REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprawy o wykroczenia rozstrzyga organ procesowy, jakim jest sąd.
Sprawy o wykroczenia rozstrzyga organ procesowy, jakim jest sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Organem procesowym, który rozstrzyga sprawy o wykroczenia jest sąd. Sądami powszechnymi są sądy apelacyjne, okręgowe i rejonowe. W sprawach o wykroczenia w pierwszej instancji orzeka sąd rejonowy, zgodnie z obowiązującymi właściwościami: rzeczową, miejscową oraz funkcjonalną. Co do zasady sąd orzeka w składzie jednoosobowym.

Właściwość sądu

Możemy spotkać się z trzema zasadami, które dotyczą właściwości sądu. Są to właściwości:

REKLAMA

REKLAMA

  • rzeczowa;
  • miejscowa;
  • funkcjonalna.

Właściwość rzeczowa

Określa, jaki sąd właściwy jest do rozpoznawania spraw o wykroczenia. Zgodnie z kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenia (k.p.w.) uprawnienia do rozpoznawania spraw o wykroczenia posiada sąd rejonowy lub wojskowy sąd garnizonowy.

Wojskowe sądy garnizonowe orzekają w sprawach o wykroczenia popełnione przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej, żołnierzy sił zbrojnych państw obcych przebywających na terytorium RP oraz członków ich personelu cywilnego, jeżeli mają związek z pełnieniem obowiązków służbowych, o ile ustawa lub umowa międzynarodowa nie stanowi inaczej.

Zobacz również: Właściwość sądu w sprawach karnych

REKLAMA

Właściwość miejscowa

Określa, który sąd jest właściwy do rozpoznania sprawy ze względu na miejsce popełnienia wykroczenia. Właściwym sądem będzie ten, w którego okręgu doszło do popełnienia wykroczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejscem popełnienia wykroczenia jest miejsce, w którym sprawca działał lub zaniechał działania, do jakiego był obowiązany albo, gdzie skutek nastąpił lub miał nastąpić. Dokładnie taki sam sposób określania miejsca popełnienia czynu zabronionego funkcjonuje w kodeksie karnym.

Istnieją jednak określone sytuacje, w których ustalenie właściwości miejscowej odbiega od ogólnie przyjętej zasady, dzieje się tak:

1) jeżeli wykroczenie popełniono na polskim statku wodny lub powietrznym, a właściwość sądu, w którego okręgu popełniono wykroczenie, nie może mieć zastosowania, wówczas te funkcje spełnia sąd macierzystego portu statku;
2) jeżeli wykroczenie popełniono w okręgu kilku sądów, właściwy jest ten sąd, w którego okręgu najpierw wszczęto postępowanie;
3) jeżeli nie można ustalić miejsca popełnienia wykroczenia, właściwy jest sąd, w którego okręgu:

  • ujawniono wykroczenie,
  • ujęto obwinionego;

4) jeżeli oskarżony przed popełnieniem wykroczenia stale mieszkał w danym miejscu lub czasowo przebywał, wtedy ustalenie właściwości miejscowej zależy od tego, gdzie najpierw wszczęto postępowanie;
5) jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej sądu według wskazanych kryteriów, wtedy sprawę rozpoznaje sąd właściwy dla dzielnicy Śródmieście gminy Warszawa-Centrum.

Podczas postępowania w sprawie o wykroczenie istnieje możliwość zmiany właściwości miejscowej sądu.

Na rozprawę musi stawić się grupa osób, która zamieszkuje blisko innego sądu i jednocześnie daleko od sądu właściwego miejscowo, sąd wyższego rzędu może wówczas przekazać sprawę do rozpoznania do sądu bliższego dla większości osób, które mają obowiązek stawienia się.

Przekazanie sprawy może również nastąpić z powodu wyłączenie sędziów, gdy rozpoznanie w danym sądzie jest niemożliwe.

Właściwość funkcjonalna

Właściwość funkcjonalna określa zakres czynności, które należą do poszczególnych sądów. Biorąc pod uwagę nasz system prawny, w sądownictwie powszechnym sprawy rozpoznawane są przez sądy: rejonowe, okręgowe, apelacyjne oraz przez Sąd Najwyższy.

Sąd rejonowy jest sądem właściwym do orzekania jako sąd pierwszej instancji w sprawach o wykroczenia z wyjątkiem spraw żołnierzy. Sąd rejonowy jest równocześnie sądem odwoławczym, rozpoznaje zażalenia na postanowienia i zarządzenia nie zamykające drogi do wydania wyroku.

Sąd okręgowy jest sądem odwoławczym w sprawach o wykroczenia, rozpoznaje również apelację oraz zażalenia na postanowienia i zarządzenia zamykające drogę do wydania wyroku.

Sąd apelacyjny jest sądem, który rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń i zarządzeń wydawanych w pierwszej instancji przez sąd okręgowy oraz inne sprawy przekazane mu przez ustawę.

Sąd Najwyższy rozpoznaje kasację oraz inne sprawy, które zostają mu przekazane przez ustawę.

Skład sądu

W postępowaniu w sprawach o wykroczenia sąd rejonowy orzeka na rozprawie i na posiedzeniu jednoosobowo.

Sąd okręgowy i wojskowy sąd okręgowy w sprawach przekazanych im ustawą rozpoznają sprawy również jednoosobowo, chyba że ustawa stanowi inaczej lub prezes sądu zarządzi orzekanie w składzie 3 sędziów.

Sąd apelacyjny oraz Sąd Najwyższy, wojskowy sąd okręgowy i Sąd Najwyższy-Izba Wojskowa, orzekają jednoosobowo, chyba że ustawa stanowi inaczej lub Prezes Sądu Najwyższego zarządzi orzekanie w składzie 3 sędziów.

Wyłączenie sędziego z mocy samego prawa, może nastąpić w każdym czasie trwania postępowania w sprawach o wykroczenia.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To prawda. W PZON seryjnie odbierają pkt 7 niepełnosprawnym. Winne są przepisy, a nie lekarze

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

REKLAMA

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA