REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko maile i sms-y. Jak rekruterzy w branży IT korzystają ze sztucznej inteligencji?

Nie tylko maile i sms-y. Jak rekruterzy w branży IT korzystają ze sztucznej inteligencji?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 60 procent osób rekrutujących w branży IT korzysta ze wsparcia sztucznej inteligencji. Tak wynika z raportu No Fluff Jobs 

Czy znalezienie kandydata w branży IT jest trudne?

Rekruterzy i rekruterki najczęściej korzystają z AI do pisania wiadomości mailowych i sms-ów, do wstępnej selekcji kandydatów i kandydatek używa jej tylko 7 proc., jak wynika z najnowszego raportu No Fluff Jobs.

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 40 proc. badanych przyznaje, że zdarzyło im się odrzucić aplikację, ponieważ dana osoba kłamała na temat swojego doświadczenia. Jednocześnie połowa ankietowanych jest zdania, że łatwiej jest obecnie znaleźć kandydatów i kandydatki do pracy, a prawie 1/4 obawia się o swoją przyszłość zawodową w kontekście sytuacji w branży IT. 

Znalezienie kandydata lub kandydatki do pracy w IT jest obecnie łatwiejsze niż przed rokiem – takiego zdania jest połowa polskich rekruterów i rekruterek, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na potrzeby najnowszego raportu „Poszukuję talentów do IT. Perspektywa rekruterek i rekruterów 2023” No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami o pracy. Tylko 27 proc. uważa, że aktualnie jest to trudniejsze. W ciągu ostatniego roku w wyniku wstrzymania rekrutacji oraz zwolnień w wielu firmach na rynku pracy pojawiło się więcej kandydatów i kandydatek. W najpopularniejszej wśród aplikujących do branży IT kategorii Frontend średnia liczba aplikacji wysyłanych na jedno ogłoszenie wzrosła aż o 340 proc. w stosunku do 2022 r. i wynosi średnio 88 CV. 

REKLAMA

Miniony rok namieszał w branży IT, a zmiany odczuli nie tylko specjaliści i specjalistki, ale również osoby rekrutujące. Z jednej strony fala zwolnień i wstrzymane rekrutacje sprawiły, że HR miał mniej pracy. Dlatego prawie ¼ respondentów i respondentek naszego badania obawia się o swoją przyszłość w branży rekrutacyjnej. Z drugiej zaś strony – liczba osób aktywnie poszukujących pracy znacznie wzrosła, stąd 50,2 proc. rekrutujących uważa, że znalezienie kandydata/kandydatki IT jest łatwiejsze niż rok temu – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs

Blisko ¼ ankietowanych prowadzi ponad 7 procesów rekrutacyjnych jednocześnie. Osoby rekrutujące najczęściej biorą udział w pierwszej rozmowie (88,5 proc.) oraz koordynują przebieg rekrutacji (87,1 proc.). Jednocześnie tylko 37,3 proc. ma wpływ na wszystkie elementy publikowanych ogłoszeń, a 52,3 proc. – na niektóre. W gestii zespołów HR często nie leży decyzja o publikacji w ofertach pracy widełek proponowanych wynagrodzeń. Do podania tej informacji namawiało pracodawcę aż 70 proc. badanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z AI w pracy korzysta prawie 60 proc. rekruterów i rekruterek

Specyfika pracy zespołów HR przechodzi teraz dużą rewolucję. Zmienia się zakres obowiązków, a także używane narzędzia – blisko 60 proc. korzysta już z pomocy AI przy codziennych obowiązkach. Warto inwestować w swój reskilling i upskilling oraz podnosić kompetencje, aby wciąż pozostać konkurencyjnym na rynku pracy – dodaje Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs

Najczęściej rekruterzy i rekruterki wspierają się sztuczną inteligencją przy pisaniu wiadomości mailowych i sms-ów (36,9 proc. badanych), tworzeniu briefów ogłoszeń (30,7 proc.) oraz przygotowywaniu całego ogłoszenia (23,3 proc.). Do wstępnej selekcji kandydatów i kandydatek wykorzystuje ją 7,1 proc. Z pomocy AI w procesach rekrutacji w ogóle nie korzysta 41 proc. ankietowanych. 

Jednocześnie 4,2 proc. badanych przyznaje, że denerwuje ich, kiedy zauważają, że kandydaci i kandydatki korzystają ze sztucznej inteligencji przy wykonywaniu zadań rekrutacyjnych, a 7,7 proc. deklaruje, że odrzuca kandydaturę, jeśli widzi, że dana osoba korzysta z AI podczas zadań rekrutacyjnych, gdy jest to zabronione.

Jakie błędy skutkują odrzuceniem kandydatury?

Aż 60,3 proc. rekruterów i rekruterek twierdzi, że nie składa propozycji pracy osobom, które podczas spotkania zachowują się w lekceważący sposób. Najczęstszymi powodami odrzucenia danej kandydatury są niewystarczające kompetencje lub umiejętności (85,4 proc. badanych) oraz zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydata lub kandydatki (81 proc.).  Aż 38,3 proc. badanych przyznaje, że zdarzyło im się odrzucić aplikację, ponieważ dana osoba kłamała na temat swojego doświadczenia zawodowego.

Osoby zajmujące się rekrutacją zwracają również uwagę na błędy w otrzymywanych CV – najczęstszym, według 64,8 proc. badanych, jest brak informacji o zadaniach wykonywanych w ramach podejmowanych projektów, 60,6 proc. wskazuje podawanie informacji nieistotnych takich jak wiek czy adres zamieszkania. Niewiele mniej, bo 60,4 proc., zwraca uwagę na nieczytelny układ czy czcionkę zastosowane w CV. Zdaniem 45 proc. respondentów i respondentek błędem jest wysyłanie uniwersalnego CV, niedostosowanego do konkretnego ogłoszenia. 

Metodyka badania: badanie przeprowadzono w okresie wrzesień–październik 2023, metodą CAWI, na próbie 588 respondentów i respondentek (486 osób z Polski, 102 z Węgier). Błąd maksymalny oszacowano na poziomie 4 proc. W niniejszym komunikacie uwzględniono dane dotyczące Polski.

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezrobotni rozczarowani: Chcemy automatyczne ubezpieczenie zdrowotne bez rejestracji w PUP

Wynika to z pominięcia w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia możliwości dania bezrobotnym ubezpieczenia zdrowotnego bez rejestracji w urzędzie pracy. Można to było rozwiązać bardzo prosto wprowadzając zasadę, że ubezpieczenie zdrowotne przysługuje np. przez rok od utraty pracy. 

Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

REKLAMA

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

REKLAMA

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]
Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

REKLAMA