REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mundurowi są coraz bardziej wściekli. Składki do ZUS za 17 lat pracy przepadły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Mundurowi są wściekli. Składki do ZUS za 17 lat pracy przepadły
Mundurowi są wściekli. Składki do ZUS za 17 lat pracy przepadły
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W służbach mundurowych jest dualizm emerytalny. Wariant 1) Żołnierz rozpoczął służbę przed 1999 r. Ma prawo dziś do jednej emerytury. Wariant 2) Rozpoczął służbę po 1999 r. Ma prawo do dwóch emerytur (druga z ZUS). Dlaczego tak ważne jest dla obu tych wariantów, aby dodać do mundurowej emerytury składki z ZUS? Bo praktyką była - po 15 latach służby w mundurze - wieloletnia praca w cywilu (po zdjęciu munduru) i odprowadzanie składek "cywilnych" do ZUS. Po spełnieniu wymogów ZUS naturalne jest więc prawo do drugiej emerytury. Ale tylko dla byłych mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. (wariant 1).

W artykule w jego dalszej części:

REKLAMA

REKLAMA

1) 6 listów naszych czytelników, którzy uważają, że są pokrzywdzone (bo przepadły im składki odprowadzone do ZUS za okres pracy w cywilu) i

2) list, w którym czytelnik uważa wprost przeciwnie - jego zdaniem osoby, które rozpoczęły służbę przed 1999 r. są uprzywilejowane (bo mają doliczenia do emerytury mundurowej).

Dwa systemy emerytalne - jedna emerytura (służba przed 1999 r.) i dwie emerytury (służba po 1999 r.)

Co się dzieje ze składkami emerytalnymi odprowadzanymi do ZUS przez mundurowego, który rozpoczął służbę przed 1999 r. a po jej zakończeniu pracował w cywilu? Przepadają? I tak, i nie. Za każdy rok pracy zwiększa się wartość jego emerytury mundurowej, ale tylko do pewnego limitu.

REKLAMA

Zasady są proste:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada 1) Za okres pracy cywilnej składki do ZUS i lata pracy "cywilnej" dolicza się do wysługi emerytalnej mundurowej, ale tylko wtedy, gdy:

1) emerytura mundurowa wynosi mniej niż 75 % podstawy jej wymiaru oraz

2) emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą.

Zasada 2) Za każdy rok okresów, o których mowa powyżej (doliczanych do wysługi emerytalnej) zwiększa się o 1,3 % podstawy jej wymiaru.

Zasada 3) rekompensatą za przepadek np. 15 lat pobierania składek przez ZUS są doliczenia za okresy sprzed służby:

  • 2,6% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów,
  • 1,3% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych ponad ww. trzyletni okres składkowy,
  • 0,7% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.
Przykład

Mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r. Po odejściu ze służby pracował 20 lat w cywilu. Z tego doliczono mu do emerytury mundurowej 5 lat. 15 lat przepadło bo emeryt osiągnął próg 75%. Gdyby jednak mundurowy rozpoczął służbę po 1999 r. to obowiązuje go inne zasady - ma szansę na drugą emeryturę z ZUS opartą o 20 lat pracy w cywilu.

Dlatego mundurowi sprzed 1999 r. są generalnie źli na swoją sytuację prawną i emerytalną. Ich zdaniem korzystne doliczenie 3 lat za okresy składkowe według wskaźnika 2,6% sprzed służby (np. okres nauki) nie rekompensują przepadku składek za okres 15 lat po zakończeniu służby.

Petycje do rządu, premiera, ministerstw, Sejmu i Senatu. Także interpelacje o zmiany w prawie

Przykładem interpelacja nr 6629 do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie sytuacji tzw. emerytów MSWiA, którzy po przejściu w stan spoczynku podjęli zatrudnienie. Poselskie zapytanie dotyczy planu rządu co do rozwiązania problemu problemu mundurowych "sprzed 1999 r.", którzy po przejściu na emeryturę nadal pracują i odprowadzają składki emerytalne?

Odpowiedź MRPiPS w pliku PDF

MRPiPS

MRPiPS

Pojawiły się nawet głosy, aby dokonać transferu składek z ZUS do MON czy MSWiA i instytucji emerytalnych dla mundurowych.

Jak to? Emerytowi potrącają składki emerytalne i rentowe, które w praktyce przepadają?

Przykład

List nr 1

Jestem emerytem mundurowym. Urodziłem się w 1974 roku. Szkołę średnią ukończyłem w czerwcu 1994 r. i w listopadzie tego samego roku zostałem powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej na okres 15 miesięcy. Następnie rozpocząłem służbę w Biurze Ochrony Rządu, a następnie po restrukturyzacji zostałem funkcjonariuszami SOP. W lutym 2022 r. odszedłem ze służby. W kwietniu 2022 r. podjąłem pracę na umowę o pracę. Zaskoczyło mnie, że będąc emerytem zostają z mojego wynagrodzenia potrącane składki emerytalne i rentowe jak również pracodawca odprowadza te składki do ZUS. Mam poczucie pewnej niesprawiedliwości, a nawet okradania przez państwo. Zgodnie z przepisami nigdy z tych pieniędzy nie skorzystam. Jest dla mnie niezrozumiałe dlaczego te składki są pobierane. Liczę że jednak coś się zmieni i na przykład z tych odłożonych pieniędzy w ZUS będą mogły skorzystać moje dzieci.

Emeryt: służba w wojsku, cywil, ponowna służba w wojsku

Przykład

List nr 2

Czytam artykuły o sytuacji związanej z dualizmem wojskowych emerytur. Bardzo dziękuję za podawanie najnowszych związanych z tym informacji bo dotyczą mnie bezpośrednio. W związku z tym mam małą uwagę. Jest spore grono żołnierzy którzy byli w służbie jako Zasadnicza Służba Wojskowa przed 1999 rokiem pracowali w cywilu, by znów po 2010 roku wstąpić do wojska ale już jako Zawodowa Służba Wojskowa.

Z 22 lat pracy emerytowi doliczono do emerytury tylko składki za 5 lat

Przykład

List nr 3

Po zapoznaniu się z Państwa artykułem zastanawiam się jak to możliwe, żeby dzielić kadrę emerytów na tych, którzy mieli możliwość uzyskania pełnej wysługi czyli 75%, i tych co nie mieli takiej możliwości z powodu przymusowej restrukturyzacji (Ustawa z 2001 do 2006).

W moim przypadku do pełnej wysługi zabrakło 2,5 roku. W 2013 roku kiedy osiągnąłem 55 lat wystąpiłem o doliczenie po 1,3% za każdy brakujący rok. Z wypracowanych lat pracy w cywilu zabrano niecałe 5 lat. Nadmieniam, że pracuję nieprzerwanie od 2003 roku. Jak prosto można policzyć to 22 lata. Czyli 22 pomniejszone o 5 lat doliczonych do emerytury. Daje 17 lat nie zaliczanych na moje konto.

Nadmieniam, że po to wprowadzono ustawę restrukturyzacyjną, aby żołnierzom pozostających w służbie dać solidną podwyżkę kosztem żołnierzy zwolnionych, a my otrzymaliśmy emerytury z bardzo marnych wynagrodzeń. W 2003 roku to nie był ten pułap wynagrodzeń, który obecnie obowiązuje. Czy jest to sprawiedliwy układ? Moim zdaniem nie. Proszę zabrać z wypracowanego czasu te 5 lat składek , które doliczono do emerytury wojskowej, a pozostałe 17 lat przeliczyć i wpłacić w drugiej emeryturze. Nadmieniam, że doliczone lata nie poszły razem ze środkami finansowymi. Zwiększyły tylko wysokość do 75%, ale podstawa była brana z początkowego wyliczenia z 2003 roku.

12 lat składek do ZUS przepada. Inaczej jest u górników

Przykład

List nr 4

Służbę podjąłem przed 1999 rokiem. W 2013 r. przeszedłem na emeryturę pełną tj. 75%. wtedy rozpocząłem pracę w cywilu. Pomimo, że pracuję już 12 lat i odprowadzam składki do ZUS to nie ma to żadnego wpływu na wysokość mojej emerytury. Znam byłego górnika, który przeszedł na emeryturę po 25 latach pracy (plus około 3 lata za to, że przebywał na zwolnieniach lekarskich) (a więc pracował mniej niż ja jednak wypracował pełną emeryturę.) I jemu doliczany jest każdy rok pracy obecnie którą wykonuję po przejściu na emeryturę. To jest sytuacja niesprawiedliwa z mojego punktu widzenia i innych ludzi, którzy są w podobnej do mnie sytuacji. Pozdrawiam serdecznie

26 lat I 6 miesięcy pracy rozliczone emerytowi niekorzystnie

Przykład

List nr 5

Nie mogę otrzymywać 2 emerytury ze względu na to, że wstąpiłem do wojska przed 01.01.1999r. bo niby w emeryturze wojskowej mam wliczone okresy zatrudnienia w cywilu przed wojskiem. Może tacy są, ale są i tacy jak ja. W 1968 wstąpiłem do szkoły podoficerskiej po ukończeniu której pełniłem zawodową służbę wojskową do 31.02 1998 roku ,czyli 31 lat 4 miesiące i 3dni.

0d 02.02 1998 r.do 31.07. 2024 roku pracowałem jako pracownik cywilny w Resorcie Obrony Narodowej , czyli 26 lat I 6 miesięcy. RAZEM PRZEPRACOWALEM wojsku 57 lato i 10 miesięcy. Pytam w którym z okresów korzystałem z doliczenia okresów pracy w cywilu do uprawnień emerytury wojskowej. (?)

Emeryt był żołnierzem, potem cywilem i znów żołnierzem

Przykład

List nr 6

Witam już któryś raz z kolei czytam wasze artykuły o sytuacji związanej z dualizmem wojskowych emerytur. Bardzo dziękuję za podawanie najnowszych związanych z tym informacji bo dotyczą mnie bezpośrednio.

W związku z tym mam małą uwagę. Jest spore grono żołnierzy którzy byli w służbie jako Zasadnicza Służba Wojskowa przed 1999 rokiem pracowali w cywilu by znów po 2010 roku wstąpić do wojska ale już jako Zawodowa Służba Wojskowa. Jeśli byli byście w stanie określić prawnie tą sytuację wielu czytelników było by bardzo wdzięcznych. Pozdrawiam.

Jednym ze sposobów rozwiązania problemu był transfer środków z ZUS do MON. Rząd nie zgadza się na to.

Do redakcji przyszły także listy od osób, które popierają system rozliczania lat pracy w cywilu dla mundurowych zakładających mundur przed 1999 r. - bo mają doliczenia do emerytury za okres przed rozpoczęciem służby

Przykład

List nr 7

Dzień dobry, piszę do Pana po artykule dotyczącym emerytur mundurowych w odniesieniu do lat cywilnych.

Problem jest bardziej złożony niż Pan opisał, i w zasadzie dotyczy tylko jednej grupy osób, tj. przyjętych przed 1 stycznia 1999, tymczasem, wymienione osoby, mają doliczanego cywila z ZUS aż do wartości 75% emerytury, dzięki czemu latami pobierają wyższe świadczenia. Tego przywileju nie posiadają osoby przyjęte po tej dacie, zwłaszcza po 2003. Tutaj liczony jest tylko sam mundur, bez żadnych doliczeń lat cywilnych do służby. A trzeba Panu wiedzieć, że osoby, które Pan tak szeroko opisał mają doliczanego cywila z ZUS, pierwsze trzy lata po 2.6%, pozostałe po 1.3%, liczone są nawet szkoły przyzakładowe, więc często czas służby datowany jest od 15 r.ż ...

Moim zdaniem, system, który Pan tak broni jest najkorzystniejszy, zwłaszcza że przeliczeniu emerytur następuje po 55 r.ż, dzięki czemu wartość świadczenia w opisanym przez Pana systemie jest bardzo korzystna. W zasadzie broni Pan pozycji osób przyjętych przed 1999, tymczasem, bodaj najbardziej są pokrzywdzone osoby przyjęte po tej dacie. Artykuł traktuje nieco wybiórczo ten problem, wskazując tylko jedną grupę, jest zupełnie odwrotnie. Jeżeli mundurowi przyjęci przed 99 uzyskają prawo do drugiego świadczenia, to co Państwo zaoferuje tym przyjętym po tej dacie, którzy nie mają żadnych doliczeń?, przecież jak równo to równo Drogi Panie ...

Podstawy prawne - art. 14, art. 15 i art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym

Ważne

Art. 14 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Art. 14. 1. Emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 lub art. 15e dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej, z zastrzeżeniem ust. 2, następujące okresy przypadające po zwolnieniu ze służby:

1) zatrudnienia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy;

2) opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia (....)

Art. 14. 2. Okresy, o których mowa w ust. 1, dolicza się do wysługi emerytalnej, jeżeli:

1) emerytura wynosi mniej niż 75 % podstawy jej wymiaru oraz

2) emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą.

3. Okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dolicza się do wysługi emerytalnej po ich przeliczeniu na okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.

4. Za każdy rok okresów, o których mowa w ust. 1, doliczanych do wysługi emerytalnej w myśl ust. 1–3 emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 lub art. 15e zwiększa się o 1,3 % podstawy jej wymiaru.

Przykład

Art. 15 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Jest to 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby wojskowej i wzrasta (niezależnie od wzrostu z tytułu okresów zawodowej służby) o:

  • 2,6% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów,
  • 1,3% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych ponad ww. trzyletni okres składkowy,
  • 0,7% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.

Limit dla emerytury określa ten przepis - art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (analogicznie art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych). Mamy tu maksymalny wymiar emerytury mundurowej określony przez wskaźnik 75%

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rodzice stracą 40 000 zł świadczenia rocznie. Jeżeli ich niepełnosprawne dziecko odpowie lekarzom na trzy pytania. 1) Jak masz na imię i nazwisko 2) Ile masz lat i 3) co lubisz robić [świadczenie pielęgnacyjne]

Kwota 40 000 zł to przybliżona roczna wartość świadczenia pielęgnacyjnego. Badanie medyczne w postaci trzech pytań lekarze stosują wobec dzieci ze spektrum autyzmu. Jeżeli dziecko odpowie zostaje automatyczne uznane za niebędące osobą niepełnosprawną. Piszą do nas o tym rodzice dzieci, którym odbiera się w 2025 r. orzeczenia o niepełnosprawności w taki sposób, aby rodzice nie mieli świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł miesięcznie. Podobnie odbierane są orzeczenia dzieciom z zespołem Aspergera, Chodzi tu o dzieci, które dysponowały orzeczeniami w okresie kilku ostatnich lat. Rodzice uważają, że ich dzieci zostały cudownie "uzdrowione". Najczęściej odbywa się to poprzez tzw. punkt 7 orzeczenia. Jest to wskazanie "konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji". Jeżeli dziecko nie wymaga tego, to nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Z listów rodziców wynika, że usunięcie z orzeczenia pkt 7 to jest obecnie nie incydenty a seria orzeczeń w PZON i WZON w całej Polsce.

Osoby niepełnosprawne nie zapomniały obietnicy. W 2026 r. byłoby 4806 zł brutto. Nie pomógł Sejm, Senat, rząd. Prezydent rozpatruje petycje

Podwyżka ta wyniosłaby dla renty socjalnej w 2026 r. 4806 zł brutto. Nie została zrealizowan. Do redakcji Infor.pl trafiają stale listy osób niepełnosprawnych walczących o przeprowadzenie przez Sejm dwóch zmian: 1) obiecanej ustawy wprowadzającej dodatek odpowiadający temu, który od niedawna otrzymują osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji mający rentę socjalną. Będący w identycznej sytuacji renciści Z listów wynika bezradność osób niepełnosprawnych i prośba do dziennikarzy o to, aby ich próba przekonania najważniejszych ośrodków władzy była znana ogółowi. 2) Druga ustawa dotyczy rencistów chorobowych (renta z tytułu niezdolności do pracy) i jej nowelizacji tak, aby osoby z tym świadczeniem także otrzymały odpowiednik dodatku dopełniającego. Przykładowe prośby o wsparcie informacyjne w artykule

ZUS dla osób z niepełnosprawnościami. Świadczenia i planowane zmiany na 2026 rok

Jakie świadczenia mogą otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby z niepełnosprawnościami? Jak uzyskać orzeczenie? Co może się zmienić w 2026 roku? Oto najważniejsze przepisy i kwoty!

Resort klimatu uspokaja samorządy: system kaucyjny pomoże osiągnąć cele recyklingowe

Wdrożenie systemu kaucyjnego ma pozytywnie wpłynąć na możliwość osiągania przez gminy wymaganych poziomów recyklingu i pomóc im uniknąć kar za niezrealizowane cele – zapewniła wiceminister klimatu Anita Sowińska. Wiceszefowa resortu odniosła się w ten sposób do interpelacji posłów Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazali na szereg wątpliwości związanych z wdrażaniem nowego systemu.

REKLAMA

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych

Od 5 listopada 2025 roku wejdą w życie przepisy zmieniające procedurę przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma usprawnić tok rozpoznawania spraw, ograniczyć przewlekłość postępowań i wprowadzić nowe uprawnienia sądów, w tym możliwość zwrócenia się do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Zmiany mają charakter systemowy i dotyczą także zasad potwierdzania umocowania przedstawicieli ustawowych.

Pracodawca nie musi udzielić ci wolnego w terminie, który wybierzesz. Nie musi, ale może, więc warto spróbować się dogadać

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Co to oznacza w praktyce? Czy pracownik może wnioskować o udzielenie mu wolnego w wybranym przez siebie terminie?

Kredyty z WIBOR-em. Adwokat: masowa weryfikacja umów i nowa fala pozwów przeciw bankom, to coraz bardziej realny scenariusz

W ostatnich miesiącach coraz częściej mówi się o tym, że kredyty złotowe oparte o WIBOR mogą stać się nowym frontem sporów sądowych pomiędzy konsumentami a bankami. Choć sytuacja prawna nie jest identyczna jak w przypadku kredytów frankowych to dynamika zjawiska i wątpliwości wokół wskaźnika WIBOR wskazują, że ten temat będzie w najbliższym czasie jednym z kluczowych w polskim wymiarze sprawiedliwości – pisze adwokat Robert Piskor z Kancelarii Adwokackiej Hantke&Piskor.

Pieniądze dla babci za opiekę nad chorym wnukiem. Dla dziadka też. Wiele osób nie wie, że mogą się ubiegać o taki zasiłek

Opieka nad najmłodszymi członkami rodziny w sezonie jesienno-zimowym wymaga niemałej logistyki. Wiele osób nie wie o tym, że o zasiłek za opiekę nad chorym wnukiem mogą ubiegać się również dziadkowie.

REKLAMA

Samorządy apelują o ekologiczne obchody Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego

Co roku na początku listopada, gdy Polacy tłumnie odwiedzają groby bliskich, polskie cmentarze stają się miejscem nie tylko zadumy, ale i… ogromnej produkcji odpadów. Według szacunków samorządów, masa śmieci powstających w tym okresie przekracza 100 tysięcy ton. W odpowiedzi na ten problem organizacje samorządowe i społeczne apelują o bardziej przyjazne dla środowiska formy upamiętnienia zmarłych.

Dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę – przypomnienie Państwowej Inspekcji Pracy

W tym roku 1 listopada, czyli uroczystość Wszystkich Świętych, wypada w sobotę. Dla wielu pracowników oznacza to nie tylko dzień pamięci o bliskich, lecz także konsekwencje organizacyjne w zakresie czasu pracy. Jak przypomniał Główny Inspektor Pracy, Marcin Stanecki, pracodawcy są zobowiązani do udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego w zamian za święto przypadające w dzień, który w danym zakładzie jest dniem wolnym od pracy.

REKLAMA