reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Inne wybory > Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie, aby zagłosować 13.10?

Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie, aby zagłosować 13.10?

13 października 2013 r. w Warszawie odbędzie się referendum w sprawie odwołania prezydent Warszawy – Hanny Gronkiewicz - Waltz. W referendum mogą wziąć udział osoby zameldowane, jak również każdy z mieszkańców, po dopisaniu się do listy wyborców. W jaki sposób można dopisać się do listy?

W referendum głosować mogą przede wszystkim osoby zameldowane w Warszawie, jak również osoby stale mieszkające w stolicy. Zgodnie z art. 5 pkt. 9 kodeksu wyborczego (Dz.U.2011.21.112) stałym zamieszkaniem jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Wobec tego podstawę do ukształtowania odpowiedniej oceny o stałości zamieszkania stanowi fakt, że w danym miejscu pobytu koncentrują się najważniejsze interesy życiowe i majątkowe potencjalnego wyborcy. Co ważne, z wnioskiem o wpis do rejestru może ubiegać się osoba bez stałego zameldowania, przebywająca na terenie Warszawy.

Wymagane dokumenty

Aby dopisać się do listy wyborców w Warszawie należy:

  1. wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców. Pisemny wniosek należy złożyć w urzędzie gminy najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów/referendum,
  2. wypełnić oświadczenie o obywatelstwie i miejscu zamieszkania (wszystkie wzory dostępne są w urzędzie miasta bądź na stronie internetowej).

Osoby zameldowane poza Warszawą, stale zamieszkujące, pracujące bądź uczące się mogą zostać dopisane do odpowiedniego rejestru. W takim przypadku wskazany wniosek i oświadczenie składa się w odpowiednim urzędzie dzielnicy Warszawy, w której mają stałe miejsce zamieszkania.

Zobacz również: Referendum lokalne

Wraz z wnioskiem oraz oświadczeniem należy złożyć kserokopię dowodu osobistego wraz z deklaracją, w której zamieszcza się podstawowe dane osobowe (imię, nazwisko), obywatelstwo oraz adres stałego zamieszkania. Dla pewności przyjęcia wniosku warto przedstawić w urzędzie umowę najmu mieszkania, umowę o pracę wykonywaną w Warszawie bądź zaświadczenie z uczelni.

Rozpatrzenie wniosku lub odmowa wpisania do rejestru

Urząd gminy/dzielnicy w ciągu trzech dni rozpatrzy wniosek. Po upływie tego czasu należy odebrać z urzędu potwierdzenie wpisu do rejestru wyborców. Decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców, wraz z uzasadnieniem, urząd niezwłocznie doręczy wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 20 kodeksu wyborczego, o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie.  Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpatrzy skargę 3 dni od dnia jej doręczenia. Odpis postanowienia sądu doręcza się osobie, która wniosła skargę, oraz wójtowi. Należy pamiętać, iż od postanowienia nie przysługuje żaden środek zaskarżenia.

Zobacz też: Jak można złożyć protest wyborczy?

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie?
Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie?

Kasy fiskalne 2020 (PDF)29.90 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama