REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać kierowcą pojazdu uprzywilejowanego?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak zostać kierowcą pojazdu uprzywilejowanego?/ fot. Fotolia
Jak zostać kierowcą pojazdu uprzywilejowanego?/ fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdem uprzywilejowanym może kierować wyłącznie osoba, która otrzymała zezwolenie na jego prowadzenie. Takie zezwolenie jest udzielanie osobie, która ukończyła 21 lat, posiada odpowiednią kategorię prawa jazdy, ukończyła odpowiedni kurs oraz pozytywnie przeszła badania psychologiczne i lekarskie.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym (dalej: u.p.r.d.) stanowi, że pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Do tej grupy pojazdów zaliczymy także pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy na drodze pojawia się pojazd uprzywilejowany uczestnicy ruchu i inne osoby muszą ułatwić mu przejazd. Powinno się to odbyć poprzez usunięcie się z drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

Należy zwrócić uwagę na to, że ustawodawca dokładnie wskazał kiedy pojazd staje się pojazdem uprzywilejowanym – wtedy gdy wysyła określone sygnały świetlne i dźwiękowe. Oznacza to, że np. samochód policyjny nie jest pojazdem uprzywilejowanym dopóki nie włączy koguta, a więc nie może korzystać z uprzywilejowania w ruchu drogowym (np. nie może naruszać przepisów ruchu drogowego).

Nie każdy może zostać kierowcą pojazdu uprzywilejowanego – należy spełniać warunki określone w u.p.r.d. oraz ustawie o kierujących pojazdami (dalej: u.k.p.).

REKLAMA

Kto może zostać kierowcą pojazdu uprzywilejowanego

Prawo do kierowania pojazdem uprzywilejowany ma osoba, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ukończyła 21 lat;
  • posiada prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii;
  • uzyskała zaświadczenie od lekarza i psychologa o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych;
  • ukończyła kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi;
  • posiada zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.

Wymóg ukończenia 21 lat nie dotyczy funkcjonariuszy kierujących pojazdami Policji oraz Straży Granicznej, określonymi w prawie jazdy kategorii A.

Konieczność ukończenia kursu nie dotyczy funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, BOR, ABW, CBA, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych.

Kurs

Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadza wyłącznie Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia wyższego.

Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi jest prowadzony w zakresie kierowania pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii:

  • A1, A2 i A – trwa 24 godziny, w tym 6 godzin zajęć teoretycznych i 18 godzin zajęć praktycznych;
  • B1, B i B+E;
  • C1, C1+E, C, C+E;
  • D1, D1+E, D i D+E.

Kurs A1, A2 i A trwa co najmniej 24 godziny, w tym 6 godzin zajęć teoretycznych i 18 godzin zajęć praktycznych. Kurs na całą resztę trwa co najmniej 14 godzin, w tym 6 godzin zajęć teoretycznych i 8 godzin zajęć praktycznych.

Kierowcy, którzy posiadają już zezwolenie mogą rozszerzyć swoje uprawnienia odbywając kurs uzupełniający:

  • A1, A2 i A obejmuje co najmniej - w przypadku rozszerzenia zakresu zezwolenia o kategorie prawa jazdy B1, B i B+E, C1, C1+E, C i C+E lub D1, D1+E, D i D+E - 11 godzin, w tym 3 godziny zajęć teoretycznych i 8 godzin zajęć praktycznych;
  • B1, B i B+E, C1, C1+E, C i C+E lub D1, D1+E, D i D+E obejmuje co najmniej:
    • w przypadku rozszerzania zakresu zezwolenia o kategorie prawa jazdy A1, A2 i A - 21 godzin, w tym 3 godziny zajęć teoretycznych i 18 godzin zajęć praktycznych;
    • w przypadku rozszerzania zakresu zezwolenia odpowiednio o kategorie prawa jazdy B1, B i B+E, C1, C1+E, C i C+E lub D1, D1+E, D i D+E - 11 godzin, w tym 3 godziny zajęć teoretycznych i 8 godzin zajęć praktycznych.

Zajęcia teoretyczne obejmują m.in. problematykę wypadków drogowych, naukę podstaw jazdy i przepisów ruchu drogowego. Zajęcia praktyczne natomiast dotyczą techniki i taktyki jazdy w warunkach specjalnych.

Kurs ten kończy się egzaminem, którego zaliczenie uprawnia nas do odebrania zaświadczenia o ukończeniu tego kursu.

Zezwolenie

Kandydat na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego powinien teraz skierować swe kroki do siedziby starostwa. Powinien zabrać ze sobą zaświadczenia od lekarza i psychologa oraz zaświadczenie o ukończeniu kursu (jeżeli miał obowiązek w nim uczestniczyć).

Na miejscu starosta wyda, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, określając zakres tego zezwolenia a także jego ważność na 5 lat.

Dla żołnierzy, pracowników wojska, funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, BOR, ABW, CBA, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Celno-Skarbowej, organem właściwym do wydania zezwolenia jest odpowiedni organ jednostki, w której osoby te pełnią służbę lub są zatrudnione.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, 1935, 1948)

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 maja 2013 r. w sprawie kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów przewożących wartości pieniężne (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 140 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA