REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.
Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Reklamować ale jak?

O tym, że reklamacja jest pierwszą myślą, jaka przyjdzie nam do głowy gdy wykryjemy wadę zakupionego produktu, nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Pytanie tylko jak reklamować i jakie prawa rządzą reklamacją?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku towarów konsumenckich podstawą będą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Ten zapis ustawowy ma szczególnie istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia naszej reklamacji.

Jak wynika z powyższego podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową. W zakres tego pojęcia wchodzą wady zarówno fizyczne, jak i prawne. Oprócz tego niezgodnym z umową będzie brak ilościowy oraz jakościowy towaru, jak również wydanie towaru innego, niż zamówiony.

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wadę tylko wtedy, gdy stwierdzone zostanie, że już w chwili sprzedaży sprzedawany towar był wadliwy. To oznacza niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru.

REKLAMA

Zobacz serwis: Reklamacje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezgodność z chwili wydania

Takie stwierdzenie jednak nie wystarczy. Oprócz tego należy zauważyć, iż podstawą prawną reklamacji jest, oprócz samej niezgodności towaru, także istnienie jej już w chwili wydania produktu.

Takie wyszczególnienie oznacza, że sama niezgodność nie powoduje, że nasze roszczenie jest uzasadnione. Niezgodność, jako wada fizyczna, może powstać po zakupie i bez przyczyny, która tkwiła w towarze wcześniej. Wtedy taka reklamacja nie jest uzasadniona. Co innego, gdy przyczyna wady fizyczne tkwiła w towarze już w chwili jego wydania. Mówiąc obrazowo sama wada nie tyle uprawnia do reklamacji, co jej źródło jej przyczyny.

PRZYKŁAD NR 1: Spodnie rozpruły się po okresie intensywnego używania, a nastąpiło to zgodnie z przyjętymi normami jakości.

PRZYKŁAD NR 2: W innej sytuacji spodnie rozpruły się po pewnym czasie intensywnego używania, ale nastąpiło to wcześniej, niż przewidują normy jakości. Powodem tego była wadliwość procesu produkcji lub niska jakość tkaniny.

Zobacz: Kto udziela odpowiedzi na reklamację?


Rozważając powyższe przykłady trzeba wskazać, że w odróżnieniu od przypadku pierwszego, reklamacja będzie uzasadniona w przypadku drugim. Niezależnie od tego, że z zewnątrz wada może wyglądać identycznie, decydujące znaczenie ma jej przyczyna.

Innymi słowy podstawą reklamacji będzie stwierdzenie, że sam towar miał już wadę w chwili jego sprzedaży, chociaż nie była jeszcze widoczna. Wada mogła polegać na zaniżonej jakości, wadliwości procesu produkcji, co z zewnątrz może nie być widoczne, ale daje o sobie znak w trakcie używania.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Odpowiedzi sprzedawcy

Powyższe stwierdzenie ma istotne znaczenie zwłaszcza z punktu widzenia konsumenta czytającego odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Jeżeli w toku rozpatrywania stwierdzone zostanie, że wada produktu i jej przyczyna powstały już po wydaniu towaru, reklamacja zostanie odrzucona.

Sprzedawcy bardzo często przyczynę wady określają jako uszkodzenie mechaniczne, które powstało w wyniku wadliwego użytkowania produktu.

W kontekście tego, co zostało powyżej stwierdzone trzeba czytać odpowiedzi sprzedawców. Jak można zauważyć na naszym forum odpowiedzi te nie są jednak zawsze w pełni jasne i zrozumiałe dla konsumentów.

„Wyrób spełnia wymóg konstrukcyjny i jednocześnie zapewnia wysoki komfort użytkowania z powodu dobrej układalności i małej gniotliwości. W świetle opisanych badań, przyczynę powstania wady w reklamowanym garniturze upatrujemy w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania. Jednocześnie informujemy , że tkanina z której zostały wyprodukowany GARNITUR była poddana badaniom laboratoryjnym, podczas których nie stwierdzono zaniżonych właściwości tkaniny.” – cytuje odpowiedź na swoją reklamację jeden z naszych użytkowników.

Co to oznacza? Sprzedawca ni mniej, ni więcej stwierdza jedynie, że niezgodność towaru, jaka powstała w produkcie konsumenta nie jest spowodowana wadą istniejącą już w chwili wydania produktu. Upatrywanie przyczyny wady w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania oznacza, że zdaniem sprzedawcy wada powstała w związku z użytkowaniem. W takiej oto sytuacji rozprucie materiału, który nie ma zaniżonej jakości nie będzie uprawniało do reklamacji.

Zobacz: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

REKLAMA

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Komunikat ZUS: te osoby dostaną emerytury i renty jeszcze przed Wigilią. A przed Sylwestrem świadczenia za styczeń 2026 r. dla tych co mają termin wypłaty 1. dnia miesiąca

W grudniu 2025 roku niektóre świadczenia dla emerytów i rencistów zostaną przekazane wcześniej. Przed ustalonym dniem wypłaty otrzymają je osoby, których termin płatności przypada na 6, 20 i 25 grudnia. Do końca grudnia br ZUS wypłaci także świadczenia za styczeń 2026 r. osobom, które mają termin wypłaty ustalony na pierwszy dzień miesiąca.

REKLAMA

Posiadasz jedno z trzech takich orzeczeń? To klucz do wielu uprawnień, specjalnych świadczeń, zniżek, ulg i udogodnień. Jakich konkretnie? Oto lista

Osoby z orzeczeniem o lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z różnych uprawnień i ulg. Należą do nich między innymi świadczenia finansowe, zniżki oraz udogodnienia w miejscu pracy. Jakie konkretnie? Oto szczegóły.

Pacjent przed operacją nie dostaje kompletnej informacji. A przecież prehabilitacja zmniejsza ryzyko powikłań

Ponad 17% Polaków spośród osób, które w ostatnich 5 latach przeszły planowany zabieg chirurgiczny, oceniło, że otrzymało w szpitalu konkretne i wyczerpujące informacje dotyczące przygotowania do operacji. Prawie 60% badanych odniosło odmienne wrażenie. W większości przypadków ankietowani dostali ustne zalecenia od personelu. Na kolejnych miejscach w zestawieniu widać m.in. ulotki, broszury lub karty informacyjne, a także jednorazową konsultację medyczną. Komentujący te dane eksperci mówią jednym głosem, że sporo jest do poprawienia w ww. kwestii. I dodają, że szpitale, mimo dostępnych na rynku narzędzi, wciąż mają problem z tym tematem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA