reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowy w internecie > Obowiązki informacyjne e-sklepu

Obowiązki informacyjne e-sklepu

Na sklepie internetowym ciążą obowiązki informacyjne. W przypadku braku określonych prawem informacji na stronie sklepu i w piśmie potwierdzającym, przedsiębiorca naraża się na kary i zwiększa uprawnienia klienta.

Zdjęcia- część oferty

Zdjęcia znajdujące się w e-sklepie stanowią część oferty. Wysłany przez sprzedawcę towar powinien odpowiadać temu przedstawionemu na zdjęciu. Towar wysłany może różnić się od przedstawionego na zdjęciu, jeśli przedsiębiorca wyraźnie to w ofercie zaznaczy.

Cena

Podstawową informacją, z którą musi zapoznać się kupujący, jest cena. Cena powinna być kompletna. Ma obejmować wszystkie składniki określające całą kwotę, jaką klient będzie musiał zapłacić.

Koszty dostawy i sposób płatności

Kolejną informacją, którą przedsiębiorca musi określić w ofercie, są koszty dostawy i sposoby płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zobacz także: Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

W świetle przepisu umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Czytając wprost, przedsiębiorca nie mógłby sprzedawać przez Internet z opcją płatności przelewem. Jednak zdaniem UOKIK stosuje się wykładnię celowościową i dostosowuje przepis do współczesnych realiów. Należy uznać, że przedsiębiorcy mogą sprzedawać z opcją przelewu, jeśli konsument ma prawo wyboru także innych form płatności, w tym za pobraniem. Natomiast w przypadku zastrzeżenia wyłącznie formy przelewu, sprzedawca postępuje niezgodnie z prawem.

Zwrot towaru bez podania przyczyn

Szczególnym uprawnieniem kupujących w Internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli sprzedawca nie zamieścił tak istotnej z punktu widzenia klienta informacji, prawo zwrotu towaru będzie przysługiwało w terminie dłuższym- aż do 3 miesięcy od momentu otrzymania przesyłki.

Potwierdzenie na piśmie

Zazwyczaj sprzedawcy internetowi informują wyłącznie na stronie www. To błąd. Art. 9 ust 3 ustawy wyraźnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek potwierdzenia informacji na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli klient nie otrzyma kartki z niezbędnymi informacjami, czas zwrotu towaru wydłuży się do 3 miesięcy. Nie dotyczy to sytuacji otrzymania przez konsumenta potwierdzenia po rozpoczęciu biegu terminu. Wówczas termin ulega skróceniu do 10 dni  od daty otrzymania pisma.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama