REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zespół ekspertów świadczących kompleksową obsługę prawną dla osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
prawa, pasażer, 2025
Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

rozwiń >

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026. Dla podróżnych oznacza to konieczność uważniejszego monitorowania swoich praw i szybszego reagowania w razie zakłóceń w podróży.

REKLAMA

Ważne

W dniu 5 czerwca 2025 r. Rada UE osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie nowelizacji Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, regulującego prawa pasażerów linii lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury, które w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej koordynowało prace nad projektem, przedstawia ten rezultat jako sukces i krok w stronę wzmocnienia praw podróżnych.

Więcej obowiązków dla przewoźników, ale trudniej o odszkodowanie

Jedną z najważniejszych zmian będzie podwyższenie minimalnego progu opóźnienia, który uprawnia pasażera do odszkodowania. Dotychczas wystarczyło trzygodzinne opóźnienie, by domagać się rekompensaty. Po reformie ten limit zostanie przesunięty: w przypadku lotów krótkodystansowych (do 1500 km) będzie to co najmniej cztery godziny, a przy połączeniach długodystansowych – aż sześć godzin. Co istotne, wysokość odszkodowania (od 250 do 600 euro) nie ulega zmianie w ujęciu ogólnym, ale w praktyce mniej sytuacji spełni nowe kryteria. Przykładowo, za opóźnienie na trasie do 1500 km pasażer może liczyć na 300 euro dopiero po czterech godzinach oczekiwania.

Z drugiej strony, nowe przepisy wprowadzają szereg ułatwień i dodatkowych obowiązków po stronie linii lotniczych.

  • Przewoźnicy będą zobowiązani do zapewniania napojów co dwie godziny oczekiwania na opóźniony lot oraz pierwszego posiłku po trzech godzinach, a następnie kolejnych co pięć godzin.
  • Jeśli opóźnienie będzie znaczne lub dojdzie do odwołania lotu, linia będzie musiała zapewnić alternatywną formę transportu do miejsca docelowego. Brak takiej propozycji umożliwi pasażerowi samodzielny zakup nowego biletu i żądanie zwrotu kosztów, nawet do wysokości czterokrotnej wartości pierwotnego biletu.

Obowiązki informacyjne i poprawki w rezerwacjach

REKLAMA

Reforma wprowadzi także obowiązek przejrzystego informowania pasażerów o przyczynach zakłóceń w podróży. Przewoźnik będzie musiał, na pisemny wniosek wyjaśnić powód opóźnienia lub odwołania lotu, niezależnie od tego, czy rezerwacja została dokonana bezpośrednio, czy przez pośrednika. To ważne zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności rezerwacji przez platformy zewnętrzne.

Ureguluje się prawdopodobnie również długo oczekiwaną możliwość bezpłatnej korekty błędu w nazwisku pasażera. Taką poprawkę będzie można zgłosić do 48 godzin przed planowanym odlotem. To znaczne ułatwienie, szczególnie przy rezerwacjach grupowych lub dokonywanych w pośpiechu, gdzie o pomyłkę nietrudno.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki dla pasażerów – krótsze terminy, więcej dokumentacji

Nie wszystkie zmiany będą korzystne dla podróżnych. Podniesienie progów czasowych zmniejszy liczbę przypadków, w których przysługuje rekompensata, a dodatkowo skrócony zostanie termin na złożenie wniosku o odszkodowanie. Pasażerowie będą musieli działać szybciej i bardziej zdecydowanie, najlepiej jeszcze w trakcie podróży zadbać o dokumentację: zachować bilety, korespondencję z przewoźnikiem, a nawet zdjęcia tablic odlotów czy ekranów informacyjnych.

Reakcje państw członkowskich i instytucji konsumenckich

Planowane zmiany wywołały podzielone reakcje w Europie. Niektóre kraje, w tym Polska wskazują, że nowe przepisy wprowadzają większą przejrzystość i precyzję w zakresie obowiązków informacyjnych przewoźników. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważa jednak, że w praktyce może to utrudnić dochodzenie roszczeń i osłabić ochronę pasażerów. Podobne wątpliwości zgłaszają Niemcy, Hiszpania oraz europejskie organizacje konsumenckie, w tym BEUC.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Choć reforma została uzgodniona przez Radę UE już w czerwcu 2025 r., przepisy muszą jeszcze przejść przez etap zatwierdzenia w Parlamencie Europejskim i oficjalnej publikacji. Wejście w życie nowych regulacji planowane jest przed końcem 2025 r., jednak niektóre linie lotnicze mogą zacząć stosować nowe procedury wcześniej, na przykład w ramach działań wizerunkowych. Warto więc na bieżąco śledzić komunikaty przewoźników oraz informacje publikowane przez Komisję Europejską i krajowe urzędy ochrony konsumenta.

Jak przygotować się do podróży w nowych realiach?

W praktyce nowelizacja oznacza, że pasażerowie będą musieli lepiej znać swoje prawa i szybciej reagować na sytuacje problematyczne. Przed podróżą warto upewnić się, czy przewoźnik informuje o zasadach rekompensaty w przejrzysty sposób. W razie zakłóceń, dokumentować wszystko, od zrzutów ekranu po paragony i potwierdzenia komunikacji. Dobrze jest również znać instytucje, do których można zwrócić się po pomoc.

W razie wątpliwości lub problemów z uzyskaniem odszkodowania warto skorzystać z pomocy prawnej. Kancelarie Salvar specjalizujące się w prawach konsumenckich, w tym w ochronie praw pasażerów lotniczych oferują wsparcie na etapie reklamacji, analizy dokumentów oraz postępowania sądowego. Dzięki takiej pomocy znacznie łatwiej skutecznie egzekwować swoje prawa i uzyskać należne świadczenia.

Źródło: Kancelaria Prawna SALVAR

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

REKLAMA

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

Fundacja rodzinna - zmiany w podatkach 2026

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych dotyczące podatków. Nowa forma prawna funkcjonuje dopiero od ponad 2 lat i wymaga uszczelnienia zasad opodatkowania. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2026 roku.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego. Rozporządzenie w mocy od 26 lipca 2025 r.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego - rozporządzenie Ministra Finansów jest w mocy od 26 lipca 2025 r. Chodzi o przepisy w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 9 lipca 2025. Dotyczą one jednak określonej grupy osób.

149 zł za przegląd samochodu! Ta zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju, już od września

Od września 2025 roku obowiązkowy przegląd techniczny samochodu osobowego będzie kosztował 149 zł zamiast dotychczasowych 98 zł. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy podwyżkę koniecznością dostosowania stawek do realnych kosztów prowadzenia stacji diagnostycznych. Zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju.

REKLAMA

Nowe środki na infrastrukturę ochrony zdrowia. Ruszył nabór do programu AOS FENX.06.01

Placówki medyczne mogą uzyskać dofinansowanie na budowę, modernizację i zakup wyposażenia. Sprawdź, kto może skorzystać i na jakich zasadach. Trwa nabór wniosków do programu FENX.06.01 – Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt 
i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS). Środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX) pozwolą na modernizację sektora ochrony zdrowia i rozwój modelu leczenia jednego dnia.

Droższe badanie techniczne samochodu osobowego od września 2025 r. Wiceminister podał kwotę. Opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie

Opłaty za badania techniczne samochodów osobowych wzrosną o około 50 zł, do 149 zł - poinformował 11 sierpnia 2025 r. na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie.

REKLAMA