REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testament allograficzny: Ostatnia wola w urzędzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Ustne oświadczenie spadkodawcy należy spisać w protokole opatrzonym datą jego sporządzenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Testament allograficzny sporządzany jest poprzez złożenie oświadczenia woli spadkodawcy wobec osoby urzędowej określonej przepisami Kodeksu cywilnego. Jakie są elementy tej formy testamentu? 

Testament allograficzny (administracyjny, urzędowy) jest – obok testamentu pisemnego (własnoręcznego, holograficznego) i testamentu notarialnego – formą testamentu zwykłego. Testamenty należące do tej kategorii mogą być sporządzane w każdej sytuacji, w dowolnym czasie i przez każdą osobę, która posiada zdolność do czynności prawnych. 

REKLAMA

Elementami formy testamentu allograficznego są:

  • ustne oświadczenie spadkodawcy
    • wobec osoby urzędowej,
    • w obecności świadków,
  • protokół, zawierający
    • treść oświadczenia,
    • datę sporządzenia,
  • odczytanie protokołu,
  • podpisanie protokołu.

Ustne oświadczenie spadkodawcy

Przy sporządzaniu testamentu allograficznego spadkodawca oświadcza swoją wolę ustnie. Wymóg ten wyłącza użycie języka migowego, zresztą przepis Kodeksu cywilnego wprost wyklucza sporządzenie testamentu allograficznego przez osoby głuche lub nieme. Wymogu ustności nie czyni zadość odczytanie spadkodawcy sporządzonego wcześniej – pod jego nieobecność – pisemnego projektu testamentu i oświadczenie przez spadkodawcę, że to, co mu odczytano, uznaje on za swoją ostatnią wolę.

Oświadczenie wobec osoby urzędowej

Spadkodawca składa oświadczenie woli wobec jednej z wymienionych poniżej osób urzędowych

  • wójta (burmistrza, prezydenta miasta), 
  • starosty, 
  • marszałka województwa, 
  • sekretarza powiatu albo gminy lub 
  • kierownika urzędu stanu cywilnego. 

Oceny, czy spadkodawca złożył oświadczenie osobie uprawnionej, należy dokonywać według stanu prawnego z dnia sporządzenia testamentu. Osoby urzędowe uprawnione do przyjęcia oświadczenia woli spadkodawcy mają obowiązek osobistego wykonywania tego uprawnienia. Wykluczone jest więc przekazanie wykonywania czynności związanych ze sporządzeniem testamentu allograficznego innym osobom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne
Sołtys nie jest uprawniony do przyjęcia woli spadkodawcy

Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego mylne wyobrażenie spadkodawcy, który oświadczył swoją ostatnią wolę wobec sołtysa, że jest on osobą powołaną do przyjęcia takiego oświadczeni, może być uznane za szczególną okoliczność, wskutek której zachowanie zwykłej formy testamentu było niemożliwe lub bardzo utrudnione. W konsekwencji, w toku postępowania spadkowego sąd może uznać taki nieważny testament allograficzny za ważny testament ustny.

Osoba urzędowa powinna być obecna w czasie składania przez spadkodawcę oświadczenia ostatniej woli, spisywania protokołu, jego odczytania i podpisania. Obecność osoby urzędowej na przykład tylko przy odczytaniu protokołu wcześniej przygotowanego bez udziału tej osoby, oraz jego podpisaniu, skutkuje nieważnością testamentu allograficznego.

Oświadczenie przy świadkach

Do ważności testamentu allograficznego przepis Kodeksu cywilnego wymaga, by podczas składania oświadczenia spadkodawcy obecnych było dwóch świadków. Należy to rozumieć tak, że dla ważności testamentu allograficznego konieczna jest obecność co najmniej dwóch świadków. Przepis nie wyklucza większej liczby świadków. Świadkowie – tak jak i osoba urzędowa – muszą być obecni podczas całej czynności testowania, od rozpoczęcia przez spadkodawcę składania oświadczenia woli, na złożeniu podpisów kończąc.

Świadkowie testamentu allograficznego podlegają wyłączeniom określonym przepisami Kodeksu cywilnego. Świadkiem przy sporządzaniu testamentu allograficznego nie może być

  • kto nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych,
  • niewidomy, głuchy lub niemy,
  • kto nie może czytać i pisać,
  • kto nie włada językiem, w którym spadkodawca sporządza testament,
  • skazany prawomocnie wyrokiem sądowym za fałszywe zeznania.

Świadkiem nie może być również osoba, dla której w testamencie została przewidziana jakakolwiek korzyść. Świadkami nie mogą być także: 

  • małżonek osoby dla której w testamencie została przewidziana jakakolwiek korzyść, 
  • jej krewni lub powinowaci pierwszego stopnia (ojciec, matka, dziecko, teść, teściowa), 
  • jej krewni lub powinowaci drugiego stopnia (dziadek, babcia, wnuk, wnuczka, brat, siostra, szwagier, szwagierka ) oraz 
  • osoby pozostające z nią w stosunku przysposobienia.

Polecamy QUIZ: Testamenty – sprawdź, co o nich wiesz!

Jeżeli świadkiem była jedna z osób wymienionych powyżej, nieważne jest tylko postanowienie, które przysparza korzyści tej osobie, jej małżonkowi, krewnym lub powinowatym pierwszego lub drugiego stopnia albo osobie pozostającej z nią w stosunku przysposobienia. Jednakże gdy z treści testamentu lub z okoliczności wynika, że bez nieważnego postanowienia spadkodawca nie sporządziłby testamentu danej treści, nieważny jest cały testament.

Oświadczenie spisane w protokole

REKLAMA

Ustne oświadczenie spadkodawcy należy spisać w protokole opatrzonym datą jego sporządzenia. Data podana w protokole powinna być zgodna z rzeczywistością. Data nieprawdziwa powoduje nieważność testamentu, chyba że podana została omyłkowo, omyłka jest niewielka albo oczywista, a data prawdziwa wynika z treści testamentu allograficznego lub okoliczności. Przepis nie precyzuje sposobu spisania protokołu, zatem należy przyjąć, że może być dowolny: protokół można spisać pismem ręcznym jak i maszynowo.

Przepis Kodeksu cywilnego nie określa, kto ma spisać protokół. Czynności tej może więc dokonać każdy – nie musi to być ani osoba urzędowa, wobec której spadkodawca składa oświadczenie, ani świadek testamentu. Protokolant pełni funkcję czysto techniczną, nie do niego należy kontrola treści protokołu, lecz do do testatora, osoby urzędowej oraz świadków.

Protokół odczytany

Koniecznym elementem formy testamentu allograficznego jest odczytanie protokołu. Musi być on odczytany w obecności spadkodawcy, osoby urzędowej i świadków. Udział protokolanta nie jest przy tym konieczny. Oczytać protokół może każda z osób, których obecność jest wymagana przy odczytaniu protokołu, a także protokolant lub jakakolwiek inna osoba przybrana do tej czynności. Przepis Kodeksu cywilnego nie wymaga poczynienia w protokole wzmianki o jego odczytaniu, chociaż nie wyklucza takiej możliwości.

Protokół podpisany

Po odczytaniu protokołu podpisują go:

  • osoba urzędowa,
  • świadkowie,
  • spadkodawca.

Podpisy osoby urzędowej oraz świadków są w każdym przypadku konieczne (w przeciwnym razie testament allograficzny będzie nieważny). Kodeks przewiduje wyjątek dotyczący jedynie spadkodawcy. Jeżeli spadkodawca nie może podpisać protokołu, jest zwolniony z tego obowiązku. Wówczas okoliczność tę trzeba odnotować w protokole ze wskazaniem przyczyny braku podpisu spadkodawcy. 

Jakie są koszty testamentu allograficznego

Opłata skarbowa za sporządzenie protokołu zawierającego ostatnią wolę spadkodawcy wynosi 22 zł. Do opłaty tej nie dolicza się podatku od towarów i usług.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilotaż skróconego czasu pracy - nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września. Kto może wziąć udział i co wynika z regulaminu? 50 mln złotych dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r. pracodawcy z całej Polski – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – mogą składać wnioski do pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy tego typu program w tej części Europy. Autorem pilotażu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na testowanie nowych modeli organizacji pracy w latach 2025-2027 trafi 50 mln zł. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

Wyrok NSA daje ważny sygnał dla całego sektora opieki nad seniorami. Konieczne jest zezwolenie inaczej kara, nawet 30 000 zł

Sprawa dotyczyła spółki, która stworzyła "innowacyjny model świadczenia usług opiekuńczych dla seniorów". Firma, prowadząca już wcześniej dom opieki (za uprzednim uzyskaniem zezwolenia), tym razem uruchomiła kolejny obiekt, w którym rezydowało 25 osób w wieku 75-101 lat - bez owej decyzji wojewody. Seniorzy, będący tam najemcami mieszkań, mieli formalnie korzystać z opieki w "miejscu swojego zamieszkania", a nie w placówce. Co na to Wojewódzki i Naczelny Sąd Administracyjny?

Odholowanie pojazdu w 2026 roku. Nowe stawki i zasady, które mogą słono kosztować

Kilka tysięcy złotych za chwilę nieuwagi, kolejne setki za każdy dzień zwłoki? Takie przepisy od 2026 roku szykują dla kierowców urzędnicy. Od 1 stycznia zmienią się stawki za odholowanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingach strzeżonych. Nowe kwoty mogą zaboleć i to nie tylko właścicieli samochodów osobowych. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz stracić auto z oczu i zapłacić fortunę.

REKLAMA

Ceny w sklepach wciąż są wyższe niż ogólny poziom inflacji. Najnowsze dane z rynku nie pozostawiają żadnych złudzeń

Analiza ponad 91 tys. cen detalicznych wykazała, że w lipcu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,7% rdr. To identyczny wynik jak w maju i minimalnie niższy niż w czerwcu. Poprzednio aż 3 kategorie z 17 analizowanych były na minusie. A ostatnio wróciła sytuacja z początku roku, gdy tylko jeden segment zaliczył spadek rdr. Warzywa potaniały o 1,7% rdr. Z kolei najbardziej podrożały art. tłuszczowe, bo o 14,2% rdr. W TOP5 drożyzny widać też używki ze średnim wzrostem rdr. na poziome 10,3%, owoce – 9,1%, środki higieny osobistej – 8,2%, a także chemię gospodarczą – 7,9%. Natomiast ceny samej żywności rok do roku poszły w górę o 4,9%.

14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

REKLAMA

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

REKLAMA