REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zespół ekspertów świadczących kompleksową obsługę prawną dla osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
prawa, pasażer, 2025
Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

rozwiń >

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026. Dla podróżnych oznacza to konieczność uważniejszego monitorowania swoich praw i szybszego reagowania w razie zakłóceń w podróży.

REKLAMA

Ważne

W dniu 5 czerwca 2025 r. Rada UE osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie nowelizacji Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, regulującego prawa pasażerów linii lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury, które w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej koordynowało prace nad projektem, przedstawia ten rezultat jako sukces i krok w stronę wzmocnienia praw podróżnych.

Więcej obowiązków dla przewoźników, ale trudniej o odszkodowanie

Jedną z najważniejszych zmian będzie podwyższenie minimalnego progu opóźnienia, który uprawnia pasażera do odszkodowania. Dotychczas wystarczyło trzygodzinne opóźnienie, by domagać się rekompensaty. Po reformie ten limit zostanie przesunięty: w przypadku lotów krótkodystansowych (do 1500 km) będzie to co najmniej cztery godziny, a przy połączeniach długodystansowych – aż sześć godzin. Co istotne, wysokość odszkodowania (od 250 do 600 euro) nie ulega zmianie w ujęciu ogólnym, ale w praktyce mniej sytuacji spełni nowe kryteria. Przykładowo, za opóźnienie na trasie do 1500 km pasażer może liczyć na 300 euro dopiero po czterech godzinach oczekiwania.

Z drugiej strony, nowe przepisy wprowadzają szereg ułatwień i dodatkowych obowiązków po stronie linii lotniczych.

  • Przewoźnicy będą zobowiązani do zapewniania napojów co dwie godziny oczekiwania na opóźniony lot oraz pierwszego posiłku po trzech godzinach, a następnie kolejnych co pięć godzin.
  • Jeśli opóźnienie będzie znaczne lub dojdzie do odwołania lotu, linia będzie musiała zapewnić alternatywną formę transportu do miejsca docelowego. Brak takiej propozycji umożliwi pasażerowi samodzielny zakup nowego biletu i żądanie zwrotu kosztów, nawet do wysokości czterokrotnej wartości pierwotnego biletu.

Obowiązki informacyjne i poprawki w rezerwacjach

REKLAMA

Reforma wprowadzi także obowiązek przejrzystego informowania pasażerów o przyczynach zakłóceń w podróży. Przewoźnik będzie musiał, na pisemny wniosek wyjaśnić powód opóźnienia lub odwołania lotu, niezależnie od tego, czy rezerwacja została dokonana bezpośrednio, czy przez pośrednika. To ważne zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności rezerwacji przez platformy zewnętrzne.

Ureguluje się prawdopodobnie również długo oczekiwaną możliwość bezpłatnej korekty błędu w nazwisku pasażera. Taką poprawkę będzie można zgłosić do 48 godzin przed planowanym odlotem. To znaczne ułatwienie, szczególnie przy rezerwacjach grupowych lub dokonywanych w pośpiechu, gdzie o pomyłkę nietrudno.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki dla pasażerów – krótsze terminy, więcej dokumentacji

Nie wszystkie zmiany będą korzystne dla podróżnych. Podniesienie progów czasowych zmniejszy liczbę przypadków, w których przysługuje rekompensata, a dodatkowo skrócony zostanie termin na złożenie wniosku o odszkodowanie. Pasażerowie będą musieli działać szybciej i bardziej zdecydowanie, najlepiej jeszcze w trakcie podróży zadbać o dokumentację: zachować bilety, korespondencję z przewoźnikiem, a nawet zdjęcia tablic odlotów czy ekranów informacyjnych.

Reakcje państw członkowskich i instytucji konsumenckich

Planowane zmiany wywołały podzielone reakcje w Europie. Niektóre kraje, w tym Polska wskazują, że nowe przepisy wprowadzają większą przejrzystość i precyzję w zakresie obowiązków informacyjnych przewoźników. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważa jednak, że w praktyce może to utrudnić dochodzenie roszczeń i osłabić ochronę pasażerów. Podobne wątpliwości zgłaszają Niemcy, Hiszpania oraz europejskie organizacje konsumenckie, w tym BEUC.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Choć reforma została uzgodniona przez Radę UE już w czerwcu 2025 r., przepisy muszą jeszcze przejść przez etap zatwierdzenia w Parlamencie Europejskim i oficjalnej publikacji. Wejście w życie nowych regulacji planowane jest przed końcem 2025 r., jednak niektóre linie lotnicze mogą zacząć stosować nowe procedury wcześniej, na przykład w ramach działań wizerunkowych. Warto więc na bieżąco śledzić komunikaty przewoźników oraz informacje publikowane przez Komisję Europejską i krajowe urzędy ochrony konsumenta.

Jak przygotować się do podróży w nowych realiach?

W praktyce nowelizacja oznacza, że pasażerowie będą musieli lepiej znać swoje prawa i szybciej reagować na sytuacje problematyczne. Przed podróżą warto upewnić się, czy przewoźnik informuje o zasadach rekompensaty w przejrzysty sposób. W razie zakłóceń, dokumentować wszystko, od zrzutów ekranu po paragony i potwierdzenia komunikacji. Dobrze jest również znać instytucje, do których można zwrócić się po pomoc.

W razie wątpliwości lub problemów z uzyskaniem odszkodowania warto skorzystać z pomocy prawnej. Kancelarie Salvar specjalizujące się w prawach konsumenckich, w tym w ochronie praw pasażerów lotniczych oferują wsparcie na etapie reklamacji, analizy dokumentów oraz postępowania sądowego. Dzięki takiej pomocy znacznie łatwiej skutecznie egzekwować swoje prawa i uzyskać należne świadczenia.

Źródło: Kancelaria Prawna SALVAR

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie składki emerytalne. Ale jedna emerytura. Nie tylko mundurowi, ale i KRUS

Do redakcji stale napływają listy od emerytów mundurowych, którzy płacą składki do ZUS (jako emeryci mundurowi), ale nie mają szansy na 1) otrzymanie drugiej emerytury (cywilnej obok wojskowej) albo 2)

Pomniejszył emeryturę o 2603,30 zł przez 60.526,60 zł. Nierówne traktowanie emerytów. Nie będzie nowelizacji [Emerytury mundurowe]

Do biura poselskiego zgłosili się emerytowani żołnierze, którzy wskazują na trudności wynikające z obecnych regulacji. Jednym z przykładów jest przypadek emeryta wojskowego, który w ciągu roku osiągnął dodatkowy dochód w wysokości 60 526,60 zł. Maksymalna kwota miesięcznego przychodu niepowodująca zmniejszenia świadczenia wynosiła 57 923,30 zł, przez co jego świadczenie emerytalne zostało pomniejszone o 2 603,30 zł.

Poczta Polska nie wygrała przetargu na dostarczanie przesyłek w sądownictwie i prokuraturze, mimo, że była jedynym oferentem. Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia dlaczego

Przetarg na świadczenie usług pocztowych w sądownictwie i prokuraturze został unieważniony. Jedyną ofertę w jego ramach złożyła Poczta Polska S.A., jednak jej cena była zbyt wysoka. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił PAP, że nie dojdzie do przerwy w doręczeniach przesyłek.

Cena energii elektrycznej w 2026 roku. Minister finansów i gospodarki prognozuje obniżkę

Resort finansów oczekuje, że w przyszłym roku taryfa na energię dla gospodarstw domowych znajdzie się poniżej 500 zł/MWh - poinformował 2 września 2025 r. PAP Biznes minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.

REKLAMA

Od 10 września 2025 r. zmiany w OC po zakupie auta. Kara za błąd nawet 9330 zł

Od 10 września 2025 r. zmieniają się przepisy dotyczące OC po zakupie auta. Nabywca używanego pojazdu będzie mógł wskazać konkretną datę zakończenia polisy poprzedniego właściciela, ale tylko pod warunkiem zachowania ciągłości ubezpieczenia. Brak choćby jednego dnia ochrony oznacza wysoką karę pieniężną. To nie wszystko, nowe zasady obejmą też rolników i ubezpieczenia budynków. Sprawdź, co musisz zrobić, żeby nie płacić.

Wielka reforma Centrów Usług Społecznych: Nowe prawo zmieni dostępność i jakość wsparcia w gminach – co planuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej?

Centra Usług Społecznych mają przejść długo wyczekiwaną reformę. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy, który zmienia zasady ich funkcjonowania. Nowe przepisy mają zwiększyć dostępność i jakość usług, ułatwić gminom tworzenie CUS i dopasować wsparcie do realnych potrzeb mieszkańców. Co konkretnie się zmieni i dlaczego ta reforma jest tak istotna?

Choroby zakaźne i aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce [RAPORT]

W odpowiedzi na rosnącą potrzebę dostępu do rzetelnych informacji o stanie zdrowia publicznego, Centrum e-Zdrowia – we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym – opracowało nowoczesny, interaktywny raport poświęcony chorobom zakaźnym. To innowacyjne źródło danych, dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Raport stanowi aktualny przegląd sytuacji epidemiologicznej w Polsce.

Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

REKLAMA

Za co rowerzysta może dostać mandat? ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

REKLAMA