REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TSUE - Trybunał Sprawiedliwości UE
Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Umowy „starego portfela” trzeba traktować inaczej

Na wstępie trzeba wskazać główną różnicę między sprawą, w której zostało zadane omawiane pytanie prawne, a sprawą będącą przedmiotem wydanej niedawno opinii Rzecznik Generalnej TSUE (C-471/24).

REKLAMA

REKLAMA

Przede wszystkimi dotyczą one umów zawartych w innym okresie. O ile postępowanie toczące się już przed TSUE dotyczy kredytu zaciągniętego w czasie obowiązywania rozporządzenia ws. wskaźników referencyjnych (tzw. Rozporządzenie BMR), to skierowane obecnie pytania związane są z umową zawartą w 2007 roku.

Jak słusznie wskazał Sąd na tym tle: „należy zauważyć, że powyższe rozporządzenie (BMR - przypisek Autora) stosuje się od dnia 1.01.2018 r. (art. 59), a zatem miało ono zastosowanie do zawartej w dniu 1.08.2019 r., której dotyczy sprawa C-471/24, natomiast nie miało zastosowania do objętych niniejszą sprawą umowy i aneksu, które zostały zawarte w latach 2007 i 2008 r. Jak zaś wskazuje się w literaturze, „ocena wskaźnika przed wdrożeniem przepisów rozporządzenia BMR (zob. art. 51 i 59) jest nie dość że dopuszczalna, to jeszcze nieobjęta żadnym domniemaniem. Oczywiście kryterium takiej hipotetycznej oceny nie mogłaby być zgodność wcześniejszych reguł ustalania wartości WIBOR i jego charakteru z przepisami rozporządzenia BMR, skoro ono nie miało jeszcze mocy wiążącej (albo nawet nie zostało opublikowane)”.

Ważne

Sąd Okręgowy w Warszawie dostrzegł problem, o którym wielokrotnie wspominali pełnomocnicy kredytobiorców, a mianowicie konieczność innego podejścia do umów kredytów zawartych po wejściu w życie unijnego Rozporządzenia BMR (1 stycznia 2018 roku) i umów zawartych przed tą datą, które czasem nazywane są jako umowy „starego portfela”.

Podstawową zasadą w sporach między konsumentem a przedsiębiorcą jest dokonywanie oceny według stanu (prawnego i faktycznego) z chwili zawarcia umowy (np. uchwała SN(7) z 20 czerwca 2018 r., III CZP 29/17). Nie można zatem w kontekście umów podpisanych w 2007, 2010 czy 2014 roku brać pod uwagę przepisów, które weszły w życie dopiero po kilku latach. Byłoby to nie tylko niezgodne z jednolitą linią orzeczniczą, ale także podstawową logiką.

REKLAMA

Ważne

Pierwszy istotny wniosek płynący z pytania prejudycjalnego – umowy „starego portfela” (zawarte przed 1 stycznia 2018 roku) należy traktować inaczej niż te zawarte po tej dacie.

Informacje dot. WIBOR jakie powinien przekazać kredytobiorcy bank

Kolejną ważną kwestią jaką zajął się Sąd Okręgowy w Warszawie jest zakres informacji jakie powinny zostać przedstawione kredytobiorcy przez bank.

Po pierwsze, Sąd wnosi, aby TSUE rozstrzygnął czy w zakresie umów „starego portfela” bank miał obowiązek poinformować konsumenta o administratorze WIBOR. Taka powinność została podkreślona wprawdzie przez Rzecznik Generalną TSUE w opinii wydanej do sprawy C-471/24, lecz jej jednoznaczne potwierdzenie – także co do umów zawartych przed wejściem w życie Rozporządzenia BMR – może mieć kluczowe znaczenie. W przeszłości banki z reguły nie informowały, że organizatorem fixingu (quasi-administratorem WIBOR) było Stowarzyszenie Rynków Finansowych ACI Polska. Jeżeli TSUE potwierdzi konieczność podawania tych danych także w umowach sprzed 2018 roku może to oznaczać systemowe uznawanie, że klauzula odwołująca się do WIBOR ma charakter nieuczciwy, gdyż nie spełnia wymogu przejrzystości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, Sąd Okręgowy chce, aby TSUE przesądził: „czy należy od banku wymagać, aby zapoznał konsumenta ze szczegółowymi zasadami, według których jest ustalana wysokość wskaźnika referencyjnego, w tym czy konieczne jest przedstawienie konsumentowi treści regulaminu opracowywania tego wskaźnika bądź przynajmniej informacji o tym, że wysokość wskaźnika referencyjnego nie ma oparcia w rzeczywistych transakcjach na rynku międzybankowym, lecz stanowi średnią arytmetyczną deklaracji banków po odrzuceniu wartości skrajnych”.

Zakresem informacji, które powinny zostać przekazane konsumentom przed zaciągnięciem kredytu wprawdzie zajmowała się Rzecznik Generalna w sprawie C-471/24, lecz jej opinia dotyczy sytuacji, w której niektóre aspekty ustalania wskaźnika referencyjnego WIBOR wynikają z przepisów prawa, jak choćby Rozporządzenia BMR. Jednak jak wskazano wcześniej, w przypadku umów „starego portfela” mamy do czynienia z innym przypadkiem i TSUE musi jasno doprecyzować o czym bank powinien poinformować kredytobiorcę.

Warto zwrócić uwagę na kwestię ujawnienia wobec konsumenta charakteru WIBOR jako wskaźnika/stawki, na którego wysokość mają wpływ deklaracje banku co do hipotetycznych pożyczek na rynku międzybankowym, a nie faktyczne transakcje. Jest to tym istotniejsze, że nawet we wspominanej opinii Rzecznik Generalna TSUE wskazała, że kredytobiorca nie może być wprowadzany w błąd co do charakteru wskaźnika (np. jego transakcyjności).

W świetle powyższego Sąd Okręgowy w Warszawie postanowił zadać pytanie prejudycjalne do TSUE: „czy w odniesieniu do umowy kredytu hipotecznego o zmiennej stopie oprocentowania, która została zawarta przez bank z konsumentem przed dniem 1 stycznia 2018 r. art. 4 ust. 2 i art. 5 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że nakłada on na bank obowiązek, aby poinformował konsumenta o:

a) podmiocie, który opracowuje wskaźnik referencyjny będący podstawą oprocentowania kredytu,

b) szczegółowych zasadach określających sposób ustalania wskaźnika referencyjnego będącego podstawą oprocentowania kredytu, w tym w szczególności:
- przedstawił konsumentowi treść regulaminu zawierającego te zasady,
- uświadomił konsumenta, że ten wskaźnik referencyjny jest wyliczany w oparciu o deklaracje grupy banków, a nie na podstawie rzeczywistych transakcji rynkowych”.

Ważne

Drugi istotny wniosek płynący z pytania prejudycjalnego – TSUE powinien rozstrzygnąć jaki jest zakres obowiązków informacyjnych banków, w zakresie umów „starego portfela”, a mianowicie czy konsumentowi powinna zostać podana nazwa administratora (Stowarzyszenie Rynków Finansowych ACI Polska) oraz szczegóły dotyczące sposobu ustalania WIBOR, w tym jego deklaratywnego, a nie transakcyjnego charakteru.

Sąd zwraca uwagę na ryzyko manipulacji WIBOR

Niezwykle ciekawy jest fragment, którym Sąd opisuje wątpliwości narosłe wokół WIBOR przez lata.

W pierwszej kolejności przywołuje sytuację z IV kwartału 2011 r., kiedy to „stawki referencyjne WIBOR 3M po jakich banki skłonne były przeprowadzać transakcje wzrosły o 0,23 punktu procentowego, przy nie zmienionych stopach procentowych NBP”, zaś „diagnoza tego zjawiska w badaniach przeprowadzonych przez NBP wykazała, że cztery banki zawyżały istotnie kwotowane stawki WIBOR 3M, ponad poziom nie wynikający z ogólnej zmienności stawek na rynku bankowym”. Sąd oparł się tu na dwóch dokumentach pochodzących od Najwyższej Izby Kontroli.

Na marginesie, uzupełniając argumentacją Sądu, warto wskazać, że podobne stwierdzania (o przypadkach zawyżania kwotowania przez niektóre banki stawek WIBOR 3M) znajdują się także w piśmie z dnia 30 października 2012 roku skierowanym przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Jacka Jezierskiego do Marszałka Senatu Bogdana Borusewicza (BOE/BOS-052-2808/2012/IP) oraz wystąpieniu pokontrolnym Najwyższej Izby Kontroli do Prezesa Narodowego Banku Polskiego Marka Belki z dnia 27 kwietnia 2012 roku.

Dodatkowo, Sąd wskazał, że w Sprawozdaniu z działalności Komisji Nadzoru Finansowego zostały wymienione najczęstsze nieprawidłowości (dotyczące ustalania i przekazywania stawek referencyjnych do fixingu WIBOR i WIBID) stwierdzone podczas czynności kontrolnych w bankach w 2013 r. w obszarze zarządzania ryzykiem rynkowym.

Końcowo (co do okresu sprzed wejścia w życie Rozporządzenia BMR), został przywołany fragment Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2015 roku, Załącznik nr 3, wedle którego „w Polsce dotychczas nie wypracowano form nadzoru nad ustalaniem stawek WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate – referencyjna wysokość rocznego oprocentowania pożyczek na polskim rynku międzybankowym) i WIBID (Warsaw Interbank Bid Rate – roczna stopa procentowa, jaką płacą banki za środki przyjęte w depozyt od innych banków). Brak nadzoru stwarza ryzyko manipulacji stawkami. Aby zażegnać ryzyko manipulacji NIK postulowała „wskazanie w przepisach prawnych podmiotu odpowiedzialnego za nadzór nad ustalaniem stawek referencyjnych rynku międzybankowego (WIBOR i WIBID)”.

Nota bene, takie samo stanowisko wyrażał również Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, który w piśmie do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli z dnia 21 maja 2015 r. (DPI/WN/0912/1/19/15) pisał o „potrzebie uregulowania kwestii nadzoru nad ustalaniem stawek referencyjnych WIBOR ze wskazaniem instytucji, w której kompetencjach te zagadnienia będą się znajdować”, co pominął Sąd Okręgowy.

Ważne

Trzeci istotny wniosek płynący z pytania prejudycjalnego – TSUE powinien rozstrzygnąć czy należy brać pod uwagę istnienie ryzyka wystąpienia w przeszłości nadużyć przy ustalaniu WIBOR. Słowo „manipulacja” padło w uzasadnieniu Sądu Okręgowego w Warszawie (w różnym kontekście) aż 38 razy.

Wątpliwości czy umowy „starego portfela” mogły odwoływać się do WIBOR

Na gruncie dywagacji dotyczących zarzutów wysuwanych względem WIBOR przez lata (także przez organy państwowe), Sąd powziął wątpliwości czy klauzule zmiennego opracowywania zawarte w umowach „starego portfela” powinny zostać uznane za nieuczciwe, w rozumieniu art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich, tylko z tego powodu, że odwołują się do WIBOR.

W tej materii Sąd Okręgowy zwrócił uwagę nie tylko na wspomniane aspekty związane z ryzykiem potencjalnej manipulacji stawką ze strony banków, ale także na fakt braku zdefiniowania WIBOR w prawie krajowym oraz unijnym, jak również okoliczność, że może on nie odzwierciedlać rzeczywistego kosztu finansowania kredytu.

Finalnie, Sąd raz jeszcze podkreślił, że „sposób opracowywania wskaźników referencyjnych przed dniem 1.01.2018 r. nie był nadzorowany przez żadne organy państwowe”.

Stąd zostały zadane pytania czy w odniesieniu do umowy kredytu hipotecznego o zmiennej stopie oprocentowania, która została zawarta przez bank z konsumentem przed dniem 1 stycznia 2018 r., postanowienia umowne mogły się odwoływać do wskaźnika referencyjnego, który:
„a. jest wyliczany w oparciu o deklaracje grupy banków, a nie na podstawie rzeczywistych transakcji rynkowych,
b. nie jest zdefiniowany w przepisach prawa krajowego ani unijnego, ale w wewnętrznym regulaminie stowarzyszenia utworzonego przez banki lub pracowników banków, a żaden organ państwowy nie nadzoruje sposobu opracowywania tego wskaźnika,
c. nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów finansowania kredytu”.

Ważne

Czwarty istotny wniosek płynący z pytania prejudycjalnego – TSUE powinien rozstrzygnąć czy zastosowanie w umowie kredytu zawartego z konsumentem wskaźnika/stawki o takiej charakterystyce jak WIBOR (według stanu sprzed wejścia w życie Rozporządzenia BMR) może stanowić o nieuczciwości takiego postanowienia umownego.

Podsumowanie

Kwestie poruszone przez Sąd Okręgowy w Warszawie w ramach pytań prejudycjalnych, zadanych w sprawie o sygn. akt XXVIII C 22943/22, mają kluczowy charakter. To jedno z pierwszych orzeczeń sądowych, które w zakresie umów „starego portfela” w tak obszerny sposób porusza chociażby kwestie ryzyka manipulacji WIBOR, ale także zwraca uwagę na brak państwowego nadzoru (wytykany przez same organy państwowe) czy deklaratywny, a nie transakcyjny charakter WIBOR.

Ewentualny niekorzystny dla banków wyrok TSUE może okazać się prawdziwą „bombą orzeczniczą” i otworzyć kredytobiorcom szeroką drogę do kwestionowania umownych kredytowych opartych o WIBOR.

Autor: adwokat Karol Wenus (prawnikodwibor.pl)

Źródło: postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie, XXVIII Wydział Cywilny, z dnia 25 września 2025 roku, wydane w sprawie o sygn. akt XXVIII C 22943/22, dostępne wraz z uzasadnieniem na Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oni nie muszą brać wolnego. I bez tego mają długi weekend. Sprawdź, czego nie uda ci się załatwić 10 listopada

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, inni nie będą musieli tego robić.

Najnowszy wyrok dot. WIBOR-u w umowie kredytu – dlaczego nie sposób zgodzić się z argumentacją Sądu Okręgowego w Suwałkach

Kilka dni temu opublikowano na portalu Infor.pl artykuł, w którym mec. Marta Kosowicz odniosła się do orzeczenia „wyborowego” Sądu Okręgowego w Suwałkach, ponieważ Sąd ten 23 października 2025 roku wydał wyrok „unieważniający” umowę kredytu złotowego z zastosowaniem oprocentowania zmiennego opartego o wskaźnik referencyjny WIBOR. Nieco dziwi mnie, że wspomniany artykuł powstał zanim Sąd Okręgowy w Suwałkach sporządził pisemne uzasadnienie orzeczenia, ale jak rozumiem, autorka publikacji opierała się na ustnych motywach wygłoszonych przez sędziego referenta, które w ocenie autorki artykułu stanowią wystarczająca podstawę do formułowania kompleksowej oceny zapadłego wyroku. Ja też nie znam pisemnego uzasadnienia (nie zostało sporządzone na dzień pisania nin. artykułu), ale odniosę się do niektórych tez wyrażonych przez mec. M. Kosowicz.

Przesunęliśmy wskazówki zegarów. Ktoś pospał dłużej, a ktoś inny zarobił więcej. Za nami zmiana z czasu letniego na zimowy. Takie były zasady w 2025 roku

W 2025 roku dwukrotnie przesunęliśmy już wskazówki zegarów. W związku ze zmianą czasu z letniego na zimowy jedni będą spali dłużej, a drudzy zarobili więcej. Jak należało rozliczyć czas pracy dla pracowników pracujących w nocy?

Blokada strony internetowej (nawet bez decyzji, wystarczy podejrzenie popełnienia przestępstwa) - nowa kompetencja KNF. Radca prawny: przepisy budzą poważne wątpliwości prawne

Uchwalona przez Sejm 26 września 2025 roku ustawa o rynku kryptoaktywów daje Komisji Nadzoru Finansowego prawo do natychmiastowego blokowania stron internetowych prowadzących nielegalną działalność kryptowalutową. To rewolucyjne narzędzie, które może skutecznie chronić polskich konsumentów przed oszustami z egzotycznych jurysdykcji. Problem w tym, że konstrukcja tego systemu budzi poważne wątpliwości prawne i może prowadzić do arbitralnych decyzji uderzających w legalnie działające podmioty.

REKLAMA

Ile naprawdę kosztuje pogrzeb w Polsce? Najnowszy raport WEI ujawnia koszty pożegnania bliskich

Śmierć to temat, którego większość z nas unika. Jednak kiedy przychodzi moment pożegnania, rodziny w Polsce zderzają się nie tylko z bólem straty, ale także z ogromnymi wydatkami i gąszczem formalności. Najnowszy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia brutalną prawdę o tym, jak wygląda proces pożegnania zmarłych w naszym kraju.

300 zł dla emerytów co miesiąc. Bez względu na dochody. Najbliżsi przejmą świadczenie po śmierci. Kiedy złożyć wniosek na 2026 rok?

Jak poprawić stan budżetu domowego seniora? Warto rozważyć to, o jakie dodatki do emerytury może się ubiegać. Choć przewidziane w obowiązujących przepisach świadczenia nie mają powszechnego charakteru, to zazwyczaj może ubiegać się o nie dość szerokie grono osób.

Na zasiłek pielęgnacyjny 500 zł miesięcznie trzeba będzie poczekać 10 lat. To za długo dla 1 mln Polaków

Nie było szans na podwyżkę zasiłku pielęgnacyjnego w 2025 r. Żadnej. Wciąż tylko 215,84 zł. I tak od 2019 r. W przyszłości nie będzie lepiej. Przedstawiciele rządu już oficjalnie potwierdzają, że najwcześniej zasiłek ten zostanie podniesiony dopiero od 1 stycznia 2029 r. To wyrok na realną wartość zasiłku pielęgnacyjnego porównując ze znacznymi podwyżkami tylko w 2025 r. dla świadczenia pielęgnacyjnego, dodatku dopełniającego i świadczenia wspierającego. Z zasiłku pielęgnacyjnego korzysta aż 1 mln osób (głównie osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością). Nie ma kryterium dochodowego więc politycy nie mogą zamrozić  progów dochodów (tak zrobili przy zasiłkach rodzinnych).

Sprzątanie grobów po Wszystkich Świętych - nieprzestrzeganie nowych zasad może kosztować nawet 5000 zł! Uwaga na te pułapki na cmentarzach, łatwo się pomylić

Już po 1 listopada – Dniu Wszystkich Świętych oraz 2 listopada – zaduszkach. Jak co roku, był to czas pamięci o tych, którzy odeszli, szczególnie osobach bliskich. Za chwilę, korzystając z dobrej pogody oraz długiego weekendu listopadowego, zapewne ruszymy sprzątać groby po wypalonych zniczach i wkładach. Nocne przymrozki mogły też zaszkodzić żywym kwiatom, być może je też trzeba będzie wyrzucić. Jednak nawet podczas porządkowania grobów bliskich musimy pamiętać o przestrzeganiu przepisów. Także na cmentarzach obowiązują zasady segregacji, a w tym roku w niektórych miejscach czeka na nas nowość.

REKLAMA

Kolejny rok niesprawiedliwości. Dalej składki 250 000 zł są "zaparkowane" w ZUS. Bez w praktyce możliwości konsumpcji w postaci emerytury [Mundurowi sprzed 1999 r.]

Od kilku lat emeryci mundurowi z poprzedniego systemu walczą o możliwość zwiększenia emerytury mundurowej poprzez dołożenie do niej emerytury cywilnej. Chodzi o osoby, które były mundurowymi przed 1999 r. - nie mogą łączyć emerytury mundurowej i cywilnej. Od kilkunastu miesięcy osoby poszkodowane ślą petycje do rządu, Sejmu i Senatu. Bezskutecznie. Dalej składki odprowadzone przez nich do ZUS są w praktyce "zaparkowane" w ZUS bez możliwości konsumpcji w postaci emerytury.

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

REKLAMA