REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.? /fot. Shutterstock
Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.? /fot. Shutterstock
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy dla cudzoziemców, na skutek przesunięcia, miał zostać zniesiony 1 stycznia 2018 r. Ustawodawca jednak wycofuje się z tego pomysłu, kierując do konsultacji projekt ustawy uchylający przepisy związane ze zniesieniem obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Czy obowiązek meldunkowy cudzoziemców zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy dotyczy cudzoziemców, którzy przebywają na terytorium RP dłużej niż 14 dni. Pobyt poniżej 14 dni nie wymaga zgłoszenia. Omawiany obowiązek polega na zameldowaniu się cudzoziemca w miejscu pobytu stałego/czasowego lub wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego/czasowego.

REKLAMA

REKLAMA

Cudzoziemiec mógł się zameldować samodzielnie lub za pomocą pełnomocnika. Zameldowania należy dokonać bezpośrednio w urzędzie. Za pomocą Internetu cudzoziemiec może się wymeldować.

Plany dotyczące zniesienia obowiązku meldunkowego cudzoziemców mają długą historię. Nie tak dawno ustalono, że zniesienie obowiązku meldunkowego zostanie przesunięte o 2 lata – miał zostać zniesiony 1 stycznia 2016 r. jednak uznano, że zostanie zniesiony 1 stycznia 2018 r.

Rząd planuje jednak zmiany w tym zakresie, które utrzymają obowiązek meldunkowy cudzoziemców w mocy. W projekcie ustawy, obok przepisów uchylających przepisy związane ze zniesieniem tego obowiązku, pojawiły się przepisy modernizujące zasady na jakich ten obowiązek miałby być wykonywany.

REKLAMA

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa

Projektodawca w uzasadnieniu do projektu podnosi potrzebę dalszego funkcjonowania obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Wskazuje tu na kluczowe znaczenie obowiązkowego zameldowania ze względów bezpieczeństwa, w szczególności w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej w Europie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu czytamy także o korzyściach z istnienia omawianego obowiązku. Informacje o miejscu zamieszkania pozwala np. na możliwość głosowania w wyborach bez konieczności składania wniosków o ujęcie w spisach wyborców. Dane o liczbie i strukturze mieszkańców, pozyskiwana z danych zamieszczonych w ewidencji ludności pozwala organom samorządu terytorialnego na podejmowanie skutecznych i efektywnych działań w zakresie np. opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach.

Istnienie tego obowiązku jest również pomocne w przypadku postępowań toczonych przed sądami czy urzędami. Wiedza o miejscu zamieszkania danej osoby pozwala na sprawne ustalenie, który organ, sąd jest właściwy do załatwienia/rozstrzygnięcia danej sprawy. Ustalanie właściwości w toku postepowania dodatkowo przedłuża całe postępowanie.

Obowiązek meldunkowy funkcjonuje aż w 16 krajach UE, m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Holandii czy Niemczech. W niektórych krajach jest on o wiele bardziej restrykcyjny niż obowiązujący w Polsce. W Hiszpanii czy też w Holandii, na cudzoziemca, który nie dopełnił obowiązku meldunkowego, nakładane są wysokie kary finansowe.

To tylko kilka z argumentów jakie podnosi projektodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.

Usprawnienia w procedurze

Rząd postulując utrzymanie obowiązku meldunkowego cudzoziemców jednocześnie proponuje usprawnienie i ułatwienie całej procedury zameldowania lub wymeldowania. Jedną z kluczowym zmian ma być wprowadzenie możliwości zameldowania się bez konieczności wizyty w urzędzie. Miałoby się to odbywać za pomocą Internetu.

Do tej pory za pomocą Internetu można dokonać tylko wymeldowania z miejsca pobytu stałego/czasowego. Projektodawca proponuje aby zaistniała możliwość zameldowania się za pomocą Internetu.

Wprowadzony ma zostać także jeden formularz meldunkowy dla osoby, która melduje się na pobyt stały i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego (analogicznie – osoba, która melduje się na pobyt czasowy i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego).

Inną zmianą ma być ograniczenie liczby dokumentów jakie należy przedstawić przy dokonywaniu zameldowania.

PESEL dla wszystkich

Bardzo istotną zmianą jest rezygnacja z rejestrów zamieszkania cudzoziemców. Zamiast tego każdy cudzoziemiec dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy, otrzyma numer PESEL. Projektodawca wytyka wspomnianym rejestrom wady, np. to, że brak w nim informacji o płci i obywatelstwie danego cudzoziemca, czy też, obciążenie gminy dodatkowymi obowiązkami.

Proponuje się więc nadanie każdemu cudzoziemcowi numeru PESEL, co w założeniu nie będzie rodzić żadnych dodatkowych kosztów. Przewiduje się przy tym, że nie będzie się nadawać numeru PESEL cudzoziemcom, których pobyt na terytorium RP ma charakter czasowy lub tranzytowy.

W związku z proponowanymi zmianami wydłużeniu ulegnie czas na dopełnienie obowiązku meldunkowego z 14 na 30 dni, a także zostanie znowelizowana ustawa o opłacie skarbowej aby dostosować ją do nowych regulacji.

Termin wejścia w życie nowych przepisów przewiduje się na 1 stycznia 2018 r.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz.657)

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA