REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsza emerytura rocznika 1953 - problem z ponownym przeliczeniem

3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec
ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego
Wcześniejsza emerytura rocznika 1953 - problem z ponownym przeliczeniem. / fot. Shutterstock
Wcześniejsza emerytura rocznika 1953 - problem z ponownym przeliczeniem. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Emerytury kobiet z rocznika 1953 miały ulec ponownemu przeliczeniu. ZUS wznawiając postępowanie, odmawiał zmiany decyzji co do wysokości emerytur. Czy jest możliwa realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia  6 marca 2019 r. w sprawie emerytury?

Senacki projekt w sprawie emerytur kobiet z rocznika 1953

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego korzystne dla kobiet

W dniu 6 marca 2019 r. zapadło orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż  art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji.

Wcześniejsza emerytura ograniczona  w czasie

Rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego dotyczyło kobiet urodzonych w 1953 r., które przeszły na emeryturę wcześniejszą, a powszechnego wiek emerytalny osiągnęły w 2013 r. Upraszczając, z uprawnienia do wcześniejszej emerytury w szczególności mogły skorzystać Panie, które ukończyły 55 lat i miały określony staż ubezpieczeniowy. Z uprawnienia do wcześniejszej emerytury można było skorzystać tylko w określonym czasie, pannie mogły ubiegać się o świadczenie, gdy spełnią warunki do 31 grudnia 2008 r. Cześć kobiet skorzystała z tego uprawnienia.

Niższe emerytury końcowe

Następnie wraz z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego  po ukończeniu 60 roku życia, w 2013 r. wpływały wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przyznanie emerytur „końcowych”. Z tego okresu też pochodzą decyzje organu ustalające prawo do emerytur. Emerytury były przeliczane w oparciu o obowiązujące przepisy i były niższe od emerytur „wcześniejszych”. Tylko niewielka część emerytek zdecydowała się na złożenie odwołania od decyzji ZUS do Sądu. Na moment składania odwołania sposób wyliczenia ich świadczeń był prawidłowy, choć niewątpliwie dla nich krzywdzący.

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PPK dla pracownika

Motywy rozstrzygnięcia

1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach  z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zmiana dotyczyła wprowadzenia niekorzystnego dla kobiet sposobu wyliczania wysokości emerytury „końcowej” - po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Przy ustalaniu wysokości emerytury wprowadzono mechanizm potrącania kwot pobranych już świadczeń emerytalnych. Skutkowało to tym, że emerytura kobiet po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego była niższa niż emerytura wcześniejsza. Kobiety, które podjęły decyzję o skorzystaniu z wcześniejszej emerytury, nie wiedziały, że taka decyzja spowoduję wypłatę niższej emerytury w przyszłości. Wejście w życie zmian skutkowały pomniejszeniem wysokości przyszłej, o czym jednak nie wiedziały przechodząc na wcześniejszą emeryturę.

Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego zapadło 6 marca 2019 r. Trybunał Konstytucyjny uznał, że niekorzystne zmiany ustawy emerytalnej dla kobiet z rocznika 1953 polegająca na zmniejszaniu ich podstawy świadczenia są niezgodne z zasadą zaufania do państwa i stanowionego przezeń prawa, wyrażoną w art. 2 Konstytucji. 

Postępowanie przez ZUS

Powołując się na korzystne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego – do 23 kwietnia 2019 r. można było wnieść skargę o wznowienie postępowania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czyli składać wniosek o ponowne zajęcie się sprawą. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wznawiał postępowanie i w oparciu o przepisy prawa – odmawiał zmiany decyzji. Jest to możliwe z uwagi na przepisy, zgodnie z którymi, jeśli od doręczenia decyzji upłynęło 5 lat, nie jest możliwe uchylenie decyzji. Skoro decyzje dotyczące emerytur po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego zapadały w 2013 r., w 2019 r. minęło 5 lat od ich doręczenia. Wydaje się mało prawdopodobne, że orzekający sędziowie nie byli świadomi trudności w egzekucji tego rozstrzygnięcia. Pytanie prawne Sądu Okręgowego w Szczecinie zostało skierowane na podstawie postanowienia z dnia 25 sierpnia 2016 r.

TK jest ok, ZUS jest OK a co z kobietami?

W większości panie, których dotyczył Wyrok Trybunału Konstytucyjny nie mają prawnych środków, by egzekwować swojego prawa do uzyskania wyższej emerytury. Z zapytaniem co w tej sytuacji mają zrobić moje klientki, zwróciłam się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Poradzono mi, by panie składały odwołanie do sądu powszechnego. Być może sąd popatrzy życzliwym okiem, choć zgodnie z prawem odmowa ZUS jest jak najbardziej uprawniona. Drugą sugestią, którą otrzymałam od Biura Rzecznika Praw Obywatelskich jest to, by oczekiwać na zmianę przepisów niezbędną do należytej realizacji wyroku TK. Otrzymałam informację, iż RPO wystąpił do minister Elżbiety Rafalskiej o informacje o działaniach legislacyjnych niezbędnych do należytej realizacji wyroku TK.  Zainteresowane same muszą podjąć decyzje, jakie kroki podejmą. Nie chciałabym być na ich miejscu.  

Powstanie rozwiązanie dla omawianego problemu >>> Ponowne przeliczenie emerytur w związku z wyrokiem TK - projekt ustawy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA