REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zespół ekspertów świadczących kompleksową obsługę prawną dla osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
prawa, pasażer, 2025
Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

rozwiń >

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026. Dla podróżnych oznacza to konieczność uważniejszego monitorowania swoich praw i szybszego reagowania w razie zakłóceń w podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

W dniu 5 czerwca 2025 r. Rada UE osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie nowelizacji Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, regulującego prawa pasażerów linii lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury, które w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej koordynowało prace nad projektem, przedstawia ten rezultat jako sukces i krok w stronę wzmocnienia praw podróżnych.

Więcej obowiązków dla przewoźników, ale trudniej o odszkodowanie

Jedną z najważniejszych zmian będzie podwyższenie minimalnego progu opóźnienia, który uprawnia pasażera do odszkodowania. Dotychczas wystarczyło trzygodzinne opóźnienie, by domagać się rekompensaty. Po reformie ten limit zostanie przesunięty: w przypadku lotów krótkodystansowych (do 1500 km) będzie to co najmniej cztery godziny, a przy połączeniach długodystansowych – aż sześć godzin. Co istotne, wysokość odszkodowania (od 250 do 600 euro) nie ulega zmianie w ujęciu ogólnym, ale w praktyce mniej sytuacji spełni nowe kryteria. Przykładowo, za opóźnienie na trasie do 1500 km pasażer może liczyć na 300 euro dopiero po czterech godzinach oczekiwania.

Z drugiej strony, nowe przepisy wprowadzają szereg ułatwień i dodatkowych obowiązków po stronie linii lotniczych.

  • Przewoźnicy będą zobowiązani do zapewniania napojów co dwie godziny oczekiwania na opóźniony lot oraz pierwszego posiłku po trzech godzinach, a następnie kolejnych co pięć godzin.
  • Jeśli opóźnienie będzie znaczne lub dojdzie do odwołania lotu, linia będzie musiała zapewnić alternatywną formę transportu do miejsca docelowego. Brak takiej propozycji umożliwi pasażerowi samodzielny zakup nowego biletu i żądanie zwrotu kosztów, nawet do wysokości czterokrotnej wartości pierwotnego biletu.

Obowiązki informacyjne i poprawki w rezerwacjach

Reforma wprowadzi także obowiązek przejrzystego informowania pasażerów o przyczynach zakłóceń w podróży. Przewoźnik będzie musiał, na pisemny wniosek wyjaśnić powód opóźnienia lub odwołania lotu, niezależnie od tego, czy rezerwacja została dokonana bezpośrednio, czy przez pośrednika. To ważne zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności rezerwacji przez platformy zewnętrzne.

REKLAMA

Ureguluje się prawdopodobnie również długo oczekiwaną możliwość bezpłatnej korekty błędu w nazwisku pasażera. Taką poprawkę będzie można zgłosić do 48 godzin przed planowanym odlotem. To znaczne ułatwienie, szczególnie przy rezerwacjach grupowych lub dokonywanych w pośpiechu, gdzie o pomyłkę nietrudno.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki dla pasażerów – krótsze terminy, więcej dokumentacji

Nie wszystkie zmiany będą korzystne dla podróżnych. Podniesienie progów czasowych zmniejszy liczbę przypadków, w których przysługuje rekompensata, a dodatkowo skrócony zostanie termin na złożenie wniosku o odszkodowanie. Pasażerowie będą musieli działać szybciej i bardziej zdecydowanie, najlepiej jeszcze w trakcie podróży zadbać o dokumentację: zachować bilety, korespondencję z przewoźnikiem, a nawet zdjęcia tablic odlotów czy ekranów informacyjnych.

Reakcje państw członkowskich i instytucji konsumenckich

Planowane zmiany wywołały podzielone reakcje w Europie. Niektóre kraje, w tym Polska wskazują, że nowe przepisy wprowadzają większą przejrzystość i precyzję w zakresie obowiązków informacyjnych przewoźników. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważa jednak, że w praktyce może to utrudnić dochodzenie roszczeń i osłabić ochronę pasażerów. Podobne wątpliwości zgłaszają Niemcy, Hiszpania oraz europejskie organizacje konsumenckie, w tym BEUC.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Choć reforma została uzgodniona przez Radę UE już w czerwcu 2025 r., przepisy muszą jeszcze przejść przez etap zatwierdzenia w Parlamencie Europejskim i oficjalnej publikacji. Wejście w życie nowych regulacji planowane jest przed końcem 2025 r., jednak niektóre linie lotnicze mogą zacząć stosować nowe procedury wcześniej, na przykład w ramach działań wizerunkowych. Warto więc na bieżąco śledzić komunikaty przewoźników oraz informacje publikowane przez Komisję Europejską i krajowe urzędy ochrony konsumenta.

Jak przygotować się do podróży w nowych realiach?

W praktyce nowelizacja oznacza, że pasażerowie będą musieli lepiej znać swoje prawa i szybciej reagować na sytuacje problematyczne. Przed podróżą warto upewnić się, czy przewoźnik informuje o zasadach rekompensaty w przejrzysty sposób. W razie zakłóceń, dokumentować wszystko, od zrzutów ekranu po paragony i potwierdzenia komunikacji. Dobrze jest również znać instytucje, do których można zwrócić się po pomoc.

W razie wątpliwości lub problemów z uzyskaniem odszkodowania warto skorzystać z pomocy prawnej. Kancelarie Salvar specjalizujące się w prawach konsumenckich, w tym w ochronie praw pasażerów lotniczych oferują wsparcie na etapie reklamacji, analizy dokumentów oraz postępowania sądowego. Dzięki takiej pomocy znacznie łatwiej skutecznie egzekwować swoje prawa i uzyskać należne świadczenia.

Źródło: Kancelaria Prawna SALVAR

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: 95-100 punktów dla tylko 54 000 osób niepełnosprawnych. 66 000 osób niepełnosprawnych poniżej 70 punktów

120 000 osób niepełnosprawnych otrzymuje świadczenie wspierające (dane ZUS z marca 2025 r.) w tym około 54 000 osób niepełnosprawnych ma to świadczenie w najwyższej wysokości (po zaokrągleniu 4134 zł miesięcznie). Jednocześnie aż 66 000 osób niepełnosprawnych nie otrzymało od WZON nawet 70 punktów. W konsekwencji nie otrzymają choćby symbolicznej złotówki ze świadczenia wspierającego.

Świadczenie wspierające 2025: zasady, punktacja. Jak złożyć wniosek? ZUS: Nie płać pośrednikowi, nie podpisuj podejrzanych pełnomocnictw!

ZUS przypomina, że nie trzeba płacić kancelariom ani pośrednikom za pomoc w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Wniosek można złożyć samodzielnie przez stronę internetową ZUS-u lub bezpośrednio w placówkach Zakładu.

Trzymiesięczny urlop bezpłatny dla każdego – bez ograniczeń stażowych. Co musisz wiedzieć?

Pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę mają prawo do różnego rodzaju urlopów gwarantowanych przez Kodeks pracy. Jednym z nich jest urlop bezpłatny, który zawiesza prawa i obowiązki obu stron - zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Kiedy pracownik może z niego skorzystać i czy w trakcie takiego urlopu otrzymuje wynagrodzenie? Oto szczegóły.

Liczne zmiany przepisów dla spółdzielni mieszkaniowych i ich członków w 2026 roku. Co się zmieni?

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy - Prawo spółdzielcze. Nowelizacja ta ma trzy zasadnicze cele: (1) przywrócenie członkostwa w spółdzielni osobom, które je utraciły na skutek wejścia w życie art. 4 nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 20 lipca 2017 r., (2) wprowadzenie rozwiązań prawnych skłaniających spółdzielnie do podejmowania inwestycji mających na celu ustanawianie lokatorskich praw do lokali. Ponadto (3) nowelizacja ma wprowadzić liczne przepisy wzmacniające pozycję prawną członków spółdzielni mieszkaniowych, usprawniające funkcjonowanie tych spółdzielni mieszkaniowych i zwiększające transparentność ich funkcjonowania.

REKLAMA

W tym roku, zmiana czasu letniego na zimowy, zaskoczy nas szybciej niż w roku ubiegłym. Czy tym razem, zegarki przestawimy po raz ostatni i jak wpłynie to na wynagrodzenie osób, które pracują w noc zmiany czasu? [czas zimowy 2025]

Już niebawem czeka nas kolejna zmiana czasu – tym razem z letniego, na zimowy W tym roku, przypada ona szybciej, niż w roku ubiegłym. W noc zmiany czasu, będziemy spali godzinę dłużej, tym samym jednak – po przestawieniu zegarków, zmrok będzie zapadał wcześniej. W związku z trwającą od kilku lat (zarówno na szczeblu krajowym, jak i UE) ożywioną dyskusją na temat likwidacji dwukrotnych zmian czasu w ciągu roku – wiele osób zadaje sobie pytanie, czy to tym razem, przestawimy zegarki po raz ostatni? Zmiana czasu letniego na zimowy, nie bez znaczenia pozostaje również dla wynagrodzenia osób pracujących w momencie, kiedy jest ona dokonywana.

Nowe przepisy ważne dla wspólnot mieszkaniowych od 2026 r. Podwyższanie zaliczek, balkony, liczniki, kontrola zarządu, udostępnienie lokalu, definicja wspólnoty i inne zmiany

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o własności lokali oraz ustawy - Prawo budowlane. Podstawowym celem tej nowelizacji jest dostosowanie działalności wspólnot mieszkaniowych do zmian, jakie zaszły na rynku zarządzania wspólnotami na przestrzeni minionych 30 lat, tj. od wejścia w życie tej ustawy. Jak wyjaśnia Minister Finansów i Gospodarki (odpowiedzialny za przygotowanie projektu zmian przepisów), zmiany te są podsumowaniem zapadłego na tym tle orzecznictwa, praktyki zarządców nieruchomości, rozwoju technologii budownictwa wielorodzinnego oraz zmian w innych aktach prawnych dotyczących działalności wspólnot. Poniżej prześledzimy najważniejsze zmiany jakie przynieść ma ta nowelizacja.

PFRON: Dofinansowanie uzyskasz mając punkty - od 1 do 10. Stopień niepełnosprawności, wiek, praca, pierwszy wniosek

W artykule porównujemy system punktów preferencyjnych w programie "Aktywny samorząd” w 2025 roku z punktami dla zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne (program „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” – Mobilność osób z niepełnosprawnością).

Na co Polacy najczęściej donoszą fiskusowi? Katalog jest dość szeroki [DANE Z KAS]

Do jednostek KAS docierają informacje sygnalne, zwane potocznie donosami, dotyczące różnych naruszeń przepisów prawa podatkowego. Sygnaliści zwracają uwagę m.in. na brak wydawania paragonów, nieopodatkowany najem oraz tzw. życie ponad stan. Są też zgłoszenia związane z działalnością handlową w Internecie, a także z organizacją nielegalnych gier hazardowych i loterii. Izby Administracji Skarbowej podają przykładowe sytuacje, w których informacje sygnalne przyczyniły się do ujawnienia nieprawidłowości.

REKLAMA

PFRON: Do 10 punktów dla osób niepełnosprawnych. Głównie stopień znaczny. Jest też kryterium wieku

W PFRON funkcjonuje system punktów. Aby otrzymać dofinansowanie do np. zakupu samochodu w PFRON (przez osobę niepełnosprawną) trzeba złożyć wniosek. Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty. Maksymalna korzyść to 10 punktów. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ma szanse na wyższe dofinansowanie z PFRON.

Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

REKLAMA