REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pozew, Pismo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić gdy pozwano złą osobę?

Kupiłem samochód, który okazał się w o wiele gorszym stanie niż mnie o tym zapewniano. Po wniesieniu pozwu do sądu okazało się, że pozwałem agenta, który jedynie sprzedawał w imieniu właściciela. Czy mogę jakoś uratować sprawę?

Czy zapis na sąd polubowny wyklucza pozew do sądu?

Zawarcie umowy z klauzulą arbitrażową lub też zawarcie odrębnej umowy, która oddaje rozstrzyganie sporów sądowi polubownego nie oznacza, że powód nie może ze swoimi roszczeniami udać się do sądu powszechnego.

Jak szybko odzyskać pieniądze w sądzie

Zakupiłem nowe okna do budowanego domu. Pomimo zapłaty całej kwoty, dostawca okien nie dostarczył. Postępowanie w sądzie się przeciąga, dom prawie gotowy a ja nie mam pieniędzy, ani okien.

Jakie są skutki procesowe uznania powództwa

Uznanie powództwa przyspiesza postępowanie sądowe i w określonych okolicznościach może oszczędzić pozwanemu kosztów procesu.

REKLAMA

Jak skutecznie dochodzić roszczeń od sprzedawcy?

W zakupionych butach popękały podeszwy. Jesteś pewien swego, ale sprzedawca nie chce uznać reklamacji? Tutaj dowiesz się, jakie podjąć kroki.

Jak sformułować żądanie w pozwie?

Przepisy Kodeksu postępowania cywilnego nakazują wskazanie w pozwie dokładnie określonego żądania. Niekiedy konieczne będzie sformułowanie go w specyficzny sposób.

Kiedy należy sformułować alternatywne żądanie pozwu?

Podstawowym obowiązkiem powoda jest poprawne sformułowanie żądania. Niejednokrotnie będzie to zależało od stosunku prawnego, który jest podstawą żądania. W przypadku zobowiązań przemiennych żądanie pozwu powinno być sformułowane alternatywnie.

Praktyczne porady przy pisaniu pozwu

Poprawne sformułowanie powództwa nie musi wymagać skomplikowanej wiedzy prawniczej. Niezbędnym jest jednak wiedzieć, co musi być zawarte w treści.

REKLAMA

Od dziś (19 lipca) można wytaczać pozwy zbiorowe

Od 19 lipca 2010 r. można wnosić pozwy grupowe. Będzie mogło to uczynić minimum 10 osób. Konieczne będzie jednak ujednolicenie roszczeń.

Od wypowiedzenia umowy o pracę można odwołać się do sądu

Zakwestionowanie zasadności rozwiązania umowy o pracę może nastąpić przez odpowiednie powództwo. Należy je wnieść jednak w terminie 7 dni od otrzymania pisma wypowiadającego umowę o pracę.

Co to jest interwencja główna?

Interwencja główna to rzadki przypadek, gdy wobec dwóch stron proces, swoje roszczenia zgłasza trzecia. Pozywa wtedy zawsze obie strony procesu.

Czy można pozwać spółkę cywilną?

Jestem przedsiębiorcą, a moi kontrahenci, działający w formie spółki cywilnej nie wywiązali się z umowy. Czy w tej sytuacji mam pozwać spółkę cywilną?

Przy powództwie ważne jest zamieszkanie czy zameldowanie?

Pozew wnosi się w sądzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania a nie zameldowania pozwanego. To drugie jest jedynie czynnością potwierdzającą stan faktyczny dla celów ewidencji ludności.

Załączniki i rozesłanie protokołu

Wydaje się, że ostateczne wersje protokołu mogą się między sobą różnić jedynie sposobem zapisu. Zwykle i tak są kojarzone jedynie z suchym opisem przebiegu obrad. Tymczasem, dla lepszego odczytu mogą być urozmaicone za pomocą różnych elementów.

Ostateczna wersja protokołu – rodzaje

Każdy protokół powinien być klarowny, przejrzysty i w miarę krótki, a nadto zawierać jak najbardziej szczegółowe streszczenie przebiegu obrad. Zasadniczo możemy wyróżnić cztery rodzaje ostatecznej wersji protokołu.

Ostateczna wersja protokołu – jak ją przygotować?

Głównym celem protokołowania jest jak najdokładniejsze i najwierniejsze oddanie faktycznego przebiegu obrad. Zredagowanie ostatecznej wersji sprawozdania wymaga opracowania sporządzonych podczas zebrania notatek.

Odtworzenie zniszczonej dokumentacji

Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?

Zmiany w protokole

Założeniem każdego sprawozdania z obrad jest jak najwierniejsze oddanie ich przebiegu. Zdarza się jednak, że niektórzy próbują naciskać i manipulować sekretarką, aby zmieniła w pewien sposób jego treść.

Szczegółowość protokołów

Sprawozdania z zebrań powinny charakteryzować się przejrzystością i być w miarę krótkie, tak, aby osoba zainteresowana mogła szybko znaleźć interesujące ją kwestie. Jednocześnie muszą charakteryzować się pewnym stopniem szczegółowości, który w pełni odda przebieg obrad.

Robienie notatek podczas obrad

Stwierdzenie, że dobra sekretarka, czy asystentka potrafi sporządzić protokół podczas zebrania jest co najmniej niedorzeczne. Ponad 80% pracy, którą wkłada się w jego przygotowanie zajmują poprawki redakcyjne i opracowanie notatek. Przygotowanie dobrych notatek, które pozwolą na szybkie i sprawne przygotowanie ostatecznej wersji protokołu, nie jest aż takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku rad zaprezentowanych poniżej.

Jakie są metody protokołowania?

Jednym z podstawowych obowiązków sekretarki jest protokołowanie obrad. Protokół przez nią sporządzony powinien być krótką syntezą tego, co działo się na zebraniu. W zależności od tego, w jaką formę przybrało prowadzone spotkanie, protokoły będą różnić się między sobą.

Pozwy zbiorowe już od lipca

Od 19 lipca 2010 r. będzie można dochodzić swoich roszczeń w pozwach grupowych. Pierwszą dużą sprawą mogą być roszczenia odszkodowawcze poszkodowanych i rodzin ofiar, które ucierpiały zawalonej hali Międzynarodowych Targów Katowickich – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Warunki formalne pozwu

Pozew wniesiony do sądu będzie uprzednio sprawdzony pod względem formalnym. Jeżeli nie zostaną stwierdzone uchybienia, przewodniczący nada sprawie dalszy bieg. W innym przypadku nastąpi zwrot pisma.

Co zrobić, gdy sąd nie zawiesił postępowania z urzędu

W przypadku śmierci strony sąd musi zawiesić toczące się postępowanie cywilne. Pominięcie przez sąd tego obowiązku z urzędu może skutkować nieważnością postępowania.

Treść pisma procesowego

Pismo procesowe powinno zawierać szereg określonych elementów. Pominięcie jednego z nich może powodować brak formalny oraz konieczność jego uzupełnienia.

Jakie są skutki nieuiszczenia należne opłaty sądowej

Bez należnej opłaty sądowej sąd nie podejmie żadnych czynności wskutek wniesienia pisma. Jeżeli strona nie uzupełni braku w terminie tygodnia, pismo zostanie zwrócone.

Kiedy należy oznaczyć wartość przedmiotu sporu

W przypadku pism procesowych dotyczących roszczeń majątkowych konieczne jest podawanie wartości przedmiotu sporu. Nieoznaczenie wartości stanowi brak formalny pisma.

Drugi pozew w trybie wyborczym

Do Sądu Okręgowego w Warszawie wpłynął już drugi pozew w trybie wyborczym. Tym razem to sztab Jarosława Kaczyńskiego pozywa Bronisława Komorowskiego.

Zabezpieczenie roszczeń

Wierzyciel, który obawia się, czy jego roszczenie pieniężne zostanie wyegzekwowane od dłużnika może wystąpić do sądu z wnioskiem o wydanie postanowienia o zabezpieczenie jego roszczenia.

Jak wypełnić pozew na formularzu P

Zakres spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym określa art. 505(1) kpc. W sprawach tych pozew wnosi się obligatoryjnie na urzędowym formularzu P

Cofnięcie pozwu

Pozew może być cofnięty bez zezwolenia pozwanego aż do rozpoczęcia rozprawy, a jeżeli z cofnięciem jest połączone zrzeczenie się roszczenia – aż do wydania wyroku

Czy w toku postępowania o ustalenie ojcostwa dziecka mogę dopozwać inną osobę

W sprawie o ustalenie ojcostwa wezwanie osoby trzeciej do wzięcia udziału w sprawie nie jest dopuszczalne. Zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (art. 62-86) pochodzenie dziecka opiera się na przyjętych w tym kodeksie domniemaniach prawnych.

Współmałżonek może być pełnomocnikiem procesowym konsumenta

Konsumenci w sądzie mogą działać osobiście lub też przez ustanowionych pełnomocników. Pełnomocnikiem procesowym konsumenta może być również jego współmałżonek.

Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Organizator turystyki odpowiada nie tylko za szkody majątkowe powstałe w wyniku nieprawidłowego wykonania lub niewykonania umowy, lecz również za zmarnowane wakacje.

Niezgodność formatów dokumentów

Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega niezgodność formatów dokumentów, koniecznie prześledź poniższą instrukcję obsługi. Szybko się dowiesz na czym może ona polegać.

Zapisywanie dokumentu w formacie innym niż domyślny

Jeśli planujesz przesłać dokument osobie, która korzysta z innego oprogramowania niż ty, koniecznie zapisz go formacie innym niż domyślny.

Formaty dokumentów

Aby sprawnie współpracować z osobami korzystającymi z różnego oprogramowania komputerowego, należy wiedzieć czym się różnią formaty dokumentów oraz jak je zmieniać.

Gdy awaria zakłóci pracę nad dokumentem

Pracując na komputerze należy pamiętać o niebezpieczeństwie utraty sporządzonego dokumentu. Często powodem takiej straty jest awaria zasilania czy zawieszenie pracy edytora.

Zmiana koloru wypełnienia tekstowego

Ogólnie jest przyjęte, że do redagowania i przygotowywania dokumentów używa się czarnej czcionki. Często jednak bardziej efektywne jest użycie koloru – zwłaszcza, jeśli chcemy zwrócić czyjąś uwagę na konkretny fragment tekstu.

Ukryta ramka w dokumencie Word

Planując układ dokumentu, często korzystamy z ramek. Czasami jednak wolelibyśmy, aby ich kontury nie były widoczne, a tekst nadal pozostawał uporządkowany. Jest na to prosty sposób – wystarczy skorzystać z opcji – ukryj ramkę.

Zarządzanie dokumentacją

Ileż papierów ląduje codziennie na Twoim biurku! Poza zwykłą korespondencją są to czasopisma fachowe, różne protokoły będące w obiegu, kopie mało ważnych dokumentów z adnotacją „do wiadomości”. Aby na bieżąco porządkować dokumentację, trzeba na początku ustalić, które dokumenty powinny być przeczytane jako pierwsze, a które mogą być odłożone na później.

Porządkowanie poczty elektronicznej

Nie tylko konwencjonalna poczta papierowa (dzisiaj określa się ją mianem „hardcopy”) zaśmieca, również elektroniczny śmietnik informacyjny może stać się dużym obciążeniem. Dlatego też należy umiejętnie zarządzać korespondencją, aby nie tracić na tym całego dnia.

Systematyczne sortowanie dokumentacji

System zarządzania dokumentacją jest sam w sobie cudownym wynalazkiem, ponieważ w jednej teczce umieścić można różnoraką dokumentację projektową, ale łatwo może się stać „mogiłą zbiorową” pojedynczych karteczek. I nie pomoże nawet najlepszy system, jeżeli nie utrzymujesz w nim porządku.

Jak zaadresować list do odbiorców zagranicznych?

Pismo wysyłane poza granice kraju, oprócz miejscowości powinno mieć napisaną nazwę kraju.

Przygotowanie pism zaadresowanych

Pisma zaadresowane to dokumenty, w których charakterystycznym elementem jest adres odbiorcy. Pisze się na blankietach korespondencyjnych określonych polską normą PN-76/P-55315 lub na papierze maszynowym.

Sporządzanie pism zatytułowanych

W korespondencji biznesowej nie ma żadnych norm określających układ pisma zatytułowanego zwyczajowo. Niemniej jednak warto jest zwrócić uwagę na układ stałych elementów dokumentu.

Temat i struktura pisma

Jeśli piszesz pismo, od Ciebie zależy w jaki sposób naświetlisz i przedstawisz dany temat. Aby osiągnąć cel, możesz tak sformułować pismo, iż odbiorca przyjmie przekazany punkt widzenia za własny.

Uprzejmość w pismach

Przygotowując pismo należy pamiętać, że ma ono przynieść pewien efekt stąd w każdym dokumencie powinny być używane zwroty grzecznościowe, np. Szanowni Państwo czy Z poważaniem.

Zasady formułowania treści

Formułowanie treści powinno opierać się na określonych zasadach. Redagując pismo służbowe stosujemy styl urzędowy.

Segregacja pism

Do sekretariatu wpływa korespondencja o różnym charakterze. Segregacja pism jest jednym z obowiązków asystenta zarządu. Dokumenty, które trafiają do biura można podzielić na kilka rodzajów.

REKLAMA