się liczna społeczność polskich emigrantów ekonomicznych. Dlatego też konieczne są zmiany w zakresie polityki polonijnej stymulujące promocję nauczania języka polskiego oraz dedykowane programy powrotowe. Jednocześnie naczelnym zadaniem państwa będzie podtrzymywanie związków z Polską zarówno wśród obywateli polskich zamieszkałych za granicą, jak i cudzoziemców o polskich korzeniach.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

REKLAMA

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

REKLAMA

Koniec z wypłacaniem przez pracodawcę 140 zł, za okulary które kosztowały 900 zł i limitowaniem częstotliwości refundacji? Nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiło swoje stanowisko w sprawie uregulowania minimalnej kwoty refundacji okularów (lub soczewek kontaktowych) korygujących wzrok dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy. Wynika ono z odpowiedzi na interpelację poselską nr 4813 posłanki Marta Stożek, z dnia 12 września 2024 r.

Praca w majówkę. Czy należy się dodatek?

Zbliżają się 3 ważne dni w roku 2025: 1 maja, 2 maja, 3 maja. Niektórzy w tym czasie pracują. Czy zatem za pracę w majówkę należy się dodatek pieniężny czy inna rekompensata?

REKLAMA