REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca można założyć „firmę” przez Internet

Od 1 lipca 2011 r. można rejestrować działalność przez internet fot. Fotolia
Od 1 lipca 2011 r. można rejestrować działalność przez internet fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca obowiązują przepisy ukształtowane według idei „zero okienek”. Dzięki nim przedsiębiorca będzie mógł założyć działalność gospodarczą za pośrednictwem internetu.

Już prawie siedem lat temu (dokładnie 21 sierpnia 2004 r.) weszła w życie znaczna część przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej „ustawa”),  która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej w Polsce oraz zadania właściwych organów w tym zakresie.

REKLAMA

Dopiero jednak od 1 lipca br. zaczęły obowiązywać przepisy rozdziału 3 ustawy, które mają na celu ułatwienie m.in. podejmowania działalności gospodarczej przez osoby fizyczne.

Idea „zero okienek”

Przepisy rozdziału 3 ustawy dotyczą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej „CEIDG”), której zadaniem jest zastąpienie ewidencji działalności gospodarczych prowadzonych w poszczególnych gminach. CEIDG jest rejestrem centralnym, prowadzonym przez Ministra Gospodarki. Funkcjonuje w ramach systemu teleinformatycznego, więc można z niej korzystać za pośrednictwem Internetu. CEIDG została ukształtowana według idei „zero okienek”, której efektem ma być możliwość załatwiania spraw przez przedsiębiorców bez potrzeby udawania się do urzędów i tracenia czasu w kolejkach. Należy przy tym wskazać, że na przeniesienie swoich ewidencji do CEIDG gminy mają czas do końca 2011 roku.

Zobacz serwis: Działalność gospodarcza

Czym jest CEIDG?

REKLAMA

Główne zadania CEIDG to ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, udostępnianie informacji o nich oraz o innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie, umożliwienie wglądu do danych udostępnianych bezpłatnie przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, a także umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów do CEIDG oraz ustalenia organu, który zmiany dokonał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, przekazywanie danych oraz informacji do CEIDG oraz przekazywanie i udostępnianie danych oraz informacji z CEIDG odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (dalej „ePUAP”).

Elektroniczne wnioski

Wniosek o wpis do CEIDG od 1 lipca br. można złożyć w formie elektronicznej i jest on wolny od opłat. Można go składać za pośrednictwem ePUAP. W ten sam sposób można składać także wniosek o zmianę lub wykreślenie wpisu. Jednakże to przedsiębiorca zadecyduje, czy woli skorzystać z tradycyjnej, papierowej wersji wniosku, który nadal (tak jak dotychczas)  można złożyć we właściwym urzędzie gminy bądź wniosku w nowej formie elektronicznej.

Pozyskiwanie danych z CEIDG

REKLAMA

Zgodnie z ustawą, dane zawarte w CEIDG mogą być nieodpłatnie udostępniane organom administracji publicznej. Dzięki temu przedsiębiorcy są zwolnieni z obowiązku przedstawiania zaświadczeń o wpisie do CEIDG, gdyż organ może sam bezpośrednio uzyskać dostęp do interesujących go danych. Ponadto dane przedsiębiorców, z wyjątkiem numeru PESEL oraz miejsca zamieszkania (o ile nie jest ono tożsame z miejscem wykonywania działalności gospodarczej), są jawne i dostępne dla wszystkich osób za pośrednictwem Internetu poprzez stronę CEIDG lub ePUAP. Zaświadczenie o wpisie w CEIDG można otrzymać w postaci elektronicznej lub jako wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Dane zawarte w CEIDG korzystają z domniemania prawdziwości. Oznacza to, że nie można skutecznie bronić się wobec osoby trzeciej (która powołuje się na te dane) wskazując na niezgodność tych danych ze stanem fatycznym. To do obowiązków przedsiębiorcy należy czuwanie nad tym, aby jego dane zawarte w CEIDG były zgodne ze stanem faktycznym.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Podsumowanie

Naszym zdaniem, największą zaletą nowej regulacji jest możliwość dokonywania wpisów do CEIDG i otrzymywania zaświadczeń za pośrednictwem Internetu, a więc w sposób prostszy
i szybszy niż sposób tradycyjny - papierowy. CEIDG niewątpliwie ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorcom, będącym osobami fizycznymi. Również dla kontrahenta czy potencjalnego kontrahenta takiego przedsiębiorcy funkcjonowanie CEIDG będzie pożyteczne i pomocne, ponieważ jest to ewidencja nie tylko jawna, ale  przede wszystkim scentralizowana i dostępna z każdego miejsca na świecie za pośrednictwem Internetu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA