REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Likwidacja szkody powypadkowej w Niemczech w porównaniu z Polską

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
Poszkodowany ma prawo po wypadku na czas potrzebny do naprawy uszkodzonego samochodu albo – przy szkodzie całkowitej – do nabycia nowego samochodu do wynajęcia pojazdu zastępczego. Może też domagać się wypłaty odszkodowania za nieużywanie samochodu.
Poszkodowany ma prawo po wypadku na czas potrzebny do naprawy uszkodzonego samochodu albo – przy szkodzie całkowitej – do nabycia nowego samochodu do wynajęcia pojazdu zastępczego. Może też domagać się wypłaty odszkodowania za nieużywanie samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady likwidacji szkód powypadkowych w Europie są podobne, ale nie identyczne. W poszczególnych państwach istnieją różne rodzaje roszczeń związanych ze szkodami powstałymi w wyniku wypadku drogowego. Wypadek drogowy w Niemczech likwiduje się na podstawie prawa niemieckiego, a w Polsce na podstawie prawa polskiego.

Naprawa samochodu do 130% wartości pojazdu przed wypadkiem

Trybunał Związkowy (Bundesgerichtshof, Az.: VI ZR 314/90) orzekł w swoim słynnym wyroku z dn. 15.10.1991r., że poszkodowany ma prawo do przeprowadzenia naprawy samochodu, jeżeli te koszta nie przekraczają 130% tzw. Wiederbeschaffungswert.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest „ Wiederbeschaffungswert”? Przez pojęcie to rozumie się cenę, jaką poszkodowany musiałby zapłacić za podobny samochód, który uległ wypadkowi i którego naprawa nie jest już opłacalna. Problem ten powstaje przy szkodzie całkowitej (tzw. Totalschaden). Rzeczoznawca ustala wtedy wysokość kosztów nabycia podobnego samochodu i także tzw. Restwert, a więc wartość zniszczonego samochodu. Ubezpieczenia płaciły poszkodowanemu dotychczas przy szkodzie całkowitej Wiederbeschaffungswert po potrąceniu tzw. Restwert.

W rozpatrywanym przez Wyższy Sąd Krajowy przypadku (Oberlandesgericht München, Az.: 10 U 3258/08) rzeczoznawca określił koszta naprawy na 15812,18 EUR a koszta nabycia podobnego samochodu na 8890,00 EUR i koszta całkowicie uszkodzonego samochodu, a więc Restwert na 3300 EUR. Ubezpieczalnia zapłaciła poszkodowanemu 5500,00 EUR. Poszkodowany domagał się zapłacenia dalszego odszkodowania w wys. ponad 6000,00. Sąd zasądził powództwo i stwierdził, że poszkodowany ma w tym wypadku prawo do zwrotu kosztów naprawy do wys. 130% Wiederbeschaffungswert, jeżeli samochód został fachowo naprawiony. Poszkodowany oddał samochód do naprawy i przy naprawie zostały użyte części używane, tak że rachunek wynosił tylko 11526,89 EUR, a więc nie więcej jak 130% Wiederbeschaffungswert.

Zobacz również: Likwidacja szkód powypadkowych w Niemczech

Odszkodowanie za nieużywanie samochodu

Poszkodowany ma prawo po wypadku na czas potrzebny do naprawy uszkodzonego samochodu albo – przy szkodzie całkowitej – do nabycia nowego samochodu wynająć pojazd zastępczy albo domagać się zapłacenia odszkodowania za nieużywanie samochodu. Corocznie opublikowana jest tabela, która określa wysokość odszkodowania za nieużywanie samochodu. Dzienna stawka zależy od marki, typu samochodu itd. Jeżeli sprawa odpowiedzialności cywilnej za wypadek nie jest ustalona, to zaleca się niewynajmowanie pojazdu zastępczego, którego kosztami co najmniej częściowo może być obciążony poszkodowany w przypadku współwiny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasokres regulacji szkód powypadkowych

REKLAMA

Po wypadku drogowym poszkodowany nie otrzymuje natychmiast odszkodowania od ubezpieczalni przeciwnika wypadku Na podstawie orzecznictwa sądowego ubezpieczalnia musi mieć pewien czas na opracowywanie szkody, który może wynosić od czterech do sześciu tygodni. Wyższy Sąd Krajowy (Oberlandesgericht Stuttgart, Az.: 3 W 15/10) orzekł, że dotyczy to też nawet bardzo prostych spraw, w których sprawa odpowiedzialności cywilnej i wysokość szkody nie są problematyczne. Poszkodowany może za tym po upływie tego terminu żądać odsetek za zwłokę. Także przedwczesne - a więc przed upływem powyższego terminu - złożenie pozwu do sądu związane jest ryzykiem ponoszenia kosztów całego procesu przez poszkodowanego. Nieco inaczej wygląda sprawa regulacji szkód przy wypadkach drogowych w innym kraju UE.

Np. obywatel niemiecki miał wypadek drogowy w Polsce. Każde państwo unijne ma centralny ośrodek informacyjny, który już na podstawie numerów rejestracyjnych przeciwnika wypadku udziela mu odpowiednich informacji o osobie i nazwie ubezpieczenia przeciwnika wypadku. Ubezpieczenia mają w każdym państwie członkowskim odpowiednie agentury (tzw. Schadenregulierungsbeauftragte), do których może się poszkodowany zwrócić. Ubezpieczenie mają obowiązek do bezzwłocznej regulacji szkód powypadkowych, najpóźniej jednak w ciągu trzech miesięcy.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA