REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca - obowiązki telepracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Telepraca - obowiązki telepracownika. / fot. Shutterstock
Telepraca - obowiązki telepracownika. / fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do obowiązków telepracownika należą wszystkie obowiązki pracownika wykonującego pracę w zakładzie pracy. Czy w związku ze zdalnym świadczeniem pracy na telepracowniku ciążą dodatkowe obowiązki?

Obowiązek wykonywania określonej pracy na rzecz pracodawcy

Pracownik nawiązując stosunek pracy z pracodawcą, zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Pracownik jest więc podporządkowany swojemu pracodawcy. Powinien wykonywać jego polecenia. Praca może być stale kontrolowana przez zatrudniającego bądź jego przedstawicieli.

REKLAMA

Przestrzeganie postanowień dotyczących stosowania telepracy

Telepracownik musi przestrzegać zasad dotyczących telepracy, które obowiązują w danym zakładzie pracy. Są one spisane w porozumieniu pracodawcy z organizacjami związkowymi bądź w regulaminie dotyczącycm warunków stosowania telepracy. Takie dokumenty powinny zawierać postanowienia o sposobie organizacji pracy w formie telepracy oraz prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Obowiązek wykonywania pracy w określonym miejscu

Umowa między pracodawcą a telepracownikiem powinna zawierać miejsce wykonywania pracy. Zwykle wskazuje się miejsce zamieszkania pracownika. Strony mogą jednak ustalić, że praca będzie wykonywana w dwóch miejscach, np. mieszkanie i dom pracownika. Obowiązkiem pracownika jest wykonywanie swoich obowiązków pracowniczych w miejscu wskazanym w umowie.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Nie ma konieczności, aby pracownik był właścicielem wskazanego w umowie miejsca wykonywania pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przestrzegania czasu pracy

Ponadto umowa o pracę zawiera oznaczenie wymiaru czasu pracy, którego telepracownik powinien przestrzegać. Godziny pracy każdego dnia powinny zostać ustalone wspólnie. Strony mogą określić w umowie sposób kontroli czasu pracy. Kontrola ta jest bowiem utrudniona ze względu na miejsce pracy telepracownika. Mogą służyć temu różnego rodzaju programy rejestrujące uruchomienie systemu komputerowego czy wszelką aktywność w programie przystosowanym do wykonywania pracy.

Przesyłanie wyników pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej

Jednym z warunków wykonywania pracy w formie telepracy jest możliwość świadczenia pracy poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, a także przesyłanie efektów tej pracy za ich pośrednictwem. Telepracownik wykonuje więc umówioną pracę, korzystając z takich urządzeń jak np. komputer i ma obowiązek przesyłać jej efekty np. za pomocą służbowej poczty elektronicznej. Zobowiązany jest również do stałego pozostawania w kontakcie z pracodawcą.

Umożliwienie kontroli

Pracodawca ma prawo przeprowadzić kontrolę w miejscu pracy telepracownika. Może kontrolować wykonywanie pracy, bezpieczeństwo i higienę pracy oraz dokonywać inwentaryzacji, konserwacji, instalacji, serwisu i naprawy powierzonego sprzętu. Pracownik nie może dążyć do uniemożliwienia mu tego. Jeśli miejscem pracy telepracownika jest jego miejsce zamieszkania, kontrola może zostać wykonana jedynie za zgodą pracownika. W praktyce oznacza to wspólne ustalenie przez strony terminu kontroli. Powinna odbywać się w godzinach pracy. Warto zaznaczyć, że pierwsza kontrola bhp odbywa się na wniosek telepracownika. Należy ją przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem pracy w formie telepracy.

Utrudnianie lub nawet uniemożliwianie przeprowadzenia kontroli przez pracodawcę lub jego przedstawiciela może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy o pracę bądź zwolnienia ze skutkiem natychmiastowym. Takie zachowanie można zakwalifikować jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.

Należy także dodać, że przepisy regulujące przeprowadzanie przez pracodawcę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika w domu (mieszkaniu) pracownika muszą być stosowane z zachowaniem konstytucyjnego prawa każdego człowieka do ochrony prawnej życia prywatnego i rodzinnego (art. 47 Konstytucji RP) oraz do nienaruszalności mieszkania (art. 50 Konstytucji RP). Z tego powodu w art. 6714 § 3 zdanie drugie Kodeksu pracy wyraźnie zaznaczono, że wykonywanie czynności kontrolnych przez pracodawcę nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.” (Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r., Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, SPS-023-19488/10, „Stanowisko MPiPS w sprawie zatrudnienia pracowniczego w formie telepracy oraz związanych z tym przepisów bhp”)

Inne obowiązki telepracownika

Inne obowiązki telepracownika mogą wynikać z dodatkowych postanowień umownych. Może to być na przykład obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa czy zakaz konkurencji. Warto podkreślić, że co do zasady strony mogą ustalać dodatkowe postanowienia dowolnie (oczywiście jeśli zarówno pracownik jak i pracodawca się na nie zgodzą). Jednak nie powinny być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy. Jeśli więc strony decydują się na odmienne niż np. w Kodeksie pracy uregulowanie konkretnej kwestii, powinny zrobić to w sposób bardziej korzystny dla słabszej strony stosunku pracy czyli pracownika. W przeciwnym razie uzgodnione postanowienie umowne będzie nieważne. Należy stosować wówczas przepisy Kodeksu pracy.

O prawach telepracownika przeczytasz w artykule >>> Telepraca – prawa telepracownika

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 917)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Prezydent zapomniał o emerytach? Jest apel o zwolnienie z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

273,00 złote dodatku do emerytury. Trzeba złożyć dokumenty, wypłata do 15 dnia miesiąca. Tym razem nie wypłaca ZUS

Po złożeniu tego wniosku emeryci mogą dostać co miesiąc dodatkowe świadczenie w wysokości 273 złotych. Trzeba spełnić określone warunki. Pieniędzy nie wypłaca ZUS, a trafiają one na konto do 15 dnia miesiąca.

REKLAMA

Wojsko to nie tylko mundur, pieniądze i doświadczenie. Po zwolnieniu ze służby żołnierzom przysługują konkretne uprawnienia

Młodzi ludzie obecnie przychylniej niż przed laty patrzą na służbę wojskową. Do jej podjęcia zachęcają ich kampanie społeczne i warunki finansowe. Jednak jakie są pozostałe konsekwencje służby wojskowej dla późniejszej kariery cywilnej?

500+ dla seniora, wszystko co musisz wiedzieć o nowym świadczeniu. Wnioski można składać już od 3 listopada 2025 r.

Rząd w celu wykluczenia ubóstwa energetycznego wprowadził od 30 września ustawę o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej. W związku z podwyżkami cen ogrzewania systemowego (nawet o 80-90%), ustawodawca postanowił wesprzeć najuboższe gospodarstwa. Jednocześnie ustawodawca scedował obsługę wniosków dot. bonu ciepłowniczego na gminy.

REKLAMA