REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla seniora a odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na czym polega ulga dla pracujących seniorów?
Na czym polega ulga dla pracujących seniorów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga dla seniora. Kiedy odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa korzystają ze zwolnienia z podatku PIT?

Odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa a podatek

Odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa wypłacone Pani 28 marca 2022 r., jak również wyrównanie wynagrodzenia za styczeń, luty i marzec wypłacone Pani 25 kwietnia 2022 r., ponieważ otrzymała je Pani przed wypłatą pierwszej emerytury (tj. przed 27 kwietnia 2022 r.), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w granicach limitu wskazanego w tym przepisie. Natomiast wyrównanie odprawy emerytalnej oraz nagrody jubileuszowej, ponieważ zostało wypłacone 6 maja 2022 r., a więc już po wypłacie pierwszej emerytury, nie może korzystać z omawianego zwolnienia. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 września 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.550.2022.2.K.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga dla pracujących seniorów

Interpretacja dotyczyła możliwości zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”. W opisie stanu faktycznego Dyrektor KIS wskazał, co następuje.

Osiągnęła Pani wiek emerytalny w 2020 r., ale nie wystąpiła Pani o ustalenie prawa do emerytury i na dzień 1 stycznia 2022 r. nie miała Pani ustalonego prawa do emerytury i nie otrzymywała świadczenia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154. Zgodnie z zapisami ustawy i wprowadzonym zapisem w ustawie od 1 stycznia 2022 r. korzystała Pani z ulgi dla seniora.

Jednak w marcu 2022 r. podjęła Pani decyzję o rozwiązaniu umowy o pracę i przejściu na emeryturę. 28 marca 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę z pracodawcą (…). W związku z przejściem na emeryturę otrzymała Pani odprawę emerytalną i nagrodę jubileuszową. Obie wymienione należności zostały Pani wypłacone 28 marca 2022 r. pomniejszone o potrąconą zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 17%.

REKLAMA

Ponadto w kwietniu 2022 r. (…) uruchomił podwyżki wynagrodzeń dla pracowników od 1 stycznia 2022 r., w wyniku tej regulacji otrzymała Pani wyrównanie za miesiąc styczeń, luty, marzec wynagrodzenia oraz wyrównanie odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej. Wymienione należności zostały Pani wypłacone również pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 17%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy wskazując, że podlega Pani z tytułu uzyskiwanych przychodów ze stosunku pracy ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423 ze zm.). Wypłata wyrównania wynagrodzenia za styczeń, luty i marzec została wypłacona przez pracodawcę 25 kwietnia 2022 r., natomiast wyrównanie odprawy emerytalnej oraz nagrody jubileuszowej zostało wypłacone 6 maja 2022 r. Pierwszą emeryturę otrzymała Pani 27 kwietnia 2022 r. Suma otrzymanych należności ze stosunku pracy w 2022 r. przekroczy kwotę 85 528 zł.

Czy zgodnie z obowiązującym zapisem ustawy o podatku dochodowym art. 21 ust. 1 pkt 154 tzw. ulga dla seniora, przychody osiągane ze stosunku (w ustawie użyty jest termin przychody ze stosunku pracy) przez osoby 60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni do wysokości 85 528 zł w roku podatkowym są zwolnione z podatku, jeżeli nie otrzymują wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 a, b, c, d, e, f należności, czyli wypłacona Pani odprawa emerytalna, nagroda jubileuszowa, wyrównanie wynagrodzenia w związku z regulacją wynagrodzeń do wysokości 85 528 zł powinna być zwolniona z podatku?

W Pani ocenie, zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym tzw. ulga dla seniora, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 powoduje zwolnienie z opodatkowania przychodów osiąganych przez osoby spełniające warunki do wysokości 85 528 zł w 2022 r.

Czyli odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa wypłacone w marcu nie podlegają opodatkowaniu oraz wypłacone wyrównanie wynagrodzenia za przeprowadzoną podwyżkę wynagrodzeń od 1 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r., a co z tym się wiązało wyrównanie odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, mimo iż zostało wypłacone już w kwietniu 2022 r., ale dotyczyło okresu kiedy spełniała Pani warunki do zwolnienia podatkowego.

Dyrektor KIS uznał stanowisko podatniczki za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazując, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.): Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy: Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zwolnienia z PIT

Na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)    emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)    emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),

c)    emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),

d)    emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981),

e)    świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)     uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy: Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ulga dla seniora. Polski Ład

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono zatem przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego już art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60 roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65 roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że osiągnęła Pani wiek emerytalny w 2020 r., ale nie wystąpiła Pani o ustalenie prawa do emerytury i na dzień 1 stycznia 2022 r. nie miała Pani ustalonego prawa do emerytury i nie otrzymywała świadczenia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy. Z tytułu uzyskiwanych przychodów ze stosunku pracy podlega Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Od 1 stycznia 2022 r. korzystała Pani z ulgi dla seniora.

W marcu 2022 r. podjęła Pani decyzję o rozwiązaniu umowy o pracę i przejściu na emeryturę. 28 marca 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę. W związku z przejściem na emeryturę otrzymała Pani odprawę emerytalną i nagrodę jubileuszową. Obie wymienione należności zostały Pani wypłacone 28 marca 2022 r. Ponadto otrzymała Pani wyrównanie za miesiąc styczeń, luty, marzec wynagrodzenia oraz wyrównanie odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej. Wypłata wyrównania wynagrodzenia za styczeń, luty i marzec została wypłacona przez pracodawcę 25 kwietnia 2022 r., natomiast wyrównanie odprawy emerytalnej oraz nagrody jubileuszowej zostało wypłacone 6 maja 2022 r. Pierwszą emeryturę otrzymała Pani 27 kwietnia 2022 r. Suma otrzymanych należności ze stosunku pracy w 2022 r. przekroczy kwotę 85 528 zł.

Czy ulga dla seniora obejmuje odprawę emerytalną, nagrodę jubileuszową, wyrównanie wynagrodzenia?

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania ulgi dla seniora do otrzymanych odprawy emerytalnej, nagrody jubileuszowej oraz wyrównania wynagrodzeń w związku z regulacją wynagrodzeń.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Panią stanu faktycznego należy wskazać, że omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przepis ten odnosi się do rodzaju aktywności zawodowej (źródeł przychodów), która podlega ubezpieczeniom społecznym, w tym przypadku umowa o pracę.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Otrzymane przez Panią należności – odprawa emerytalna, nagroda jubileuszowa oraz wyrównanie wynagrodzenia za styczeń, luty i marzec, wyrównanie odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej – stanowią zatem przychody ze stosunku pracy.

Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje.

Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Decydujące znaczenie w analizowanej sprawie ma data otrzymania przez Panią emerytury. Należności otrzymane przed tą datą korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wypłata należności po tej dacie skutkuje brakiem możliwości skorzystania z tego zwolnienia, z uwagi na niespełnienie jednej z jego podstawowych przesłanek dotyczącej nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu.

Zatem, odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa wypłacone Pani 28 marca 2022 r., jak również wyrównanie wynagrodzenia za styczeń, luty i marzec wypłacone Pani 25 kwietnia 2022 r., ponieważ otrzymała je Pani przed wypłatą pierwszej emerytury (tj. przed 27 kwietnia 2022 r.), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w granicach limitu wskazanego w tym przepisie.

Natomiast wyrównanie odprawy emerytalnej oraz nagrody jubileuszowej, ponieważ zostało wypłacone 6 maja 2022 r., a więc już po wypłacie pierwszej emerytury, nie może korzystać z omawianego zwolnienia.

W związku z powyższym Pani stanowisko, zgodnie z którym całość otrzymanych przez Panią należności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczą one okresu kiedy spełniała Pani warunki do zwolnienia opodatkowania jest nieprawidłowe. Jak wyjaśniono bowiem wyżej prawo do zwolnienia weryfikowane jest na moment wypłaty należności.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne pytanie do TSUE o kredyty z WIBOR-em. Czy polskie prawo wystarczająco chroni kredytobiorców?

Sąd Okręgowy w Krakowie w osobie sędzi Anny Baran postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), pytanie czy polskie regulacje dotyczące zasad oprocentowania kredytów hipotecznych są zgodne z unijnym prawem chroniącym konsumentów. Analizy pytania prejudycjalnego i jego uzasadnienia, dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie ochronnych konsumentów i w sporach sądowych z bankami.

Kto może dostać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe? Przepisy w 2025 r.

W czerwcu 2025 r. weszły w życie nowe przepisy, które określają minimalne okresy, na jakie – w określonych przypadkach – można otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu. Czy zmianom uległy również zasady dotyczące wydawania orzeczeń na stałe? Jakie są aktualnie zasady? Rozwiewamy wątpliwości.

Jeśli stać cię na zakup zwierzaka, to musi być cię stać na podatek. Urzędy są zgodne i każą płacić miłośnikom zwierząt. Trzeba też dopełnić formalności

Czy cena psa, kota, czy żółwia to jedyny koszt, jaki ponosimy zapraszając go pod swój dach? Wiele osób tak myśli i nie bierze pod uwagę tego, że zakup zwierzaka może wiązać się z koniecznością zapłaty podatku.

Dajesz pieniądze dzieciom? Musisz zachować te warunki, aby fiskus się nie przyczepił - karna stawka to nawet 20% darowizny

Któż z nas nie otrzymał lub nie przekazał komuś w rodzinie choćby drobnych sum pieniędzy, na przykład w związku z okazją taką jak rocznica urodzin, czy imieniny? Nie można jednak tego czynić dowolnie, aby nie znaleźć się w polu zainteresowania fiskusa. Nieprawidłowo dokonana darowizna może bowiem oznaczać konieczność zapłacenia karnej stawki podatku, która wynosi 20%, a także odpowiedzialność karno-skarbową! A wystarczy dokonać stosunkowo prostych formalności, by tego uniknąć.

REKLAMA

Sektor przemysłowy w Polsce w 2025 roku: między presją kosztową a inwestycjami w przyszłość [Raport wynagrodzeń w sektorze przemysłowym]

Sektor przemysłowy w Polsce w 2025 roku mierzy się z ograniczonym popytem, spadkiem zamówień, zwłaszcza eksportowych oraz rosnącymi kosztami działalności. Z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment wynika, że w przetwórstwie przemysłowym odnotowano spadki zatrudnienia, a przedsiębiorstwa koncentrują się na utrzymaniu ciągłości operacyjnej i dostosowaniu do trudnych warunków gospodarczych.

Rząd: Po śmierci bliscy nie odziedziczą Twoich składek. Dostaną je inni emeryci

Emerytka skierowała zapytanie, czy jest możliwe przedłużenie możliwości dziedziczenia środków z subkonta (ZUS). Opisała, że dziś środki zgromadzone w ZUS prócz środków znajdujących się na subkoncie, po osiągnięciu 60 roku życia przez kobiety, przy wyliczaniu ich emerytur są dzielone przez dalsze średnie trwanie życia. Inaczej jest z subkontem – te środki czekają do osiągnięcia 65 r. życia.

Zapadły przełomowe wyroki NSA i WSA: Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne – teraz tysiące Polaków może dochodzić od zarządców cmentarzy niesłusznie pobranych kwot

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za dochowanie zmarłego do już opłaconego grobu, wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. WSA w Warszawie dodał do tego natomiast – ustalane przez samorządy cen grobów i płyt, opłaty za ekshumację zwłok, uprzątnięcie szczątków, przechowywanie zwłok w chłodni, udostępnienie sali do ubierania zwłok i wiele innych. NSA potwierdza w swoich wyrokach, że – organ gminy może ustalić (a cmentarz – na tej postawie) pobierać tylko takie opłaty, które są związane z pochowaniem zwłok.

Sejm na żywo: 42. posiedzenie Sejmu (7, 8, 9 października 2025) [Transmisja online]

We wtorek, 7 października rozpocznie się trzydniowe posiedzenie Sejmu. Głównym punktem 42. posiedzenia Sejmu, będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1750). Prace nad tymi punktami przewidziane są na czwartek, 9 października.

REKLAMA

Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Podwyżki dla samorządowców już obowiązują! Od dziś wójtowie i urzędnicy z nowymi limitami. Co dokładnie się zmienia?

Dziś wchodzą w życie przepisy, które podnoszą maksymalne wynagrodzenia dla kluczowych stanowisk w samorządach. Sprawdzamy, ile wyniesie podwyżka i czy dotknie ona każdego urzędnika gminnego, a także co zmieni się w katalogu stanowisk samorządowych.

REKLAMA