REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiec wydaleniu nielegalnie pracującego cudzoziemca?

Portal Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca  fot. Fotolia
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Legalizacja zatrudnienia cudzoziemca w toku postępowania administracyjnego o wydalenie poprzez uzyskanie niezbędnych zezwoleń czy dopełnienie obowiązków uniemożliwia wydanie decyzji o wydaleniu przez wojewodę.

Decyzja o wydaleniu z kraju …

Ustalenie w toku kontroli przeprowadzonej przez powołany do tego organ, którym najczęściej jest Państwowa Inspekcja Pracy, Straż Graniczna czy Policja, że cudzoziemiec wykonuje w Polsce pracę nielegalnie, a więc bez wymaganego zezwolenia na pracę, albo z zezwoleniem na pracę, jednak bez wymaganej wizy z prawem do pracy lub innego tytułu uprawniającego do legalnego pobytu i wykonywania pracy w Polsce (np. zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony), skutkuje nałożeniem na takiego cudzoziemca oraz pracodawcę korzystającego z jego pracy rozmaitych sankcji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Jakie są przesłanki nieważności decyzji administracyjnej?

Najbardziej dotkliwą z nich, zarówno dla nielegalnie zatrudnionego cudzoziemca, jak i dla zatrudniającego go w Polsce pracodawcy, szczególnie jeśli chodzi o wykwalifikowany personel, jest decyzja o wydaleniu cudzoziemca z terytorium Polski, wydawana obligatoryjnie, na podstawie przepisów art. 88 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce ujawnienia faktu nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemca. Decyzja taka jest wydawana przez wojewodę z urzędu lub na wniosek organu, który stwierdził naruszenie (m.in. organu Straży Granicznej, Policji lub Służby Celnej).

Zobacz: Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca

REKLAMA

… i zakaz wjazdu

Wydanie i uprawomocnienie się decyzji o wydaleniu powoduje z mocy prawa unieważnienie wizy krajowej, cofnięcie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony oraz zezwolenia na pracę cudzoziemca, jeżeli takie posiadał. Oznacza także dla cudzoziemca obowiązek opuszczenia terytorium Polski w wyznaczonym w decyzji terminie, nie dłuższym niż 14 dni od jej wydania, oraz zakaz ponownego wjazdu na terytorium Polski (w tym wyłączenie możliwości uzyskania zezwolenia na pracę, zamieszkanie czy wizy krajowej) przez okres 3 lat od daty wykonania decyzji o wydaleniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Legalizacja w trakcie postępowania

Nawet jednak w przypadku stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca w Polsce i skierowania przez uprawniony organ wniosku do wojewody o jego wydalenie, wydanie przez wojewodę decyzji o wydaleniu nie będzie dopuszczalne lub będzie mogło być skutecznie zaskarżone w trybie odwołania do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, jeśli do dnia wydania takiej decyzji praca cudzoziemca zostanie zalegalizowana poprzez uzyskanie brakujących zezwoleń czy wizy.

W orzecznictwie powszechnie akceptowany jest bowiem pogląd (wyprowadzany niekiedy z zasady prawdy obiektywnej, sformułowanej na podstawie przepisów art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego), że organ administracji wydający decyzję ma obowiązek wziąć pod uwagę stan faktyczny i prawny sprawy istniejący w dacie jej wydania, nie zaś w chwili formalnego wszczęcia postępowania czy też jeszcze przed jego wszczęciem (por. m.in. wyrok NSA z 25 lipca 2007 r., II OSK 1424/2006, wyrok NSA z 4 października 2000 r., V SA 283/2000, wyrok WSA z 16 kwietnia 2010 r., II SA/Kr 541/09). Podobny pogląd wyrażany jest w doktrynie (por. A. Wróbel [w:] M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Kraków 2005, str. 617; B. Adamiak [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2006, str. 601-602).

Zobacz: Zatrudnienie cudzoziemca

Na gruncie powyższego stanowiska, w sprawach, w których uprawniony organ kontroli stwierdził nielegalne zatrudnienie cudzoziemca, w związku z czym skierował do wojewody wniosek o wydalenie, późniejsza legalizacja zatrudnienia cudzoziemca dokonana przed wydaniem decyzji winna zatem skutkować odmową wydania decyzji o wydaleniu w związku z brakiem podstaw faktycznych i prawnych do wydalenia.

Warto zauważyć, że od momentu zawiadomienia pracodawcy o planowanej kontroli (a jeśli tego zawiadomienia nie było – od momentu stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca i sporządzenia w związku z tym protokołu oraz wyczerpania trybu wnoszenia do niego zastrzeżeń czy innych form odwołania) do dnia skierowania przez organ kontroli stosownego wniosku do wojewody, a następnie do dnia wydania decyzji przez wojewodę, upływa zwykle kilka miesięcy. Okres taki w praktyce pozwala nie tylko zakończyć procedurę uzyskania wymaganego zezwolenia na pracę, wizy czy zezwolenia na zamieszkanie (zwłaszcza jeśli stosowne wnioski zostały złożone przez pracodawcę czy pracownika jeszcze przed wszczęciem kontroli), ale także przygotować stosowne wnioski wraz z załącznikami i pozyskać niezbędne dokumenty.

Należy jednak podkreślić, że wyłączenie w powyższych sytuacjach podstaw do wydania decyzji o wydaleniu cudzoziemca nie wyklucza możliwości ukarania pracownika czy pracodawcy grzywną, dla której wymierzenia bierze się pod uwagę stan faktyczny istniejący w chwili stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia.

Autorka: Magdalena Świtajska, Zespół Prawa Pracy kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Osoby niepełnosprawne zachwycone ZUS. I zniesmaczone MOPS, PZON i WZON. Tak tylko z zasiłkiem pielęgnacyjnym (215,84 zł)

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze u dwóch rodzin. Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS.

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Kredyty z WIBOR-em nie są wadliwe, nie będzie masowego podważania umów w sądach ani eldorado dla kancelarii prawniczych [polemika]

Na łamach portalu Infor.pl ukazał się artykuł mec. Roberta Piskora, w którym autor przedstawił swoje stanowisko odnośnie kredytów opartych o wskaźnik referencyjny WIBOR, sugerując wielokrotnie, że umowy zawierające odwołanie do WIBORu są wadliwe i w związku z tym nastąpi masowe kwestionowanie umów kredytu złotowego. Tezy przedstawione przez autora budzą moje zdumienie, a w każdym razie wymagają zdecydowanej repliki.

Od 1 stycznia 2026 r. nowe przepisy. ZUS przeliczy niektóre emerytury i renty

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokona przeliczenia wysokości tzw. emerytur czerwcowych przyznanych w latach 2009-2019. Cały proces powinien potrwać do końca marca 2026 r. Sprawdź kogo obejmą nowe przepisy!

REKLAMA

UE pozwala na montaż pieców gazowych bez ograniczeń do 2030 r. Dlaczego nie ma dofinansowania z programu Czyste Powietrze?

Unia Europejska nie zakazuje montażu ani używania kotłów gazowych (pieców gazowych do centralnego ogrzewania). Do 2030 r. mogą być one instalowane bez ograniczeń, zarówno w nowych, jak i istniejących budynkach. Niestety, nowa odsłona programu Czyste Powietrze nie przewiduje dofinansowania kotłów gapowych. Tymczasem wg badań Ekobarometr 2025 aż 51,5% Polaków chciałoby, aby kotły gazowe były nadal finansowane z programu „Czyste Powietrze” (przy czym 6,9% jest przeciwnego zdania). Wymiana kopciucha na kocioł gazowy pozwala zmniejszyć emisję pyłu nawet kilkaset razy, a benzo(a)pirenu – ponad tysiąc razy.

Nie czekaj na finał WOŚP. Dzięki temu już w 2026 roku rozliczysz darowiznę w zeznaniu podatkowym i skorzystasz. Jak to zrobić?

Wspierasz WOŚP? Nie musisz czekać z wpłatą. Odpowiednio zaplanowana darowizna już niedługo da ci korzyści podatkowe. Jak to zrobić, by pomóc i samemu coś zyskać? Przestrzegaj zasad określonych w obowiązujących przepisach.

Te darowizny rozliczysz w zeznaniu podatkowym. Aby skorzystać, dowiedz się, jakie ograniczenia i pułapki wynikają z przepisów

Rozliczanie darowizn w podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest już tak powszechne, jak przed laty. Nadal jednak jest możliwe. Trzeba jednak przestrzegać określonych zasad i być świadomym ograniczeń wynikających z przepisów.

Przekazując darowiznę, zadbaj o dokumenty. Aby skorzystać przy rozliczeniu podatku, trzeba przestrzegać jasnych zasad

Chcesz pomóc komuś przed świętami? Warto zadbać o dokumentację i skorzystać z uwzględnienia darowizny w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego. Co zrobić, aby takie działanie przyniosło podwójną korzyść? Trzeba przestrzegać jasnych zasad.

REKLAMA

Ten dodatek trzeba za czas nieobecności pracownika odpowiednio obniżyć. Ale nie zawsze. W tym zakresie obowiązują jasne zasady

Podwyżka czy dodatek? Efekt końcowy jest taki sam – na konto wpływa wyższa kwota. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Problemy natury praktycznej pojawiają np. wtedy, gdy pracownik jest nieobecny w pracy. Czy trzeba mu wtedy wypłacić pieniądze?

Kamera monitoringu sąsiada obejmuje moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA