Uczestnicy rynku konsumenckiego

Kim jest konsument?
Konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością zawodową bądź gospodarczą.
Mimo, iż powszechnie posługujemy się tą nazwą w odniesieniu do każdego nabywcy towaru bądź usługi, to nie jest to zgodne z przepisami prawa. Konsumentem nie jest np. spółka prawa handlowego zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, jak również jednoosobowa firma zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej. Rozmiar obrotu rocznego firmy ani kontakty biznesowe nie mają w tym przypadku znaczenia. Oba te podmioty w świetle prawa są uznawane jako przedsiębiorcy i nie mogą korzystać z uprawnień przeznaczonych tylko dla konsumentów.
Uprawnienia konsumenta nie przysługują przedsiębiorcy
Ma to ogromne znaczenie np. gdy chcemy złożyć reklamacje na zakupiony towar. Osoba, która zakupiła jakąś rzecz dla własnego użytku, nie związanego z prowadzoną przez nią działalnością zawodową bądź gospodarczą zawsze może dochodzić swych roszczeń z dwóch podstaw prawnych: ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej albo gwarancji. W przypadku przedsiębiorcy ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie będzie miała zastosowania (stosuje się przepisy odnośnie rękojmi za wady uregulowane w kodeksie cywilnym).
Sprzedaż bezpośrednia
Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że roszczenia konsumenta do przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy do innego przedsiębiorcy (obrót profesjonalny) różnią się nieco chociażby ze względu na ich kolejność.
Jeżeli firma X kupuje na fakturę jakiś towar po to, aby go wykorzystywać w ramach prowadzonej przez nią działalności może, w przypadku wadliwego towaru zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem odstąpienia od umowy albo obniżenia ceny. Chyba, że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ma też inną możliwość, może złożyć reklamacje do serwisu, jeśli oczywiście gwarancja na tą rzecz została udzielona. Jeżeli natomiast Pan Kowalski pójdzie do sklepu zakupić sprzęt gospodarstwa domowego i okaże się, że nie ma cech jakie towar tego rodzaju powinien posiadać albo nie nadaje się do celu do jakiego jest przeznaczony to może zgłosić się do sprzedawcy i złożyć reklamacje na towar niezgodny z umową. Pamiętać należy o tym, że konsument w pierwszej kolejności ma prawo zażądać naprawy albo wymiany towaru, a następnie obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.
Jednakże nie stawia to konsumenta na straconej pozycji. Odpowiedzialność sprzedawcy za towar niezgodny z umową trwa 2 lata od momentu jego wydania, w przypadku korzystania z rękojmi uprawnienia z tym związane wygasają po upływie roku, a w przypadku wad budynku, po upływie trzech lat, licząc od dnia kiedy rzecz została wydana.
Zakupy przez Internet
Zasadnicze różnice w prawach konsumenta i przedsiębiorcy widać również na tle umów zawieranych przez internet. Konsument w przypadku zakupu towaru na odległość, ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Nie dotyczy to umów między dwoma przedsiębiorcami (ani między dwoma osobami fizycznymi). Osoba kupująca towar na firmę może z niego zrezygnować tylko za wcześniejszym uzgodnieniem i porozumieniem w tej kwestii ze sprzedawcą.
Zobacz też: Konsument w sieci
Dzieci to też konsumenci
Należy pamiętać, o tym że rynek internetowy jest bardzo popularny wśród dzieci i młodzieży. Szeroki wybór produktów oraz powszechna dostępność tego medium powoduje, że zakupy przez Internet cieszą się wielkim powodzeniem wśród najmłodszej części naszego społeczeństwa. O ile sieć jest jednym z najwygodniejszych sposobów zawierania umów – nie potrzeba nawet wychodzić z domu – to niestety nadal niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa.
Drodzy Rodzice miejcie na uwadze to w jaki sposób Wasze pociechy pożytkują kieszonkowe!
Zobacz serwis: Twoje prawa
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: