REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wakacyjne problemy. Jakie mamy prawa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Utrata bagażu, odwołanie wycieczki, problemy z zakwaterowaniem to tylko niektóre problemy, jakie mogą nam się przytrafić w czasie wakacji. Warto zatem znać prawa konsumenta i wiedzieć gdzie szukać pomocy.

Nieprzewidziane sytuacje w czasie podróży

Sezon wakacyjny został rozpoczęty, a dla wielu z nas oznacza to czas podróży i odkrywania nowych miejsc. Rezerwujemy hotele, kupujemy loty i bilety na różnego rodzaju atrakcje. Czasami jednak nawet najbardziej dopięte podróże mogą zostać zakłócone przez nieprzewidziane sytuacje, takie jak utrata bagażu, odwołanie wycieczki, problemy z zakwaterowaniem, odwołanie rezerwacji hotelu czy konieczność dochodzenia odszkodowania. Niezależnie czy planujemy zakup wycieczki czy organizujemy samodzielnie wyjazd z rodziną, warto wiedzieć jak chronić czy egzekwować swoje prawa podczas podróży.

Wakacje powinny być czasem beztroskim i pełnym radości. Jednak, jeżeli napotkamy na trudności, warto być świadomym swoich praw i wiedzieć, jak ich dochodzić i jakie kroki podejmować w obliczu nieprzyjemnych sytuacji.

- Znajomość naszych praw i umiejętność ich skutecznego dochodzenia stanowi fundament udanych wakacji. Nawet najmniejsze problemy związane z noclegiem, bagażami, opóźnieniami lotów czy niezgodnością stanu faktycznego z ofertą podlegają prawom i ochronie praw konsumenta. Ważne by wiedzieć gdzie szukać i gdzie się udać po pomoc - uważa adwokat Katarzyna Bórawska z kancelarii adwokackiej B-Legal.

Problemy mogą się zdarzyć już na początku podróży

Problemy jakie napotykają turystów zaczynają się czasami już na wstępie wyjazdu.

- Wiele osób zapomina sprawdzić, czy do kraju do którego lecimy potrzebna jest wiza, szczepienia, czy zaświadczenie pocovidowe. Zdarza się, że podróżujący za granicę zapominają wziąć dowodu osobistego, paszportu bądź mają dokument nieważny. Co ciekawe, od jakiegoś czasu mamy nową funkcję wydawania paszportów tymczasowych, o które można się ubiegać w specjalnie wyznaczonych punktach na lotnisku. Co więcej, jeśli wykupiliśmy wycieczkę od operatora, to należy sprawdzić czy jest możliwość rezygnacji z wycieczki lub przeniesienia terminu w przypadku nagłej zmiany planów, czy jest ona ubezpieczona, jaki jest limit kosztów leczenia i transportu oraz jaki jest limit dodatkowych świadczeń w przypadku objęcia kwarantanną - podkreśla adwokat Bórawska.

Kłopoty na lotnisku - zaginiony bagaż, opóźniony lot

Zaginięcie lub uszkodzenie bagażu to jedna z największych nieprzyjemności, które mogą spotkać podróżującego. Jest to sytuacja, której nikt nie chciałby doświadczyć, jednak warto wiedzieć, jak postępować w przypadku takiego zdarzenia.

- W przypadku zaginięcia bagażu musimy pamiętać o tym, że od momentu przekazania go linii lotniczej do odbioru z taśmy bagażowej, odpowiedzialność ponosi przewoźnik lotniczy. Górna granica odpowiedzialności przewoźnika wynosi ok 6 tys. złotych za zagubiony bagaż. W takiej sytuacji, należy niezwłocznie zgłosić zaginięcie bagażu w biurze reklamacji bagażowych - zaznacza adwokat z kancelarii B-Legal.

Kolejnym przykrym i stresującym doświadczeniem jest opóźnienie lub odwołanie lotu. Prawo w tym przypadku jest nieco bardziej złożone i zależne od indywidualnych okoliczności takiego zdarzenia. Wszystko zależy od długości lotu oraz od czasu opóźnienia. Co do zasady, przysługuje nam w takiej sytuacji prawo do opieki, w ramach której przewoźnik powinien nam bezpłatnie zapewnić posiłki, napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faxy, maile czy nawet zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Odszkodowanie przysługuje nam wtedy, kiedy lot jest opóźniony o co najmniej 3 godziny. W przypadku jednak wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności w postaci pandemii, destabilizacji politycznej czy złych warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, nie mamy prawa ubiegać się o odszkodowanie.

Gdzie można szukać pomocy?

W przypadku problemów podczas podróży istnieje kilka instytucji, do których można się zwrócić w celu uzyskania pomocy i wsparcia. Według adwokat Bórawskiej, mamy trzy instytucje, gdzie w każdej sprawie możemy się kontaktować i zgłaszać napotkane przeszkody, w tym Komisję Praw Ochrony Pasażera, Urząd Lotnictwa Cywilnego i Rzecznika Praw Pasażera.

- Dodatkowo, każda sprawa jest indywidualna, zatem warto również zaczerpnąć porady u adwokata lub radcy prawnego – dodaje adwokat.

Odszkodowanie

- My jako turyści możemy ubiegać się o odszkodowanie w przypadku za niskiej jakości świadczonych usług określonych w umowie lub niezgodności oferty ze stanem faktycznym. Mało kto wie, że w takich sytuacjach ogranicza nas tylko wyobraźnia. Możemy ubiegać się o odszkodowanie, jeśli posiłki były monotonne, łóżko było za krótkie czy na miejscu był niewykwalifikowany rezydent. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z jakichś przyczyn ze zorganizowanego wyjazdu bądź standardu hotelu, zawsze warto upewnić się czy nie mamy możliwości uzyskania odszkodowania – twierdzi adwokat Katarzyna Bórawska.

 

 
oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

REKLAMA

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Komunikat ZUS: te osoby dostaną emerytury i renty jeszcze przed Wigilią. A przed Sylwestrem świadczenia za styczeń 2026 r. dla tych co mają termin wypłaty 1. dnia miesiąca

W grudniu 2025 roku niektóre świadczenia dla emerytów i rencistów zostaną przekazane wcześniej. Przed ustalonym dniem wypłaty otrzymają je osoby, których termin płatności przypada na 6, 20 i 25 grudnia. Do końca grudnia br ZUS wypłaci także świadczenia za styczeń 2026 r. osobom, które mają termin wypłaty ustalony na pierwszy dzień miesiąca.

REKLAMA

Posiadasz jedno z trzech takich orzeczeń? To klucz do wielu uprawnień, specjalnych świadczeń, zniżek, ulg i udogodnień. Jakich konkretnie? Oto lista

Osoby z orzeczeniem o lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z różnych uprawnień i ulg. Należą do nich między innymi świadczenia finansowe, zniżki oraz udogodnienia w miejscu pracy. Jakie konkretnie? Oto szczegóły.

Pacjent przed operacją nie dostaje kompletnej informacji. A przecież prehabilitacja zmniejsza ryzyko powikłań

Ponad 17% Polaków spośród osób, które w ostatnich 5 latach przeszły planowany zabieg chirurgiczny, oceniło, że otrzymało w szpitalu konkretne i wyczerpujące informacje dotyczące przygotowania do operacji. Prawie 60% badanych odniosło odmienne wrażenie. W większości przypadków ankietowani dostali ustne zalecenia od personelu. Na kolejnych miejscach w zestawieniu widać m.in. ulotki, broszury lub karty informacyjne, a także jednorazową konsultację medyczną. Komentujący te dane eksperci mówią jednym głosem, że sporo jest do poprawienia w ww. kwestii. I dodają, że szpitale, mimo dostępnych na rynku narzędzi, wciąż mają problem z tym tematem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA