REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w związku z trudną sytuacją finansową pracodawca może zrezygnować z zfśs w trakcie roku

Subskrybuj nas na Youtube
Czy w związku z trudną sytuacją finansową pracodawca może zrezygnować z zfśs w trakcie roku. /Fot. Fotolia
Czy w związku z trudną sytuacją finansową pracodawca może zrezygnować z zfśs w trakcie roku. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy pracodawcą z sektora prywatnego. Od kilku lat jesteśmy zobowiązani do tworzenia zfśs. Obecnie zatrudniamy 42 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Z uwagi na trudną sytuację eko­nomiczną, w jakiej znalazła się nasza firma, oraz częściową utratę płynności finansowej, chcieliby­śmy zrezygnować z funduszu socjalnego. W jaki sposób to zrobić? Czy możemy tego dokonać w trak­cie roku, przed opłaceniem pierwszej części odpisów na zfśs?

Ponieważ zatrudniają Państwo więcej niż 20 pracowników, decyzję o rezygnacji z zfśs mogą Państwo podjąć w trakcie roku. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja z funduszu powinna być poprzedzona uzgodnieniami z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one w firmie nie działają - z przedstawi­cielami załogi. Brak zgody związków zawodowych bądź przedstawiciela pracowników powoduje, że nie będą Państwo mogli wprowadzić postanowień o rezygnacji z zfśs. Rezygnując z zfśs, powinni Państwo zmienić funkcjonujące w firmie zapisy układu zbiorowego pracy bądź regulaminu wynagradzania.

REKLAMA

Pracodawcy spoza sfery budżetowej (bo tylko tacy mogą zrezygnować z zfśs), zobowiązani do wyda­nia regulaminu wynagradzania lub ci, u których wprowadzono układ zbiorowy pracy, mają prawo zanie­chać (czasowo bądź bezterminowo) finansowania działalności socjalnej w każdej części roku. Podmioty prywatne nieobjęte układem, dające zatrudnienie mniej niż 20 pracownikom (czyli niezobowiązane do wprowadzania w życie regulaminu wynagradzania), o nietworzeniu funduszu muszą informować swoich pracowników do 31 stycznia danego roku.

Zobacz serwis: Prawa pracownika

W związku z trudną sytuacją finansową podjęli Państwo decyzję o rezygnacji z zfśs. Takiej zmiany nie można jednak wprowadzić w zakładzie z dnia na dzień. Aby skutecznie dokonać rezygnacji, muszą Państwo przeprowa­dzić odpowiednią procedurę, której poszczególne etapy zależą przede wszystkim od liczby zatrudnionych osób oraz rodzaju funkcjonujących w firmie aktów prawa zakładowego. Etapy procedury przedstawia tabela na str. 81.

Przepisy wskazujące metodę szacowania odpisów na działalność socjalną nie regulują sposobu po­stępowania w przypadku rezygnacji z zfśs w trakcie roku. Najwłaściwsze wydaje się tu ustalenie wartości odpisów zgodnie z zasadą proporcjonalności (chodzi o skalkulowanie odpisu w części odpowiadającej okresowi, przez jaki fundusz był utrzymywany). Takie rozwiązanie wynika pośrednio z rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zfśs, wskazu­jącego na sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych, który stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy. Wynika z tego, że przepisy przewidują usta­lanie odpisu niższego niż całoroczny, czyli na niepełny rok kalendarzowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura rezygnacji z zfśs przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników w prze­liczeniu na pełne etaty:

Krok 1. Uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one w firmie nie działają - z pra­cownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów. Jeżeli związki zawodowe lub przedstawiciel pracowników nie wyrażą zgody, nie można wprowadzić postanowień o rezygnacji z zfśs. Krok 2. Wprowadzenie odpowiedniego zapisu w układzie zbiorowym pracy (w drodze tzw. protokołów dodatkowych, które zaczynają obowiązywać w terminie w nich wskazanym, jednak nie wcześniej niż z dniem ich rejestracji przez okręgowego inspektora pracy), a jeżeli w firmie nie ma układu - aneksowa- nie regulaminu wynagradzania (aneks wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia go pracow­nikom przez pracodawcę w sposób u niego przyjęty).

Zapis o rezygnacji z funduszu może przybrać formę krótkiej informacji, np.:

Od 1 lutego 2015 r. Eric Sp. z o.o. nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (rezygnacja bezterminowa) lub: Od 1 lutego 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. Eric Sp. z o.o. nie tworzy zakładowego fun­duszu świadczeń socjalnych (rezygnacja terminowa).

Rezygnacja z finansowania działalności socjalnej w trakcie roku wymaga pro­porcjonalnych naliczeń odpisów.

Zakładamy, że pracodawca, o którym mowa w pytaniu, ma stabilną sytuację kadrową i zatrud­niał 1 stycznia 2015 r. 48 osób (42 pełne etaty), w tym 36 osób na pełny etat, 8 pracowników na 1/2 eta­tu, 2 pracowników na 3/4 etatu, 2 pracowników na 1/4 etatu. Wszyscy pracownicy wykonują pracę w normalnych warunkach. Pracodawca zaplanował na początku 2015 r., że przeciętne zatrudnienie w firmie wyniesie:

  • w okresie od stycznia do czerwca: 42 pełne etaty,
  • w okresie od lipca do grudnia: 45 pełnych etatów.

Wyznaczając miesięczne stany zatrudnienia w 2015 r., spółka wykorzystała metodę uproszczoną, pole­gającą na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu każdego miesiąca i podzieleniu ich przez 2.

Na podstawie tych informacji ustalenie średniego stanu zatrudnienia (w etatach) powinno wyglądać na­stępująco:

  • 42 etaty x 6 miesięcy + 45 etatów x 6 miesięcy = 522 etaty;
  • 522 etaty : 12 miesięcy = 43,50 etatu.

Obliczenie wysokości odpisu za 2015 r. wymagało dokonania następujących obliczeń:

43,50 etatu x 1093,93 zł (wysokość odpisu obowiązującego w 2015 r. nie uległa zmianie w stosunku do 2014 r.) = 47 585,96 zł.

Zakładamy, że w wyniku drastycznego pogorszenia się sytuacji ekonomicznej pracodawca w poro­zumieniu z przedstawicielem załogi postanowił zrezygnować z zfśs. W tym celu wprowadził stosow­ny aneks do regulaminu wynagradzania, który zaczął obowiązywać 9 kwietnia 2015 r. Wspomniana zmiana powoduje, że pracodawca musi skorygować odpis, uwzględniając krótszy okres funkcjono­wania zfśs. W związku z tym pracodawca powinien ustalić odpis w wysokości proporcjonalnej, co powoduje konieczność ponownego wyznaczenia przeciętnego zatrudnienia i kwoty odpisów w na­stępujący sposób:

  1. ustalenie średniego stanu zatrudnienia w kwietniu:

42 etaty (stan na 1 kwietnia) + 0 (w ostatnim dniu kwietnia fundusz nie będzie już funkcjonował, stąd liczba pracowników = 0)] : 2 = 21 etatów,

  1. ponowne ustalenie przeciętnego zatrudnienia w ujęciu rocznym (uwzględniając fakt funkcjonowa­nia zfśs do 9 kwietnia):

(42 etaty x 3 miesiące + 21 etatów według średniego stanu z kwietnia) : 12 miesięcy = 12,25 etatu,

  1. proporcjonalne ustalenie odpisu na zfśs (do 9 kwietnia):

12,25 etatu x 1093,93 zł = 13 400,64 zł.

Do końca maja 2015 r. spółka musi przelać na wyodrębnione konto funduszu 75% ww. kwoty, czyli 10 050,48 zł.

W razie rezygnacji z zfśs zgromadzone na nim niewykorzystane środki (aż do ich wyczerpania) muszą Państwo przeznaczyć wyłącznie na działalność socjalną, kierując się postanowieniami zawartymi w regu­laminie gospodarowania zasobami finansowymi zfśs.

Podstawa prawna:

  • art. 3-5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1877
  • § 1 i § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - Dz.U. Nr 43, poz. 349
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o wynagrodzenia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Podwyżki dla samorządowców już obowiązują! Od dziś wójtowie i urzędnicy z nowymi limitami. Co dokładnie się zmienia?

Dziś wchodzą w życie przepisy, które podnoszą maksymalne wynagrodzenia dla kluczowych stanowisk w samorządach. Sprawdzamy, ile wyniesie podwyżka i czy dotknie ona każdego urzędnika gminnego, a także co zmieni się w katalogu stanowisk samorządowych.

Bon ciepłowniczy 2025/2026: Komu przysługuje 3500 zł? Zobacz progi dochodowe i kwoty wsparcia. [Ostateczne zasady]

Nowe zasady wsparcia dla gospodarstw domowych już obowiązują. Bon ciepłowniczy na lata 2025/2026 będzie ważnym wsparciem dla rodzin, które ogrzewają domy węglem, gazem, pelletem lub energią elektryczną. Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie aż 3500 zł. Znamy już ostateczne progi dochodowe i wysokość wsparcia. Sprawdź, komu dokładnie przysługuje to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Ile zapłacimy za prąd w 2025 i 2026 r.? Jaka będzie nowa wysokość opłaty mocowej? Znamy nowe przepisy

Weszły w życie nowe przepisy, które przedłużają mechanizmy osłonowe! Rząd przedłużył mechanizmy osłonowe i ustalił maksymalną stawkę za energię. Wprowadzono też znaczną ulgę na rachunku, zawieszając jedną z kluczowych opłat. Sprawdź, do kiedy obowiązuje wsparcie i kto z niego skorzysta!

REKLAMA

Ulga na leki 2026. Jak odzyskać pieniądze z ZUS i urzędu skarbowego?

Ulga na leki może dać Ci zwrot setek złotych w PIT! Aby ją otrzymać, musisz znać żelazną zasadę 100 zł miesięcznie. Wyjaśniamy, jak dokładnie liczyć nadwyżkę, jakie dokumenty (m.in. zaświadczenie lekarskie) są kluczowe, a także jak rozliczyć wydatki na leki na niepełnosprawnego współmałżonka, by maksymalnie obniżyć swój podatek i odzyskać pieniądze w 2026 roku.

Ulga rehabilitacyjna 2026. Jak zyskać na odliczeniach w PIT?

Niezależnie od zwolnień z opodatkowania, emeryci mają prawo do skorzystania z ulg, które można odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT. W praktyce największe znaczenie dla seniorów mają ulga rehabilitacyjna oraz w jej ramach – ulga na leki.

Ulga dla pracujących seniorów 2026. Jak uzyskać zwolnienie z PIT krok po kroku?

Wiele osób mimo osiągnięcia wieku emerytalnego pozostaje aktywna zawodowo. Takim emerytom przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego (PIT-0) na przychody do 85 528 zł rocznie. Wyjaśniamy, kto dokładnie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów i jak ją aktywować u pracodawcy, by uniknąć najczęstszych błędów.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

REKLAMA

Koniec ulg podatkowych w 2026? Ministerstwo Finansów zmienia zasady

Ministerstwo Finansów planuje w najbliższym czasie uszczelnienie systemu podatkowego, co przełoży się na istotne ograniczenia w popularnych ulgach podatkowych dla osób fizycznych i przedsiębiorców. Projektowane zmiany wejdą w życie już 1 stycznia 2026 roku i uderzą przede wszystkim w ulgę mieszkaniową, preferencyjną stawkę IP Box oraz zasady opodatkowania darowizn poleasingowych samochodów.

Niepewna przyszłość dla świadczeń dla lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Godziwe świadczenia tylko dla stopnia znacznego?

Mamy (według zapowiedzi w Sejmie aż do nawet 2028 r.) prawie pewny brak waloryzacji dla takich świadczeń jak zasiłek pielęgnacyjny (od 2019 r.!), a także takie świadczenia jak dodatek dopełniający (do renty socjalnej) i dodatek do renty z tytułu niezdolności do pracy (projekt ustawy), które oparte są o niesamodzielność, a nie niepełnosprawność. Także w świadczeniu wspierającym samo orzeczenie o niepełnosprawności to za mało, aby je otrzymać. Potrzebny jest jeszcze poziom wsparcia (ocena samodzielności). Zestawienie tych zmian prowokuje do ważnego dla osób niepełnosprawnych pytania - "Czy w przyszłości będą coraz mniej ważne orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym?"

REKLAMA