REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od 2026 r. 1000 plus dla studenta i akademik za 1 zł? RM przyjęła projekt zmian w szkolnictwie wyższym, ale studenci mówią: to kpina

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
2026, szkolnictwo wyższe, projekt, 1000 plus
Czy od 2026 r. 1000 plus dla studenta i akademik za 1 zł? RM przyjęła projekt zmian w szkolnictwie wyższym, ale studenci mówią: to kpina
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobra wiadomość jest taka, że w dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zła jest jest jednak taka, że studenci nie będą mogli liczyć na takie wsparcie jakie zapowiadano, a przynajmniej nie dokładnie w takim kształcie. Co niesie zatem za sobą nowa regulacja i kiedy wejdzie w życie?

Czy od 2026 r. 1000 plus dla studenta i akademik za 1 zł? RM przyjęła projekt zmian w szkolnictwie wyższym, ale studenci mówią: to kpina

w dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (nr w wykazie prac: UDER34)dalej jako: projekt). Dotyczy on uelastycznienia reguł gospodarowania przez uczelnie środkami dotacji na świadczenia dla studentów oraz zwiększenia efektywności wykorzystania środków funduszy stypendialnych. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu. Projekt nie jest długi w zasadzie zawiera jeden merytoryczny przepis.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

"Art. 1. W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.1) w art. 414 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Uczelnia może wydatkować w danym roku na stypendia rektora nie więcej niż 40% środków funduszu stypendialnego pochodzących ze środków, o których mowa w art. 365 pkt 3.”. Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r."

Za przygotowanie projektu odpowiada m.in. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a jego opracowaniem zajmuje się Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska. Planowana nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym ma na celu usprawnienie zasad zarządzania funduszami przeznaczonymi na stypendia oraz zwiększenie efektywności ich wykorzystania. Obecne przepisy ograniczają kwoty przeznaczane na stypendia rektorskie, uzależniając je od sumy wydatków na stypendia socjalne i zapomogi. Projekt ustawy przewiduje zmianę tego mechanizmu. Nowe przepisy mają pozwolić uczelniom na przeznaczanie do 40% funduszu stypendialnego na stypendia rektorskie, niezależnie od wydatków na pomoc socjalną. Takie rozwiązanie da uczelniom większą swobodę w dysponowaniu funduszami, umożliwiając lepsze wspieranie zarówno studentów potrzebujących, jak i tych osiągających wybitne wyniki w nauce, sporcie czy działalności artystycznej.

Obecne przepisy ograniczają wysokość środków przeznaczanych na stypendia rektora do maksymalnie 60% sumy wydatków na stypendia socjalne, zapomogi oraz same stypendia rektora. W praktyce oznacza to, że im mniej środków uczelnia przeznacza na pomoc socjalną dla studentów, tym mniej funduszy może być wydatkowane na stypendia rektorskie. To prowadzi do sytuacji, w której uczelnie z mniejszym zapotrzebowaniem na wsparcie socjalne mają również ograniczone możliwości przyznawania nagród dla najlepszych studentów. W nowelizacji proponuje się zmianę tego mechanizmu w taki sposób, by uczelnie mogły przeznaczać na stypendia rektora do 40% całkowitej dotacji na świadczenia dla studentów, a nie – jak obecnie – tylko w odniesieniu do środków wydanych na stypendia socjalne i zapomogi. Dzięki temu:

  • Uczelnie zyskają większą elastyczność w zarządzaniu środkami stypendialnymi.
  • Nagrody dla studentów osiągających wybitne wyniki w nauce, sporcie czy działalności artystycznej nie będą uzależnione od poziomu pomocy socjalnej.
  • Możliwe będzie lepsze wykorzystanie funduszy przeznaczonych na szkolnictwo wyższe.

Co dla studentów?

Student może ubiegać się w uczelni o bezzwrotne świadczenia w formie:

REKLAMA

  • stypendium socjalnego,
  • stypendium dla osób niepełnosprawnych,
  • stypendium rektora,
  • zapomogi.

Stypendia przyznawane są na wniosek studenta na semestr lub rok akademicki i wypłacane co miesiąc przez okres do 10 miesięcy, a gdy kształcenie trwa jeden semestr – przez okres do 5 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany na uczelniach 2026?

Jak podaje rząd najważniejsze rozwiązania są takie:

  1. Określona zostaje wysokość środków, które będą mogły zostać przeznaczone na stypendia rektora, w relacji do całej dotacji przyznanej uczelni na świadczenia dla studentów – nie zaś, jak obecnie, wyłącznie do środków wydawanych przez uczelnię łącznie na stypendia rektora, stypendia socjalne i zapomogi.
  2. Rozwiązanie umożliwi wykorzystanie środków na stypendia rektora w ramach ustawowego limitu, niezależnie od wykorzystania środków na świadczenia o charakterze socjalnym.
  3. Nowe przepisy wpłyną na uelastycznienie reguł gospodarowania środkami dotacji przez uczelnie oraz zwiększą efektywność wykorzystania środków funduszy stypendialnych.
  4. Rozwiązanie może wpłynąć na zwiększenie liczby studentów, którzy będą uprawnieni do otrzymania stypendium rektora.

Jak czytamy w uzasadnieniu do zmian, które mają być wdrożone: "W wyniku dotychczasowych doświadczeń ze stosowaniem przepisów ustawy w tym zakresie środowisko akademickie sygnalizuje trudności w gospodarowaniu środkami funduszu stypendialnego wynikające z uzależnienia limitu środków na stypendia rektora od wysokości środków wydatkowanych łącznie na stypendia rektora, stypendia socjalne oraz zapomogi. Zgodnie bowiem z art. 414 ust. 3 ustawy dotacja na świadczenia dla studentów wydatkowana w danym roku na stypendia rektora stanowi nie więcej niż 60% środków wydatkowanych łącznie w danym roku na stypendia rektora, stypendia socjalne oraz zapomogi. Zawarty w tym przepisie mechanizm ograniczenia wydatków na stypendia rektora w relacji do wydatków na stypendia socjalne i zapomogi jest jednym z elementów realizacji zdefiniowanego w art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej celu finansowego wsparcia studentów ze środków publicznych, jakim jest zapewnienie przez władze publiczne powszechnego i równego dostępu do wykształcenia. Priorytetem jest zatem przeznaczanie środków publicznych na wsparcie studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej oraz studentów będących osobami niepełnosprawnymi. Jednakże regulacja zawarta w art. 414 ust. 3 ustawy, przez odniesienie wskazanej w tym przepisie wartości procentowej środków możliwych do wykorzystania na stypendia rektora do środków wydatkowanych łącznie na te stypendia oraz stypendia socjalne i zapomogi, nadmiernie ogranicza możliwość przyznania stypendiów rektora w przypadku, gdy w uczelni niewielka grupa studentów jest uprawniona do otrzymania wsparcia o charakterze socjalnym. Im mniejsza pula wykorzystana na wsparcie o charakterze socjalnym (jako komponent łącznych wydatków) tym mniejsza pula do dysponowania przez rektora na stypendia za wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne albo osiągnięcia sportowe.".

Kiedy mają wejść w życie przepisy?

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.

Po zmianie przepisów uczelnie będę miały większą elastyczność w wydatkowaniu środków co z pewnością umożliwi większe ich zagospodarowanie na świadczenia studentów.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (nr w wykazie prac: UDER34)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

REKLAMA

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

REKLAMA

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

Przechodzisz na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

REKLAMA