Black Friday już minął, jednak towar zakupiony podczas ogromnych wyprzedaży pozostał. Czy towar zakupiony w promocji można zareklamować? Odpowiedź brzmi: tak, konsumentowi w trakcie wyprzedaży przysługują takie same prawa jak w zwykle, co oznacza, że przeceniony towar można reklamować, chyba że przyczyną obniżki była wada, o której został poinformowany.
Klauzula, która pozwala konsumentowi na odstąpienie od umowy, gdy cena ulegnie zwiększeniu wskutek zmiany powierzchni lokalu, balkonu logii, tarasu czy ogródka, jest korzystna dla konsumenta. Dlatego gdyby została uznana za abuzywną i wyeliminowana z umowy, to konsument zostałby pozbawiony możliwości skorzystania z umownego prawa odstąpienia, a pozostałyby mu jedynie regulacje wynikające z ogólnych norm, które mogą być dla niego mniej korzystne.
Opóźnienia podróży i zmiany rozkładu jazdy pociągów są często nieodłącznym elementem i zmorą PKP. Czy wskutek tych przyczyn jako pasażerowi zdarzyło Ci się przegapić kolejne, przesiadkowe połączenie? A może popadłeś w złość wobec braku miejsca siedzącego mimo dokonania jego wcześniejszej rezerwacji? Jeśli zastanawiasz się, czy z tytułu poniesionej szkody masz prawo żądać zwrotu kosztów biletu od przewoźnika, albo po prostu zmieniłeś plany podróży na 15 minut przed planowanym odjazdem, sprawdź poniżej warunki, jakie należy spełnić, by móc odzyskać pieniądze.
Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał.
Model postępowania przed prezesem nowego urzędu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, nie zabezpiecza właściwie interesów przedsiębiorców. Wątpliwości budzi możliwość wstrzymania wykonania decyzji urzędu, ale tylko w zakresie dotyczącym administracyjnej kary pieniężnej, nie zaś, np. w sytuacji ograniczenia lub zakazu przetwarzania danych osobowych. Projekt ustawy o ochronie danych osobowych, mimo minusów, stara się jednak wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców - uważa Konfederacja Lewiatan.