REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PUODO zastąpi GIODO w ochronie danych osobowych w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
PUODO zastąpi GIODO w ochronie danych osobowych w 2018 r./ fot. Shutterstock.com
PUODO zastąpi GIODO w ochronie danych osobowych w 2018 r./ fot. Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji podejmuje działania mające na celu stworzenie warunków do skutecznego stosowania nadchodzących, unijnych przepisów w zakresie danych osobowych - mowa tu o RODO. Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych zakłada, że w miejsce obecnego GIODO zostanie powołany nowy organ - PUODO.

Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych wynika z konieczności zapewnienia stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, szerzej znanego jako RODO. Rozporządzenie to ma zacząć funkcjonować już od 25 maja 2018. RODO jest rozporządzeniem unijnym, które ze swej istoty nie wymaga implementacji do krajowych porządków prawnych - rozporządzenia unijne są bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich UE.

REKLAMA

Rząd musi więc stworzyć odpowiednie środowisko prawne aby stosowanie RODO było skuteczne. W tym celu, należy stworzyć krajowy system ochrony danych osobowych z odpowiednim organem nadzorczym na czele. Od 20 lat zwierzchnikiem tego systemu jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) - od 2018 r., zastąpić go ma Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).

Nowelizacja znajduje się obecnie na etapie konsultacji, opiniowania i uzgodnień. Całą procedurę możesz śledzić tutaj.

Czy to tylko zmiana nazwy?

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że zmienia się tylko nazwa zwierzchnika systemu ochrony danych osobowych. Czy to prawda? - nie. Jak podaje ustawodawca oprócz zmiany nazwy zmieni się także to, że PUODO będzie miał szersze kompetencje od poprzednika, w tym możliwość nakładania wysokich kar administracyjnych. PUODO będzie organem nadzorczym co też wiąże się z pewnymi uprawnieniami.

Zobacz również: Prawa konsumenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana nazwy wynika z konieczności doprecyzowania pewnych pojęć. RODO wprowadzi m.in. do polskiego porządku prawnego Inspektora Danych Osobowych (IDO). Funkcja Generalnego Inspektora Danych Osobowych z całą pewnością sugerowałaby, że jest on zwierzchnikiem IDO, tymczasem nie jest to prawdą ponieważ jak wynika z RODO IDO muszą być całkowicie niezależni. Nazwa PUODO nie sugeruje już tej zależności służbowej.

Jak zostać PUODO?

Projekt nowelizacji określa także procedurę wyboru PUODO - uregulowano to w rozdziale IV projektu. Zgodnie z przepisami tego rozdziału PUODO jest powoływany na stanowisko przez Sejm, za zgodą Senatu, na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Sejm ma również możliwość odwołania go ze swojego stanowiska.

PUODO może zostać osoba, która:

  • jest obywatelem polskim;
  • posiada naukowy tytuł doktora;
  • przez co najmniej 5 lat wykonywała czynności bezpośrednio związane z ochroną danych osobowych;
  • korzysta z pełni praw publicznych;
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe.

PUODO będzie powoływany na 4-letnią kadencję i będzie mógł tylko raz powtórnie sprawować urząd. W trakcie sprawowania swojego urzędu podlegać ma tylko ustawom (tak jak sędziowie).

Zobacz też: Wyrok i kara

PUODO może zostać odwołany tylko w ściśle określonych przypadkach. Może to nastąpić wyłącznie gdy:

  • zrzekł się stanowiska;
  • stał się trwale niezdolny do sprawowania urzędu na skutek choroby;
  • sprzeniewierzył się ślubowaniu;
  • został skazany prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa umyślnego lub umyślnego skarbowego.

REKLAMA

W takim wypadku (oraz w przypadku wygaśnięcia kadencji) funkcję tą obejmie wskazany przez Premiera zastępca. PUODO nie może także być członkiem partii, związku zawodowego, ma immunitet, nie zajmować innego stanowiska (oprócz pracy naukowo-dydaktycznej).

PUODO działa przy pomocy Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przy Prezesie działać ma także 8-osobowa Rada Do Spraw Ochrony Danych Osobowych. Organ ten ma pełnić opiniodawczo-doradcze w stosunku do Prezesa.

Postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych

Ten rodzaj postępowania ma być prowadzony właśnie przez PUODO. To postępowanie może zostać wszczęte zarówno z inicjatywy samego Prezesa jak i osoby pokrzywdzonej. Zastosowanie znajdują tu przepisy Kodeks postępowania administracyjnego jednak z pewnymi wyjątkami np. odstąpienie od zasady dwuinstancyjności.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych PUODO może nałożyć karę finansową, udzielić upomnienia, a także nakazać ograniczenie przetwarzania danych przez administratora.

Rozstrzygnięcia Prezesa będą mogły być zaskarżane do sądu administracyjnego poprzez wniesienie skargi.

Postępowanie kontrolne  + kary finansowe

Prezes może prowadzić kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych. Kontrole będą przeprowadzane przez pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich zakres określa art. 68 projektu.

Kontrola przybierze trzy formy:

Warto zaznaczyć, że postępowanie kontrolne nie będzie mogło trwać dłużej niż miesiąc.

Teraz o karach finansowych. Przesłanki ich nakładania zostały uregulowane w art. 83 ust. 1-6 RODO. PUODO może nałożyć karę finansową na podmiot prywatny, a także podmiot z sektora zarówno samorządowego jak i rządowego. W tym wypadku występuje jednak duża różnica w maksymalnej karze finansowej - na podmiot rządowy i samorządowy można nałożyć maks. 100 tys. zł kary, natomiast w przypadku innych podmiotów kara te będzie mogła zostać nałożona w znacznie większej wysokości.

Opracowano na podstawie:

Projekt ustawy z dnia 12 września 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA