REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polskie służby specjalne w 2025 r. korzystają z Pegasusa do inwigilacji telefonów i maili? Min. Siemoniak: to informacja objęta klauzula tajności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy polskie służby korzystają z Pegasusa w 2025 roku? Koordynator Służb Specjalnych: to tajemnica
Czy polskie służby korzystają z Pegasusa w 2025 roku? Koordynator Służb Specjalnych: to tajemnica
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W interpelacji poselskiej jeden z posłów zapytał na początku kwietnia 2025 r., czy obecnie w 2025 roku polskie służby specjalne (CBA, ABW, SSW, SKW) dysponują oprogramowaniem do prowadzenia kontroli operacyjnej typu „Pegasus”. Jeszcze w tym samym miesiącu odpowiedzi na interpelację udzielił Tomasz Siemoniak - minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych.

Czy  polskie służby specjalne dysponują obecnie oprogramowaniem do inwigilacji teleinformatycznej typu „Pegasus”? Interpelacja poselska

W interpelacji poselskiej nr 8975 z 1 kwietnia 2025 r. jeden do prezesa Rady Ministrów, jeden z posłów poinformował, że dowiedział się, że aktualnie Rzeczpospolita Polska korzysta z oprogramowania do prowadzenia kontroli operacyjnej w randze typu oprogramowania „Pegasus” (tj. posiadające podobną funkcjonalność i środowisko systemowe).

W związku z tym poseł zadał premierowi następujące pytania:

I. Czy w dacie niniejszego pisma polskie służby dysponują oprogramowaniem do prowadzenia kontroli operacyjnej typu „Pegasus”? Jeżeli tak, to:
1) Kiedy została zawarta umowa na zakup licencji oprogramowania do prowadzenia kontroli operacyjnej?
2) Jaka jednostka Skarbu Państwu podpisała tą umowę?
3) Przez jak długi okres Polska nie posiadała żadnej licencji na korzystanie z oprogramowania do prowadzenia kontroli operacyjnej?
4) Czy przy zawarciu umowy uczestniczył pośrednik, jeżeli tak – jaka to była firma?
5) Jaki był całkowity koszt nabycia licencji oraz z jakich środków został dokonany jej zakup?
6) Które służby specjalne korzystają z tego oprogramowania?
7) Czy przed podpisaniem umowy oprogramowanie zostało poddane weryfikacji oraz uzyskało certyfikat bezpieczeństwa ABW?
8) Czy oprogramowanie posiada możliwość pobierania danych z urządzeń końcowych, a pochodzących sprzed daty wydania zgody na prowadzenie kontroli operacyjnej?
9) Czy oprogramowanie posiada możliwość tworzenia, manipulacji danymi i treściami zachowanymi na urządzeniach końcowych?
10) Czy serwery, na których umieszczone są dane zebrane w związku z kontrolą operacyjną znajdują się na terytorium RP?

II. Czy w świetle dotychczasowych ustaleń wynikających z pracy sejmowej Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. (SKPG) rząd RP podjął jakiekolwiek działania w celu systemowej zmiany przepisów prawa w zakresie prowadzenia kontroli operacyjnej przez służby, metod prowadzenia tej kontroli operacyjnej oraz zasad nadzoru nad prawidłowym korzystaniem z narzędzi umożliwiających prowadzenie kontroli operacyjnej? Jeżeli tak, to jakie?

REKLAMA

REKLAMA

Informacje o stosowanych przez służby narzędziach są objęte są klauzulą tajności. Odpowiedź Tomasza Siemoniaka - Ministra Koordynatora Służb Specjalnych

Na ww. interpelację odpowiedział 25 kwietnia br. Tomasz Siemoniak - minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych.

Na wstępie minister Siemoniak stwierdził, że służby specjalne na mocy ustaw regulujących ich funkcjonowanie zobowiązane są do zapewnienia ochrony środków, form i metod realizacji swoich zadań. Taki obowiązek nakładają w szczególności następujące przepisy:
- art. 35 ust. 1 ustawy z 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu,
- art. 24 ust. 1 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
- art. 39 ust. 1 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego.

Dlatego też – jak poinformował minister - informacje na temat stosowanych przez służby narzędzi, w tym teleinformatycznych, objęte są klauzulą tajności i nie są przekazywane do publicznej wiadomości. Ograniczenia te obejmują dane dotyczące stosowanych narzędzi oraz konkretnych rozwiązań.

W odpowiedzi na interpelację poinformowano także, że kontrola operacyjna realizowana przez polskie służby specjalne jest realizowana na podstawie:
- art. 27 ustawy z 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu,
- art. 17 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
- art. 31 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego
- rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw.

Jednocześnie ta kontrola operacyjna służb pozostaje pod kontrolą prokuratury i jest realizowana za zgodą sądu.

 Koordynator Służb Specjalnych wskazał również, że z jego inicjatywy w grudniu 2024 r. zostały przyjęte następujące nowelizacje aktów wykonawczych regulujące stosowanie kontroli operacyjnej przez służby specjalne:
1) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 12 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania prowadzonej przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego kontroli operacyjnej oraz przechowywania  i przekazywania wniosków i zarządzeń, a także przechowywania, przekazywania,  przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli (Dz. U.  poz. 1845),
2) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 12 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania prowadzonej przez Centralne Biuro Antykorupcyjne kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, postanowień i zarządzeń oraz przechowywania, przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli (Dz. U. poz. 1850),
3) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 12 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego oraz przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń, przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas prowadzenia tej kontroli, a także wzorów druków i rejestrów (Dz. U. poz. 1843).

W opinii ministra Siemoniaka, te znowelizowane rozporządzenia nakładają na służby specjalne obowiązek podania rodzaju narzędzia, za pomocą którego będzie realizowana kontrola operacyjna, wskazania jego ogólnej funkcjonalności oraz wskazania, jakie dane mają zostać uzyskane w jej wyniku.

Przepisy te wprowadziły też konieczność uzasadnienia decyzji w przedmiocie zarządzenia kontroli operacyjnej przez sąd w każdym przypadku, a nie jedynie w przypadku decyzji odmownej.

Jak wskazał minister Siemoniak, istotą wprowadzonych zmian legislacyjnych jest zapewnienie, aby organy podejmujące decyzje w przedmiocie zarządzenia lub przedłużenia kontroli operacyjnej, tj. Sąd i Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, mogły dokonywać oceny zasadności wnioskowanej kontroli operacyjnej w oparciu o możliwie jak najpełniejszą wiedzę o jej zakresie oraz środkach planowanych do wykorzystania. Skutkiem czego ich rozstrzygnięcia w tym przedmiocie będą mogły opierać się na bardziej szczegółowych informacjach, a przez to w sposób bardziej pełny umożliwiały ocenę zasadności samej kontroli operacyjnej. Te wymogi mają – zdaniem ministra -  szczególne znaczenie dla oceny proporcjonalności stosowanych ograniczeń wolności i praw człowieka związanych z zastosowaniem kontroli operacyjnej, w kontekście zachowania standardów konstytucyjnych wynikających z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.

Źródło: Interpelacja poselska nr 8975 w sprawie posiadania przez Rzeczpospolitą Polską oprogramowania do prowadzenia kontroli operacyjnej przez służby specjalne (CBA, ABW, SSW, SKW).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

REKLAMA

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

REKLAMA

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA