REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Subskrybuj nas na Youtube
Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.
Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Reklamować ale jak?

O tym, że reklamacja jest pierwszą myślą, jaka przyjdzie nam do głowy gdy wykryjemy wadę zakupionego produktu, nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Pytanie tylko jak reklamować i jakie prawa rządzą reklamacją?

REKLAMA

W przypadku towarów konsumenckich podstawą będą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Ten zapis ustawowy ma szczególnie istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia naszej reklamacji.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową. W zakres tego pojęcia wchodzą wady zarówno fizyczne, jak i prawne. Oprócz tego niezgodnym z umową będzie brak ilościowy oraz jakościowy towaru, jak również wydanie towaru innego, niż zamówiony.

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wadę tylko wtedy, gdy stwierdzone zostanie, że już w chwili sprzedaży sprzedawany towar był wadliwy. To oznacza niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru.

Zobacz serwis: Reklamacje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezgodność z chwili wydania

Takie stwierdzenie jednak nie wystarczy. Oprócz tego należy zauważyć, iż podstawą prawną reklamacji jest, oprócz samej niezgodności towaru, także istnienie jej już w chwili wydania produktu.

REKLAMA

Takie wyszczególnienie oznacza, że sama niezgodność nie powoduje, że nasze roszczenie jest uzasadnione. Niezgodność, jako wada fizyczna, może powstać po zakupie i bez przyczyny, która tkwiła w towarze wcześniej. Wtedy taka reklamacja nie jest uzasadniona. Co innego, gdy przyczyna wady fizyczne tkwiła w towarze już w chwili jego wydania. Mówiąc obrazowo sama wada nie tyle uprawnia do reklamacji, co jej źródło jej przyczyny.

PRZYKŁAD NR 1: Spodnie rozpruły się po okresie intensywnego używania, a nastąpiło to zgodnie z przyjętymi normami jakości.

PRZYKŁAD NR 2: W innej sytuacji spodnie rozpruły się po pewnym czasie intensywnego używania, ale nastąpiło to wcześniej, niż przewidują normy jakości. Powodem tego była wadliwość procesu produkcji lub niska jakość tkaniny.

Zobacz: Kto udziela odpowiedzi na reklamację?


Rozważając powyższe przykłady trzeba wskazać, że w odróżnieniu od przypadku pierwszego, reklamacja będzie uzasadniona w przypadku drugim. Niezależnie od tego, że z zewnątrz wada może wyglądać identycznie, decydujące znaczenie ma jej przyczyna.

Innymi słowy podstawą reklamacji będzie stwierdzenie, że sam towar miał już wadę w chwili jego sprzedaży, chociaż nie była jeszcze widoczna. Wada mogła polegać na zaniżonej jakości, wadliwości procesu produkcji, co z zewnątrz może nie być widoczne, ale daje o sobie znak w trakcie używania.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Odpowiedzi sprzedawcy

Powyższe stwierdzenie ma istotne znaczenie zwłaszcza z punktu widzenia konsumenta czytającego odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Jeżeli w toku rozpatrywania stwierdzone zostanie, że wada produktu i jej przyczyna powstały już po wydaniu towaru, reklamacja zostanie odrzucona.

Sprzedawcy bardzo często przyczynę wady określają jako uszkodzenie mechaniczne, które powstało w wyniku wadliwego użytkowania produktu.

W kontekście tego, co zostało powyżej stwierdzone trzeba czytać odpowiedzi sprzedawców. Jak można zauważyć na naszym forum odpowiedzi te nie są jednak zawsze w pełni jasne i zrozumiałe dla konsumentów.

„Wyrób spełnia wymóg konstrukcyjny i jednocześnie zapewnia wysoki komfort użytkowania z powodu dobrej układalności i małej gniotliwości. W świetle opisanych badań, przyczynę powstania wady w reklamowanym garniturze upatrujemy w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania. Jednocześnie informujemy , że tkanina z której zostały wyprodukowany GARNITUR była poddana badaniom laboratoryjnym, podczas których nie stwierdzono zaniżonych właściwości tkaniny.” – cytuje odpowiedź na swoją reklamację jeden z naszych użytkowników.

Co to oznacza? Sprzedawca ni mniej, ni więcej stwierdza jedynie, że niezgodność towaru, jaka powstała w produkcie konsumenta nie jest spowodowana wadą istniejącą już w chwili wydania produktu. Upatrywanie przyczyny wady w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania oznacza, że zdaniem sprzedawcy wada powstała w związku z użytkowaniem. W takiej oto sytuacji rozprucie materiału, który nie ma zaniżonej jakości nie będzie uprawniało do reklamacji.

Zobacz: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

QUIZ Polscy prezydenci. Dasz radę zdobyć 10/10?
Ile lat w dniu wyborów musi mieć kandydat na prezydenta? Kto był pierwszym prezydentem RP? Ile lat trwa kadencja? Sprawdź swoją wiedzę o przed drugą turą wyborów.
Darowizna od matki w kwocie 4 mln złotych: Jak przekazać legalnie i bez podatku?

Darowizna na kwotę 4 milionów złotych może brzmieć jak zaproszenie do kontroli skarbowej. Tymczasem obowiązujące przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie tylko dopuszczają taką transakcję bez podatku, ale wręcz jasno określają, jak to zrobić legalnie i bezpiecznie. W najnowszej interpretacji indywidualnej skarbówka potwierdził, że nawet wielomilionowe darowizny mogą być zwolnione z podatku, jeśli spełnione zostaną trzy kluczowe warunki. Jakie? Sprawdzamy.

REKLAMA

Zasiłek dla tracących świadczenie pielęgnacyjne (stare). Opiekunowie osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) z problemem

Sądy wykryły trzecią lukę w przepisach o świadczeniu wspierającym. Pierwsza luka dotyczy wątpliwości, czy opiekunowie osób niepełnosprawnych powinni oddawać świadczenie pielęgnacyjne (stare) za okres rozpatrywania wniosku o określenie poziomu potrzeby wsparcia (liczba punktów w WZON po teście sprawności). Druga luka dotyczy utraty ubezpieczenia zdrowotnego przez opiekunów za okres rozpatrywania wniosku przez WZON. I teraz jest odkryta trzecia luka.

Świadczenie wspierające i pielęgnacyjne do poprawy. Trzy wady przepisów

Prawie 1,5 roku obowiązywania ustawy o świadczeniu wspierających pokazało trzy słabe punkty nowych przepisów. Są to 1) zwroty świadczenia pielęgnacyjnego 2) składki ubezpieczeniowe (zdrowotna i emerytalna) na rzecz opiekuna 3) zasiłek dla bezrobotnych dla opiekuna (ten zasiłek daje czas na dostosowanie się do rynku pracy po utracie świadczenia pielęgnacyjnego, a w praktyce niekiedy trudno go otrzymać).

REKLAMA